Kaupungin virkailija ei vastannut kättelyyn

Tavattomat tavat

Tulin sovitusti tapaamaan kaupungin viranhaltijaa ja ojensin käteni kättelyyn, kuten olen aina tehnyt ja toiminut henkilön kanssa, jonka tapaan esimmäisen kerran.

Viranhaltiaja n. 55-vuotias nainen ei vastaa kättelyyni. Olen itse 51-vuotias. Emme olleet aiemmin nähneet vaan hoitaneet asiaa puhelimitse.

Tuli jotenkin typerä olo. En muista, että koskaan olisi käynyt niin, että normaaliin ystävälliseen kättelyyn ei olisi vastattu.

Teinkö jotain väärin?

Olisiko minun pitänyt odottaa ao. henkilön aloittavan kättelyn?

Tilanne oli se, että henkilö odotti työhuoneessaan seisten,
ovi oli avoin ja odotin kunnes hänen työtoverinsa tuli pois huoneesta,
jolloin nainen muistaakseni viittasi minut sisään.

Sisään tultuani ojensin käteni, kuten yleensä toimin, kun tapaan samassa asemassa olevan ja samaa ikäluokkaa olevan aikuisen.

Taustana oli se, että olin sairauteni takia joutunut perumaan yhden sovitun tapaamisajan. Olin kaikin keinoin yrittänyt tavoittaa naista, mutta tämä oli lomalla ja sai viestini vasta lomalta palauttaan eli samana päivänä, jolle ensimmäinen tapaamisemme oli sovittu.

Olin siis tehnyt kaikkeni muutoksesta ilmoittaakseni. Olin imoittanut, pahoitellut ja pyytänyt anteeksi, että jouduin peruuttamaan kaksi viikkoa aiemmin sovitun ajan.

Tuntui todella ikävältä pokkuroinnilta ja erittäin epäystävällseltä, että viranhaltija, joka oli itse ollut lähes kaksi viikkoa lomalla oli ynseä ja tyly ja vielä haukkui viestini, jonka jouduin jättämään asiasta hänen vastaajaansa, koska hän ei ollut tavattavissa lomansa takia. "Että kehtaatkin jättää tuollaisen viestin! On minulla muitakin asiakkaita!" ???

En ymmärrä, mitä "kehtaamista" oli ilmoittaa heti, kun tiesin, että olin itse sairaana enkä pystynyt tulemaan paikalle kuten oli sovittu kaksi viikkoa aiemmin! Olin sopimishetkellä itse terve, viranhaltijalla oli sopimishetkellä viimeinen työpäivän ennen hänen lomaansa ja tapaaminen sovittiin tuolloin heti hänen lomansa jälkeen ensimmäiseksi työpäiväksi.

Kun sitten jouduin siirtämään noissa oloissa tapaamisaikaa oman sairastumiseni vuoksi, miten olisin tilanteessa voinut toimia "paremmin" ja loukkaamatta viranhaltijaa?

Jätin puheviestin, sillä en pystynyt kirjoittamaan sähköpostia. Ajattelin että ystävällinen puheviesti on myös henkilökohtaisempi kuin sähköposti. Mutta nainen sättii minua puhelimessa: "Että kehtaatkin jättää tuollaisen viestin! On minulla muitakin asiakkaita!"

"Tuollaisen viestin!"
Mitä muuta olisin voinut tehdä tai sanoa!?
Puhuin asiallisesti ja ystävällisesti, kerroin tilanteen ja pahoittelin peruutusta.

Ja sitten kun tapasimme, ojensin käteni kuin vielä ikäänkuin vastaantuloksi, mutta vastapuoli..

Olen itse oleskellut ulkomailla ja korrektit, asialliset käyttäytymistavat tekevä elämästä helpompaa. Saksassa teitittely, tietty etäisyys ja toisen virallisissa yhteyksissä oikeasti tuntemattoman ihmisen kohtaamisen helpommaksi.

Suomalainen junttius esim. tällaisessa kaupungin edustajan tapaamisessa jotenkin "lyö kasvoille". Huomaavaisuus ja kohteliaat tavat tekevät elämästä niin paljon helpompaa, parhaimmillaan vaikestakin asioista siedettävämpiä.

16

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se menee

      Oletko mies? Kättelyssä ensimmäisenä kouraansa tarjoava osapuoli on

      - nainen ennen miestä
      - vanhempi ennen nuorempaa
      - protokollassa arvokkaampi ennen alempiarvoista

      Toki on fiksua ottaa tarjottu käsi vastaan ja kätellä, vaikka marssijärjestys olisi vääräkin.

      Näin pari kuukautta sitten Vantaan kaupungin ylläpitämän uimahallin ilmoitustaululla jonkin lappusen, jossa kerrottiin kaupungin viran- ja toimenhaltijoiden pidättäytyvän toistaiseksi kättelystä jonkin flunssaepidemian tai vastaavan vuoksi. On ehkä mahdollista, että tapauksessasi on ollut kyse jostain tällaisestakin.

    • Tavattomat tavat

      Hei!

      Kiitos vastauksestasi!

      Olen nainen ja ulkonäköarvioni mukaan ehkä n. 4-5 vuotta nuorempi kuin virkailija. Mutta häneen nähden olen maksava asiakas, en alainen.

      Nyt muutaman päivän kuluttua tuntuu, että ehkä kyse oli "mielenosoituksesta".

      Mutta tuon ikäpolven n. 55 ikäiseltä viranhaltijalta, joka on jostain syystä saanut jokunen vuosi sitten "Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalin", käytös oli epäammattimaista ja jotenkin "moukkamaista". Toisensa tuntevat tai jotenkin läheiset voisivat pullikoida noin, mutta toisilleen vieraat

      Mistäköhän syystä kaupungin viranhaltija voi saada tuollaisen Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitallin?

      Muistan myös nuo kyltit, ne tulivat "sikainfluenssasyksynä". Useimmista paikoista on kai jo revitty pois, en ole ainakaan itse enää nähnyt kuin yhden Työnväenopiston saniteettitilassa.

      • Hei Tavattoma tavat;

        Älä jää asiaa miettimään. Mene eteenpäin. Hän joko vain vältti kättelyä viruksia peläten tai sitten jostain muusta syystä.
        Olen lääkäri sairaalassa, ja me emme oikeastaan enää nykyään saisi kätellä, mutta kirjoittamaton ohje on, että kätellään, jos potilas ojentaa kätensä ja desinfioidaan kädet sen jälkeen. Tämäkin voi näyttää kornilta, mutta pakko se on.
        Mene eteenpäin. Et tehnyt itse mitään väärin. Kesää!


    • Todella outoa

      "Taustana oli se, että olin sairauteni takia joutunut perumaan yhden sovitun tapaamisajan. Olin kaikin keinoin yrittänyt tavoittaa naista, mutta tämä oli lomalla ja sai viestini vasta lomalta palauttaan eli samana päivänä, jolle ensimmäinen tapaamisemme oli sovittu."

      "Olin siis tehnyt kaikkeni muutoksesta ilmoittaakseni. Olin imoittanut, pahoitellut ja pyytänyt anteeksi, että jouduin peruuttamaan kaksi viikkoa aiemmin sovitun ajan."

      "Puhuin asiallisesti ja ystävällisesti, kerroin tilanteen ja pahoittelin peruutusta."

      Ja sen jälkeen tämän henkilön reakito oli siis tämä: "Että kehtaatkin jättää tuollaisen viestin! On minulla muitakin asiakkaita!"??

      Ei tuota voi mitenkään muuten ymmärtää kuin että olet jotenkin tuossa pahoittelussasi antanut ymmärtää että henkilön ainoa tehtävä työpäivän aikana on sinun tapaamisesi, ja harmittelit että nyt hän joutuu tulemaan turhaan töihin kun sinä et pääsekään paikalle.

