Onko ostotarjous sitova?

villi ala...

Kävi näin: Kiinteistö myynnissä välitysfirmalla, löytyy kiinnostuneita, ensin ensimmäinen tekee kirjallisen ostotarjouksen, ei ehtoja, ja aikaa vastata viikko ja päivä. Toinenkin kiinnostunut ostaja tekee ostotarjouksen, aikaa vastata kaksi päivää. Ensimmäisen ostajaehdokkaan tarjous vielä 4 päivää voimassa. Toiseen tarjoukseen ehdittiin juuri vastata jo kieltävästi, koska tarjous muutaman tonnin vähemmän kuin 1. ehdokkaalla, kun sitten tapahtuu muutaman tunnin päästä seuraavaa: ensimmäinen ostaja vetää (?) tarjouksen pois, koska onkin jo löytänyt toisen, mielenkiintoisemman asunnon ja tekee siitä vielä samana iltana kaupat. Onko tämä mahdollista? Tätä on tiedusteltu kiinteistövälitysliikkeestä, ja heidän mukaansa on ihan mahdollista, että ostaja vetääkin kirjallisen ostotarjouksensa kesken tarjousajan pois. Ihmettelemme kovasti, ja nyt siis tilanne, että ei yhtään ostotarjousta tällä hetkellä kiinteistöstä... hyvä homma... Toinenkin ostaja oli jo hetinyt löytää toisen kiinteistön saatuaan ensin kielteisen vastauksen tarjoukseen, ja muutama lähemmäs viikko tässä meni kun ihmeteltiin mitä oikein tapahtui. Kiinteistön kaupassa ihan normaali soppari, ei mtään tarjouskauppaa. Onko muille käynyt samoin? Mitä pitäisi tehdä?

5

1383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34twegse

      vaihtaa välittäjää.

    • kkk'''

      Ei kannata vastata ostotarjouksiin ennen tarjousajan päättymistä. Pyydä vaikka tarjoukset suljetuissa kirjekuorissa ja avaa ne sitten kaikki yhtä aikaa tarjousajan päättymisen jälkeen. Eli määritä sinä itse tuo dead end, jota kaikien on odotettava. Sitten ryhdyt käymään läpi ostajaehdokkaita suurimmasta tarjouksesta lähtien. Näin ei ainakaan mustaa pekkaa pitäisi jäädä käteen.

    • Ostotarjous ei ole sitova kiinteistökaupassa, ellei sitä ole tehty maakaaren 2 luvun 1§:n edellyttämässä määrämuodossa (kaupanvahvistaja on sen vahvistanut). Tosin maakaaren mukaan vetäytynyt osapuoli on velvollinen korvaamaan toiselle osapuolelle aiheutuneet kohtuulliset kulut (matka-, ilmoitus ym. kulut, eli yhteensä tavallisesti korkeintaan muutama satanen. Ajanhukkaa, mielipahaa tai vastaavaa ei korvausvelvollisuus koske).

      Ostotarjous on sen sijaan sitova vuokraoikeuden (eli vuokramaalla sijatseva omakotitalo/muu rakennus) ja osakekaupassa.

      Kiinteistöpuolella tilanne tulee paranemaan oleellisesti tulevana syksynä. Silloin siirrytään sähköiseen kaupanvahvistukseen (useimmissa tapauksissa, esim. kuolinpesät jäävät sen ulkopuolelle), jolloin ostaja ja myyjä vahvistavat esisopimuksen verkkopankkitunnuksilla. Tätä joudumme tosin odottamaan lokakuun loppupuolelle saakka (ellei käyttöönotto toistamiseen siirry).

    • ???

      Mites tämmöinen tapaus.
      Asunto myynnissä välittäjällä ja siitä tehty kirjallinen tarjous, jota en ole nähnyt mutta jonka olen hyväksynyt. Voinko perua "kaupan"?

      • Anonyymi

        miten vpoi hyväksyä sopimuksen ilman että tietää sopimuksen sisältöä? uskomatonta. minä en ainakaan allekirjoita mitään jos en ensin lue mitä allekirjoitan....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe