"En edes pyytänyt ylitöistä palkkaa, joten seurasin jopa tiimin ylityöpolitiikkaa, eli että ylitöitä tehdään "talkootyönä"."
http://www.hoppania.net/nokia/kulkuraportti.html
Miksi työntekijät ja heidän edustajansa suostuvat tämmöiseen paskaan!? Mikä velvollisuus se on ihmiselle tehdä duunia ilmaiseksi. Se aika on pois perheeltä, läheisiltä ja itseltä. Jos teen työtä joka hyödyttää yritystä niin haluan siitä tuotosta oman siivuni. Joko lisälomana vähintään tai mielummin rahassa. Tämän tulisi olla kaikille ihan selvä asia.
Kun antaa pikkusormen niin koko käsi lähtee ja lopulta pääkin menee. Sitten menee perhe. Vittu että vituttaa tää suomalaisten vellihousuus. Miksei näistä oikeuksista taistella yhdessä?Anteeksi avautumiseni.
hemmetin hemmetti
12
2075
Vastaukset
- inssi
Eivät kaikki suostukaan. Oman kokemukseni pohjalta väitän että löytyy suuri joukko ihmisiä, jotka vääntävät ilmaiseksi ylitöitä ja sitten valittavat kun ei kukaan ole tätä huomannut ja siirtänyt rahaa tilille. Iltaisin jäädään kyykkimään toimistolle ja naristaan kun ei tule liksaa. No onko ylityölaput täytetty? No ei tietenkään. Kun "ei ne korvais kuitenkaan". Liekö kyseessä joku luterilainen käsimysriitti? Se jolle maksetaan vähiten palkkaa ja on eniten sorruttu, on voittaja.
Tiedän tapauksia jotka ovat ääneen ihmetelleet miksi "vähemmän töitä tekevät" saavat ylennykset ja korotukset. Mitä tuohon vastata? Ei kehtaa sanoa, että ehkä toisilta syntyy tulosta vähemmällä vääntämisellä? Tosin totta on se, että löytyy myös kavereita jotka ovat todella hyviä siinä mitä tekevät. Ehkä he ovat tehneet niin paljon hommia iltaisin että heidän oletetaan by default istuvan joka ilta konttorilla.
Itse olen omaksunut seuraavan toimitavan: klo 8 töihin, ja klo 16 loppuu näppiksen naputus. Joskus pomot sanovat että projektilla on kiire ja pitää kiristää työtahtia. Tähän vastataan: "Juu, kiire on. Tarttis tehdä enemmän hommia." Ja klo 16 kotiin. Ei elämä lopu ja maailma pysähdy yhteen softan kikkulaan tai HW-palikkaan. Elämmekö töitä varten vai onko työ elämää varten?
p.s. tuosta alkuperäisestä valituksesta sen verran, että aina pitäisi kuulla kummankin osapuolen versio. Työnantaja tosin ei voi aina kertoa sitä omaa totuuttaan, joutuu pian oikeuteen. Itsekin olen ollut hommissa kavereiden kanssa, joilla ei ole välttämättä mitään kompetenssia mutta sitäkin enemmän sanottavaa. En kuitenkaan väitä että näin olisi aina.- valtteri
No sulla on oikea asenne. En tajua miten ihmiset jaksavat tehdä töitä yöhön asti ja varsinkin jos ei tule korvauksia. Kai sitä ajatellaan, että työpaikka on joku lahja josta kuuluu palkita firmaa talkootyöllä. Paskat työsopimus on molempia osapuolia velvoittava sopimus. Joku serverihuoneen räkki ei koskaan mene oman ajan edelle. Pitää kyllä olla täysi kaista jos menee. Ainahan niitä saatanan softia, koneita ja yhteyksiä saisi hioa paremmaksi, jos sille tielle lähtee.
- inssi
valtteri kirjoitti:
No sulla on oikea asenne. En tajua miten ihmiset jaksavat tehdä töitä yöhön asti ja varsinkin jos ei tule korvauksia. Kai sitä ajatellaan, että työpaikka on joku lahja josta kuuluu palkita firmaa talkootyöllä. Paskat työsopimus on molempia osapuolia velvoittava sopimus. Joku serverihuoneen räkki ei koskaan mene oman ajan edelle. Pitää kyllä olla täysi kaista jos menee. Ainahan niitä saatanan softia, koneita ja yhteyksiä saisi hioa paremmaksi, jos sille tielle lähtee.
