vielä tupakoinnista

vl.

täällä on puhuttu jo aika paljon tupakoinnista, mutta minusta olisi vielä aiheellista keskustella asia päätökseen meidän uskovaisten kesken. En ole koskaan ajatellut, että tupakka voisi olla synti. Enlä vieläkään väitä että olisi, mutta mulla on herännyt epäilykseni.

Kertokaan muut uskovaiset mitä mieltä te olette tästä asiasta, että saataisiin pyhän hengen mukainen ratkaisu.

Tämän takia epäilykseni heräsivät:
1. Ensinnäkin se on totta, että tupakka voi aiheuttaa kuoleman. Ja pitäisin sitä ainakin syntinä, jos polttaa tupakkaa sen takia, että kuolisi nopeammin. Se on melkein niin kuin itsemurha.
2. Mitä varten tupakkaa poltetaan? Nautinnonko takia. Ja tietääkseni uskovainen ihminen ei etsi ajallista nautintoa. Uskovaisen pitäisi olla tyyväinen siihen tilaansa, jonka Jumala on hänelle määrännyt.
Siis mihin tupakan poltolla ylipäätänsä pyritään? Miksi sitä käytetään? Tähän pitäisi saada vastaus, että voitaisiin kunnolla jatkaa keskustelua.

5

572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hynde

1. Kukaan ei polta että kuolisi nopeammin. (Aika hullu väite, anteeks vaan). Kaikki pelkäävät keuhkosyöpää. Ainoastaan tupakkamiehet kuittaavat varoitukset joskus sellaisella heitolla, mutta ei ne sitä tarkoita.

2.Typerä kulttuurillinen sosiaalinen tapa. Sauhuttelu on aluksi sosiaalista kanssakäyntiä.
      Kun on pientä tekemistä joka ei häiritse vaan virittää keskustelua. Nautintoko? ei siitä mitään isoja kiksejä saa. Hyvä ruoka on nautintoa siinä missä sauhuttelu.

• vl.

ihan totta varmaan toi mitä sä sanoit, että ei kukaan polta sen takia että kuolis nopeemmin, mutta kerroinpa vaan missä tapauksessa se olisi ainakin vääri.

Nautinnosta: Ruoka on Jumalan antama, ei ole kielettyä nauttia ruuasta, mutta tupakka on ihmisen itse hankkima nautinto. Kyllähän muuten mässäilykin kieletään raamatussa.

Ehkä on sitte parasta tehdä tupankan suhteen sillä lailla miten omatunto sanoo.
        Ainakin itse ajattelin että en varmaan mitään menetä, jos jätän tupakan tai muita sen kaltaisia ajallisia asioita. Mutta tehköön kukin päätöksensä.

• Pena-Ali

Kyllä minä ainakin sain tupakan ensimmäisistä henkäyksistä hyvän olon ennen kuin lopetin satunnaisenkin sauhuttelun. Samanlaisen olon saan usein aamukahvista ja voin vain kuvitella nikotinistin nautinnon, kun aamuhenkoset lopettavat päänsäryn. Mikään puolustushan tuo riippuvuus ei ole, Nicorettea saa apteekista.

• Larssi
        Pena-Ali kirjoitti:

Kyllä minä ainakin sain tupakan ensimmäisistä henkäyksistä hyvän olon ennen kuin lopetin satunnaisenkin sauhuttelun. Samanlaisen olon saan usein aamukahvista ja voin vain kuvitella nikotinistin nautinnon, kun aamuhenkoset lopettavat päänsäryn. Mikään puolustushan tuo riippuvuus ei ole, Nicorettea saa apteekista.

Poltit tai et, emme me uskovatkaan ole täydellisiä. Jos se ei nyt hyva asia ole, niin harkitkoon jokainen tykönään. Minä en siitä pahennu, jos veli polttaa, vaikken itse poltakkaan...

• 2-lapsen äiti

Uskovan ihmisen tulee raamatun mukaan HUOLEHTIA itsestään ja terveydestään! Tupakoiminen sotii tätä vastaan..Tupakkaan syttyvä himo vastaa viinaan- tai seksiin syttyvää himoa, mikä on raamatun mukaan syntiä. Näistä uskovan ihmisen pitäisi pyrkiä vapaaksi, mutta helpommin sanottu kuin tehty, Jumala ymmärtää heikkoa ihmistä enemmän kuin uskommekaan, ei tarkoita kuitenkaan sitä että synnin tekeminen olisi "sallittua"..Tulee mieleen tässä yhteydessä myös, että tuskin 10 lapsisessa perheessäkään jokainen lapsi on ollut ODOTETTU vaan vanhemman itsekkyyden ja himon seurausta. Monet suurten perheiden isät taitavat ajatella enemmän omia himojaan, kuin vaimojaan lasten synnyttäjinä ja hoitajina(Ks. ensimmäinen lause!) Niin että eiköhän syntiä tehdä enemmän ja vähemmän myös "peiteltynä".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3938
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      358
      3054
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1988
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1695
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      49
      904
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      841
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      829
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe