Ajokompassin käyttö

Vene aloittelija

Hankin ensimmäisen pienen veneen mökkikäyttöön saaristossa.
Veneessä on ns. ajokompassi joka kertoo mihin suntaan veneen nokka on suunnattu.
Olenko ymmärtänyt oikein, että mikäli ajan väylällä jossa vastaan tulee esim. länsimerkki, niin merkki tulee kiertää niin että ajokomassissa länsi osoittaa kohti kyseistä merimerkkiä. Toi jos vesillä on pohjoismerkki, niin se kierretään niin että kompassin pohjoinen osoittaa kyseistä merkkiä kohti?

16

6966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • twG44

Jos Länsimerkin kohdalla, kompassin länsi osoittaa päin merkkiä, olet sen itäpuolella eli väärällä puolella.

• 15+20

Auts.... Oletko ihan tosissasi kysymyksessä? Meinaan, ihan kuin suunnistuksen perusjutut olisivat kadoksissa. Ja siinä sivussa muuten merimerkkien merkitykset. Esimerkiksi pohjoisviitta kertoo, että se on turvallista ohittaa pohjoispuolelta (tämä asia muuttui joskus 30-40 vuotta sitten, mutta unohda se ja muista se, että viitta ohitetaan nimensä mukaiselta puolelta).

Ja sitten se isompi asia. Kompassihan kertoo sinulle, missä on pohjoinen. Siitä sitten tiedät, missä suunnissa ovat muut ilmansuunnat. Unohda tuollaiset "ajokompassissa länsi osoittaa johonkin" -jutut.

• 7+2=9

Samaa mieltä. Turhan monimutkaiseksi menee ajattelu tuolla tavalla. Pohjoismerkki kierretään merkin pohjoispuolelta, länsimerkki länsipuolelta jne. Kun kyseessä on kardinaalimerkit.

Lateraalimerkkien kanssa taas (punaiset ja vihreät) pitää tietää nimelliskulkusuunta joka usein on ulapalta satamaan päin. Niissä punainen on väylän vasen reuna eli ohitetaan nimelliskulkusuunnasa oikealta ja vihreä ilmoittaa väylän oikean reunan eli ohitetaan nimelliskulkusuunnassa vasemmalta. Luonnollisesti vastasuuntaan kulkiessa päinvastoin.

• 6+6=12

Teet asiasta turhan monimutkaisen. Katsot vaan karkeasti kompassista missä on pohjoinen ja sitä kautta tiedät ilmansuunnat maastossa. Pohjoismerkki ohitetaan sitten pohjoispuolelta, etelämerkki eteläpuolelta jne.

Ajokompassia edellisen karkean ilmansuunnan määrittämisen lisäksi käytetään navigoimisessa apuna silloin kun ei ajella tutuilla ja turvallisilla vesillä, vaan pitää esim. ensin mitata merikartasta ajosuunta ja sen jälkeen ajaa kompassisuunnalla. Jos ei plotteria ole, näin voi joutua navigoimaan esim. ajettaessa pitkiä etappeja avomerellä jossa ei ole muita mahdollisuuksia "pysyä suunnassa", tai vaikkapa yöllä jos näkyvyys on niin huono että pitää ajaa "sokkona".

• -Mika-

Hmmm... oikeastaan ekan vastauksen antaneen tekstissä (ja avauksen kirjoittaneen myös) on ajatusvirhe. Mikäli oikein luin ja tulkitsin.

Normaalissa "ajokompassissa" on kompassiruusu väärinpäin. Siis peilikuvana.
      Näin ainakin mulla on yleensä ollut. Siinä kompassissa kun on se yksi pystyviiva, joka yleensä osoittaa taaksepäin, kohti kipparia. Ja kun ajan suoraan kohti pohjoista, on siinä viivan kohdalla N-kirjain, eikö niin? Tällöin lännen puolella on E ja idän puolella W jos kompassia katsoo suoraan ylhäältä, koska se N on myös vastakkaisella puolella kompassiruusua kuin mitä pohjoinen on.

Kompassista näet oman kulkusuuntasi suoraan ja helpointa on vaan päätellä muut suunnat( myös ilmansuunnat) siitä.

• 5+1=6

Tishmalleen!! Merikompassi näyttää aina suoraan sen suunnan jota ollaan kulkemassa.

Kunhan vaan muistat asentaa sen niin että kompassi on täsmälleen samansuuntainen veneen kölilinjan kanssa.

• silva sweden

No nyt rupes tyhmääkin kinnostamaan. Käytän klassista venekompassia plotteri- ja karttaetenemisen tukena. Tuossa on juuri tuo kertomasi pystyviiva takana ja kierrettävä kehä jossa tosiaan asteikko "väärinpäin" mutta voisiko joku valaista mitä iloa siitä on? Osaan siis ajaa kompassisuuntaa sen nestekiekon mukaan mutta mihin tuo kompassin ulkokehällä oleva kierrettävä "peilikuva"- asteikko on tarkoitettu?

• 15+20

Hmm. En tunnusta ajatusvirhettä mutta erilaisen ajatustavan ehkä. Venekompassi normaalisti näyttää veneen keulasuunnan magneettisen pohjoisnavan suhteen, siinä olet aivan oikeassa. Mutta samalla siitä näkee sen, missä pohjoinen on. Ja ainakin minulle on luontevinta katsoa ja ajatella ilmansuunta-asioita tämän perusteella.
        Minusta tuntuu siltä, että sinä ajattelet "head up" ja minä "north up" -idealla. Kummalle näyttötavalle olet säätänyt plotterin? Tai paperikarttaa käyttäessä, pidätkö sitä kädessä niin, että pohjoinen on ylhäällä vai niin, että veneen kulkema suunta on ylhäällä?

• 15+20
        15+20 kirjoitti:

Hmm. En tunnusta ajatusvirhettä mutta erilaisen ajatustavan ehkä. Venekompassi normaalisti näyttää veneen keulasuunnan magneettisen pohjoisnavan suhteen, siinä olet aivan oikeassa. Mutta samalla siitä näkee sen, missä pohjoinen on. Ja ainakin minulle on luontevinta katsoa ja ajatella ilmansuunta-asioita tämän perusteella.
        Minusta tuntuu siltä, että sinä ajattelet "head up" ja minä "north up" -idealla. Kummalle näyttötavalle olet säätänyt plotterin? Tai paperikarttaa käyttäessä, pidätkö sitä kädessä niin, että pohjoinen on ylhäällä vai niin, että veneen kulkema suunta on ylhäällä?

Sen verran täydennän, että Mikan ajatusvirhekommentti ei tainnutkaan liittyä minun alkuperäiseen vastaukseeni kysyjälle vaan toisen kirjoittajan tekstiin.

• -Mika-
        15+20 kirjoitti:

Kyllä minäkin ajattelen "north up" -periaatteen mukaisesti. Paperikartta on aina kädessä pohjoinen ylhäällä ja plotteri on säädetty myös siten, että pohjoinen on aina ylhäällä.

Tarkoitin vain sitä, että normaalissa ohjailukompassissa on merkinnät peilikuvana. Näkeehän siitä joo, että missä pohjoinen on, mutta pohjoinen ei ole siellä suunnassa, nissä on se N-kirjain, pohjoinen on siellä suunnassa, millä puolella kompassia on S-kirjain. Näin on ainakin kaikissa minun kompasseissani.

• 15+20
        -Mika- kirjoitti:

Kyllä minäkin ajattelen "north up" -periaatteen mukaisesti. Paperikartta on aina kädessä pohjoinen ylhäällä ja plotteri on säädetty myös siten, että pohjoinen on aina ylhäällä.

Tarkoitin vain sitä, että normaalissa ohjailukompassissa on merkinnät peilikuvana. Näkeehän siitä joo, että missä pohjoinen on, mutta pohjoinen ei ole siellä suunnassa, nissä on se N-kirjain, pohjoinen on siellä suunnassa, millä puolella kompassia on S-kirjain. Näin on ainakin kaikissa minun kompasseissani.

Muistui viikonlioppuna mieleeni tämä muinainen ketju. Jäi silloin askarruttamaan. Ja askarrutti oikein, sillä kyllä ainakin minun kompassissani, ruoritolppaan sijoitetussa Silvassa, on merkinnät ihan normaalisti. Ei mitenkään käänteisesti. Suunnat on merkitty siihen pyörivään levyyn eli pohjoinen on siellä, mihin nuoli osoittaa. Jos tämän kompassin kanssa ajaa kohti pohjoista ja ohittaa länsiviitan niin, että W on kohti viittaa, niin on taatusti väärällä puolen keppiä.

Jos kyseessä olisi sivustaluettava kompassi, olisi kai sen näyttö kuten sanot, koska suuntalukema luettaisiin siinä kompassin etureunasta. Minun kompassissani se luetaan takareunasta.

• -Mika-
        15+20 kirjoitti:

Muistui viikonlioppuna mieleeni tämä muinainen ketju. Jäi silloin askarruttamaan. Ja askarrutti oikein, sillä kyllä ainakin minun kompassissani, ruoritolppaan sijoitetussa Silvassa, on merkinnät ihan normaalisti. Ei mitenkään käänteisesti. Suunnat on merkitty siihen pyörivään levyyn eli pohjoinen on siellä, mihin nuoli osoittaa. Jos tämän kompassin kanssa ajaa kohti pohjoista ja ohittaa länsiviitan niin, että W on kohti viittaa, niin on taatusti väärällä puolen keppiä.

Jos kyseessä olisi sivustaluettava kompassi, olisi kai sen näyttö kuten sanot, koska suuntalukema luettaisiin siinä kompassin etureunasta. Minun kompassissani se luetaan takareunasta.

Kaikkea löytyy, ei siinä mitään. Mulla on purkkarissa sivusta luettava kompassi, ja se käyttäytty kuten kirjoitin. Mulla on motskarissa "päältäluettava" kompassi, joka sekin käyttäytyy samoin. Mulla oli josku kauan siten sellanen komapssi, jona pohjoisnuoli näytti oikeesti pohjoista kohti, mutta se oli tehty 60 luvulla.

• Näin se vain on

Niille jotka ei tosiaan tiedä, niin ajokompassi kertoo kulkusuunnan, eikä sitä missä on pohjoinen. Veneilijät sen toivottavasti tietävät.
      Kompassi on siis käänteinen ja alkuperäinen kirjoittaja on aivan oikeassa, miten merkit kierretään ajokompassista katsoen.

• Perusveneilijä

Hyvä nyrkkisääntö, jos et tunne ilmansuuntia. Aja viitan läheltä harvemmin kari on ihan viitan vieressä. Karimerkki pitää kyllä tunnistaa.

• JanneI

Kyllä tuo on huono nyrkkisääntö. Vesistössä voi olla niin kapea kohta, että merkki on ihan esteenvieressä. Vesillä on syytä tietää mistä kulkee.

• Ritchie kompassi

Jos käytössä on esimerkiksi tämän tyyppinen ajokompassi: http://www.findit.fi/fin/search/394361.htm niin viivan kohdalla näkyy kulkusuunta. Kuvan kompassissa kulkusuunta on siis pohjoiseen. Mikäli vastaan tulee länsimerkki, pitää se kiertää vasemmalta ja tuolloinhan ajokompassin W osoittaa kyseistä merkkiä kohti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe