miten hoitoon pääsee?

jypyjypy

Epäilen olevani masentunut. En oikein hahmota miten hoitoon pääsee? Pitääkö ensin mennä terveyskeskuslääkärille? Voiko hän määrätä lääkkeitä vai laittavatko lähetteen johonkin? Onko aikojen saaminen (Hgissä) aivan toivotonta? Kertokaa kokemuksistanne.

9

740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua hakemaan

Terveyskeskus on parqas paikka aloittaa: Yritä saada aikaa myös lääkärin kautta myös spykologille. Perustele ja vaadi itsellesi muutakin kuin vain purkki rauhtoittavia. Tietenkin se vanha hyvä kotikonsti olisi saada jutella jonkun kanssa ja käsitellä menneitä ja yritää koprtoittaa mistä alkakulo juontuu.

• jypyjypy

Eli lähettääkö lääkäri ensin psykologille (vai psykiatriselle sairaanhoitajalle) ja sitten vasta määrää lääkkeet vai miten?

• Forever Blue

Itse kävin omalääkärillä muutama päivä sitten masennuksen vuoksi. Useamman vuoden olen yrittänyt taistella masennusta vastaan, mutta lopulta jouduin myöntämään itselleni etten pysty siihen omillani.

Vastaanotolla lääkäri kyseli taustoja, onko jotain mikä olisi aiheuttanut masennuksen, miten elämä sujuu, jne. Sen jälkeen antoi masennustestin tehtäväksi, ja kun tulosten ja keskustelun perusteella masennus oli selvästi nähtävissä, alettiin keskustella hoitomahdollisuuksista. Kyseli haluaisinko kokeilla lääkitystä vai aloittaa ensin terapialla.

Itse sain omalääkäriltä reseptin masennuslääkkeille ja depressiohoitajan yhteystiedot. Lääkityksen aloitin seuraavana päivänä ja hoitajan kanssa on sovittu tapaaminen ensi viikolle.

Lääkäri voi siis määrätä lääkkeet suoraan, tai ohjata ensin depressiohoitajalle/psykologille. Kaikki riippuu masennuksesi laadusta, kestosta ja tasosta.

• tyy.hoitoon
        Forever Blue kirjoitti:

Itse kävin omalääkärillä muutama päivä sitten masennuksen vuoksi. Useamman vuoden olen yrittänyt taistella masennusta vastaan, mutta lopulta jouduin myöntämään itselleni etten pysty siihen omillani.

Vastaanotolla lääkäri kyseli taustoja, onko jotain mikä olisi aiheuttanut masennuksen, miten elämä sujuu, jne. Sen jälkeen antoi masennustestin tehtäväksi, ja kun tulosten ja keskustelun perusteella masennus oli selvästi nähtävissä, alettiin keskustella hoitomahdollisuuksista. Kyseli haluaisinko kokeilla lääkitystä vai aloittaa ensin terapialla.

Itse sain omalääkäriltä reseptin masennuslääkkeille ja depressiohoitajan yhteystiedot. Lääkityksen aloitin seuraavana päivänä ja hoitajan kanssa on sovittu tapaaminen ensi viikolle.

Lääkäri voi siis määrätä lääkkeet suoraan, tai ohjata ensin depressiohoitajalle/psykologille. Kaikki riippuu masennuksesi laadusta, kestosta ja tasosta.

Varaa aika suoraan yksityiselle psykiatrille, ei tk lääkärin yl.lääkärikoulutus oikein riitä depression ym. hoitoon.

• Forever Blue
        tyy.hoitoon kirjoitti:

Varaa aika suoraan yksityiselle psykiatrille, ei tk lääkärin yl.lääkärikoulutus oikein riitä depression ym. hoitoon.

En missään vaiheessa aikonutkaan jättää tuota hoitoa pelkästään tk lääkärin varaan, vaan se oli ensimmäinen vaihe. Tk lääkäriltä sain vain reseptin ja ohjeistuksen ottaa depressiohoitajaan yhteyttä. Hänen kanssaan käymme sitten läpi tilannetta, ja katsomme kuinka aktiiviseen hoitoon on tarvetta.

Ja kaikilla ei ole varaa mennä yksityiselle.

• lekurille vaan..
        tyy.hoitoon kirjoitti:

Jos on erikoissairaanhoidon tarpeessa, yleislääkäri kyllä passittaa sinne lähetteellä. Hän voi myös konsultoida spesialistia. Lääkkeet hän voi määrätä siinä missä psykiatrikin, ja monissa terveyskeskuksissa on lisäksi depressiohoitaja.

Yksityisellä puolella tietysti pääsee heti psykiatrille, mutta kyllä se on kallis paikka varsinkin psykiatriseen hoitoon, joka vaatii pitkäjänteisyyttä.

• case in point

Minkäs ikänen oot? Opiskeletko, ootko töissä? Ainakin kouluterveydenhuolto toisen asteen oppilaitoksissa on yks tie. Ite sain yläasteella ensin ajan koululääkärille koulukuraattorin kautta, mutta lääkäri ei kattonu aiheelliseksi kirjottaa lähetettä nuorten polille. Noh, lukio alkoi ja äiti sit otti yhteyttä lukiopsykologiin, joka sit varas mulle ajan koululääkärilta ja tää lääkäri suostu tekee lähetteen.
      En nyt tosiaankaan tiiä, minkä ikäinen olet, mutta jos opiskelet jossain em. paikkassa, niin kannattaa yrittää myös koulun terveydenhuollon kautta hakea apua. Mitä ite nyt olen kuullu, niin terveyskeskuksessa tosi herkästi käännytetään takaisin tai joku yleislääkäri vain määrää hiukan nappeja. Mutta tosiaan, ainakin minne sä ikinä menetkään, niin kannattaa yrittää jo etukäteen päättää puhua tarpeeks asioistaan, koska erittäin helposti sitä apua ei saa, jos yhtään vähättelee. Pieni liioittelukaan ei oo yhtään pahaksi, jos ne ei muuten ota tosissaan. Tää on tähän pakko sanoa, sillä itellä on vähän pahoja kokemuksia siitä, kun ei uskaltanukaan sanoo tarpeeks asioita ja ihan turhan takia on yrittäny hakea itelleen apua.

• Itä-Helsingissä

Itse menin terveyskeskuslääkärille ensin joka kirjoitti lähetteen psykiatrian polille. Siellä sitten (n kuukauden kuluttua) tapasin lääkärin ja hoitajan ja aloitettiin lääkitys sekä terapia.

• ...

Jos tilanteesi vakava/akuutti, mene päivystykseen joko sairaalaan tai varaa akuuttiaika (terveyskeskus)lääkärille, pyydä heitä kirjoittamaan lähete psykiatriselle polille. Se miten nopeasti saat ajan polilta, riippuu kiireellisyysluokasta.
      Jos tilanteesi ei ole niin vakava/akuutti, varaa aika itse terveyskeskuksen psykologille/psykiatriselle sairaanhoitajalle. Ajan saa varmaan parissa viikossa.

Muista vaatia jatkohoitoa ja koita olla kärsivällinen. Parhaiten apua saa alaan erikoistuneilta hoitajilta/lääkäreiltä.

Voimia avun hakemiseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      321
      8267
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      101
      6513
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      175
      3755
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      77
      2998
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2610
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2573
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2316
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      124
      2301
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2054
    10. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      28
      1687
    Aihe