Aamuongelmainen

rillipöllö

Hei, on ongelmia tämän vatsani kanssa.
Vatsani pitää aina aamuisin kammottavan selvästi kuuluvia ääniä ja on hyvin turvoksissa. Syöminenkään ei ole helpoa.
Äänet ovat eräänlaista murinaa ja joskus jopa ihmeellisiä vieteri-ääniä.
Ilmavaivoiltakaan en ole säästynyt, ripulia ja hirvittäviä kipujakin on. Voisitteko auttaa? Olen aina nolona koulussa, koska ensimmäisellä tunnilla on matemetiikkaa, ja vatsani pitää kovia ääniä.Ikää on vasta vajaa kolmetoista vuotta.
Ei ole laktoosi-intoleranssi tai keliakia.
Olen todella kiitollinen, jos joku kertoisi jotain (:

11

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti-ihminen

Oireet voisivat viitata ärtyneen suolen oireyhtymään, jota kutsutaan myös stressivatsaksi tai toiminnallisiksi vatsavaivoiksi. Siihen ei ole mitään lääkettä olemassa, mutta säännölliset ja terveelliset elämäntavat voivat helpottaa tilannetta. Olet tosi nuori ja kärsit jo nyt suolistovaivoista. Mene kouluterveydenhoitajan puheille. Hän kyllä osaa neuvoa sinua, jos katsoo, että tarvitset lääkärin apua. Puhu asiasta myös vanhemmillesi. Voitte yhdessä ottaa selvää sopivasta ruokavaliosta ja muusta elintapoihin liittyvästä.

• ibsibs

Ärtyneen suolen oireryhmä on tosiaan toiminnallinen vaiva, mutta ei se sama asia ole kuin stressivatsa. Stressivatsa reagoi ainoastaan stressiin, jännitykseen jne, mutta ärtyneen suolen oireet ovat laajemmat ja niitä esiintyy ihan ilman jännitystä ja stressiäkin.

Ja kuullostaa minustakin ihan ärtyneeltä suolelta. Itse olen kärsinyt samaisesta vaivasta jo 11-vuotta ja aamut ovat aika kuvaamasi kaltaisia. Joskus kipuja ja ääniä on vähemmän ja joinakin aamuina maha on heti pystyasentoon noustessa tosi inhottavan oloinen. Syöminen minulla tosin on helppoa eikä turvotustakaan nykyään enää ole. Kannattaa kokeilla FODMAP-ruokavaliota tai ottaa ainakin käyttöön maitohappobakteerit ja ruuansulattajaentsyymit. Entsyymit ainakin ovat itselläni vieneet turvotuksen pois ja ruoka sulaa paremmin.

Toki koululaisena on vaikea noudattaa ruokavaliota esim. koulun ruokailussa, mutta et maininnut mitään että onko oireita myös päivällä? Vai vain aamuisin? Itselläni nykyään ei ole onneksi enää koko päivää huono olo, koska ruokavalio ja lisäravinteet ovat auttaneet siinä asiassa paljon. Aamuisin on silti vielä vähän kökkö olo.

• rillipöllö

Kiitos todella paljon vastauksistanne!
      Juttelin asiasta kouluterkkarin kanssa, äitikin oli mukana. Kävin laboratoriossa, eikä ole siis keliakia, laktoosi-intoleranssi tai kilpisrauhaseenkaan liittyvä.
      Allergiatestejä mietimme, mutta koska vatsaongelmat ovat joskus vain kiusallista ääntelyä ja turvotusta ja kummaa oloa, niin äitini ei nähnyt sitä tarpeeksi vakavaksi, sillä testit maksavat suhteellisen paljon.

Ongelmia vatsan kanssa on 24/7, ei vain aamuisin, mutta silloin tuplasti enemmän.
      Syön vähän väliä myös niitä Rela-maitohappobakteereja, mutta eivät ne auta yhtikäs mitään ):
      Vatsani ikäänkuin kuplii ja kiertää hirvittävästi. Mutta siis varmaan suurin ongelma on ERITTÄIN kiusallinen kupliminen ja ääntely, joka tuntuu kauhealta.
      Kertokaa siitä ärtyneestä suolesta, jos juttelisin siitä äitini kanssa?

• Ex-vinku

Lue netistä ärtyneen suolen oireyhtymästä, eihän sun tarvii kun kertoa tuo nimi äidilles, ni voi hänkin lukea itse. Mulla on tähystetty suolisto ja maha kun etsittiin syytä samanlaisille oireille kun sulla.

Kiduin varmaan vuosia ennenkun lääkäri keksi, et jätäs kaikki vehnästä tehdyt ja kato auttaako. Kyse ei siis ole keliakiasta, vaan mahan ja suoliston reagoinnista vehnään. Siispä, kaiken vehnän jätin pois ruokavaliosta ja pingotuksen tunne ja vihellykset ja kurinat loppui viikossa. Tarkoittaa myös hampparia sitte. Perunan ja riisin jätin myöhemmin myös ja aina vaan on parempi olo.

• rillipöllö

Luin netistä, sain tarpeelliset tiedot.
      Kiitos (:
      Ainoastaan se, että uloste ei ole veristä puuttui? Eikö se siis voi sitten ärtyneen suolen oireyhtymäkään olla?

• Ex-vinku

Siis että uloste on vai ei ole veristä? Ei ärtyneeseen suoleen liity verenvuotoa, mut se voi kyllä olla mahdollista, jos uloste on kovin kuivaa ja on isoja kokkareita. Joku teräväreunainen kikkare voi viiltää suoleen haavan, mut sillon veri on ihan heleän punaista. Jos sulla on ulosteessa verta, joka on jo tummaa ja hyhmäistä, sitte se tulee jostain ylempää.

• rillipöllö

Ulosteessa ei siis nimenomaan ole verta. Kiitos!!
      Kerron viikonlopun aikana, mitä lääkäri sanoi...

• rillipöllö

Maha kurisee ja ääntelee taas kammottavasti...
      Niin kiusallista. Ilmavaivoja... Ripuli on yht´äkkiä loppunut, enkä ole käynyt ulostamassa pariin päivään. Mitä tämä on? ):

• rillipöllö

Tänään aamulla taisin ulostaa verta! Uskon ainakin, menkat kyllä oli, mutta tuntui kuin ulostaisin kuumaa vettä, ja näin ulosteessa verta. Mitä tämä tarkoittaa?

Lääkärini ei diagnosoinut vielä mitään, yritän nyt olla gluteenittomalla kuurilla (kauraa lukuunottamatta), testeissä käyn vielä ravaamassa... Voi tätä...
      Ummetusta oli pari päåivää, nyt taas ripulia.

• Täti-ihminen

On olemassa sellainen krooninen tulehduksellinen suolistosairaus kuin haavainen paksusuolen tulehdus (colitis ulcerosa), jossa yhtenä oireena ovat veriset ulosteet. Se alkaa usein jo varsin nuorella iällä. Esim. tuttavani poika sairastui siihen 18-vuotiaana.

Sinä olet vieläkin nuorempi, enkä halua sinua pelotella. Mutta kun kuitenkin kysyit. Toivottavasti lääkärisi ottaa huomioon tämänkin vaihtoehdon. Onnea matkaan!

• rillipöllö

Kiitos, seuraava lääkärin tapaaminen onkin vasta kesäkuun lopuilla.
      Vatsassani on todella paljon ilmaa, siksi se varman kupliikin. Ilmavaivatkin vaivaavat, joten olisiko näihin apteekista jotain?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1230
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      561
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe