Onko Saksaan "helppo" päästä?

Stressaaja vain

Tiedoksi heti alkuun etten ole haluamassa ulkomaille asenteella, että päsen "pitämään hauskaa" tai kuvittelen elämäni olevan siellä ruusuilla tanssimista, vaan tiedostan kyllä, että arki on sielläkin samanlaista tai vaikeampaakin.

Olen nyt 21-vuotias ja vaikka aionkin tänä kesänä hakea Suomessa korkeakouluihin, ajatus tavallaan ahdistaa siitä, että pääsisin sisään! Se tarkoittaisi montaa pitkää vuotta joiksi joutuisin jäämään Suomeen. Olen tiennyt jo pienestä pitäen, että en loppuelämääni tule Suomessa viettämään. Monesta syistä Suomi ahdistaa (joita en ala erittelemään), ja haluaisin "aloittaa elämäni alusta uudessa maassa". Oikeastaan tuntuu siltä, ettei elämäni ole koskaan edes kunnolla Suomessa alkanut. Lähinnä vaan stressaannun itse enemmän siitä kun luen muiden ihmisten blogeja, ketkä opiskelevat jossain ulkomailla.

Helpoitenhan sitä kotoutuisi toiseen maahan, kun siellä saisi paikallisesta koulusta tutkinnon ja kielitaito tarttuisi nopeammin. Eikö?

Saksa nyt tuntuu suht hyvältä maalta, sillä saksan kielen opiskeluja on lukiosta pari vuotta takana. Tosin liian paljon on unohtunut, että voisin saksaksi heti opiskella tai tulla kielellä ihan heti maassa toimeen. Toisaalta nopeimminhan se kielitaito palaa takaisin ja kehittyy kun ympärillä ei muuta paljoa puhuta. Edullistakin opiskelun Saksassa sanotaan olevan (ei lukukausimaksuja useimmissa paikoissa?). UK olisi toinen, mutta sitä varten täytyisikin sitten ottaa useiden tonnien lukuvuosimaksulaina tai jokin vastaava? Ainahan voin palata Suomeen (tai toiseen maahan) tekemään esimerkiksi maisterinopintoja, jos Saksassa en viihdy.

Eli onko siis Saksaan niin helppo päästä opiskelemaan korkeakouluun (englanninkieliseen tutkintoon) kuin miltä vaikuttaa? Toki mitä olen katsonut, niin vaihtoehtoja noissa kansainvälisissä ohjelmissa, joissa opetus on vain englanniksi, ei hurjan paljoa ole. Mutta joitakin kuitenkin. Monesta paikkaa on voinut lukea ja saksalaiselta ystävältänikin kuullut, että moneen paikkaan pääsee lähes kaikki sisään. Ja lukukausimaksuja ei ole, esimerkiksi Berliinissä. Tai sitten ne ovat hyvinkin pieniä. Hakuajat on näköjään kesäkuun puoleen väliin lokakuussa alkaville opinnoille, vai olenko jo liian myöhässä tämän asian suhteen?

Osaako kukaan kertoa Saksassa opiskelusta, tai siitä kuinka tiukka seula kouluihin on? Onko korkeakouluissa suuriakin eroja? Onko Saksan "Universities of Applied Sciences" eli AMKit mistään kotoisin? Kuulostaa vaan jotenkin liian hyvältä, että joihinkin otetaan useimmat hakijat sisään. Onko tutkinnot sitten arvottomia, ettei valmistumisen jälkeen kukaan työnantaja haluakaan palkata jostain tietystä koulusta valmistunutta henkilöä?

4

341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deutschland

      Hallo !

      Olen itsekin vasta opiskelemaan hakemassa ensimmäistä kertaa, mutta voi olla että jotakin tiedän aiheesta. Mulla on yksi kaveri saksassa, joka kertoi joskus kun valittelin suomen vaikeita opiskelemaanpääsymahdollisuuksia, että saksassa kaikki lukion käyneet pääsevät opiskelemaan yliopistoihin/amkkeihin, mutta "putoavat pelistä" jos eivät pärjää tenteissä, jotka otetaan sielä paljon vakavemmin kuin meillä suomessa.

      Ja saksahan on muutenkin koulutustasoltaan tosi arvostettu maa, onhan se kuitenkin teollisuusmaa ja niillä tais olla ensimmäisinä tai toisina euroopassa oppivelvollisuus? eli tavallaan "edelläkävijä" suomenkin hypetettyyn koulutustasoon verrattaessa :) esimerkiksi suuri osa suomalaisista noin keski-ikäisistä lääkäreistä on hakenut pätevyytensä saksasta aikanaan, ja monihan tekee sitä, että tekee vaikka kandin suomessa ja maisterin saksassa (tai muualla), koska ulkomainen maisterin tutkinto on useissa maissa suomen maisteria tasokkaampi.
      Viel Glück ! toivottavasti asia selviää, ja varmasti kannattaa pokkana vaan lähetellä saksalaisiin yliopistoihin sähköpostia ja kysellä, sitähän varten ne ihmiset siellä töissä ovat!

      • saksasta vähän

        "esimerkiksi suuri osa suomalaisista noin keski-ikäisistä lääkäreistä on hakenut pätevyytensä saksasta aikanaan"

        Onhan niitä, mutta taitaa vielä suurempi osa olla Neuvostoliitossa / Venäjällä ja Virossa opiskelleita.

        En kyllä Saksaa hirveästi hypettäisi, sillä tosiaan alasta riippuen isompi tai pienempi osa opiskelijoista karsiutuu opiskelun aikana.


    • UKopiskelija

      Jos Brittien saarille halajat niin mene Skottien puolelle. Siella ei liiku tutkinnot kymppitonneissa ja ei periaatteessa ole lukukausimaksuja kun SAAS maksaa ne muutamat tonnit suomalaisellekin.

      Englannin puolella ei siis noita SAAS tukia saa.

    • kvxvdokodko

      Skotlannin suhteen kannattaa muistaa sellainen yksityiskohta, että SAAS ei maksa lukukausimaksuja, mikäli hakijalla on jo Kelan tukemia korkeakouluopintoja takana.

      Eli jos haluat SAAS:in maksavan lukukausimaksut Skotlannissa, missään tapauksessa EI kannata aloittaa opintotuettuja korkeakouluopintoja muualla edes välivuoden ajaksi tai muuten joutuu itse maksamaan lukukausimaksut. Hakemuksessa ne jo aloitetut opinnot käyvät kuitenkin ilmi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe