Hei
Opiskelen nyt siis kolmatta vuotta oikiksessa ja kesällä alkaisi ruotsin kurssi. En tiedä kuitenkaan pitäisikö minun osallistua kurssille, olen jättänyt kurssin välistä jo kaksi kertaa heikon ruotsin kielitaitoni takia. En siis kirjoittanut lukiossa ruotsia, koska se oli vapaaehtoinen ja todistuksen numero oli viisi.
Mietin siis nyt tässä kannattaako sinne kurssille lähteä jos osaa sanoa vain nimensä ruotsiksi ja joitain tervehdyksiä ja muita hassuja lyhyitä lausahduksia?
Pitäisikö sitä vielä lykätä ja kerrata ruotsin kielen perusteita vaikka vuoden/kahden verran?
Miten itse suorititte kurssin?
Harmittaa vain lykätä kurssia koko ajan, kun sitten jää notaarin paperit ja pahimmassa tapauksessa maisterin paperit kurssista riippumaan. :/
Virkamiesruotsin suorittaminen
15
6978
Vastaukset
- pakkolakko
Kukaan ei saa syyllistää itseään jos pakkoruotsi ei maistu. Vika on pakkoruotsissa. Pakkoruotsia vaivaa sen tarpeettomuus ja pakollisuus.
Suomessa yritetään osoittaa että pakkoruotsin opiskelijaa vaivaisi motivaation puute tai motivaation puute olisi oma yksilön vika. Näin ei kuitenkaan ole. Vika on ruotsinkielessä ja sen haitallisuudessa, turhudessa ja pakollisuudessa.
Ruotsin pakollisuus on hyödyttömyyden seurausta. Ruotsin pakottaminen koko kansalle alleviivaa ruotsin tarpeettomuuden ja valheellisen mantran ruotsin kielen rikkaudesta Suomelle. Tarpeettomuuteen panostaminen ei millään voi olla rikkaus vaan rasite. Suomessa tämä pakkorasite on tehty koko väestöä koskevaksi rasitteeksi, eikä sen haitallisia vaikutuksia saa aliarvioida.
Siten ruotsin kielen keinotekoinen tarve on muodostunut jarruksi suomenkieliselle yksilölle ja koko kansantaloudelle. - "Kiitoksia" RKP
Itsellänikin tutkinto lykkääntyy taas vuodella, kun ei se virkamiesruotsin kurssi mennyt läpi. Erittäin kiva on kun lähtötasoksi pitäisi olla vähintään M ruotsin ylioppilaskokeesta ja itse en sitä edes kirjoittanut. Turha on muiden väittää, että olisin suhtautunut kursseihin välinpitämättömästi, sillä aina tein tehtävät ja valmistelin puhteet sekä luin ja harjoittelin kokeisiin.
Kaikkein parasta on se, että tästä 3 op kurssista ei mitenkään ole hyötyä omalla alallani. Ilman tätä rasitetta olisin jo ehkä työelämässä.- puupääkö
Oletpa harvinaisen kovapäinen. Miten ihmeellä selviydyt muista opinnoista?
- käsi päähän
Fakta:
Jos ei pysty oppimaan ruotsia, ei omaa akateemista älyä. Aivoja. Hoksottimia. Päätä. Käsityskykyä.
Ruotsi ei ole kulmakivi tai este, oma tyhmyys / laiskuus ovat.- Ei pidä paikkaansa
Missähän tutkimuksessa noin sanotaan. RKP:n sähköpostiviestin lopussako?
- valmistunutkin
Esim. itse sain hyväksiluettua AMK:ssa suoritetun virkamiesruotsin kun pääsin yliopistoon. Tarkista mahdollisuus suorittaa ruotsi esim. avoimessa AMK:ssa, pääset huomattavasti helpommalla kuin yliopistossa. Muutama kymppi ei kauheasti paina, jos sillä valmistut.
- Maisterisnainen
Ei se yliopistossakaan ole mitään rakettitiedettä, jos ylipäänsä on lukiosta suoriutunut. Itselläkin ruotsin kurssi oli vasta 3 vuoden kuluttua lukion jälkeen.
- kys kys
En usko ollenkaan, että oikikseen on päässyt kukaan niin urpo, että edes kyselee täällä moisia.
- MItä vikaa
Siis mikäs tuossa kysymyksessä oli vikana. Monelle ruotsin suorittaminen tuottaa vaikeuksia.
- poispakkoruotsi
Nimmaria tänne nyt ainakin ensihätään ja kavereille tiedoksi kanssa:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131 - purkkapoppia
Turha väittää ettei oikikseen opiskelemaan selvinnyt ja
siellä muuten opinnoissaan pärjännyt selviäisi halutessaan m
yös tutkintoon kuuluvista ruotsin opinnoista.
Opintojen aikana joutuu opiskelemaan huomattavasti
vaikeampiakin asioita ja laajempia kokonaisuuksia.
Kokonaan eri asia on
jos EI HALUA/VIITSI panostaa ruotsin kurssiin,
mutta siinä on kysymys omasta valinnasta ja ihan turha kitistä.
Jos on niin tampio että jättää laiskuuden ja yhden ruotsinkurssin takia oikeustieteen maisterin tutkinnon kesken on ehkä parempikin ettei valmistu. - B.Eng ja
kohta M.Eng.
No voi itku, jos on mennyt opiskelemaan "arvostettuun" yliopistoon, niin tulee muurina vastaan virkamiesruotsi?
Amk:ssa virkamiesruotsi oli muihin aineisiin verrattuna helppo suoritus. Suorituskriteerit ovat lain mukaan ovat samat kuin yliopistossa.
On se vaikeata, vaikka koulun ulkopuolelle esitetään niin intellektuellia? - Voi hyvä Sylvi
Ainakin meidän yliopistossa on mahdollisuus suorittaa lisäksi valmentava kurssi, jos tuli lorvailtua lukiossa. Luulisi noita löytyvän muistakin yliopistoista.
Ihmettelen, että yliopistotasolla vielä kuulee tuollaista narinaa.- Sepä se
Tuollainen kitinä vain osoittaa, ettei ihmisestä ole akateemiseksi kansalaiseksi. Työelämän vaatimuksiin verrattuna virkamiesruotsi on kevyttä kauraa.
- !!!
Kertaa ensin. esim kirja reflex uppdatera din svenska on hyvä.
minä pidän ruotsista vaikka huonosti osaankin, kovasti yritän opetella lisää vaikka olen vain perus duunari koen sen tärkeäksi aina tulee asikkaita joiden kanssa pitäisi osata edes vähän! nyt harmittaa kun kouluaikana ei ollut innostunut siitä, onneksi sain motivaation keileen ja nyt innostaa ruotsikin!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019