Olenko allerginen testeistä huolimatta?

semiallergia?

Minulla on jo useampana keväänä ollut jonkun asteista ”köhää”, joka kestää pitkään. Viime keväänä olin flunssassa lähes pari kuukautta, jolloin oli myös vaihtelevaa kuumetta, siis koko tuon pari kuukautta.

Tuolloin minulta testattiin lähes kaikki perussairaudet, astmat, laktoosit, keliakiat, perusarvot, maksa, sukupuolitaudit, spirometriatestit, pistoallergiakokeet jne. Kaikki olivat normaalia. Mykoplasma näytti jotain, mutta sekin oli lääkäreiden mukaan merkki jostain jo aikaisemmin sairastetusta myköplasmasta.

Nyt on taas pari viikkoa ollut nokka tukkoinen ja muutenkin ”rööreissä” ei tunnu normaalilta, vaan hieman karstaiselta. Välillä näitä tuntuu olevan syksyisin myös. Ei ole semmoista pahaa, että silmät vuotaa ja koko naama on punainen ja joka kolosta valuu jotain limaa, ei siis sellaista. Lähinnä semmoinen orastavan flunssan olo pysyy ja tuntuu ettei ole aivan täysissä voimissaan.

Allergialääkkeet auttavat jossakin määrin. Aamuisin oireet ovat yleensä voimakkaimmat ja lievenevät päivän mittaan.

Onkohan tämä kovin yleistä? Testien mukaan siis kaikki on kohdallaan. Melkein toivoisi, että löytyisi jokin looginen selitys, mutta kaikki alkaa olemaan poissuljettuna. Asuin- ja työympäristöt pitäisivät olla hyvällä tasolla jne.

14

2408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leppä-Koivu-Al?

      Minulla on vastaavaa. Kun siitepölyä tulee keväällä, olo on ihan tukkoinen. Aivan kuin flunssa olisi tulossa, mutta ei kuumetta. Kuume viittaa kyllä virus tai bakteeritartuntaan. Kävin vuosia sitten prick testissä, mutta se ei näyttänyt allergiaa millekään. Onkohan se luotettava testi? Onkohan allergiaa eri vaikeusasteita, jolloin lievempi ei näkyisi prick testissä?

    • Henna

      Allergiatestit eivät 100 % luotettavat eli luottaisin mielummin oireisiin kuin testituloksiin.

      Jotta allergialääkkeestä tulee vaikutus täydellisesti esiin, sitä tulee ottaa säännöllisesti joka päivä siitepölyaikaan. Nenä- ja silmäoireisiin on saatavilla vielä antihistamiinitabletin lisäksi nenäsuihketta ja silmätippoja.Oireista ei kannata kärsiä, koska nykyisin oireet voidaan hoitaa tehokkaasti.

      Vaikeisiin siitepölyallergiaoireisiin on olemassa myös tabletti- ja pistossiedätyshoito.

    • parantunut.

      Synnyin vuonna 1968.

      Olen lapsesta asti saanut banaanista allergisia oireita (kovaa vatsakipua ja turvotusta).

      Lopetin maidon juonnin n. 12 vuotiaana, koska Pekka Puska sanoi maidon rasvan lihottavan ja tappavan minut. Uskoin. Söin joskus rasvatonta jogurttia, vaikka ne maistuvat aivan järkyttävälle sekä tavallisia juustoja olen syönyt aina.

      n. 15 vuotiaana alkoi päänahkani hilseilemään ja kutiamaan. Kokeilin kaikkea mahdollista shampoota ja 10 vuoden etsinnän jälkeen Bio sarja oli sopiva, kun käytti sarjan 4 erilaista shampoota vuorotellen eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

      23 vuotiaana diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi.

      n. 30 vuotiaana aloin saamaan allergisia oireita koivun ja lepän siitepölystä, johon söin antihistamiinia vuosia. Sain oireita myös punaisesta paprikasta ja currysta, joten niiden syöminen piti lopettaa. Lisäksi sain allergisia oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia lähes läpi vuoden.

      Lisäksi kärsin aina jonkinasteisesta ummetuksesta tai kovasta vatsasta, vaikka söin aina täysjyvää (aamupuuro) ja 100% ruisleipää pari palaa illalla. Viimeiset vuodet söin ainoastaan luomua ja juureen tehtyä hapanruisleipää.

      Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaana. Tämä helpotti siitepölyallergiaa jonkun verran, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia lähes vuoden ympäri. Lukuisia muita positiivista asioita huomasin koko kropassani tästä D-vitamiinin riittävästä saannista, joka on myös verikokeella varmistettu (113 nmol/l).

      Syksyllä 2011 jätin viljat ruokavaliosta ja korvasin ne kasviksilla, juureksilla, pähkinöillä, hedelmillä, marjoilla, hyvillä rasvoilla ja proteiinilla.

      Keväällä 2012 ja 2013 ei tullut mitään oireita siitepölystä.

      Myös päänahan kutina ja hilseily loppui ja voin pestä hiukseni millä tahansa shampoolla kuukausitolkulla. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

      Myös kaikki ruoka-aineallergiat, masennus, suolistovaivat, verensokerin jatkuvat heittelyt, jatkuva nälkä ja heikotus poistuivat viljojen myötä. Näihin lääkäri kyllä määräsi kaikenlaisia lääkkeitä.

      Keliakiaa tai vilja-allergiaa ei ole.


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

    • Homesienet

      Testien mukaan en ole millekään siitepölylle erityisen allerginen. Lievää altistusta vain esim.pujolle, mutta ei koivulle eikä männylle. Testit osoitti olevani lievästi allerginen homesienelle jota on ilmassa syksyllä.
      Silti syön säännöllisesti allergialääkkeitä alkaen huhti-toukokuusta, sillä muuten silmät valuvat ja silmäluomet turpoavat ja kutisevat.

      Edellisen kommentoijan ruokavalion kokeilu lienisi paikallaan täälläkin.

    • viivästynyt

      Kyllä voi olla. Minullakin PRick- testejä otettu ja aina negatiiviset. Silti saan ihottumaa kissan/ koiran silittämisestä, kumihanskoista, silmät turpoaa hevostallissa jne. MInulla on astma ja allergioita. Itselläni ns ige- vasta-aineet korkealla ja sen perusteella lääkäritotesi allergiat vaikka testeissä ei reaktiota tule. Oireeni on viivästyneitä, esim. koiran silittämisestä kutina alkaa parin tunnin päästä ja ihottuma seuraavana päivänä.

    • kevätallergia

      Monta vuotta kärsin kesäisin monista "flunssan" oireista, jotka pitkittyivät vuosi toisensa jälkeen. Olo helpotti yleensä kesällä.

      Eräänä erittäin pahana keväänä työterveyslääkäri itse ehdotti allergiatestin tekoa ja sain lähetteen. Tehtiin allergiatestit jotka näyttivat ettei mitään allergiaa ole. Allergialääkäri oli kuitenkin erittäin pätevä ja hyvä, ja kertoi että monen eri siitepölyn yhtäaikainen altistuminen voi aiheuttaa oireita vaikkei testi kertoisi mitään. Testi tehdään jokaiseen kohtaan yhdellä ainesosalla, mutta oireita voi tulla vasta kun moni ainesosa yhdistetään.

      Allergialääkäri kehoitti myös käyttämään antihistamiinia, silmätippoja ja nenäsuihketta kuuriluontoisesti ja jos ne auttavat niin silloin niiden käyttö on suotavaa. Tätä ohjetta olen noudattanut nyt viisi kevättä ja oireet ovat olleet huomattavasti vähäisemmät. Lisäksi lopetan ne keällä ja otan kuuriluontoisesti jos kesällä jossain vaiheessa ilmenee oireita.

      Summa summarum, testit eivät ole 100% eikä lääkärin sana ole aina laki. Kuuntele kehoasi, tunnistele ja kokeile.

    • Max Martin

      Mikset hoida flunssaa niinkuin kuuluu eli apteekin C-vitamiinilla?

    • pölynokka tää

      Kuinka vanha sun säänky ja tyynyt on? Niissä on aika hemmetisti pölyä jos ei ole tuulettanut ja tampannut hyvin. Makuuhuoneissa on muutenkin ihan älyttömästi pölyä kun nuo runkopatjasängyt on yleistyneet. Itselläni on pölyallergia ja huomaan että aamuisin on tukkoisuuttaa jos illalla on jäänyt tuulettamatta.

      Ikkunaa on hyvä pitää auki noin puoltuntia ennen nukkumaanmenoa, se raikastaa ilman päivän aikana ilmaan lehahtaneesta pölystä. Voi auttaa oireisiin.

    • sänkynäsänki

      Imuroin sängyn joka viikko samalla kun vaihdan lakanat.

    • Allergioista.

      Noin 30% hoidetaan pois päiväjärjestyksestä pelkästään plasebo lääkityksellä. Joten jos vahvasti uskoo olevansa allerginen, niin ei mitkään testit saa jääräpäisesti inttävää uskomaan olevansa terve.

    • fgbfghg

      Kävin allergiatesteissä (prick ja spirometriat ja ihoavotesteissä..) joissa ei näkyny mitään, sanoivat että perus heinänuhaa...oireet jatkuivat ja minut lähetettiin työterveyslaitokselle samanmoisiin testeihin ja kappas kummaa rupes löytymään allergiaa ja ammatillista astmaa..siis työperäistä minulla. Että en ihan heti menisi luottamaan noihin testeihin...tietty mulla kesti nuo testaukset yms. melkein kaksi vuotta putkeen ja tuloksia alkoi siis näkymään vasta kun oireet pahenivat :P

    • hmm.

      Ei näy kaikki allergiatesteissä, kummaa etteivät lääkärit tai hoitajat ole kertoneet sinulle sitä. Antihistamiini, kortisoninenäsuihke, sarvikuonohuuhde (nenäkannu) voi olla ok. Jos kurkussa on jotain, voi olla pöly, bakteeri tai virus (tai onko stressaava työ, saatko vitamiineja/kivennäisaineita, nukuttua tarpeeksi, onko kylmää vetoa), home työpaikalla tai muualla, keuhkoputkentulehdus, kitarisat tai nielurisat ongelmana tai saatko kumppanilta köhätartuntoja. Kyllä lääkärin pitäisi saada oikea diagnoosi testeistä huolimatta. Jos koskettelee likaisia pintoja, muistaa pestä käsiä ettei iske usein virus.

      • ja niin

        Ja itselleni eivät allergialääkkeet ole kovin tehokkaita. Vaikuttaa ettei ole täyttä tehoa, kokeilen sarvikuonoa lisäksi.


    • vehnä-allergikko

      Kyllähän sinä voit hyvin allerginen olla.. Itssellä kävi päinvastoin vehnän kohdalla.
      Prick testeissä luvut näytti 8, eli ei mitään syytä papereiden mukaan kokeilla huulille.

      No kokeiltiin kuitenkin, eikä tullut mitään oireita, sitten suuhun, ja loppujen lopuksi olin syönyt lautasellisen vehnäpuuroa eikä minkäänlaisia oireita. Nyt syöty vehnää 09 vuodesta asti päivittäin, kun pienenä olisi henki ollut pois välittömästi.

      Eli ei noihin papereihin ja testeihin aina ole luottamista.. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe