Osaisiko joku kertoa minulle hieman faktoja... Eli: Olen hakenut asuntoa kahden lapseni kanssa. Toisen, jo kouluikäisen lapseni kohdalta olen yksihuoltaja. Pienemmän, vielä vauva, kohdalta minulla on yhteishuoltajuus.
Voiko lapsen isä estää minua viemästä yhteistä lastamme muuton yhteydessä? Muutamme samaan kaupunkiin ja eilen asiaan joutui sotkeutumaan jo lastensuojelukin, koska erinäisistä syistä en uskaltanut lasten kanssa kotiin enää mennä.
Mietin tätä siksi, koska haluan ennakoida. Avomieheni on käyttäytynyt todella halpamaisesti minua kohtaan jo pitkään ja henkistä väkivaltaa on ollut. Sekä minua, että vanhinta lastani kohtaan. TIetenkin mies sanoo, että minä väännän asiat päälaelleen ja minussa on kaikki vika... Vimeinen temppu oli se kun hän sulki minun ja vanhemman lapsen puhelinliittymät, koska ovat hänen nimellään.
Kaupungin asunnoissa haluaisivat liitteen: lasten huoltajuus ja asuminen (päätös/huoltajien keskinäinen sopimus)
Mitään epävirallista paperia asiasta en miestä saa allekirjoittamaan, tämä on jo kysytty.
Minulle on siis tarjottu jo, luojan kiitos, asuntoa. Eli nyt vain kun pääsis sinne saakka!
Meidän on pakko päästä täältä pois. Olen henkisesti aivan loppu.
Muuttaminen ja yhteishuoltajuus
9
650
Vastaukset
- gogo
Minä ainakin muutin lasten kanssa pois ja selvittelin yhteishuoltoasiat vasta sitten kun oli oma koti alla. Pienempi oli silloin vielä sylivauva. Käytännössä ongelmia lähinnä Kelan ja talon kirjoilla olemisen kanssa, koska yhteishuoltajuudessa pitää muuttoon olla myös toisen vanhemman suostumus. Siitä siis lähetetään lappu väestörekisterin kautta ns. etävanhemmalle. Mikäli etä ei suostu allekirjoittamaan paperia, voidaan lasten asuminen joillain perusteilla myöntää lähille ilman sitä allekirjoitusta mikäli siitä olisi muutoin kohtuutonta haittaa.
- gadt
Minulta ei ole koskaan kyselty toisen vanhemman suostumusta muuttoon vaikka meillä yhteishuoltajuus olikin. Hänelle ei ikinä lähetelty mitään lappuja eikä kyselty mielipidettä muutosta.
- PakkoPäästäPois
Kiitos vastauksesta. Lastensuojelussa sanottiin minulle, että ei pitäisi olla este jos tätä paperia ei ole, jossa on huoltajuus ja lapsen asuminen sovittu. Mietin vaan, että voiko se nyt kuitenkin olla este, etten saakaan asuntoa. Kyseessä on kaupungin asunto ja liitteet tulee toimittaa ensi keskiviikkoon mennessä. Avomieshän ei mitään epävirallisia papereita ala allekirjoittamaan... :( Huolestuttaa mikä vääntö tässä vielä edessä on,
- paperit kuntoon
Kyllä sinä tarvitset lapsen isän suostumuksen siihen, että lapsi muuttaa kanssasi omasta kodistaan eli nykyisenstä asunnostanne. Kaupungin asuntoon lapsi siis ei voi muuttaa jos isä ei anna lupaa. Näin sanoo laki.
Kyllä minäkin tarvitsin luvan ihan kirjallisena ja virallisena, jotta sain kaupungilta kohtuullisen ison asunnon kolmelle lapselleni ja minulle. Muuten olisi saannut maksimissaan kaksion.
Kun lapsi sitten on kerran muuttanut kanssassi niin sen jälkeen lupia ei tarvita, muttaa lain mukaan siis tälle ensimmäiselle kerralle kyllä.- Sossupaholainen
Kyllä se toisen huoltajana suostumus lain mukaan tarvitaan joka kerta kun muuttaa. Käytännössä maistraatit kai katsovat vähän läpi sormien. Mitä sitten jos ei saa lupaa? Silloinhan sen joka ei lupaa anna, pitäisi vaatia lapsen asumista luokseen. Aikuinen voi aina muuttaa, minne haluaa, eikä lapsi voi yksin jäädä asumaan entiseen palkkaan. Joten käytännössä voi lapsi voi aina muuttaa ellei etä ala vaatia asumista itselleen.
- PakkoPäästäPois
Tilanne on se, että lastensuojelu puuttui asiaan tällä viikolla, koska emme uskaltaneet tulla enää kotiin avomieheni takia. Nyt saimme asunnon kaupungilta, kolmion. Meitä on siis minä ja kaksi lasta. Mietin, että ei tämä muutto voi siihen tyssätä, että emme pääse lastenvalvojalle näin lyhyen ajan sisällä ja mies kun ei suostu allekirjoittamaan mitään epävirallisia papereita? Lapsen yksinhuoltajana hän ei tulisi pärjäämään esim. fyysisen tilansakaan takia, saati sen perusteella miksi olemme tällä hetkellä lastensuojelun asiakkaita.
- eiseoleesteseohiaste
Ei se tuohon liitteeseen kaadu se muutto. Ilmoitat,että kyseinen liite toimitetaan, kun se on saatavilla. Paperin saamiseen voi mennä vuosikin, jos joudutte asiasta käräjöimään. Ja tekemään olosuhdekartoituksia.
Jos liitettä vaatimalla vaaditaan,kerro perheesi tilannetta vähän ja hoida sitä asiaa sen lastensuojelun työntekijän avulla eteenpäin. Jos oma kertomuksesi ei heille riitä. Uskoisin kuitenkin, ettei siihen tarvitse mennä.
- Ailahteleva mieli
Tyypillinen naisen hetken mielijohteesta tehty ero ja eron käsittely tapa....
- PakkoPäästäPois
Tässä ei ole mikään hetken mielijohde ja isälle on annettu monta tilaisuutta. SIlloin kun lapset kärsii jo riitelystä sillon on parempi tehdä pesäero. JA sinä Ailahteleva mieli et tiedä hevonpaskaakaan mitä tässä olen saanut joutua kokemaan. Olen lähestulkoon ollut omaishoitajana näkövammaiselle ja hermostosairaudesta kärsivälle miehelle, joka ei itse kanna mitään vastuuta mistään asioista ja jonka elämän keskipiste on tietokone. TUrha alkaa siellä mitään kommentoimaan.
Ja kyllä, muutto onnistui ilman hänen allekirjoitustaan. Onneksi. Sentään joku järki tässäkin asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1795850
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263644- 802536
- 372069
- 331872
- 431837
- 1061754
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371418