LAUREA lairaanhoitajan pääsykoe?

viiccy

Hain Porvoon, Lohjan ja Hyvinkään laureoihin sairaanhoitajaksi. Vähän nuo tulevat pääsykokeet mietityttävät kun aiheena on hoitotyön etiikka, eikä esim. perus anatomia. Pystyisikö joku kertomaan millaisia kysymyksiä niissä kokeissa saattaisi olla? Luin Laurean sivuilta että kirjallisessa kokeessa on myös englanninkielinen osio...?

Kiitos vastauksista!!

36

2028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poo11

Meillä oli myös viime vuonna Savoniassa aiheena etiikka. Kysymyksiä oli mm. vaitiolovelvollisuuden tärkeys sekä potilaan tunnistamisen tärkeys hoitotyössä.

• isabella.h

Täälläkin yksi kiinnostunut! Porvooseen olen hakenut sh ja th koulutukseen.

• zaC0

Täällä kanssa yksi porvooseen hakenut. Mitä nyt viimeviikkoina yrittänyt googletella niin monivalintakysymyksiä ja pari kirjotustehtävää. Esseetä tuosta nyt varmaan ei saa tehtyä kun aikaakin niin vähän. Hoitotyön etiikka on suht kevyttä luettavaa onneksi, verrattuna tuohon toiseen.

• isabella.h

Onko tietoa minä päivä on pääsykokeet porvoon laureassa?

• zaC0

4.- 6.6.2013

Kiinnostaisi kyllä tietää millanen tuo englanninkielinen osio on. Yllättävän vähän hakijoita kumminkin oli kun 1.sija hakijoita vain 50 yhteensä.

• Tsemppiä kaikille!

Viime vuonna oli noi samat ennakkomateriaalit mitkä nyt on. Haen terveydenhoitotyötä lukemaan, joten taas samojen matskujen pänttäys käynnissä.

Kyssärit on yllättävän helppoja, kokeeseen sisältyy (muistaakseni) yks isompi oikein/väärin teht (väärästä miinusta.) Lisäksi siinä on pari avointa kysymystä sekä se englannin kielinen osio. Se on kyllä älyttömän helppo, no worries! Monivalintaa siinäkin.

Haastattelu voi olla kinkkinen, valmistautukaa myös siihen! Miettikää valmiiks motivaatiota ja kyssäreitä mitä ne voi heitellä, tuli mulle monta kysymystä ihan puun takaa ja sitten lähti improvisointi.

Ilmeisesti ihan hyvin meni!

T:Ensimmäisen vuoden Otaniemen sh opiskelija

• hmm4

Hain Porvoon laureaan lukemaan terveydenhoitajaksi. En ole tällähetkellä kotonani, joten mietityttää onkohan pääsykoekutsut jo tulleet? Mulla on aika hunoot paperit, ka 6,9 ja BBCM. Arveluttaa pääsenkö ees kokeisiin? :D

• isabella.h

Ilmeisesti 28.5 lähetetään kutsut?

• tsemitsemi

Jos on ensimmäinen valintatoive ( 5 pojoo) niin voi hyvin tulla kutsu! Panikoin itsekkin että millon ne tulee, mutta tosiaan 28.5. vasta lähetetään, Laurean sivuilla lukee!

T: Sh

• hmm4

Okei kiitos! :) vähän outoo et miks lähetetään noin myöhään vasta.. Jos ei oo varma että saako ees kutsua, ei oikein motivoi vielä alkaa lukeen tuota ennakkomateriaalia tai tekeen sitä ennakkotehtävää! sitten kun kutsu tulee on alle viikko aikaa lukee.. :/

juu laitoin mä sen ykkösvaihtoehoksi, porvoo ei oo oikein se ykköspaikka minne haluis mut en ottanu riskii ja laittanu jotain toista jos sit ei pääsiskää.. katoin vanhoja pisterajoja niin sh puolelle turkuun missä asun tälhetkel, olis päässy 22 pisteen alkupisteillä kokeisiin viimevuon, mulle tulee just 22 pistet ku siin on se ekan toiveen 5 pistet mukaan luettu. Mut en viittiny tosiaan ottaa riskii jos pisterajat nousee :) ja povooseen oli todella pienet pisterajat kokeisiin niin oon kuitenkin toiveikkain mielin :)

• Otaniemen sh

Joo on kyllä mustakin tosi hassua että noin myöhään lähettävät! Toivottavasti kutsu tulee ja onnistaa, kiva jos olin ees vähän avuksi:)

• minä.

Niille jotka eivät viitsi "turhaan" ruveta lukemaan pääsykokeisiin, koska kutsua ei ole vielä tullut...

Sh opinnoissa niistä jo päntätyistä etiikan asioista on hyötyä. Mikään ei siis ole turhaa :) Alkakaa vaan lukea jo :)

Omissa pääsykokeissani (laurea) se englannin kielinen osuus oli ihan naurettavan helppo, ei kannata stressata. Itse oon enkussa vielä ihan surkea ja silti pääsin läpi.

