Apua...alan jo huolestua. Syystäkö? 8 kk lapsemme ei juurikaan jokeltele monitavuisesti. Väy-väy-väy tulee silloin tällöin (alkoi n. 6kk, nyt jäänyt sekin lähes unholaan). Bää-bää (tai pää-pää) joskus. Ättää, ää-ää, ä-ä-ä yms. muita tavanomaisia ei ole kuulunut, T-kirjainta ei muutenkaan käytä. Hän on hyvin hymyileväinen, iloinen ja kiinnostunut ympäristöstään ja ihmisistä. Koskaan ei ole jokeltelulla "vastannut" puheeseen, hymyilee ja muuten reagoi kyllä. Kiljahtelee ja muuten ääntelee, mutta varsin hiljainen kaikenkaikkiaan.
Neuvolan lääkäri vain sanoi, että parin kk sisään pitäisi jokeltelu lisääntyä, itsestä tuntuu vain, että jotain on vialla. Voikohan olla elimellistä? Jos kyse on jostain puheviasta (esim. dysfasia) onko tässä vaiheessa mitään tehtävissä?
8 kk ei jokeltele
2
1897
Vastaukset
- äippä
Ei kannata varmaan vielä huolestua. Meillä kans poika ei jokellellut. Aina neuvolassa kyselivät että jokelteleeko en osannut vastata. Olin kyllä huolissani. Vasta lähellä kahden vuoden ikää alkoi tulla muutamia sanoja ja nyt kolmen vuoden iässä puhuu normaalisti, ässät ja ärrät vain puuttuu.
- hiljaista oli
Mein neiti on nyt 10 kk ja edelleen aika hiljainen. Vauvana (heh) jokelteli kyllä vastaukseksi puheeseen, mutta sitten vaihtoi vastaamisen käsien viuhtomiseen ja hymyihin. Pelkäsin että ei kuule tai jotain. Mutta kun reagoi ihan pieniinkin ääniin, joiden lähdettä ei näy. Nyt hiljalleen on jokeltelua tullut enemmän, "äittä", "täti", "mummummum", "pappappap" ja "näätä" on tavallisimmat :) nuo siis erottuu metelin keskeltä, eivät siis varsinaisia sanoja joita tarkoituksen mukaisesti käyttäisi. Neuvolassa missään vaiheessa ei olla oltu huolissaan, enkä minäkään tuon kuurous-pelon jälkeen. Eli eiköhän se sieltä hiljalleen tule niin teidän kuin meidänkin mukelolla :) Meidän neuvolan täti vaan totesi, että neiti on vaan hiljainen tapaus, kun ei vanhemmatkaan mitään rääväsuita ole! Juttele vaan paljon, kaikkea mitä teet, höpötät vaan ääneen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059