Moi,
onko jollekin tuttua seuraava ongelma:
VP KAD32 käynnistyy normaalisti ja ottaa kierroksia ilman vetoa normaalisti. Vedon kanssa kierroksia ainoastaan 2000rpm. Laturi kärvähti ja se on vaihdettu uuteen. Voiko olla polttanut jotain muuta? Vai tuleeko mieleen muita ideoita?
Kierrosongelma Volvo Penta KAD32
46
6869
Vastaukset
- 13+4
Mikä sen laturin poltti? On se tietysti mahdollista, että jotain muutakin elektroniikkaa olisi hajonnut siinä samalla, mutta syy voi olla myös esim. Tukkeutunut polttoainesuodatin ja kannattaa koittaa myös, että turbo pyörii vapaasti.
- ??-??-??-??
Oliskohan Turbo, vene jää liukukynnykselle eikä ilman lisävääntöä pääse yli. Tai Kompura, mutta luulis turbon riittävän hitaaseen liukuun nousuun. Täsmäävätkö kierrokset nopeuteen ongelman kanssa? Alkaako nostaa keulaa merkittävästi 2000 jengassa ja jää siihen? Tuleeko liikaa savua ylisyötön vuoksi kun turbo ei enää mätä ilmaa?
- juggis75
Laturin poltti jokin oikosulku akkujen kytkennässä. Polttoainesuodattimet vaihdettu syksyllä. Kierrokset oikein nopeuden kanssa. Jotenkin kuuntelin että turbo ei lähtisi liikkeelle. Mistä helpoiten näkee pyöriikö?
- 19+9
Ota imuputki irti ja kokeile miten se pyörii, turbon kuuluu pyöriä kevyesti sormilla. Ei kannata sitten säikähtää jos ja kun akselilla tuntuu suuri välys, se kuuluu asiaan.
- juggis75
Turbo pyörii kevyesti mutta tuntuu ettei tehoa kuitenkaan ole.. Mistäs jatkaisi?
- hjfgl
Ei kai vika voi olla muussa kuin ilman tai diisselin puutteessa. Varmista, ettei ole tukoksia, esim. Pa putkissa.
- Dieseliä ja ilmaa
hjfgl kirjoitti:
Ei kai vika voi olla muussa kuin ilman tai diisselin puutteessa. Varmista, ettei ole tukoksia, esim. Pa putkissa.
Täälläkin on ollut keskustelua dieseltankeissa kasvavasta bakteerista. Ongelma on vaan pahentunut uusien bioaineita sisältävien polttoaineiden myötä, kun bakteeri pääsee kasvamaan tankissa ja putkistossa, niin se muodostaa kaiken tukkivaa mössöä ja dieselin meno loppuu siihen.
Tuossa Volvossa on luultavasti jonkinlaista elektroniikkaa ruiskutuspumpun ohjauksessa ja se on voinut vaurioitua samalla kun laturi kärähti. Kannattaa kuitenkin ensin varmistaa, että moottori saa varmasti polttoainetta ja ilmaa kunnolla. Polttoainepumpun toiminta kannattaa tarkistaa.
Joskus on ollut myös tapauksia joissa pakoputki on ollut osittain tukossa, kun pakoletkun sisäpinta on ollut niin heikossa kunnossa, tämä on kyllä aika harvinainen juttu, mutta kaikki on mahdollista. - kadi42
Dieseliä ja ilmaa kirjoitti:
Täälläkin on ollut keskustelua dieseltankeissa kasvavasta bakteerista. Ongelma on vaan pahentunut uusien bioaineita sisältävien polttoaineiden myötä, kun bakteeri pääsee kasvamaan tankissa ja putkistossa, niin se muodostaa kaiken tukkivaa mössöä ja dieselin meno loppuu siihen.
Tuossa Volvossa on luultavasti jonkinlaista elektroniikkaa ruiskutuspumpun ohjauksessa ja se on voinut vaurioitua samalla kun laturi kärähti. Kannattaa kuitenkin ensin varmistaa, että moottori saa varmasti polttoainetta ja ilmaa kunnolla. Polttoainepumpun toiminta kannattaa tarkistaa.
Joskus on ollut myös tapauksia joissa pakoputki on ollut osittain tukossa, kun pakoletkun sisäpinta on ollut niin heikossa kunnossa, tämä on kyllä aika harvinainen juttu, mutta kaikki on mahdollista.Toimiiko kompressoriahdin? Ainakin kad42 ssa sen ulinan kuulee selvästi, kun lähtee käyntiin. Ainakaan oma kone ei jaksa kuormalla kiertää ilman kompuraa. Potkurit on varmaan kunnossa ja näkkiä ei ole missään, jos on tämän kevään ongelma?
Ei kai kadissa ole muuta elektroniikkaa paitsi kompuran kytkin, joita kyllä kuulemma on hajonnut.
- juggis75
Tuo kompura pitää tarkastaa. Mielestäni myös tuo ulina puuttuu.
- voi fittor
juggis75
15.5.2013 09:02
0
Sulje
Tuo kompura pitää tarkastaa. Mielestäni myös tuo ulina puuttuu. ------------------------....
Siis onko Pentassa ilmakompressori? Täällä puhutaan niin paljon tuollaista sipoolaista laiturislangia, että ei me yliopistomiehet Edk Välittäjä ja minä osata heti mukaan.
Siis onko Pentassa ilmakompressori (kansankiel. kompura) vai ei? Se ollessa, niin kertokaa mihin paineilmaa käytetään. Tarkoittaessanne turboahdinta, niin käyttäkää nyt vaikka turbo sanaa. Pysyy muut mukana teidän mopokielissänne.- On siinä se kompura
Kyllä, Volvo Penta KAD-koneissa on turboahtimen lisäksi myös mekaaninen ahdin, jota myös kompressoriksi kutsutaan.
Kompressoriahdin on käytössä vain alakierroksilla jolloin turboahdin ei vielä tee riittävästi ahtopainetta.
Eli se siitä "mopokielestä", aina ei kannata tulla näsäviisaasti tyrkyttämään omaa tietämättömyyttään... - CaptainAD41
Kyllä siellä Volvossa on kompressoriahdin joka tuottaa paineilmaa, eikö ole ihme juttu? Sitä käytetään palamisen tehostamiseen, ilman ilmaa ei dieseli pala. Sulla palaa kynttilä varmaan molemmista päistä ilman happeakin, jota ei selkeestikään oo saatu tarpeeksi :D
- CaptainAD41
CaptainAD41 kirjoitti:
Kyllä siellä Volvossa on kompressoriahdin joka tuottaa paineilmaa, eikö ole ihme juttu? Sitä käytetään palamisen tehostamiseen, ilman ilmaa ei dieseli pala. Sulla palaa kynttilä varmaan molemmista päistä ilman happeakin, jota ei selkeestikään oo saatu tarpeeksi :D
yllä oleva oli siis suunnattu tuolle voi fittorille..
- jyjmkkuj
CaptainAD41 kirjoitti:
yllä oleva oli siis suunnattu tuolle voi fittorille..
no onpa paskavehe!
- Tristan.
Käviskö sulle paremmin sellainen termi kuin remmiturbo tai remmiahdin? Pahoittelen, että me VP KAD-koneiden omistajat emme osaa valita sellaisia termejä, jotka sopisivat "neiti" voi fittorillekin.
Kompressori-termi sinänsä on peräisin VP:n manuaalista, jossa laitteesta käytetään englanninkielisessä version sanaa "compressor" ja suomenkielisessä "kompressori". Kyseessä on siis hihnakäyttöinen kierroslukualueella n. 1700-3000 rpm toimiva mekaaninen ahdin. - 20+17
jyjmkkuj kirjoitti:
no onpa paskavehe!
Ei voi kuin suurella arvostuksella ihailla laaja-alaista kompetenssiasi dieseleiden ihmeellisestä maailmasta!
- FrankZane
Tristan. kirjoitti:
Käviskö sulle paremmin sellainen termi kuin remmiturbo tai remmiahdin? Pahoittelen, että me VP KAD-koneiden omistajat emme osaa valita sellaisia termejä, jotka sopisivat "neiti" voi fittorillekin.
Kompressori-termi sinänsä on peräisin VP:n manuaalista, jossa laitteesta käytetään englanninkielisessä version sanaa "compressor" ja suomenkielisessä "kompressori". Kyseessä on siis hihnakäyttöinen kierroslukualueella n. 1700-3000 rpm toimiva mekaaninen ahdin.Milläköhän kierroslukualueella tuon kad 32:sen kompressorin pitäisi toimia ? ja missäköhän vaiheessa varsinainen turbo tulee kuvioihin mukaan ?
- hthtgth
Tristan. kirjoitti:
Käviskö sulle paremmin sellainen termi kuin remmiturbo tai remmiahdin? Pahoittelen, että me VP KAD-koneiden omistajat emme osaa valita sellaisia termejä, jotka sopisivat "neiti" voi fittorillekin.
Kompressori-termi sinänsä on peräisin VP:n manuaalista, jossa laitteesta käytetään englanninkielisessä version sanaa "compressor" ja suomenkielisessä "kompressori". Kyseessä on siis hihnakäyttöinen kierroslukualueella n. 1700-3000 rpm toimiva mekaaninen ahdin.Onko kompressori mäntämallinen? Ellein niin lieneekö sitten ruuviperiaatteella toimiva? Jos ei tuokaan, niin onko siipitoiminen ja silloin Roots 2-, 3 siipinen, Adler monisiipinen, tai ehkä oikein la Valle ratkaisu?
Varmaa onkin syytä pitää Volvossa käsikirjat kaikilla kielillä -niin vikaherkkä rotisko se on. - 20+17
hthtgth kirjoitti:
Onko kompressori mäntämallinen? Ellein niin lieneekö sitten ruuviperiaatteella toimiva? Jos ei tuokaan, niin onko siipitoiminen ja silloin Roots 2-, 3 siipinen, Adler monisiipinen, tai ehkä oikein la Valle ratkaisu?
Varmaa onkin syytä pitää Volvossa käsikirjat kaikilla kielillä -niin vikaherkkä rotisko se on.Itselläni KAD42 vm. 1992, käyttötunteja koneessa n. 2400 h. Kompressorin toimintamekanismia en tiedä eikä siihen ole tarvettakaan, koska sen kanssa ei toistaiseksi ole ollut ensimmäistäkään ongelmaa. Öljyt vaihdettu joka toinen vuosi, hihna n. 500-600 h välein. Turbo eli pakokaasuahdin vaihdettu kertaalleen, joten siinä mielessä kompressori on ollut luotettavampi.
Arvostukseni ahdinkompetenssiasi kohtaan nousee entisestään, kun onnistuit googlettamaan noin monta hienoa termiä! - Tristan.
FrankZane kirjoitti:
Milläköhän kierroslukualueella tuon kad 32:sen kompressorin pitäisi toimia ? ja missäköhän vaiheessa varsinainen turbo tulee kuvioihin mukaan ?
32:sta en tiedä, mutta voisi olettaa, että se toimii vastaavalla tavalla kuin oma KAD42. Kompressorin käynnistys ja pysäytyskierrokset säädetään kontrolliboksista, joka ohjaa kompressoriin toteutettua magneettikytkintä. Kierrokset ovat tyypillisesti n. 1700 ja 3000 rpm, turbon vaikutus alkaa tuntua n. 2500 rpm jälkeen (tämän huomaa silloin, kun pakko-ohjaa kompuran pois päältä). Ja kompressorin päälle- ja poiskytkeytymisen tunnistaa kyllä äännestä, sen verran äänekäs vehje se on. Eikä sitä ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön eli pitkiä aikoja ei ole syytä ajella em. kierrosalueella tai jos tarvetta on, kannattaa rakentaa erillinen kytkin, jolla kompuran saa kytkettyä pois päältä.
Turboista eli pakokaasuahtimista on eri versioita, uudemmilla on pyritty tehostamaan toimintaa alakierroksilla. Ainakin aiemmassa AQAD42-koneessa turbon vaihdolla oli liukuunlähtöön suuri vaikutus, kun turbon vaikutus alkoi tuntua aiemman 2600-2700 rpm sijasta jo alle 2500 kierroksilla. Veneeseeni vaihdettiin myöhemmin KAD42 ja sen myötä liukuunlähtö nopeutui merkittävästi kompressorin - FrankZane
Tristan. kirjoitti:
32:sta en tiedä, mutta voisi olettaa, että se toimii vastaavalla tavalla kuin oma KAD42. Kompressorin käynnistys ja pysäytyskierrokset säädetään kontrolliboksista, joka ohjaa kompressoriin toteutettua magneettikytkintä. Kierrokset ovat tyypillisesti n. 1700 ja 3000 rpm, turbon vaikutus alkaa tuntua n. 2500 rpm jälkeen (tämän huomaa silloin, kun pakko-ohjaa kompuran pois päältä). Ja kompressorin päälle- ja poiskytkeytymisen tunnistaa kyllä äännestä, sen verran äänekäs vehje se on. Eikä sitä ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön eli pitkiä aikoja ei ole syytä ajella em. kierrosalueella tai jos tarvetta on, kannattaa rakentaa erillinen kytkin, jolla kompuran saa kytkettyä pois päältä.
Turboista eli pakokaasuahtimista on eri versioita, uudemmilla on pyritty tehostamaan toimintaa alakierroksilla. Ainakin aiemmassa AQAD42-koneessa turbon vaihdolla oli liukuunlähtöön suuri vaikutus, kun turbon vaikutus alkoi tuntua aiemman 2600-2700 rpm sijasta jo alle 2500 kierroksilla. Veneeseeni vaihdettiin myöhemmin KAD42 ja sen myötä liukuunlähtö nopeutui merkittävästi kompressorinItse en kyllä kompressorin äänätä erota ja tulikin mieleeni että mahtaako toimia laisinkaan. n.2500 kierroksen kohdalla huomaa kyllä selvän tehopiikin, mutta se varmaan onkin jo turbon aikaansaama. Veneen kuivapaino on 2500kg. ja liukuun kyllä lähtee, tosin alkukiihdytys aikasta verkkaista. Aiemmin bensakoneilla ajelleena, en oikein osaa verrata tuota kiihtyvyyttä, millainen sen pitäisi olla.
- Tristan.
FrankZane kirjoitti:
Itse en kyllä kompressorin äänätä erota ja tulikin mieleeni että mahtaako toimia laisinkaan. n.2500 kierroksen kohdalla huomaa kyllä selvän tehopiikin, mutta se varmaan onkin jo turbon aikaansaama. Veneen kuivapaino on 2500kg. ja liukuun kyllä lähtee, tosin alkukiihdytys aikasta verkkaista. Aiemmin bensakoneilla ajelleena, en oikein osaa verrata tuota kiihtyvyyttä, millainen sen pitäisi olla.
Jos ääntä ei kuulu niin joko konehuone on äänieristetty poikkeuksellisen tehokkaasti tai kompura ei todellakaan toimi. Kannattaa avata konetilan luukku ja pyytää avustajaa nostamaan kierroksia hitaasti tyhjäkäynniltä 2500 rpm paikkeille.
Jos kompura käynnistyy, sen tuottamasta lisä-äänestä ei voi erehtyä. Jos ei käynnisty, syynä on todennäköisesti joko viallinen ohjainkortti (mustassa laatikossa koneen päällä TAI väärin säädetty tai viallinen mikrokytkin syöttöpumpun yhteydessä. Mikrokytkin pakko-ohjaa kompuran pois päältä tyhjäkäynnillä ja se sijaitsee muistaakseni samassa metallilevyssä, johon syöttöpumpulle tuleva kaasuvaijeri on kiinnitetty. - FrankZane
Tristan. kirjoitti:
Jos ääntä ei kuulu niin joko konehuone on äänieristetty poikkeuksellisen tehokkaasti tai kompura ei todellakaan toimi. Kannattaa avata konetilan luukku ja pyytää avustajaa nostamaan kierroksia hitaasti tyhjäkäynniltä 2500 rpm paikkeille.
Jos kompura käynnistyy, sen tuottamasta lisä-äänestä ei voi erehtyä. Jos ei käynnisty, syynä on todennäköisesti joko viallinen ohjainkortti (mustassa laatikossa koneen päällä TAI väärin säädetty tai viallinen mikrokytkin syöttöpumpun yhteydessä. Mikrokytkin pakko-ohjaa kompuran pois päältä tyhjäkäynnillä ja se sijaitsee muistaakseni samassa metallilevyssä, johon syöttöpumpulle tuleva kaasuvaijeri on kiinnitetty.Ok. Kiitos näistä tiedoista, täytyypä kuulostella koneluukku auki. Toimen kysymys vielä. Missä lukemissa moottorin lämmöt kuuluu olla matkanopedella
- foobar4
hthtgth kirjoitti:
Onko kompressori mäntämallinen? Ellein niin lieneekö sitten ruuviperiaatteella toimiva? Jos ei tuokaan, niin onko siipitoiminen ja silloin Roots 2-, 3 siipinen, Adler monisiipinen, tai ehkä oikein la Valle ratkaisu?
Varmaa onkin syytä pitää Volvossa käsikirjat kaikilla kielillä -niin vikaherkkä rotisko se on.Tuolla taitaa olla animaatio sinulle:
http://www.oguraclutch.co.jp/e/product/how.html# - FrankZane
FrankZane kirjoitti:
Ok. Kiitos näistä tiedoista, täytyypä kuulostella koneluukku auki. Toimen kysymys vielä. Missä lukemissa moottorin lämmöt kuuluu olla matkanopedella
Nyt kokeiltu koneluukku auki ja kyllä sen kompressorin käynnistymissen selvästi huomaa, aika tarkaan 1700 kierroksen kohdalla. Ilmeisesti sen verran äänieristystä, etten ole kuskin paikalle sitä aiemmin kuullut.
- 2 x KAD44
FrankZane kirjoitti:
Nyt kokeiltu koneluukku auki ja kyllä sen kompressorin käynnistymissen selvästi huomaa, aika tarkaan 1700 kierroksen kohdalla. Ilmeisesti sen verran äänieristystä, etten ole kuskin paikalle sitä aiemmin kuullut.
ja jos ei kuule, niin sen kyllä voi myös nähdä. Elikkäs otat sen mustan muovisuojan koneen päältä pois (on kolmella pikaliitin kumi tutilla kiinni) Kompressorin hihna on se levein moniura laku. Sitten vaan painat namiskaa edc panelissa jotta saat kytkettyä pelkästään kaasun käyttöön (eli vaihde ei kytkseydy) annat kierroksia n.1600-1700 niin pitäisi ruveta kompura ahtaamaan.
Kompura surraa myös kylmäkäynnistäessä tyhjäkäynnillä muutaman minuutin kunnes kone lämpiää johonkin 35-40 celssiuksen tietämille, siihen perustuu se ettei KAD koneet lähetä niin paljon savumerkkejä käynnistäessä.
VIelä voi olla jos vene on sulle käytetty, niin joku on asentanut sinne sen namiskan jolla kompressorin saa kytkettyä pois ja namikka on off asennossa.
Nimi jutusta, jenkit kutsuvat tuota volvon kompura normaali turbo = super charger, kuulostaa komialta : )
- Tristan.
Tuo laturin kärvähtäminen kuulostaa vähän huolestuttavalta. Usein jos laturista menee jännitteensäädin, latausjännite voi nousta hallitsemattomasti niin korkealle, että se rikkoo sähkölaitteita. Näistä yhtenä voi olla kompressorin ohjausboksi, paljon muuta elektroniikkaa koneessahan ei olekaan.
Jos kompressori ei käynnisty, niin se vähintään vaikeuttaa liukuunlähtöä. Käynnistymisen voi testata myös vapaalla, n. 1700 rpm jälkeen pitäisi alkaa kuulumaan kompuran ulina ja kierroksia laskiessa sen taas hävitä. Jos ääntä ei kuulu, epäily kohdistuu em. ohjausboksiin. Ääntä ei ainakaan konehuoneen luukku avoinna voi olla kuulematta, sen verran voimakas se on...
Ongelmia toki voi olla muuallakin niin pa- kuin ilmapuolellakin. Onpa itselläni vastaava vika ollut siinä, että asennuksen jälkeen jonkun säätimen (en muista minkä) alipaineputki oli jäänyt löysälle, jolloin KAD42 kone ei kuormitettuna ottanut kierroksia. Potentiaalsiet vikakohdat kannattaa käydä yksi kerrallaan läpi, niitähän tässä ketjussa on tuotu jo esille. - juggis75
Näyttäisi silt että remmiahdin ei lähde päälle edes kierroksilla.
- Tristan.
Mahdolliset vikapaikat:
1) kompressorin ohjainboksin piirikortti
2) kaasuvaijerin/syöttöpumpun säätimen mekaanisesti ohjaama mikrokytkin (toimii normaalisti siten, että pakkokytkee kompuran pois päältä pienillä kierroksilla)
3) kierroslukuanturi. Huom. kiekkamittarille tieto tulee laturilta, kompressorin ohjainkortille erillisestä anturista. Kierrolukumittarin toiminta ei siis kerro, että rpm tieto menee myös kompuran ohjainkortille.
4) ohjainboksin jännitesyöttö (tulee virtalukolta/piirkortilta kaapelisarjan kautta)
5) kompura
Tuossa järjestyksessä etenisin, tosin piirikortin toiminnan varmistaminen hoituu helpoiten kortti vaihtamalla. Pystynee selvittämään myös mittaamalla, oma tietoni ei riitä antamaan yksityiskohtia. Mikrokytkin sen sijaan on helppo tarkistaa mittaamalla yleismittarilla, kytkin on muistaakseni aika hankalasti löydettävissä. Paikka on siis kaasuvaijerin syöttöpumpun puoleisessa kiinnitysosassa. - 13+16
Tristan. kirjoitti:
Mahdolliset vikapaikat:
1) kompressorin ohjainboksin piirikortti
2) kaasuvaijerin/syöttöpumpun säätimen mekaanisesti ohjaama mikrokytkin (toimii normaalisti siten, että pakkokytkee kompuran pois päältä pienillä kierroksilla)
3) kierroslukuanturi. Huom. kiekkamittarille tieto tulee laturilta, kompressorin ohjainkortille erillisestä anturista. Kierrolukumittarin toiminta ei siis kerro, että rpm tieto menee myös kompuran ohjainkortille.
4) ohjainboksin jännitesyöttö (tulee virtalukolta/piirkortilta kaapelisarjan kautta)
5) kompura
Tuossa järjestyksessä etenisin, tosin piirikortin toiminnan varmistaminen hoituu helpoiten kortti vaihtamalla. Pystynee selvittämään myös mittaamalla, oma tietoni ei riitä antamaan yksityiskohtia. Mikrokytkin sen sijaan on helppo tarkistaa mittaamalla yleismittarilla, kytkin on muistaakseni aika hankalasti löydettävissä. Paikka on siis kaasuvaijerin syöttöpumpun puoleisessa kiinnitysosassa.Listasta puuttuu ainakin
1) kaikki liittimet (johtosarja, ohjainboksi, mikrokytkin, rpm-anturi yms.). Voivat hapettua toiminkelvottomiksi talven aikana... - juggis75
Tristan. kirjoitti:
Mahdolliset vikapaikat:
1) kompressorin ohjainboksin piirikortti
2) kaasuvaijerin/syöttöpumpun säätimen mekaanisesti ohjaama mikrokytkin (toimii normaalisti siten, että pakkokytkee kompuran pois päältä pienillä kierroksilla)
3) kierroslukuanturi. Huom. kiekkamittarille tieto tulee laturilta, kompressorin ohjainkortille erillisestä anturista. Kierrolukumittarin toiminta ei siis kerro, että rpm tieto menee myös kompuran ohjainkortille.