Juurikin näin. Selvästi huomaa että jotkut ottavat työnsä henkilökohtaisesti. Omaa elämää järjestellään ja siirrellään töiden tarpeiden mukaan. Jos kikkula ei valmistu dead lineen mennessä niin maailma kaatuu. Oletetaan että minä=tuote. Sitten tulee lama tai muuten vain ulkoistetaan. Yht'äkkiä todellisuus kolahtaa ja huomataan että maailma ja työt pyörivät ilman sitä omaa panostakin. Mikäs nyt eteen? Ei oltukaan se firmaa pystyssä pitävä driving force.
Kumpaa työnantajana arvostaisit enemmän: jotain palavereissä huutavaa intoilijaa vaiko sitä kaveria joka tulee joka aamu duuniin, tekee 8 tuntia töitä ja tasaisen tappavasti tekee sitä mistä on maksettu? Jälkimmäinen voipi olla myös se tyyppi joka ei vaihda firmaa heti kun tilaisuus tulee. Jälkimmäinen on myös se joka ei tappele "tutkaa vastaan" vaan tekee sen mitä on sanottu eikä lähde sooloilemaan. Itse voin ihan hyvin lyödä aivot narikkaan töissä, teen sen mitä on sanottu ja that's it. Jos pomot osaa hommansa niin projekti menee sukkana sisään. Toinen vaihtoehto on että alan tuomaan omia "visioitani" kokouksiin, projekti ei etene ja porukka tappelee jostain pilkun paikasta. Oma ego ei kestä että joku pomottaa? Kyllä maailma tarvitsee meitä muurahaisiakin!
Isommissa firmoissa varsinkin tuntuu, että työntekijät kaipaavat sitä vanhaa kunnon pomoa. Tyyppiä joka sanoo mitä tehdään. Ei sitä aina jaksa istua palaverissa jonkun omapalkka*2 kihon kanssa ja miettiä "mitäs ME nyt tehdään". Miten niin ME? Johtajat johtaa ja duunarit painaa. - Aleksi
Suomalaisen perusluonne on vähän yksinkertainen, näkeehän sen miten helposti venäläiset suomalaisa "kusettavat".
Sama toimii työmarkkinoillakin, miksi pitää maksaa jostakin kun hölmö suomalainen tekee sen ilmaiseksi.
Suomalaiset eivät ole vielä tajunneet että eihän kaupastakaan tavaroita saa ilmaiseksi, miksi siis niiden tekeminen ja siihen liittyvä muu työ pitäisi olla ilmaista?
Nyt valtion korkein johto on vedättänyt TUPO:illa vielä palkatkin alas eikä sekään riitä, vaan meille on luotu hyberkilpailun malli, mikä on rakennettu sen varaan että työnteko on ilmaista ja tämä johtuu suomalaisten hölmöydestä.
Ennen mietin missä se hölmölä on ennen kuin tajusin että ne hölmöläistarinat ovat tarinoita Suomesta. - ylitöitä
Aleksi kirjoitti:
Suomalaisen perusluonne on vähän yksinkertainen, näkeehän sen miten helposti venäläiset suomalaisa "kusettavat".
Sama toimii työmarkkinoillakin, miksi pitää maksaa jostakin kun hölmö suomalainen tekee sen ilmaiseksi.
Suomalaiset eivät ole vielä tajunneet että eihän kaupastakaan tavaroita saa ilmaiseksi, miksi siis niiden tekeminen ja siihen liittyvä muu työ pitäisi olla ilmaista?
Nyt valtion korkein johto on vedättänyt TUPO:illa vielä palkatkin alas eikä sekään riitä, vaan meille on luotu hyberkilpailun malli, mikä on rakennettu sen varaan että työnteko on ilmaista ja tämä johtuu suomalaisten hölmöydestä.
Ennen mietin missä se hölmölä on ennen kuin tajusin että ne hölmöläistarinat ovat tarinoita Suomesta.Noh tehdään sitä ylitöitä muuallakin. Kiinassa ja Intiassa tehdään mukisematta 12 tuntista työpäivääkin. IT-alalla se on hyvin yleistä, mutta myös muilla toimialoilla. Lääkärit, vartijat, johtajat, sairaanhoitajat jne.
Isoissa taloissa kyllä maksetaan ihan kiltisti ylityökorvaukset tai sitten kertyy saldoa mitä voi pitää lomina.
Pikku it-firmoissa kyllä saa välillä painaa ylitöitä ilmaiseksikin, että projektit ehtivät ajoissa asiakkaille. Mutta siinä onkin työntekijöiden puolelta yrittämisen henkeä. Luuletteko, että pieni aloittava it-firma voi menestyä jos työntekijät olisivat mukana sillä periaatteella, että oon sit töissä vain ja ainoostaan klo 8-16 enkä koskaan jousta vaikka sentakia menetettäisi tärkeä uusi asiakas?
Sitä helpommin vältetään uuden it-yrityksen konkurssi mitä enempi työntekijöissäkin löytyy vähän yrittäjyys -henkeä. - inssi
ylitöitä kirjoitti:
Noh tehdään sitä ylitöitä muuallakin. Kiinassa ja Intiassa tehdään mukisematta 12 tuntista työpäivääkin. IT-alalla se on hyvin yleistä, mutta myös muilla toimialoilla. Lääkärit, vartijat, johtajat, sairaanhoitajat jne.
Isoissa taloissa kyllä maksetaan ihan kiltisti ylityökorvaukset tai sitten kertyy saldoa mitä voi pitää lomina.
Pikku it-firmoissa kyllä saa välillä painaa ylitöitä ilmaiseksikin, että projektit ehtivät ajoissa asiakkaille. Mutta siinä onkin työntekijöiden puolelta yrittämisen henkeä. Luuletteko, että pieni aloittava it-firma voi menestyä jos työntekijät olisivat mukana sillä periaatteella, että oon sit töissä vain ja ainoostaan klo 8-16 enkä koskaan jousta vaikka sentakia menetettäisi tärkeä uusi asiakas?
Sitä helpommin vältetään uuden it-yrityksen konkurssi mitä enempi työntekijöissäkin löytyy vähän yrittäjyys -henkeä.Toki muuallakin niitä ylitöitä tehdään. Ja totta on sekin, että jos pienessä yrityksessä (tai no miksei isossakin) työskentelevät eivät jousta niin lopputuloksena saattaa olla konkurssia ja paluu kortistoon. Usein vain tilanne tuntuu olevan sellainen jossa johdon tekemiä virheitä paikataan urakkaputkilla. Yrittäjähenkeä toki saa olla, mutta sitä pitää olla myös kumpaankin suuntaan. Tehdystä työstä pitää saada myös palkka - oli se sitten rahaa, lomaa, muita etuja tai edes kehuja.
Kokonaan toinen asia on se miksi projektit myöhästyvät. Harvoin johtuu työntekijöistä, kyllä siellä 99% tapauksista taustalla on yltiöoptimistinen pikkudirikka tai markkinahemmo joka lupaa maat ja taivaat johdolle/asiakkaille. Työntekijöiltä kyllä usein kysytään neuvoa noihin aikatauluihin:
- Kauanko sulta kestää tehdä 2. asteen vipuviipotin?
- Mikä se on?!
- Katotaan se sitte, mutta kauanko kestää?
- Emmä tiä. Sanotaan vaikka kolme kuukautta.
- Se on liikaa, eikö onnistu kuukaudessa??
- En mä tiedä koko hommasta mitään...En minä tiedä.
- Joo no pannaan tähän ny alustavasti että kuukausi...
Ja kuukauden päästä ihmetellään kun ei ole valmista. Vaikka asiasta pidettiin palaveri ja aikataulut mietittiin ja sovittiin valmiiksi ;)
Kannattaa muuten lukea Pertti Perusinsinööriä ;) - joustava
ylitöitä kirjoitti:
Noh tehdään sitä ylitöitä muuallakin. Kiinassa ja Intiassa tehdään mukisematta 12 tuntista työpäivääkin. IT-alalla se on hyvin yleistä, mutta myös muilla toimialoilla. Lääkärit, vartijat, johtajat, sairaanhoitajat jne.
Sitä helpommin vältetään uuden it-yrityksen konkurssi mitä enempi työntekijöissäkin löytyy vähän yrittäjyys -henkeä.Jos joustat niin missä menee raja? Joku korvaus tarttis kuitenkin saada. Jos painat ylipitkää päivää vaan sillä vedätyksellä että muutkin tekee tai että muuten firma kaatuu niin pitemmän päälle käy huonosti..
Kyllä joustaa pitää mutta siitä pitää olla yhdessä sovitut pelisäännöt. Korvaukset rahana tai vapaana ja pikku firmoissa vaikka optiona/osakkeina jos ei ole varaa rahaa antaa (ainakin sitoutuminen on taattu).
- Näin on
> "En edes pyytänyt ylitöistä palkkaa, joten seurasin jopa tiimin ylityöpolitiikkaa, eli että ylitöitä tehdään "talkootyönä"."
Pahinta tuossa on, että muille nousee päähän sellainen harha, että tilanne on jotenkin "oikeutettu". Jos tilannetta yrittää purkaa jälkikäteen niin työnantaja kokee sen uhkana saavutetulle edulleen. - Iines
Kyseisten sivujen ylläpitäjähän nimenomaan taistelee oikeuksiensa puolesta. Kenkää siitä sai. Jos KAIKKI viitsisivät pitää kiinni oikeuksistaan (ei ainoastaan ylityökorvauksista vaan myös muista) niin ei tarvitsisi yhden sitkeän sissin kärsiä yksin.
- T&T
Toisiaan oikealla järjestäytymisellä ja yhtenäisellä työpaikkatasoisella toiminnalla. Olet Iines oikeassa. Rahaa vastaan meillä ei ole riittävästi rahaa pelaamiseen mutta yhtenäisyyttä meillä on eikä se maksa kuin aloittamisen vaivan.
- Iines
T&T kirjoitti:
Toisiaan oikealla järjestäytymisellä ja yhtenäisellä työpaikkatasoisella toiminnalla. Olet Iines oikeassa. Rahaa vastaan meillä ei ole riittävästi rahaa pelaamiseen mutta yhtenäisyyttä meillä on eikä se maksa kuin aloittamisen vaivan.
Olisi mukavaa nähdä, että edes joskus suomalaiset kaivaisivat esiin sieltä jostain sen asenteen, millä viitsittäisiin lähteä taistelemaan oikeudenmukaisuuden puolesta. Tuntuu siltä kuin nykyään olisi niin paljon helpompaa vain lyöttäytyä niiden isojen ja vahvojen seuraan, elätellen toiveita että ne joskus seisovat takanasi kun sinulla on ongelmia. Turha toivo. Pienten taistelijoiden seuraan on suurempi riski liittyä. Siksi moni jääkin yksin kamppailemaan.
- hoppania
Minulla oli yksinkertaisesti se että nautin työstäni, minun yksi suurimmista harrastuksistani on tietotekniikka, tietoliikenne ja melkein kaikki siihen liittyvä. Minusta oli suorastaan hauskaa istua ja tehdä töitä konttorilla koska olivat juuri niitä asioita mitä tykkään muutenkin tehdä.
Ja lisäksi vielä, se että kun esimerkiksi tiedän että on tulossa joku asiakas, oli se kuka tahansa käyttämään meidän siihen tarkoitettuja tiloja, oli jopa kivaa käydä tarkistamassa tilat, järjestää kaikki roskat pois, tarkistaa että kaikki teknologia toimii monitoria ja näppistä myöten jota tulevat tarvitsemaan ja esim. jätin vielä sinne "tervehdys lapun" asiakkaalle missä oli mun henk.koht GSM numero jos tarvitsevat apua.
Tästä tunsin semmoista hyvää oloa itselleni, on se sitten ammattiylpeyttä, omaa naiivia luonteenpiirrettäni tai mitä lie, minä pidin työstäni.
Minua ei tosiaan motivoi se että minun tittelini on "head of" tai "super manager" eikä se että tilipussissani kilisee ja kovaa, vaan se että itse tiedän että hommat on kunnossa ja että ihmiset arvostaa sitä mitä teen työkseni.
Olen "halpa" työntekijä, minua ajaa ideologia, ei varallisuus tai valta. Siksi olen arvokas ja lojaali ystävä mutta varsinainen pandoran lipas jos lähdetään polkemaan minun henkilökohtaisia arvojani. Ja sitä tässä tehtiin oikeen kunnolla ja vielä monen ihmisen voimin.
"Hoppa"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1514929Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa193555Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1593364Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss352851Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu972608Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181863Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky101595Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101472Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1441470Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111277