Haastatteluihin tosiaan kannattaa pohtia kysymyksiä ja vastauksia valmiiksi. Itseltä kysyttiin justiin paljon motivaatioon liittyvää, miksi hain juuri tuonne, miksi haluan alalle, miksi minut pitäisi valita, millaiset tietotekniset taidot on (verkkokurssien vuoksi), miten opit parhaiten, mitkä asiat hoitotyössä kiinnostaa, miten motivoit itseäsi jaksamaan opinnoissa, mikä voisi saada opintosi keskeytymään, mitkä asiat ovat sinulle opiskelussa helppoja tai vaikeita jne.

nim. eka vuosi sh opintoja laureassa takana

• L+m

Hei kiitos sulle vastauksesta! Olenkin miettinyt, että mitä kysymyksiä haastattelussa saattaa tulla vastaan. Osaatko sanoa, kuinka vaikeita nuo etiikkaan liittyvät kysymykset saattavat olla? Tai tarvitseeko siellä ylipäänsä sinänsä tietää etiikan teoriaa vai mitä ihmettä? :D

• minä.
        L+m kirjoitti:

Hei kiitos sulle vastauksesta! Olenkin miettinyt, että mitä kysymyksiä haastattelussa saattaa tulla vastaan. Osaatko sanoa, kuinka vaikeita nuo etiikkaan liittyvät kysymykset saattavat olla? Tai tarvitseeko siellä ylipäänsä sinänsä tietää etiikan teoriaa vai mitä ihmettä? :D

Ei kyllä mitään hajua mitä voisivat kysyä.. Esitän vain arvauksia.

Voisin kuvitella että juuri se salassapitovelvollisuus, autonomia ja erilaiset teoriat saattavat olla kyselylistalla... Saatettaisiinko kysyä ehkä myös tuosta priorisoinnista.. Ihmettelen suuresti jos ei kysytä ihan peruskysymystä; mitä eettisyydellä tarkoitetaan?
        Onko pääsykoemateriaalina koko kirja vai vain tietyt osuudet?

• minä.
        minä. kirjoitti:

Ei kyllä mitään hajua mitä voisivat kysyä.. Esitän vain arvauksia.

Voisin kuvitella että juuri se salassapitovelvollisuus, autonomia ja erilaiset teoriat saattavat olla kyselylistalla... Saatettaisiinko kysyä ehkä myös tuosta priorisoinnista.. Ihmettelen suuresti jos ei kysytä ihan peruskysymystä; mitä eettisyydellä tarkoitetaan?
        Onko pääsykoemateriaalina koko kirja vai vain tietyt osuudet?

Kävin katsomassa nuo pääsykoemateriaalit. Mielenkiintoisia :) Ei näistä mun vastauksista varmaan tuohon materiaaliin ole apua ( luulin siis että pääsykoemateriaalina on etiikka hoitotyössä kirja, mutta ei näköjään ollut.)

Teksti on justiin sellaista että ihan mitä tahansa voivat kysyä. Omalla kohdallani kyselivät paljon ns. nippelitietoa. Tuo alue on kuitenkin niin laaja, että tuskin kysyvät mitään "koska sosiaali- ja terveydenhuollon eettinen perusta julkaistiin?".

Tuo autonomia eli itsemäärääminen on nykyään paljon tapetilla, siitä kysytään varmasti.

Tsemppiä kovasti lukemiseen :)

• zaC0

Porvoon kokeisiin tuli sähköpostiin kutsu. 5.6

• hmm4

Juu mulleki tuli, 5.6 :)

• vicci.sh

Sama homma...mites toi valmistava tehtävä, pitääks sen olla esseemäinen kun siinä pyydetään pohtimaan niitä tiettyjä kysymyksiä?

• MillaKaari

Osaakos kukaan sanoa tuosta enkun tehtävästä? Siis minkä tyylinen se on? Vuoropuhelu potilaan kanssa? Testataan perus enkun kielentaitoa? Vai sitten ihan tehtävä, kysymyksiä enkuksi ja vastaukset enkuksi? Enkkua en osaa yhtään joten siksi kyselen. Muutoin tuo ennakkomateriaali vaikuttaa iisiltä.

• MillaKaari

Tuohon valmistavaan tehtävään varmaan kannattaa vastata suhteellisen lyhkäisesti. Joku joskus kertoi että ei todellakaan kannata mitään romaania,vaan laittaa paperille noi kyssärit, ja alle muuta rivi vastausta per kysymys.

• srdazz
        MillaKaari kirjoitti:

Tuohon valmistavaan tehtävään varmaan kannattaa vastata suhteellisen lyhkäisesti. Joku joskus kertoi että ei todellakaan kannata mitään romaania,vaan laittaa paperille noi kyssärit, ja alle muuta rivi vastausta per kysymys.

Onko sielä pääsykokeissa "ryhmätilanteita" ,eli pienessä rymässä keskustellaan jostain ja haastattelijat tarkkailee vieressä? Neuvoja siihen?

• Mixxx1
        srdazz kirjoitti:

Onko sielä pääsykokeissa "ryhmätilanteita" ,eli pienessä rymässä keskustellaan jostain ja haastattelijat tarkkailee vieressä? Neuvoja siihen?

Älä puhu muiden päälle, kysele muilta mielipiteitä, ole äänessä, mutta älä liikaa...

• Millakaari

Hyvinkään Laureassa ei ainakaan ole ryhmätilannetta. Siinä kutsukirjeessähän lukee mitä pääsykoe sisältää. Meillä on hyvinkäällä teoriakoe ennakkomateriaalista, englannin koe ja haastattelu ennakkotehtävään viitaten.

• zaC0

Ovat nähtvästi joo jättänyt tuon ryhmätilanteen pois. Ainakin jonain vuotena on tehty niin jos ei läpäise kirjallista koetta niin ei pääse haastatteluun lainkaan. En tiedä oliko/onko tämä käytäntö juuri laureassa.

• Pappo3

Missäs tuon hyväksytyn kirjallisen rajat muuten menee? Täytyykö sen olla 100% oikein?

• poju441

Eihän sellaista ole!! Siinä lasketaan yhteispistemäärä (haastattelu n.30p ja koe n.30p) ja sen perusteella katsotaan kuka pääsee sisään.

• Petuuuuu

Täällä ilmoittautuu vielä yksi kokeisiin pänttääjä. Hain TIkkurilaan ja nyt melko jännittyneenä odottelen kokeita. Miten teidän valmistautuminen on sujunut? Oletteko lukeneet paljon ja millon kenties aloititte? Olisi mukavaa vähän jakaa tuntemuksia ennen tärkeää päivää :)

• Selperi

Harmillisen vähän olen ehtinyt lukemaan. Teen pitkää työpäivää ja töiden jälkeen taas meinaa silmät ummistua väkisin. Eiköhän sieltä jotain ole päähän jäänyt kuitenkin ja on tässä vielä aikaa lukaista pariin kertaan :)

• tipee

Muutaman kerran on tullut luettua läpi kummatkin ajatuksella. Tuossa kirjallisuuskatsauksessa varmaan 50% sisällöstä on akateemista sanahelinää, haastava poimia olennaiset kohdat! Itsemäärääminen luultavasti kannattaa opetella hyvin.

• minävain153

Minä myös lukenu pari kertaa mutta tosta kirjallisuuskatsauksesta ei jää kyllä juuri mitään päähän :( Vähän alkaa tuntua ettei kannata edes kokeisiin mennä. Tuo toinen sentään on ihan kivaa luettavaa. Mitkä teidän mielestänne on tärkeitä asioita muistaa?

Mun mielestä myös tuo itsemäärääminen ja sit opettelin noi sosiaali ja terveyshuollon lait.. OIkeestaan tosta kirjallisuuskatsauksesta ei jääny muuta mieleen ku ne kirjallisuus katsauksen tavoitteet :D Hyvin menee...

• Moikenkaista

Ehdottomasti kannattaa mennä vaikka olisit epävarama! Tuskin kukaan sinne menevä täysin varma on suorituksestaan. Minua ainaskin jännittää ihan tolkuttomasti.

• Moikenkaista

En mitenkään jaksa uskoa että kokeessa kysytään mitään täysin suoraan liittyen tekstiin. Kuten tipee mainitsikin niin kirjallisuuskatsauksesta 50% on akteemista sanabrassailua, eikä kukaan voi olettaa että siitä voisi suoraan ainakaan lähteä lainailemaan mitään. Itse kerään mieleeni pointteja ja tekstin ideaa, mutta en ala opettelemaan mitenkään ulkoa koska aivot räjähtää.

• jeppesse

Vielä haluisin kulla siitä "psykologin" haastattelusta, eli millainen tilanne se on? Kuinka monta haastattelijaa? Onko se jossain suljetussa huoneessa missä ei ole muita hakijoita? Muuta huomioitavaa?

• minävain153

Tänään oli kokeet. Haastattelussa on kaksi haastattelijaa, toinen haastattelee ja toinen katsoo tuimasti ja seuraa ja pistää merkintöjä ylös, näin kirjaimellisesti :)
      Kysymykset olivat aika iisejä, miksi haet, mitä puutteita näet terveysalalla, mitä tekisit muuttaaksesi sitä asiaa jnee...

Ja kyllä, suljetussa huoneessa ja siellä ei ole muita kun sinä ja kaksi haastattelijaa

• Ei-sh

Ja hei, kun kysyitte siitä, että miksi ne kutsut tulee niin myöhään, niin ne viralliset YO-tulokset luultavasti vaikuttaa siihen, kun nehän tulee toukokuun lopussa.

• apua

Nostellaampas ylös!

Mulla olisi Hyvinkäälle pääsykokeet ensiviikolla. Mutta ihmettelin, ettei mulle tullut kutsun mukana lainkaan sitä täytettävää lomaketta (omat tiedot, työkokemukset, koulutukset, arvosanat), joka on tullut muihin paikkoihin joihin olen hakenut viime vuosina? Eikö ole tarkoituskaan tulla mitään sellaista postissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      67
      2277
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      230
      2182
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1478
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      20
      1282
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      21
      1242
    6. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1200
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      120
      1164
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      969
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      959
    10. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      909
    Aihe