Kertokaa kokemuksianne eri Staffikasvattajista... Onko jokin kenneli mitä voitte lämpimästi suositella?
Staffikasvattajista...
10
4461
Vastaukset
- /\__/\
varmasti haukkuja tästä kommentista, mutta tämähän on vain minun mielipide. Itselläni oli punainen-valkoisin merkein. Menee myös hieman aiheen ohi, mutta saat jotain tuntumaa miten väri kasvattaja liittyvät toisiinsa.
Valkoiset, punaiset ja punaiset-valk. merkein ovat ehkä hieman rauhallisempaa sorttia olevia staffeja (ainakin vielä 10 vuotta sitten). Mustat sekä brindlet (tiikeri) ovat sitten hieman tempperamenttisia. Eli hyvin kärjistetysti voisi sanoa, että vaaleammissa väreissä on keskitytty enemmän luonteenominaisuuksiin (esim. lonkat ovat voineet olla vähemmän hyvät) ja tummempien kasvattajat ovat keskittyneet ulkoiseen kauneuteen ja lihasmassaan (tingitty luonteesta). Huom! tämä on siis hyvin karrikoitu kuvaus, ei saa suuttua.
Toki on myös makuasia, että minkä värisen staffin haluaa. Yleensä jokainen kasvattaja on keskittynyt pääasiassa tiettyyn väriin ja yrittävät yhdistää sellaisia koiria, joidenka geenit kantavat tiettyä väriä. Eli jos halutaan vain esim. valkoisia staffeja, niin silloin ei välttämättä yhdistetä kahta vaaleaa staffia, joista toisen perimässä on dominoi voimakkaasti esim. brindle, punainen jne.
On myös valkoisia staffeja, jotka yhdessä saavat vain punaisia tai punaisia-valk. merkein staffeja...ovat monimutkaisia nämä perimäjutut.
Kannattaa mennä staffordshirenbullterrieri yhdistyksen sivuille ja katsoa sieltä lisää kasvattajista yms. Siellä pitäisi olla myös suht hyvin päivitetty pentuvälitys-lista tai ainakin tietoa saa pentuvälittäjältä. Jos sitten sattuu onni lykästämään ja löytyy sopiva koira, niin sitten kannattaa tehdä "taustatutkimusta" ko. kasvattajasta, niin paljon kuin pystyy.
Kenneliä, josta meitin staffi aikoinaan tuli, ei ole enää olemassakaan. Kuitenkin sen kanta on vielä vahvasti Suomen staffien perimässä, sen kennelin omistaja toi nimittäin Suomeen ensimmäiset staffit. Jos siis vaaleiden staffien (varsinkin pun.-valk.) sukupuita alettaisiin tutkia, niin mahdollisesti jossain vaiheessa törmäisi näihin ensimmäisiin Suomen staffeihin. Toki niitä on myös tuotu paljon.- Ankka
Mielenkiintoista tietoa! Itse olen kiinnostunut vielä hieman sitä punaista vaaleammasta väristä, joka sitten mitä luultavimmin on tämä "vaalean ruskeankeltainen". Vaikea tietää tarkalleen kun olen Staffeihin näin internetin välityksellä tutustunut, ja värien mainitsemisen yhteydessä kuvia ei ole esitetty.. Mukavaa tietysti olisi jos tämä mainitsemasi väri-luonne-kuvaus pitäisi paikkansa :)
- /\__/\
Ankka kirjoitti:
Mielenkiintoista tietoa! Itse olen kiinnostunut vielä hieman sitä punaista vaaleammasta väristä, joka sitten mitä luultavimmin on tämä "vaalean ruskeankeltainen". Vaikea tietää tarkalleen kun olen Staffeihin näin internetin välityksellä tutustunut, ja värien mainitsemisen yhteydessä kuvia ei ole esitetty.. Mukavaa tietysti olisi jos tämä mainitsemasi väri-luonne-kuvaus pitäisi paikkansa :)
jos olet jossain törmännyt tällaiseen "vaalean ruskeankeltaiseen", niin sekin on siis punainen. Niitä vain tulee välillä hieman erisävyisiä (punainen on siis rotumääritelmän mukainen nimi ko. värille). Yleensä kuitenkin ymmärtääkseni ovat ihan vain punaisia, ei kovinkaan vaaleita sellaisia. Jos punainen on liian tumma, niin sitten on valkoinen (puhtaan valkoisia ei juuri näe, usein pigmenttitäpliä tai muun värisiä merkkejä).
Väri-luonnekuvaus on siis kärjistetty kuvaus, koska loppukädessä koiran luonteen hyvin pitkälti muokkaa ihminen. Omien kokemuksieni mukaan kuitenkin nämä tummat staffit ovat enemmän tempperamenttisia, mutta jonkun mielestä se on yhdentekevää. Tummat staffit ovat myös ehkä hieman lihaksikkaampia ja pienempiä, kun vaaleammat ovat ehkä suurempia ja vähemmän "bodareita".
Ei kannata kuitenkaan suhtautua tähän väri-juttuun haudanvakavasti, staffit ovat kaikki aivan mahtavia...väriin katsomatta. - Ankka
/\__/\ kirjoitti:
jos olet jossain törmännyt tällaiseen "vaalean ruskeankeltaiseen", niin sekin on siis punainen. Niitä vain tulee välillä hieman erisävyisiä (punainen on siis rotumääritelmän mukainen nimi ko. värille). Yleensä kuitenkin ymmärtääkseni ovat ihan vain punaisia, ei kovinkaan vaaleita sellaisia. Jos punainen on liian tumma, niin sitten on valkoinen (puhtaan valkoisia ei juuri näe, usein pigmenttitäpliä tai muun värisiä merkkejä).
Väri-luonnekuvaus on siis kärjistetty kuvaus, koska loppukädessä koiran luonteen hyvin pitkälti muokkaa ihminen. Omien kokemuksieni mukaan kuitenkin nämä tummat staffit ovat enemmän tempperamenttisia, mutta jonkun mielestä se on yhdentekevää. Tummat staffit ovat myös ehkä hieman lihaksikkaampia ja pienempiä, kun vaaleammat ovat ehkä suurempia ja vähemmän "bodareita".
Ei kannata kuitenkaan suhtautua tähän väri-juttuun haudanvakavasti, staffit ovat kaikki aivan mahtavia...väriin katsomatta.kun olen noita rotumääritelmiä lukenut, jokaisessa kyllä mainitaan tämä "vaalea ruskeankeltainen", mutta sitä en tiedä miten tämän ko. värin voi punaisesta erottaa pentujen luovutusiässä, koska se ei paljoakaan poikkea punaisesta, ja väri saattaa iän mukaan muuttua... Väri ei silti ole tärkeintä, ja uskon että jos nyt tulevaisuudessa Staffin hankin, meistä tulee hyvä tiimi :)
- /\__/\
Ankka kirjoitti:
kun olen noita rotumääritelmiä lukenut, jokaisessa kyllä mainitaan tämä "vaalea ruskeankeltainen", mutta sitä en tiedä miten tämän ko. värin voi punaisesta erottaa pentujen luovutusiässä, koska se ei paljoakaan poikkea punaisesta, ja väri saattaa iän mukaan muuttua... Väri ei silti ole tärkeintä, ja uskon että jos nyt tulevaisuudessa Staffin hankin, meistä tulee hyvä tiimi :)
värillä ei ole väliä. Onnea matkaan!
- /\__/\
Ankka kirjoitti:
väri löytyy itse asiassa amstaffeista, ei staffeista (tai sitten on "värivirhe"). Piti nyt vielä tarkentaa, kun juuri tuli mieleen.
Eli jos välttämättä haluat vaalean kerman/ ruskean värisen "staffin", niin sitten vaihtoehdoksi jää amstaffi. On hieman erilainen luonteeltaan, mutta varmastikin yhtä mukava. - surffailija
/\__/\ kirjoitti:
väri löytyy itse asiassa amstaffeista, ei staffeista (tai sitten on "värivirhe"). Piti nyt vielä tarkentaa, kun juuri tuli mieleen.
Eli jos välttämättä haluat vaalean kerman/ ruskean värisen "staffin", niin sitten vaihtoehdoksi jää amstaffi. On hieman erilainen luonteeltaan, mutta varmastikin yhtä mukava.kyllä staffien rotumääritelmässä mainitaan juuri tuo "vaaleanruskeankeltainen" ja ulkomaisissa lähteissä väriä kutsutaan fawn :ksi. Suomessa niitä tosin on aika vähän ja fawn-pentuja syntyy aika lailla vain satunnaisesti.
- supperi
surffailija kirjoitti:
kyllä staffien rotumääritelmässä mainitaan juuri tuo "vaaleanruskeankeltainen" ja ulkomaisissa lähteissä väriä kutsutaan fawn :ksi. Suomessa niitä tosin on aika vähän ja fawn-pentuja syntyy aika lailla vain satunnaisesti.
itse olen taas havainnut että fawneja kyllä yleisesti on ihan runsaastikkin väreissä edustettuna, jostainsyystä kasvattajat mielellään rekisteröivät pennut punaisiksi!
Itsellänikin on ollut kaksi, ja aikanaan yksi sijoituspentue, jossa kaikki 8 olivat fawneja valkoisin merkein : ) - /\__/\
/\__/\ kirjoitti:
Eli jos välttämättä haluat vaalean kerman/ ruskean värisen "staffin", niin sitten vaihtoehdoksi jää amstaffi. On hieman erilainen luonteeltaan, mutta varmastikin yhtä mukava.Siihen aikaan, kun meitille tuli staffi, niin silloin ei juuri puhuttu tuosta fawn-väristä...siksi se tuntui niin oudolta. Lisäksi vielä "ennen muinoin" vaaleat, fawn-väriset staffit luultavastikin rekisteröitiin juuri nimenomaan punaisiksi. En ainakaan muista, että kukaan olisi sanonut omistavansa fawn-väristä staffia, ainoastaan punaisia. Puhun siis noin 15 vuotta vanhoista asioista, enkä ole lukenut staffin rotumääritelmän värejä jne. muutamiin vuosiin.
Ja toisaalta aiemmin vaaleaa väriä ei ehkä pidetty niin kauniina kuin punaista, nykyään asiahan on toisin. Ainakin noilla amstaffeilla tuntuu ko. väri olevan ihan suosiossa.
- Staffilla on sydän kultaa
Meillä on kotona 5 eri-ikäistä staffia,niin uroksia kuin narttujalin.Vanhin tahvo on 11.5 v ja nuorin on pian 15 viikkonen.
Pentuja on syntyn vuosina 1999,2001 ja 2004.
Mulla on pääasias tummia/brindlejä ja on joukossa valkoinenkin.
Kaikki tulleet keskenään toimen ihan hyvin.
Omista koirista jotka oon ottan muilta kasvattajilta voin sanoo vain ihan hyvää.Pidän edelleen yhteyttä.
Ja omien kasvattien omistajat pitää yhteyttä minuun,eli en siis ihan kauhea voi olla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517023Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414764HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982696- 1411979
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321589Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961522- 161459
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201234mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101119