Hei. Minulla on ollut toispuoleinen huuli-, suulaki -ja ienhalkio. Huuli on suljettu ihan pienenä, puheenkorjausleikkaus 6- vuotiaana ja luunsiirtoleikkaus 10- vuotiaana. En oo nyt ihan satavarma onko mulle tehty ihan vauvana vielä joku leikkaus, mutta siis 3-4 leikkausta on tehty.
Nyt kesän lopussa mulle tehdään ylä- ja alaleuan osteotomia, ja mua jännittää. Olisiko jollain kokemuksia tästä leikkauksesta? Siis kuinka kauan toipuminen kesti? Oletko tyytyväinen lopputulokseen? Kuinka kauan olit "vuodepotilaana"? Koska turvotus alkoi laskettua? Olitko pitkään huonossa kunnossa? Kuinka kauan suu oli kipee? Vaikuttiko leikkaus puheeseen? Mulle sanottiin siellä, että saattaa vaikuttaa, että puheesta voi tulla enemmän nasaalinen tai jotain.
Lisäksi mulle sanottiin, että ulkonäkö tulee muuttumaan aika radikaalisti. Eli siis ilmeisesti kasvot pitenee, ylähuuli paksuuntuu, suu tulee isommaksi et hampaat tulee kunnolla esiin, nenäkin vissii muuttu jotenkin ja sillä lailla... Oon nyt sulatellu tätä ny jotain vuoden, ja mua jännittää ihan sairaasti minkä näkönen musta tulee. Kaikki on aina sanonu mulle ettei ne huomaa ollenkaa mitää poikkeavaa mun kasvoissa ja sen takia mun on ollu aina hirveen vaikee tietää "miltä mä oikeesti näytän". Eniten odotan leikkaukselta suun seudun muutosta. Mun suu on pieni, ja haluaisin oikeen kunnon hammashymyn. Mulle on monet lääkärit sanonu, että mulla on tosi kauniit hampaat, ja jos mä nyt hymyilen, niin valehtelematta ne ei näy yhtään. Mun hampaita on hoidettu oikomishoidolla nyt 8 vuotta ja on otettu kaikki viisauden hampaat pois ym.
Tuntuu aika kauheelta kirjottaa tällästä, koska tästä tekstistä saan itsekkin sellasen kuvan et oon kauheen ruma :D Jännittää myös leikkaus siksi, koska sillon musta tulee sen näkönen, millanen musta olis tullut, jos mulla ei olis ollu tätä huulihalkiosysteemiä vauvana. Mut voin sanoo et en kyllä omasta mielestäni oo mikään kauheen ruma. Tai en mä herätä huomioo kaupungilla tai missää ulkönäköni takia. Oon joskus seurannu ihmisiä, että kattooko ne mua pitkään, mut en oo ainakaa huomannu. Mulle on kaikki sanonu ettei tätä huomaa, niin ei kai ne kaikki valehtele :D Mun mielestä sillon tän ehkä huomaa vähän selvemmin, kun mä puhun. Suusta sen huomaa, mut sitä arpee ei näy juuri yhtää.
Ja sen leikkauksen mulle tekee plastiikkakirurgi Jyri Hukki. Vaikutti ainakin mukavalta ihmiseltä, kertokaa ihmeessä myös kokemuksia kyseisestä kirurgista :)
huuli-ja suulakihalkio
4
539
Vastaukset
- VASTAUKSIA ??
eikö oikeesti ketään ??! vastatkaa pliis joku !!!!!
- Jozzucca
http://www.operaatio.com/phpBB3/index.php?sid=63371d3d3ad37969c6d0f56248346395
Kysyppä tuolta- Saman kokenut
Hei!
Minulla on huuli-kitalaki halkio ja olen jo 47 vuotta. Itse olen joutunut kokemaan 7 leikkausta. 10.vuotiaana tehtiin "kauneusleikkaus", jolloin minun nenääni ja huultani oijottiin ja muoltoiltiin uuteen uskoon. 16v. minulle tehtiin luunsiirto kitalakeen, jossa luuta otettiin lonkkaluun päästä, siltikin pieni reikä jäi kitalakeen. Lääkärit sanoivat, ettei minulla ole mahdillista oppia sanomaan R, ennen kuin kitalaen reikä olisi paikattu (16v.), mutta minäpä hämmästytin Helsingin lääkärit ja opin sen 7v. sanomaan ylähuulta apua käyttäen. Hyvä kannuste oli, kun minun etu-, ja sukunimessä oli molemmissa R- kirjain. Olisin päässyt vielä yhteen "kauneusleikkaukseen", mutta en enään katsonut tarpeelliseksi, meikeillä saan piilotettua arvet ja huulenkaarta muoltoiltua, jos haluan. Osteotomia minulle ei tehty, en tiedä olisiko sillon vielä ollut edes mahdollistakaan. Itse huomaa omat "virheensä" kun peiliin katsoo, mutta kun tekee asian itselleen selväksi, niin se on helpompi hyväksyä. Äitini aina sanoi, että olisi voinut olla pahemminkin esim. puuttua käsi, jalka tai äly yms. Onneksi nykyään on paljon uusia tekniikoita, jolla korjata, kun minä olin pieni. Itselläni on kolme lasta ja kellään heistä ei ole huuli-kitalaki halkiota. Enkä ollut edes huolissani, kun he syntyivät. Itse en hönötä (nasaalinen eli nenään puhuja), mutta en usko, että he sitä tarkoituksella tekisi, ennemmin he pyrkivät saamaan hönötyksen pois! Puheopetuksessa ja hammashoidoissa minä jouduin ravaamaan aina Helsingissä asti ja joskus kun pääsimme kotiin, niin raudat irtosi heti suusta ja sain lähteä takaisin Helsinkiin. Ensimmäiset raudat sain 1kk ikäisenä ja 18 v. sain viimeiset pois ja sain tilalle 5 hampaan kultaisen sillan. Tosin yksi poskihammas poistui rivista ja on noin puolen hampaan verran kitalaen puolella, mutta sitä ei alettu enään oikomaan! Koulu kiusatuksi en juurikaan ole joutunut, tosin yhden kerran isommat pojat huusivat, että oletko juossut ovea päin, johon vastasin napakasti, että itse olet taitanut jäädä ruohonleikkurin alle, kuin tukkasi on kuin harakanpesä, siihen jäi kiusaamiset ja tästäkin saan kiittää äitiäni, joka "valmensi" minua siihen, että voin joutua kiusatuksi. Itse en ole koskaan hävennyt / piilotellut, eikä vanhempanikaan vammaani, ja samaa toivon sinullekin.
Kukaan meistä ei ole täydellinen!
Stemppiä sinulle leikkaukseen ja tule ehompana takaisin.
- Halkiolapsen äippä
facebookissa on ryhmä halkioon liittyviin asioihin ja seiltä kannattaa kysyä ja kertoa omia mielipiteitä. Tosi hyvä ryhmä ja saa vertaistukea,neuvoa ja kaikkea mieltä askaruttaviin kysymyksiin,parhaiten osaa vastata ihminen joka on samojen asioiden äärellä. Ryhmän nimi on: Avoin hymy
Hyvää ja Aurinkoista kesää! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781