4) ohjainboksin jännitesyöttö (tulee virtalukolta/piirkortilta kaapelisarjan kautta)
5) kompura
Tuossa järjestyksessä etenisin, tosin piirikortin toiminnan varmistaminen hoituu helpoiten kortti vaihtamalla. Pystynee selvittämään myös mittaamalla, oma tietoni ei riitä antamaan yksityiskohtia. Mikrokytkin sen sijaan on helppo tarkistaa mittaamalla yleismittarilla, kytkin on muistaakseni aika hankalasti löydettävissä. Paikka on siis kaasuvaijerin syöttöpumpun puoleisessa kiinnitysosassa.Moi,
Osaatko sanoa mistä löytyy kohta 3 eli kierroslukuanturi? - Tristan.
juggis75 kirjoitti:
Moi,
Osaatko sanoa mistä löytyy kohta 3 eli kierroslukuanturi?Tuossa kuva omasta KAD42:sta, sivuilta löytyy myös muiden mallien räjäytyskuvat:
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7745930-21-20686.aspx
Anturi on osanro 22 eli sijaitsee jakopään kotelon yläpäässä. Magneettianturi, joka saa pulssinsa jakopään hammasrattaalta. - 2 x KAD44
Tristan. kirjoitti:
Tuossa kuva omasta KAD42:sta, sivuilta löytyy myös muiden mallien räjäytyskuvat:
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7745930-21-20686.aspx
Anturi on osanro 22 eli sijaitsee jakopään kotelon yläpäässä. Magneettianturi, joka saa pulssinsa jakopään hammasrattaalta.Tristan jos osaat neuvoa...
Osaatko sanoa missä lämpötila anturit majailevat, niitä on ilmeisesti 2kpl toinen on koneen päällä (ilmeisesti pirinä anturi) ja toinen läpötilan mittaus anturi on hieman mysteri, että missä se on?
- VP 43
tässä vähän tietoa VP korjaamokäsikirjasta
Turbokompressor
Fabrikat och typ
TAMD31M,L,P/AD31L,P/32 ........................................ KKK K26 2960 MXA/6.71 GAAXB
Mekanisk kompressor
Fabrikat och typ ..................................................................... Ogura TX 15F/OSC–MGC
Inkoppling, vid varvtalsökning*
KAD32, KA(M)D42/43........................................................ 1700±50 r/min
Urkoppling, vid varvtalsökning*
KAD32/42/43 ..................................................................... 2600±50 r/min
KAMD42/43 ....................................................................... 2400±50 r/min
Vid "kick down" är kompressorn inkopplad i intervallet* ....... 600-3100 r/min
Inkoppling, vid varvtalsminskning*
KAD32/42/43: 4,5±2 sekunder efter att varvtalet sjunkt under inställt värde 1700-2600 r/min
KAMD42/43: 4,5±2 sekunder efter att varvtalet sjunkt under inställt värde 1700-2400 r/min
Urkoppling, vid varvtalsminskning* ....................................... 1400±150 r/min
Laddningstryck vid 20°C och760 mm Hg barometer tryck
32 serien ............................................................................ 70 kPa (0,7 kp/cm2)
jnejne- FrankZane
Hei ruotsin taitajat, suomentakaa kiitos ; )
- VP 43
käytä vaikka guuggelin kääntäjää!
- VP 44
VP 43 kirjoitti:
käytä vaikka guuggelin kääntäjää!
turboahdin
Merkki ja tyyppi
TAMD31M, L, P/AD31L, P/32 ....................................... . KKK C26 2960 MXA/6.71 GAAXB
mekaaninen kompressori
Merkki ja tyyppi ............................................... ...................... Ogura TX 15F/OSC-MGC
Yhteys, nopeus kasvaa *
KAD32, KA (M) D42/43 ......................................... ............... 1700 ± 50 r / min
Vetäytyminen, nopeus kasvaa *
KAD32/42/43 ............................................. ........................ 2600 ± 50 r / min
KAMD42/43 ............................................... ........................ 2400 ± 50 r / min
Tällä "kick down" kompressori käy välillä * ....... 600-3100 r / min
Yhteys, nopeuden pudotus *
KAD32/42/43: 4.5 ± 2 sekunnin kuluttua nopeus sjunkt alle asetetun arvon 1700 ja 2600 r / min
KAMD42/43: 4,5 ± 2 sekuntia sen jälkeen, kun nopeus sjunkt asetetun arvon alapuolelle 1700-2400 r / min
Katkeamisesta, mutta nopeuden pudotus * ....................................... 1400 ± 150 r / min
Lataaminen paineessa 20 ° C: och760 mm Hg ilmanpaine
32-sarjan ................................................ ............................ 70 kPa (0,7 kgf/cm2)
- Ulli Kuuno
Ei saakeli,ruotsia !!
- Tipping
Jos kompura pyörii ja tehot on hukassa ennen turbon tuloa mukaan, niin vika voi olla ilmanohjausläpän toiminnassa.
Jumitus pitää putsarin ja turbon välisen yhteyden auki ja kompressorin paine kiertää takaisin itselleen.
Läppä on putsarin vieressä missä pompressorin paineputki liittyy turbon imututkeen.- Tristan.
"Läppä on putsarin vieressä missä pompressorin paineputki liittyy turbon imututkeen"
Vastaisuuden varalle ja mielenkiinnosta kysyn, mitä osanroa tarkoitat oheisessa räjäytyskuvassa:
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7738870-25-3039.aspx
Vai tarkoitiko nroa 11 eli turbon paineputken takaiskuventtiiliä? - Tipping
Tristan. kirjoitti:
"Läppä on putsarin vieressä missä pompressorin paineputki liittyy turbon imututkeen"
Vastaisuuden varalle ja mielenkiinnosta kysyn, mitä osanroa tarkoitat oheisessa räjäytyskuvassa:
http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-rajaytyskuva-7738870-25-3039.aspx
Vai tarkoitiko nroa 11 eli turbon paineputken takaiskuventtiiliä?Nyt on ikävä kyllä niin, etä en ole edes nähnyt Volvon ratkaisua tai räjäytyskuvaa, joten en voi sanoa osan nimeä tai numeroa.
Näitä yhdistelmäratkaisuja on joitain muitakin ja toiminnan edellytys on juuri ilman virtauksen tukkiminen väärään suuntaan, se hoituu tavallisesti jousikuormitetella muoviläpällä, Volvo voi varaosanimikkeenään käyttää " non return-valve" tai muuta nimitystä.
Kuvasi on ilman kompuran liittymää, mutta periaatteessa juuri ns. takaiskuventtiili on se jota tarkoitan.
- juggis75
Turbon magneettikytkimen magneetti on hajonnut. Tietääkö joku mistä löytyisi pelkkä magneetti, volvolta saa ainoastaan koko kytkimen... :(
- abss
Yritä soittaa esim vecatronicsiin, jos muistan nimen oikein. Korjaavat ainakin auton abs yksiköitä yms. Mulla korjasivat tai vaihtoivat hiilet ko. Vehkeeseen. Vois kuvitella, että magneetitkin vois uusia, jos osaamista on.
- Tristan.
Kiitos kun kerroit mistä vika löytyi. Tämä tahtoo keskusteluista usein unohtua, jolloin niistä ei muille tai myöhemmin ole paljonkaan hyötyä.
Täällä kun näytetään olevan sen verran tarkkana noiden nimikkeiden kanssa, niin tarkoitit varmaankin kompressorin eli remmiturbon kytkintä, pakokaasuahtimessa (turbo) kytkintä ei ole...
- juggis75
Moi, vika jatkuu vielä. Nyt turbo lähtee käyntiin mutta laukaisee samantien ohjausboxissa olevan sulakkeen. Ajatuksia mikä tämän voisi tehdä?
- juketsu1
En ole tuollaista nähnytkään siis konetta ,mutta sähköistä tiedän jotain luultavasti komponetti mihinkä vaihdoit magneettikytkimen on oikosulussa ja siksi palaa sulake .
Sen voi mitata vastusmittarilla jos 0-4 ohmia se on oikkarissa ja vika pitää rajata koko järjestelmästä (laskemalla esim u=rxI)saa ohmi arvoista enempi tietoa en jaksa selittää tähän.Eli irrota järjestelmäst osia niin kauvan kun olet löytänyt oikosulkukohdan.Voi löytyä katselemallakin esim nokeentunut kohta tai kuuntelemalla missä räpsähtää kun sulake palaa.Veikkaisin että jokin konkka tai potentiometri hajonnut laturin rikkouduttua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537870- 614400
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404023Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353373Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423330Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383238- 482983
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422761- 492514