Pelkään että romahdan

väsynytN

Olen 6 kk tyttövauvan äiti. Rakastan vauvaani mutta nyt viimeaikoina on väsymys niin ylitsepääsemätöntä että tuntuu että hajoan tähän paikkaan. Vauva nukkuu huonosti päiväunia (30-40 min pätkissä) ja yölläkin herää ainakin 2-3 kertaa. En ole päässyt vielä yöimetyksestä eroon, kun syö ainakin kaksi kertaa yössä. Jos en anna tissiä, ei lopeta itkemistä. Tutti ja tuttipullo ei kelpaa.

Jos yö on mennyt huonosti nukkuessa herääminen aamulla on yhtä tuskaa ja silloin on vaikeaa näyttää vauvalle aina iloista naamaa. Tästä minulle tulee syyllinen olo. Kerran säikähdin itseäni, kun vauva ei nukkunut kuin 30 min päikkärit ulkona, hain hänet sieltä melko kovakouraisesti (siis vaunun kopan missä makasi) ja vauvankin otin kovin ottein syliin. Tämä tapahtui siis univajeisena, päätä särki ja hermot olivat kireällä. En koskaan satuttaisi vauvaa, mutta melkoiseksi hampaidenkiristelyksi tämä joskus menee. Joskus kun oikein ottaa päähän, jätän vauvan vain johonkin yksin ja menen koneelle vähäksi aikaa tuulettamaan ajatuksia.

Minulla ei ole täälläpäin yhtäkään ystävää, minulla on mies, mutta hän on päivät töissä eikä häneltä hirveästi apua saa kun on hänkin väsynyt töiden jälkeen. Olen ottanut tämän neuvolassa puheeksi ja saisin kyllä heti apua kun tarvitsen... mutta en tiedä uskaltaisinko pyytää apua. Vauva ei ole koskaan ollut toisten huomissa hoidettavana.

Nukkuminen on minulla ollut viimeaikoina hankalaa, päässäni pyörii vain huolia ja murheita ja elämä tuntuu vain suorittamiselta. En vain yksinkertaisesti jaksa seurustella ja viettää aikaa vauvan kanssa, energia ei riitä. Ja eikä tilannetta yhtään helpota se, että vauva kitisee hampaiden takia niin että korvia särkee. Huoh... milloin tämä helpottaa?

2

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werxxcz

      Kuulostat aika normaalilta pienen vauvan äidiltä! Vauvavuosi on rankka, sitten se helpottaa, lupaan sen! (siis ainakin öiden suhteen yleensä, mutta sitten tulee taas uhmaikä...). Itse en nukkunut kunnolla 3 vuoteen kunnolla, kun lapset syntyvät peräjälkeen ja voi sitä väsymystä, mutta siitäkin selvittiin...kyllä minullekin tuli joskus samanlaisia tuntemuksia (mitään en tehnyt) kun väsyneenä hain vauvan ja uhmaikäinen roikkui lahkeessa ja lapsilla vielä eri rytmit :-(. Tässä ainoat (mielestäni toimivat) vinkit vauvavuoteen:

      - Nuku tai edes lepää AINA SILLOIN KUN SE LAPSIKIN. Hyväksyt sen tosiasian hetkellisestä tässä elämäntilanteessa, että käyt ajoissa nukkumaan etkä varsinkaan tee niitä kotitöitä silloin kun se lapsi nukkuu. Tämän säännön ansiosta selvisin hengissä kahden vauvaikäisen kanssa (esikoinen oli 1v6kk kun kuopus synty). Tein siis kotityöt lasten ollessa hereillä tai lasten kanssa lähes AINA tai sitten kun mies oli kotona. Kun lapset menivät päiväunille, niin minäkin nukuin heidän kanssaan!

      - Tee arki itsellesi helpoksi. Jos väsyttää, älä siivoa tai kokkaa runsastöisiä ruokia

      - Vuorotelkaa miehen kanssa (toinen voi aina nukkua välillä pitkään tai ottaa päiväunet tarvittaessa vloppuna)

      - Pyydä lastenhoitoapua kun imetys loppuu

      - Unikouluja meillä kokeiltiin, mutta ei vaikutusta, tosin tutista luopuminen rauhoitti meillä yöt

    • et ole kone sinäkään

      Kyllä sinä tarvitset myös omaa aikaa.Ota vain vastaan apua, vaikka kotitöitä tekemään jos et jaksa. Se on silloin vauvasikin ja parisuhteen etu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe