Halpis-tele hukkaostos?

Halpaa halajava

Minulla on 16 megan DX-runko D7000 ja siihen lyhkäisempää lasitavaraa. Tekisi mieli kokeilla arempien luontokappaleiden kuvausta hieman kauempaa, mutta mihinkään valovoimaisiin pitkiin putkiin en ole valmis sijoittamaan. Ne ovat varakkaampia ja intohimoisempia kuvaajia varten.

Nikkor AF 70–300 mm f/4–5.6 G toimisi ruuvitarkenteisenakin runkoni kanssa ja ei-VR-lasina sitä näkyy olevan tarjolla jopa selvästi alle satasella. Olisiko tuollaisesta mihinkään? Voinko kuvitella saavani sillä vastaavaa (tai ehkä jopa skarpimpaa) jälkeä kuin esim. vähän kalliimmalla hinnalla saatavalla 55–200-millisellä VR-kittilinssillä samaan rajaukseen kropattuna?

Täydellä aukolla tuollainen tehnee aika tuhnua jälkeää ja f/11-tasolle himmennettynä saa liikkuvien kohteiden kuvaamisen varmaan unohtaa lähes missä valaistuksessa tahansa.

Haluan nimenomaan telezoomin, en primepuristien sinänsä hyväätarkoittavia neuvoja.

Kolmi- ja yksijalka minulla on.

Olisiko tuollainen 70–300-millinen Nikkor täysin hukkaostos?

10

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukkaostos on suhteellinen käsitys, ei se välttämättä tässä kohden ihan hukkaan menisi ja satanen on perin pieni summa näissä koitoksissa.

      Itse olen kuvannut Sigman vastaavalla 70 - 300 mm ilman OS toimintaa josta esimerkkikuva:

      https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/Joutsenperhe2007#5474454840920098338

      Päätä itse onko se niin huono!

      Sigman lasi tosin taipuu toisin kuin Nikonin myös 1:2 makroksi 200 - 300 mm alueella.

      Muutoinhan ne lienevät aika samanlaatuisia laseja.

    • halpis-hannu

      "Täydellä aukolla tuollainen tehnee aika tuhnua jälkeää ja f/11-tasolle himmennettynä saa liikkuvien kohteiden kuvaamisen varmaan unohtaa lähes missä valaistuksessa tahansa."

      tämä kuva on kuvattu ns. halpistelellä.

      http://imageshack.us/a/img22/8532/halpisteledsc8862.jpg

      300mm ja aukko 6,4

      toki kuva on pienennetty ja terävöitetty, mutta kyllä pikkusen halvemmallakin objektiivillä voi jotain kuvia kuvata ihan hyvin, kun olosuhteet ovat suotuisat.


      "Nikkor AF 70–300 mm f/4–5.6 G toimisi ruuvitarkenteisenakin runkoni kanssa ja ei-VR-lasina sitä näkyy olevan tarjolla jopa selvästi alle satasella.
      .....
      Olisiko tuollainen 70–300-millinen Nikkor täysin hukkaostos? "

      sitä ei voi tietää.
      Satanen on aika halpa hinta mistään hyvästä lasitavarasta, 50/1,8 pois luettuna, joten voi se olla hyväkin ostos.

      • Joo's

        Et sitten laittanut alkuperäistä näytille?

        Reson pienentäminen kun antaa anteeksi aika monta asiaa...


      • halpis-hannu
        Joo's kirjoitti:

        Et sitten laittanut alkuperäistä näytille?

        Reson pienentäminen kun antaa anteeksi aika monta asiaa...

        "Et sitten laittanut alkuperäistä näytille?"

        jäikö se epäselväksi?

        "Reson pienentäminen kun antaa anteeksi aika monta asiaa... "

        kyllä.

        -

        teema oli jotakuinkin, että tekeekö halpistuubilla mitään, eikä suinkaan tekninen testipenkki.

        mielestäni halpistuubilla tekee paljonkin ja tämän tekee minimaalisella taloudellisella riskillä.

        Ei se tietenkään 5000€ optisen suunnittelun kukkaselle pärjää.


      • Joo's
        halpis-hannu kirjoitti:

        "Et sitten laittanut alkuperäistä näytille?"

        jäikö se epäselväksi?

        "Reson pienentäminen kun antaa anteeksi aika monta asiaa... "

        kyllä.

        -

        teema oli jotakuinkin, että tekeekö halpistuubilla mitään, eikä suinkaan tekninen testipenkki.

        mielestäni halpistuubilla tekee paljonkin ja tämän tekee minimaalisella taloudellisella riskillä.

        Ei se tietenkään 5000€ optisen suunnittelun kukkaselle pärjää.

        "mielestäni halpistuubilla tekee paljonkin ja tämän tekee minimaalisella taloudellisella riskillä."

        -Samaa mieltä periaattessa. Itsellä kun on vielälin tuo samainen 70-300 ja se tuli aikanaan Nikon D50 mukana (siis 18-55 70-300)

        Käytäntö on osoittanut ja testitulokset vahvistaa samaa että yli noin 220mm polttoväleillä aukosta riippumatta alkaa mennä aika pehmeäksi. Sitten taas siellä lyhyessä päässä parikin aukkoa himmennettynä piirto on hintaluokka huomioiden jopa hämmästyttävän hyvä. Oikeastaan tämä optiikka käy kouluesimerkistä siitä miten lasin vahvuudet ja heikkoudet selvittämällä sen kanssa saa kelpo kuvia vaikka kyse on hintarekisterin ihan alapään tuotteesta.

        Tuo on kulkenut itsellä vieläkin tunturissa ja kalaretkillä mukana D50 rungon kanssa kun ykköskalusto olisi selkeästi painavampaa ja myös kalliimpaa. Muistaisin että setin mukana sille jäi aikoinaan hintaa jotain 90€ ja on ollut hintansa väärti.


    • Joo's
    • Kumma juttu...
      • Halpaa halajava

        Kiitos kaikille vastanneille!

        Tunnustettakoon, että aloitusta kirjoittaessani olin jo tilannut tuollaisen 70–300-lasin käytettynä ihan vain saadakseni 300-millisen tosi halvalla. Sain sen kotiin eilen enkä ole ehtinyt tehdä sen syvällisempiä testejä.

        Ensimmäinen ruuvitarkenteinen Nikkor-objektiivini. Tuntuu tarkentelevan siinä missä AF-S:tkin, mutta pitää tarkentaessaan aikamoista ääntä!

        55–200-millisen VR-lasin ostin (samoin käytettynä) muutama viikko sitten. Maksoin siitä tasan kaksi kertaa niin paljon kuin 70–300-putkesta. Lahjoitin sen kuitenkin saman tien pojalleni – en siksi, ettei kakkula olisi minulle kelvannut, vaan koska minulla oli entuudestaan jo 18–200-millinen VR-yleistyökalu ja tilasin lasin alun alkaenkin lahjoitettavaksi.

        Ennakkoon tuntuu siltä, ettei minulla ole paljoakaan käyttöä tälle 70–300:lle. Jos sen käyttö pitkässä päässä vaatii himmentämistä lukemiin f/11, rajoittunee sillä kuvaaminen hyviin valaistusolosuhteisiin jalustaa käyttäen. Saattaapa mennä kiertoonkin, jos samanveroiseen lopputulokseen pääsee 18–200 VR -lasilla kroppauksella.

        Jos tuolla nyt kesän kuitenkin leikkisi...


    • Nyt täytyy sen verran kommentoida, että itse olen Sigman 70-300mm lasilla leikkinyt, ja totesin sen olevan ihan ala-arvoinen paska 300mm päässä... Kuvan laatu oli parhaimmillaankin tällaista http://www.flickr.com/photos/jkk79/5515252582/sizes/o/

      MUTTA se oli Nikonin D90 -rungolla... Ja kun hankin D700:n ja huvikseen kokeilin samaa objektiiviä niin hämmästys oli suuri, koska 300mm päässäkin kuvat järjestään olivat aika uskomattoman teräviä, esim. http://www.flickr.com/photos/jkk79/5656338507/sizes/o/

      Kuvat parin vuoden takaa, cropattuja, ei pienennettyjä.

      Jälkeenpäin testailujen myötä kävi selväksi että tuon D90 yksilön kanssa ainoastaan croppikennolle tarkoitetut dx lasit tuntuvat olevan teräviä... Erikoista. En tiedä onko se ihan runkokohtaista vai kautta linjan sama ilmiö.

      No noissa kuvissa tietty on myös se että D90:llä otetussa kuvassa aukko oli 5.6 ja D700:lla otetussa 7.1... Mutta ei se ollut hyvä millään aukolla d90:n kanssa... Ja onhan siinä sekin että D90:llä tuo vastaa 450mm putkea ja D700:lla vain sitä 300mm.

      Tuon d90:n kanssa jopa Nikkorin 70-200mm f/2.8 on epäterävä 200mm päässä :) Siinä vaan ei toimi hyvin nuo full framelle tarkoitetut objektiivit.

    • Aika hyvä

      Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM.

      Ei maailman paras lasi, mutta hyvin pitkälle käyttökelpoinen. Kun oppii sen rajoitukset, niin toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe