Valitsitko AMKn, vaikka pääsit yliopistoon?

Mimmi

Minä tein niin.. :)
Onko muita kohtalotovereita?
Tässä vaiheessa kaipaan jo käytännönläheisyyttä. Yliopiston opiskelutyyli ei suuremmin kiehdo..

48

8239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelijä

Otsikko: "Valitsitko AMKn, vaikka pääsit yliopistoon?"
      Teksti:"...Minä tein niin.. :)"..."Tässä vaiheessa kaipaan jo käytännönläheisyyttä. Yliopiston opiskelutyyli ei suuremmin kiehdo.."
      ---> Siis mitäh? Kummassa sä nyt sitten olet? Luulisi, että AMKssa olisi enemmän käytäntöä kuin yliopistossa..

• Mimmi

Siis valitsin AMK:n, vaikka pääsin yliopistoonkin. Kun kerran yhden korkeakoulupaikan samana lukuvuonna voi ottaa :)

• amk

sain paikan joensuun yliopistosta ja evtekistä. evtek vei voiton, koska sijaitsee kotiseudullani. tällä hetkellä opiskelen kuitenkin kahdessa paikassa: evtekissä ja tkk:lla.

• ylioppilas

En koskaan valitsisi ammattikorkeaa eli opistotasoista koulutusta jos toisena vaihtoentona olisi maisterin tai DI:n paperit.

Käytännöllisyys saattaa NYT tuntua kivalta vaihtoehdolta, mutta heti valmistuttuasi huomaat palkkaeron yliopisto- ja opistokoulutettujen välillä. Se on huima.

Myöhemmin tulet huomaamaan, että uralla etenemisesi ehkä tyssää siihen, ettei sinulle ole ylempää korkeakoulututkintoa.

• Little sinner
        ylioppilas kirjoitti:

En koskaan valitsisi ammattikorkeaa eli opistotasoista koulutusta jos toisena vaihtoentona olisi maisterin tai DI:n paperit.

Käytännöllisyys saattaa NYT tuntua kivalta vaihtoehdolta, mutta heti valmistuttuasi huomaat palkkaeron yliopisto- ja opistokoulutettujen välillä. Se on huima.

Myöhemmin tulet huomaamaan, että uralla etenemisesi ehkä tyssää siihen, ettei sinulle ole ylempää korkeakoulututkintoa.

sitä on Suomeen jäädä. Suomalainen BBA esimerkiksi on aika kovaa valuuttaa ulkomailla... Eipä paljon tarvitse ihmetellä, miksi vastavalmistuneet suuntaavat pois Suomesta. Sitä paitsi kaikki ihmiset eivät juokse pelkän materian perässä, niin kuin ilmeisesti sinä teet. Ennemmin opiskelutapa, joka todella kiinnostaa kuin tuskainen opiskeluaika.

• myös yo
        ylioppilas kirjoitti:

No just joo.En ole samaa mieltä kanssasi.
        Ärsyttävää tuollaiset ehdottomat linjat.Sä selvästikin halveksut amk-väkeä.Älä kulje nokka pystyssä!

Jos ylioppilas satuit seuraamaan,juuri pari päivää sitten oli juttua uutisissa asiasta,jossa todettiin,että Suomeen ei saisi lisätä enää korkeakouluinssien koulutusta.Rupeaa olemaan liikaa...KYLLÄ SE ON NIIN,ETTÄ PALJON ON VALMISTUNEITA DI:JÄ TYÖTTÖMÄNÄ JA TEKEMÄSSÄ HANTTIHOMMIA,KUN EI LÖYDY SOPIVAA PAIKKAA.AMK-INSSI OSAA PALJON PALJON KÄYTÄNNÖNLÄHEISEMMIN ASIAT VALMISTUTTUAAN,KUIN DI.

TIEDÄN MUUTAMIA JUURI VALMISTUNEITA AMK-INSSEJÄ,JOTKA OVAT SAANEET PAIKAN(SIIS LUE:VIENEET PAIKAN DI NENÄN EDESTÄ!)

Käytännönläheisyys on nykypäivän ja erityisesti tulevaisuuden avainsana.Kuka palkkaa kalliin di:n jos yhä enenemässä määrin kelpuutetaan amk-koulutuksen omaava samaan hommaan?

Ja mitä palkkoihin tulee,toki löytyy ero.Mutta voin itse ainakin todeta,että paitsi itselläni on valmistuttuani varmaan lähes 100%työllisyysnäkymä,palkkakin tulee olemaan varmaan ihan vertailukelpoinen(kunhan saa vähän työvuosia alle....)

terv. "eräs"inssiopiskelija

• sini
        myös yo kirjoitti:

No just joo.En ole samaa mieltä kanssasi.
        Ärsyttävää tuollaiset ehdottomat linjat.Sä selvästikin halveksut amk-väkeä.Älä kulje nokka pystyssä!

Jos ylioppilas satuit seuraamaan,juuri pari päivää sitten oli juttua uutisissa asiasta,jossa todettiin,että Suomeen ei saisi lisätä enää korkeakouluinssien koulutusta.Rupeaa olemaan liikaa...KYLLÄ SE ON NIIN,ETTÄ PALJON ON VALMISTUNEITA DI:JÄ TYÖTTÖMÄNÄ JA TEKEMÄSSÄ HANTTIHOMMIA,KUN EI LÖYDY SOPIVAA PAIKKAA.AMK-INSSI OSAA PALJON PALJON KÄYTÄNNÖNLÄHEISEMMIN ASIAT VALMISTUTTUAAN,KUIN DI.

TIEDÄN MUUTAMIA JUURI VALMISTUNEITA AMK-INSSEJÄ,JOTKA OVAT SAANEET PAIKAN(SIIS LUE:VIENEET PAIKAN DI NENÄN EDESTÄ!)

Käytännönläheisyys on nykypäivän ja erityisesti tulevaisuuden avainsana.Kuka palkkaa kalliin di:n jos yhä enenemässä määrin kelpuutetaan amk-koulutuksen omaava samaan hommaan?

Ja mitä palkkoihin tulee,toki löytyy ero.Mutta voin itse ainakin todeta,että paitsi itselläni on valmistuttuani varmaan lähes 100%työllisyysnäkymä,palkkakin tulee olemaan varmaan ihan vertailukelpoinen(kunhan saa vähän työvuosia alle....)

terv. "eräs"inssiopiskelija

Toivon, että viestisi oli muutakin kuin provo. Sekä amk-inssejä että dippainssejä on työttömänä, kumpiakin koulutetaan useilla aloilla liikaa.

Miten perustelet väitteesi, että amk-inssi osaa asiat käytännönläheisemmin kuin DI? Suurin osa DI-opiskelijoista viettää kesänsä alan kesätöissä ja tekee dippatyönsä alan yritykselle, joten valmistuttuaan omaavat melkoisen käytännön työkokemuksen. Itse olen opiskellut samaa alaa sekä ammattikorkeakoulussa että tkk:lla ja käytännönläheisyydessä en ole huomannut eroa. Toisaalta tkk:lla asiat käsitellään huomattavasti perusteellisemmin. Hyvä teoreettinen pohja luo mielestäni avaimet käytännön ongelmien ratkaisemiseen. Huomattava ero amk:n ja yliopiston välillä oli opiskelijoiden perustaidoissa ja opiskeluvalmiuksissa sekä motivaatiossa. Ja 10-0 TKK:n hyväksi.

On tietysti tehtäviä, johon kelpuutetaan sekä amk- että DI-koulutus, mutta monissa paikoissa edelleen vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

• myös yo
        sini kirjoitti:

Toivon, että viestisi oli muutakin kuin provo. Sekä amk-inssejä että dippainssejä on työttömänä, kumpiakin koulutetaan useilla aloilla liikaa.

Miten perustelet väitteesi, että amk-inssi osaa asiat käytännönläheisemmin kuin DI? Suurin osa DI-opiskelijoista viettää kesänsä alan kesätöissä ja tekee dippatyönsä alan yritykselle, joten valmistuttuaan omaavat melkoisen käytännön työkokemuksen. Itse olen opiskellut samaa alaa sekä ammattikorkeakoulussa että tkk:lla ja käytännönläheisyydessä en ole huomannut eroa. Toisaalta tkk:lla asiat käsitellään huomattavasti perusteellisemmin. Hyvä teoreettinen pohja luo mielestäni avaimet käytännön ongelmien ratkaisemiseen. Huomattava ero amk:n ja yliopiston välillä oli opiskelijoiden perustaidoissa ja opiskeluvalmiuksissa sekä motivaatiossa. Ja 10-0 TKK:n hyväksi.

On tietysti tehtäviä, johon kelpuutetaan sekä amk- että DI-koulutus, mutta monissa paikoissa edelleen vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.

"Suurin osa DI-opiskelijoista viettää kesänsä alan kesätöissä ja tekee dippatyönsä alan yritykselle, joten valmistuttuaan omaavat melkoisen käytännön työkokemuksen."-paitsi että tietääkseni kaikki(!) amk-inssit tekevät samoin,käytännönläheisyyteen liitän amk-opiskelussa mm. seuraavaa:

amk:ssa tehdään paljon(ainakin meillä)tunneilla ryhmissä töitä.Erittäin paljon esitelmien pitoja auditoorioissa välillä suurillekin yleisöille ja muutenkin jatkuvat(!) suulliset esitykset tunneilla luokan edessä(jotta työelämässä kokouksien yms. pito olisi sitten tuttua),mm.englannin tunneilla ns.työelämän tilanteiden läpikäyntejä ja keskusteluja,paljon ryhmätöitä,projekteja mm.kaupungin yritysten kanssa,messuvierailuja ja etenkin tutustumiskäyntejä alan yrityksiin(!!!),...ja paljon muuta!

Varmasti yliopistollakin on joitain ko.toimintoja,mutta väitän edelleen,että amk:ssa opintojen avulla pääsee selvästi lähemmäksi käytännöntyötä kuin yliopistossa.

Itse olen ajatellut jatkaa opintoja mahdollisesti kauppakorkeassa tai yliopistossa,kun olen saanut amkinssiopintoni reilun vuoden päästä päätökseen.
        SIKSI EDELLEEN ärsyttää ja on suorastaan vastenmielistä,kuinka täällä palstalla jotkut tulevat elvaamaan,etteivät ikinä opiskelisi amk:ssa.Niinkuin kaikki ei-yliopistoon-päässet/muuallekkaan-kelpaamattomat tjt -opiskelisivat amk:ssa.Itse olisin lukion todistuksellani päässyt varmasti yliopistoon,mutta omalta tuntuva ala sattui löytymään amk:sta.

Yliopisto-opiskelu on amk-opiskeluun verrattuna pänttäämistä ja etenkin asioiden ulkoa opettelemista.Mitä motivaatioon amk:ssa tulee,voit todellakin vain puhua oman kokemuksesi puolesta.Motivaatio voi olla suhteellista-yliopistossa venytetään opiskelua helposti ja käydään luennoilla muutenkin silloin kun siltä tuntuu,välillä ei edes joka päivä.Amk:ssa meillä tunneilla istuu ne samat naamat öbaut 5-7 tuntia päivässä,viidesti viikossa.

• opiskelija
        myös yo kirjoitti:

"Suurin osa DI-opiskelijoista viettää kesänsä alan kesätöissä ja tekee dippatyönsä alan yritykselle, joten valmistuttuaan omaavat melkoisen käytännön työkokemuksen."-paitsi että tietääkseni kaikki(!) amk-inssit tekevät samoin,käytännönläheisyyteen liitän amk-opiskelussa mm. seuraavaa:

amk:ssa tehdään paljon(ainakin meillä)tunneilla ryhmissä töitä.Erittäin paljon esitelmien pitoja auditoorioissa välillä suurillekin yleisöille ja muutenkin jatkuvat(!) suulliset esitykset tunneilla luokan edessä(jotta työelämässä kokouksien yms. pito olisi sitten tuttua),mm.englannin tunneilla ns.työelämän tilanteiden läpikäyntejä ja keskusteluja,paljon ryhmätöitä,projekteja mm.kaupungin yritysten kanssa,messuvierailuja ja etenkin tutustumiskäyntejä alan yrityksiin(!!!),...ja paljon muuta!

Varmasti yliopistollakin on joitain ko.toimintoja,mutta väitän edelleen,että amk:ssa opintojen avulla pääsee selvästi lähemmäksi käytännöntyötä kuin yliopistossa.

Itse olen ajatellut jatkaa opintoja mahdollisesti kauppakorkeassa tai yliopistossa,kun olen saanut amkinssiopintoni reilun vuoden päästä päätökseen.
        SIKSI EDELLEEN ärsyttää ja on suorastaan vastenmielistä,kuinka täällä palstalla jotkut tulevat elvaamaan,etteivät ikinä opiskelisi amk:ssa.Niinkuin kaikki ei-yliopistoon-päässet/muuallekkaan-kelpaamattomat tjt -opiskelisivat amk:ssa.Itse olisin lukion todistuksellani päässyt varmasti yliopistoon,mutta omalta tuntuva ala sattui löytymään amk:sta.

Yliopisto-opiskelu on amk-opiskeluun verrattuna pänttäämistä ja etenkin asioiden ulkoa opettelemista.Mitä motivaatioon amk:ssa tulee,voit todellakin vain puhua oman kokemuksesi puolesta.Motivaatio voi olla suhteellista-yliopistossa venytetään opiskelua helposti ja käydään luennoilla muutenkin silloin kun siltä tuntuu,välillä ei edes joka päivä.Amk:ssa meillä tunneilla istuu ne samat naamat öbaut 5-7 tuntia päivässä,viidesti viikossa.

Kirjoitit, että sinua kovasti ärsyttää, kun ihmiset tulevat tänne vuodattamaan, miten eivät ikinä opiskelisi amk:ssa. Paras apu siihen on, kun jättää vain sellaiset sepustukset omaan arvoonsa. Niin usein itse näen täällä parjattavan yliopisto-opiskelua ja -opiskelijoita etten enää edes jaksa välittää. Totuushan on, että useimmiten meitä ärsyttävät kirjoitukset ovat vain turhaa panettelua eikä kirjoittajalla ole minkäänlaisia edellytyksiä vertailla tai arvostella kumpaakaan opiskelumuotoa.
        Ehkä itsekin hiukan syyllistyit samaan..?
        Itse arvostan hyvinkin paljon sekä amk-tutkintoa että yliopistotutkintoa. Mielestäni molempia tarvitaan. Aina tarvitaan joku joka tietää, miten tehdään oikein ja toinen, joka sitten tekee oikein. Sama kai se on, mistä koulusta tulee teorian ja mistä käytännön osaajia, pääasia on, että molempia löytyy. :)

• heh
        myös yo kirjoitti:

"Itse olen ajatellut jatkaa opintoja mahdollisesti kauppakorkeassa tai yliopistossa,kun olen saanut amkinssiopintoni reilun vuoden päästä päätökseen."

"Itse olisin lukion todistuksellani päässyt varmasti yliopistoon,mutta omalta tuntuva ala sattui löytymään amk:sta."

Suomennos: Selittelyn makua. Et päässyt yliopistoon aikanasi ja voi olla ettet pääse myöhemminkään. Jos olisit alunperin päässyt teknilliseen yliopistoon ei olisi ollut mitään mieltä mennä kuppaiseen amikseen opiskelemaan amis-insinööriksi.

Minkähän vuoksi amikset aina kertovat kuinka amk-tutkintonsa jälkeen he aikovat hakea yliopistoon tai oikeaan korkeakouluun? Eikö sillä pelkällä amistutkinnolla pärjää työelämässä kun olette niin käytännönläheisiäkin?

• sini
        myös yo kirjoitti:

En tarkoittanut etteikö opiskelu AMK:ssa olisi käytännönläheistä. Vastasin edelliseen kirjoitukseen ja pyysin tarkennusta siihen, miksi opiskelu on amk:ssa käytännönläheisempää kuin yliopistossa, koska itse en tällaista eroa huomannut ja myös DI:t hankkivat käytännön kokemusta ennen valmistumistaan.

Ja kyllä myös tkk:lla tehdään ryhmätöitä, projekteja, tutustumiskäyntejä, esitelmiä jne. Eikä yliopisto-opiskelu ole pelkkää pänttäämistä, mikä tuntuu olevan useiden täällä kirjoittavien ennakkoluulo.

• myös yo
        heh kirjoitti:

"Itse olen ajatellut jatkaa opintoja mahdollisesti kauppakorkeassa tai yliopistossa,kun olen saanut amkinssiopintoni reilun vuoden päästä päätökseen."

"Itse olisin lukion todistuksellani päässyt varmasti yliopistoon,mutta omalta tuntuva ala sattui löytymään amk:sta."

Suomennos: Selittelyn makua. Et päässyt yliopistoon aikanasi ja voi olla ettet pääse myöhemminkään. Jos olisit alunperin päässyt teknilliseen yliopistoon ei olisi ollut mitään mieltä mennä kuppaiseen amikseen opiskelemaan amis-insinööriksi.

Minkähän vuoksi amikset aina kertovat kuinka amk-tutkintonsa jälkeen he aikovat hakea yliopistoon tai oikeaan korkeakouluun? Eikö sillä pelkällä amistutkinnolla pärjää työelämässä kun olette niin käytännönläheisiäkin?

Voi miten säälittävää puhetta.Mutta koska itse opiskelet toisen asteen koulussa vielä(paistaa kypsymättömyytes läpi jutustas),taon edelleen kovaan ja ilmeisen tyhmään päähäsi asian:alaani ei pysty yliopistossa tai tkk:lla opiskelemaan.Ajatella!Whow!!!

• AMK-trade
        ylioppilas kirjoitti:

Älä nyt jaksa, Suomessa paukutetaan vuodesta toiseen ylikoulutettua porukkaa, kukaan ei enää halua tehdä varsinaista suorittavaa työtä.

Ja hups keikkaa: palkat ovat jo nyt mitä ovat. Putkimies tienaa 17e / tunti, kirjastonhoitaja 10e.

Ja näitä esimerkkejä riittää.

Itse olen myyntipäällikkö sen lisäksi, että opiskelen amk:ssa. En usko, että olisin nyt asemassani, jos en olisi voinut opiskelun kautta luoda kontaktiverkostoa yritysmaailmaan. Ja työnantajaa kiinnostaa kylmä tulos ja käytännön johtotaidot, ei turhanpäiväinen lässytys.

• heh
        myös yo kirjoitti:

Voi miten säälittävää puhetta.Mutta koska itse opiskelet toisen asteen koulussa vielä(paistaa kypsymättömyytes läpi jutustas),taon edelleen kovaan ja ilmeisen tyhmään päähäsi asian:alaani ei pysty yliopistossa tai tkk:lla opiskelemaan.Ajatella!Whow!!!

En jaksa uskoa. Mikähän tekniikan ala se semmoinen mahtaa olla mitä ei maamme teknillisissä yliopistoissa pysty opiskelemaan?

Et myöskään vastannut kysymykseen: Minkähän vuoksi amikset aina kertovat kuinka amk-tutkintonsa jälkeen he aikovat hakea yliopistoon tai oikeaan korkeakouluun? Eikö sillä pelkällä amistutkinnolla pärjää työelämässä kun olette niin käytännönläheisiäkin?

• hihii
        heh kirjoitti:

En jaksa uskoa. Mikähän tekniikan ala se semmoinen mahtaa olla mitä ei maamme teknillisissä yliopistoissa pysty opiskelemaan?

Et myöskään vastannut kysymykseen: Minkähän vuoksi amikset aina kertovat kuinka amk-tutkintonsa jälkeen he aikovat hakea yliopistoon tai oikeaan korkeakouluun? Eikö sillä pelkällä amistutkinnolla pärjää työelämässä kun olette niin käytännönläheisiäkin?

Alaa en sano,koska en ajattele asian sulle kuuluvan pätkääkään.

Amk-väki ei todellakaan AINA kerro,että aikovat hakeutua johonkin korkeakouluun jatkolle.Amk-taidolla todellakin pärjää loistavasti työelämässä.Itse vain satun olemaan niin nuori,kun valmistun ja intoa opiskeluunkin läytyy.

• Räkä
        sini kirjoitti:

Alan olla sitä mieltä että käytännönläheinen oppiminen/projektimuotoinen oppiminen on myytti jolla vastuu oppimisesta siirtyy opiskelijalle ilman vaadittavaa tulosraportointia. Pienimuotoisten demojen teko ja niistä ovareiden napsiminen ei ole niin soveliasta kuin voisi luulla. Varsinkin jos teoreettinen tausta on puutteellinen. Se on saatava vaikka tylsällä pänttäämisellä kirjoista. Myös työnantajan vaatimukset täsmäloulutuksesta on tuulesta temmattuja. Kovinkaan moni yritys ei pysty toimimaan neljää vuotta opintojen ohella kummina joka voisi työllistää valmiin ammattilaisen.

• heko
        hihii kirjoitti:

Alaa en sano,koska en ajattele asian sulle kuuluvan pätkääkään.

Amk-väki ei todellakaan AINA kerro,että aikovat hakeutua johonkin korkeakouluun jatkolle.Amk-taidolla todellakin pärjää loistavasti työelämässä.Itse vain satun olemaan niin nuori,kun valmistun ja intoa opiskeluunkin läytyy.

Ei oikein vakuuta :)

• AMK:lainen
        ylioppilas kirjoitti:

Opiskelen AMK:ssa sairaanhoitajaksi, mut se ei riitä vaan aion pyrkiä vielä yliopistoon lukemaan vallan toista alaa.

Asiaan: Palkat sairaanhoitajille UK:ssa lähtevät siitä 20 000£/vuosi ja esim. suomalaisen tutkinnon suorittaneille käsittääkseni siitä 25 000£/vuosi, joillekin psykiatrisille hoitsuille yli 30 000£. US tarjoaa 20-30$/h työsuhde-edut tai 25-40 000$/vuosi hienot työsuhde-edut! Mm. kemistin palkka oli huonompi ellei sitten ollut vuosien kokemus vähintään maisterin paperit, ja ilman mainintoja etuuksista. Siellä tuntuivat tutkijat olevan kutsumustyön tekijöitä tyytyen alempiin palkkoihin kuten täällä Suomessakin.

Suomessa vain harva onnistuu keräämään itselleen omaisuutta. Täällä yliopistotason koulutus on kärsinyt inflaation ja akateemisen koulutuksen arvo laskee edelleen jatkossakin, ellei sen opetusta muuteta ratkaisevasti lähivuosina. Tällainen kriisi yliopiston opetuksella nyt on, koska sen on mukauduttava lännen liberalistisiin vaatimuksiin "tehokkuudesta ja tuottavuudesta".

Monipuolista taitamista arvostetaan. Luovuutta, persoonallisuutta ja monitieteellisyyttä - kohtuullisesti myös teorian hallintaa. Ulkomaiset sijoittajat arvostavat sosiaalisia taitoja ylitse muiden sekä käytännöllistä, tehokasta otetta työhön. AMK:n vahvuus lienee tässä kohden.

Kun matalapalkkaiset alat toteutuvat suomessa, on kai mahdollisimman korkealla koulutuksella paljonkin merkitystä. Sosiaalimaksut ja verot alenevat, jolloin omavastuu lisääntyy ja köyhät köyhtyvät, kun siihen vielä liittyy parempien etuuksien ja sosiaalivakuutusten työpaikka kohtainen jakautuminen, joihin korkeasti koulutetuilla on etuoikeus.

EU:n alueella erittäin hyviin paikkoihin pääsee jo barchelor-tasolta, mutta maisterin tutkinnolla saat enemmän palkkaa ja ne harvat tohtorin paikat ovatkin sitten jo omaa luokkaansa, tosin ne ovat yleensä johtotehtäviä.

Kannattaisi ajatella koulutustaan kansainvälisestä perspektiivistä ja kouluttautumaan alalle, joka ei ole liian riippuvainen hyväntahtoisesta rahoituksesta. Koulutuksen on oltava hyödyllinen eli soveltuva johonkin tuottavaan.

AMK-tutkinto on opistotasoa päivitettynä. Näin se on muuallakin Euroopassa. Yliopisto tarjoaa edelleenkin korkeinta asiantuntemusta alalla kuin alalla vaikka senkin opetus olisi jo aika päivittää, työelämää silmällä pitäen. Näiden kahden välinen sopu kai löytyy toisiaan täydentävistä painotuseroista, joista on aivan lapsellista kiistellä!

• Jaaha

Käytännönläheisyys, ei välttämättä pidä paikkaansa. Kaikki teoreettinen opetus on kumminkin sitä tylsää samaa paasaamista kuin yliopistossa(ja yleensä huonoissa kovissa tuoleissa).

• pedagoki

Niin, tosiasiahan on toki se, että valtaosa ihmisistä kykenee omaksumaan vain käytännönläheisiä, välittömään työ- yms. suoritukseen liittyviä asioita (vrt. liikesarjat, ennalta valmiiksi kehitetyt toimintatavat, jne.)

Tätä vaativampi ja enemmän omaa ajattelua edellyttävä asiakokonaisuuksien ja -yhteyksien pohdiskelu, eli ns. teoria, on syytä jättää itseä lahjakkaampien huoleksi.

• Mimmi
        pedagoki kirjoitti:

Niin, tosiasiahan on toki se, että valtaosa ihmisistä kykenee omaksumaan vain käytännönläheisiä, välittömään työ- yms. suoritukseen liittyviä asioita (vrt. liikesarjat, ennalta valmiiksi kehitetyt toimintatavat, jne.)

Tätä vaativampi ja enemmän omaa ajattelua edellyttävä asiakokonaisuuksien ja -yhteyksien pohdiskelu, eli ns. teoria, on syytä jättää itseä lahjakkaampien huoleksi.

Mulla ei kyse ole siitä, etteikö teoriapuoli menisi hyvin perille. Kirjojen kanssa painiskelu muuten vaan alkaa jo kyllästyttämään..
        En vaan koe, että alallani teoria olisi niin hyödyllistä kuin käytäntö.

• Alatalo
        Mimmi kirjoitti:

Mulla ei kyse ole siitä, etteikö teoriapuoli menisi hyvin perille. Kirjojen kanssa painiskelu muuten vaan alkaa jo kyllästyttämään..
        En vaan koe, että alallani teoria olisi niin hyödyllistä kuin käytäntö.

Alallasi eli hampurilaisravintolan kassalla :)

• rakkikoira
        Alatalo kirjoitti:

Sanoo fiksu ja kypsä yliopistolainen jota ei kirjaston seinistä erota kun se yliopiskelee itselleen hienon tittelin ja tekee mitä lie paskaduunia kun maa alkaa olla täynnä ylikoulutettua väkeä...

• duunarit
        Alatalo kirjoitti:

Kyllä se putkimies pärjää palkallisesti parhaiten.

• Alempi korkeakoulu

Kadut vielä tuota, mutta vasta vuosia valmistumisen jälkeen. Jossain vaiheessa uraa tulee vastaan tilanne, jossa ylemmästä paperista olisi hyötyä. Ja usein on niin, että on ihan sama mikä todistus se on, kunhan se on ylempi korkeakoulu.

• Mimmi

Kylläpäs on nyt hieno alkaa opiskelemaan, kun on saanut näin valtavan "kannustavia" viestejä :(
        Onneksi edes muutamat ovat samoilla linjoilla. Ja ei kukaan muu opiskele opintojani kuin minä itse. Uskaltakaa tehdä valintoja, joista itse pidätte. Ei kannata opiskella mitään mistä itse ei nauti..

• Amklainen

Minulle on ainakin tärkeää tehdä sellaisia asioita mistä itse pidän. Raha ja ura on ihan toissijaisia. Kunhan saa vain välttämättömän toimeentulon, kaikki muu ylimääräinen tienaaminen on vaan haitaksi. Minulle riittää pelkkä AMK koulutus, vaikka aikoinaan olisin voinut yliopistoonkin mennä. Miksi hypätä korkeaa loikkaa matalan aidan yli?

Jos itse olisin palkanmaksaja niin valitsin kaikista niistä, jotka homman osaa sen halvimman vaihtoehdon. Siis jos haluat edetä urallasi ja saada rahaa ja vaikutusvaltaa käykää niitä yliopistoja hinkatkaa sitä pilkkua.

• eräs

...hakenut yliopistoon, vaikka olisin päässyt. Nyt aloitin amk:ssa jonne sisäänpääsysuhde oli 1300 hakijaa / 50 sisäänpäässyttä. Yliopisto/amk arvostus vaihtelee työnantajien kesken, mutta melko kuvaava oli yhden kommentti: "Yliopistolaiset aloittavat aivoriihen ja amk:laiset kysyvät että missä ne pakun avaimet ovat. Valinta näiden kahden välillä on helppo sillä aika on rahaa."

Tämä nyt tieten oli vain yksi mielipide. Kai sitä jokainen tietää mistä itse pitää ja mikä itselle sopii parhaiten.

• Jöpö

"...hakenut yliopistoon, vaikka olisin päässyt. Nyt aloitin amk:ssa jonne sisäänpääsysuhde oli 1300 hakijaa / 50 sisäänpäässyttä. Yliopisto/amk arvostus vaihtelee työnantajien kesken, mutta melko kuvaava oli yhden kommentti: "Yliopistolaiset aloittavat aivoriihen ja amk:laiset kysyvät että missä ne pakun avaimet ovat. Valinta näiden kahden välillä on helppo sillä aika on rahaa." "

Olet aivan oikeassa. Varastomiehen hommiin amk-tutkinto sopii selvästi paremmin kuin yliopistotutkinto.

• eräs
        Jöpö kirjoitti:

"...hakenut yliopistoon, vaikka olisin päässyt. Nyt aloitin amk:ssa jonne sisäänpääsysuhde oli 1300 hakijaa / 50 sisäänpäässyttä. Yliopisto/amk arvostus vaihtelee työnantajien kesken, mutta melko kuvaava oli yhden kommentti: "Yliopistolaiset aloittavat aivoriihen ja amk:laiset kysyvät että missä ne pakun avaimet ovat. Valinta näiden kahden välillä on helppo sillä aika on rahaa." "

Olet aivan oikeassa. Varastomiehen hommiin amk-tutkinto sopii selvästi paremmin kuin yliopistotutkinto.

Jos aivan kirjaimellisesti ajattelee, niin tuo saattaa kuulostaa siltä. Varsinkaan kun en kertonut mistä alasta on kyse... Totta teilläkin käytetään kielikuvia, siis siellä yliopistossa?

Jos ei, niin selvennän sen verran että idea oli: Yliopistosta tulleet miettivät, amk:laiset toimivat. Siis pääpiirteissään näin.

En pyri provosoimaan, kuten sanoin, tämä on vain yksimielipide.

• Jöpö
        eräs kirjoitti:

Jos aivan kirjaimellisesti ajattelee, niin tuo saattaa kuulostaa siltä. Varsinkaan kun en kertonut mistä alasta on kyse... Totta teilläkin käytetään kielikuvia, siis siellä yliopistossa?

Jos ei, niin selvennän sen verran että idea oli: Yliopistosta tulleet miettivät, amk:laiset toimivat. Siis pääpiirteissään näin.

En pyri provosoimaan, kuten sanoin, tämä on vain yksimielipide.

Ne yliopistosta tulleet pääsääntöisesti suunnittelevat ja johtavat toimintaa eli miettivät. Amiskasta tulleet pääsääntöisesti toimivat eli toteuttavat annettuhen ohjeiden mukaan sitä mitä muut ovat tätä ennen suunnitelleet ja miettineet. Tämä on hyvä työnjako sillä jos vaan toimitaan eikä yhtään mietitä, tulee pitkän päälle ongelmia.

• pentele
        Jöpö kirjoitti:

Ne yliopistosta tulleet pääsääntöisesti suunnittelevat ja johtavat toimintaa eli miettivät. Amiskasta tulleet pääsääntöisesti toimivat eli toteuttavat annettuhen ohjeiden mukaan sitä mitä muut ovat tätä ennen suunnitelleet ja miettineet. Tämä on hyvä työnjako sillä jos vaan toimitaan eikä yhtään mietitä, tulee pitkän päälle ongelmia.

Laskeudu alas pilves päältä,tule kuolevaisten joukkoon!Siinä puhuu ihminen,jolla on niin niin väärä käsitys ammttikorkeakoulusta ja siellä opiskelevista kuin vain voi olla!
        Tuollaisia täysin käytännönasioissa käsi-keskellä-kämmentä normaalielämässä olevia,omasta mielestään varmaan jotain yli-ihmisiä,...arrgghhhh!

• Jöpö
        pentele kirjoitti:

Laskeudu alas pilves päältä,tule kuolevaisten joukkoon!Siinä puhuu ihminen,jolla on niin niin väärä käsitys ammttikorkeakoulusta ja siellä opiskelevista kuin vain voi olla!
        Tuollaisia täysin käytännönasioissa käsi-keskellä-kämmentä normaalielämässä olevia,omasta mielestään varmaan jotain yli-ihmisiä,...arrgghhhh!

Ette te amiskat nyt sen käytännönläheisempiä ole kuin yliopistonkaan käyneet. Teoreettiset perusvalmiutenne ja tietonne vain ovat heikommat.

• yrittäjät
        Jöpö kirjoitti:

Siis yrittäjinä toimivat "amiskat"? Heidän tulee varmaankin soittaa sinne Yliopistoon ja kysyä että mitäs tehdään... Vai kuinka?

• amk
        Jöpö kirjoitti:

Ette te amiskat nyt sen käytännönläheisempiä ole kuin yliopistonkaan käyneet. Teoreettiset perusvalmiutenne ja tietonne vain ovat heikommat.

Unohdit että yliopiskelijat ovat vielä paljon kauniimpia, fiksumpia ja suurempia.

• Jöpö
        yrittäjät kirjoitti:

Siis yrittäjinä toimivat "amiskat"? Heidän tulee varmaankin soittaa sinne Yliopistoon ja kysyä että mitäs tehdään... Vai kuinka?

Kyllä amiskakin voi ihan hyvin toimia pienyrittäjänä (esim. huoltoasemayrittäjänä tai r-kioskin pitäjänä). Laajamittaisen liiketoiminnan johtamisessa kuitenkin tarvitaan parempia teoreettisia ja käsitteellisiä valmiuksia kuin mitä amiska tarjoaa. Tästä syystä suuryritysten johdossa on pääasiassa vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita.

• eräs
        Jöpö kirjoitti:

Kyllä amiskakin voi ihan hyvin toimia pienyrittäjänä (esim. huoltoasemayrittäjänä tai r-kioskin pitäjänä). Laajamittaisen liiketoiminnan johtamisessa kuitenkin tarvitaan parempia teoreettisia ja käsitteellisiä valmiuksia kuin mitä amiska tarjoaa. Tästä syystä suuryritysten johdossa on pääasiassa vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita.

Kirjoituksistasi päätellen et ole yläasteen jälkeen paljoa koulunpenkillä viihtynyt. Ei tuollaista huttua kukaan selvinpäin tosissaan väitä.

• amk
        eräs kirjoitti:

Kirjoituksistasi päätellen et ole yläasteen jälkeen paljoa koulunpenkillä viihtynyt. Ei tuollaista huttua kukaan selvinpäin tosissaan väitä.

No, olihan tuossa paljon hyvää. Kuten että ammattikorkeasta saatu tutkinto EI ole este pienyrittäjyydelle. Alkaa linja löystymään...

• Ahaa
        Jöpö kirjoitti:

"Laajamittaisen liiketoiminnan johtamisessa kuitenkin tarvitaan parempia teoreettisia ja käsitteellisiä valmiuksia kuin mitä amiska tarjoaa."

Esimerkiksi kerron sinulle, että Ollila on merkonomi.

• Jorma?
        Ahaa kirjoitti:

"Laajamittaisen liiketoiminnan johtamisessa kuitenkin tarvitaan parempia teoreettisia ja käsitteellisiä valmiuksia kuin mitä amiska tarjoaa."

Jorma-sedällä on sama koulutus kuin jota itse opiskelen...tosin itse vaan ihan täällä Suomessa

http://www.kaapeli.fi/hypermail/suomis-list/0399.html

Ollilalle kehuja Fortunessa

Nokian pääjohtaja Jorma Ollila on arvostetun Fortune-lehden mukaan
        Yhdysvaltain ulkopuolisen maailman yhdeksänneksi vaikutusvaltaisin
        yritysjohtaja. Fortune toteaa Ollilan tehneen Nokiasta Euroopan
        innovatiivisimman ja parhaiten johdetun telealan yhtiön.
        Listan ykköseksi Fortune valitsi brittiläisen öljy-yhtiön BP:n pääjohtajan
        John Brownen.
        Heinäkuussa Ollila sai maineikkaan brittiyliopiston The London School of
        Economics and Political Sciencen kunniatohtorin arvonimen. Ollila opiskeli
        LSE:ssa kauppatieteitä 1970-luvun lopulla ja suoritti tutkinnon vuonna
        1978. Hän on koulutukseltaan myös diplomi-insinööri ja valtiotieteiden
        maisteri.

• Jorma
        Ahaa kirjoitti:

Tässä sulle merkonomia, tahvo!

http://www.nokia.com/nokia/0,,55493,00.html

• Käpy
        Ahaa kirjoitti:

Harri, siinä yksi merkonomi. Aika hyvin on kuitenkin äijällä menny.

• Merkkari
        Käpy kirjoitti:

Ihan kohtuullisesti on Hartsalla mennyt. Vähän laskusuunnassa on kyllä ura kun ei toi tiimipeli oikein toiminut Igulin kanssa. Kyllä vanhat merkonomit on kuiteski rautaa, ihan toista kun nykyajan pullamössötradenoomit vaikkei oo edes korkeakoulututkinto.

• Hartsa??
        Käpy kirjoitti:

Harri-setähän on koulutukseltaan Executive-MBA, eli suorittanut Kauppakorkeakoulussa akateemisen johtajatutkinnon

• tyhmä

opiskelee.

• Oikaisija

Tarkoitit varmaan että ammattikorkeakoulussa.

• opiskelija

Pääsin yliopistoon ja minä valitsin amk:n. No, onneksi pääsin uudestaan yliopistoon seuraavana keväänä (samaa alaa vielä). Nyt on sitten 2 opiskelupaikkaa. Ei oikein tuo AMK vakuuttanut kaikilta osiltaan.

• mut jakoin yliopistoon

koska sillä pääsee helpommon haastavampiin töihin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      718
    Aihe