      Silloin tuo kommentti on järkevä; ei mitenkään muuten. Ei pelkkä tapaamisen peruutus voi mitenkään olla kenellekään aihe kysyä miten joku "kehtaa jättää tuollaisen viestin".

      • Tavattomat tavat

        Hei, kiitos sinullekin näkökulmastasi!

        Hänellä oli loma loppunut, joten ei tullut töihin vain minun takiani, vaan siksi, että työnsä jatkui. Sanoin vastaajan viestissä erityisesti sen huomioiden, että olen pahoillani, että joudun perumaan tuloni (eli "tuottamaan pettymyksen").

        Itse ymmärsin tuon kiukuttelun sellaiseksi, ettei hän olisi tahtonut kuunnella viestiä kun viestin kuuntelu vei varmaan sen pari minuuttia työpäivästä. Mutta senkin otin huomioon ja pahoittelin, että viestille tuli siitä pituutta. Tahdoin kuitenkin kertoa syyn poissaololleni, enkä vain tylysti ilmoittaa, etten tulisi paikalle.

        Mutta meitä on moneksi! Itse yritän olla ystävällinen ja ottaa toisen tilanteen huomioon. Viranhaltija oli "emäntätyyppinen", ronskiotteinen, jolta ynseys kävi kovin "luontevasti". Hän moitti minut siitä, että olin sairaana ja vaati asian hoitoa, vaikka lääkärin kehotus oli ehdoton lepo tulehduskierteessäni.


    • hoi-ta-ja

      Luultavasti hän pystyi lukemaan työsähköpostit kotikoneeltaan, mutta työpuhelimeen jätettyjä viestejä ei. Yleensä työpuhelin jätetään työpaikalle lomalle lähtiessä, ei tällainen tullut sinulle mieleen.

    • näkökulmia

      Hei, kiitos näkökulmastasi!

      Moni valittaa, että "hukkuu" työsähköpostiin. Siksi varon tärkeässä asiassa jättämästä asiaa meilin varaan.

      Itselläni puhelin on mukana, mutta työkone on työpaikkalla, joten ääniviesti tavoittaa heti ja nopeasti ja ääniviesti on myös parempi, sillä ääni kertoo enemmän kuin sanat.

      Itse en pystynyt kirjoittamaan varsinaista sähköpostia, sillä käytössä oli vain vanha kännykkä, jolla todella vaikea kirjoittaa meiliä, jossa olisi kirjoittettava pitemmästä asiasta. Siksi laitoin kännykästä vain pienen ilmoituksen, että vastaajassa on tärkeä asia.

      • Tavat nykyaikaan

        Kättään ei pitäisi kenellekkään tarjota. Minulla tulee usein tilanteita, jolloin ei mitenkään "ehdi" vetäytyä kauemmaksi ja joutuu tarttumaan toisen likaiseen käteen.
        Seurauksena, että täytyy pidellä toista kättään jotenkin sivulla ja varoa sillä koskematta mihinkää niin kauan että pääsee pesulle.


      • Samaa mieltä
        Tavat nykyaikaan kirjoitti:

        Kättään ei pitäisi kenellekkään tarjota. Minulla tulee usein tilanteita, jolloin ei mitenkään "ehdi" vetäytyä kauemmaksi ja joutuu tarttumaan toisen likaiseen käteen.
        Seurauksena, että täytyy pidellä toista kättään jotenkin sivulla ja varoa sillä koskematta mihinkää niin kauan että pääsee pesulle.

        Kyllä.

        Ei ole tätä päivää ojennella räpylöitään muille. Sehä voi olla toisista hyvinkin vastemielistä.

        Riittää kun tervehtii ja kiittää kohteliaasti.


      • Tavattomat tavat
        Samaa mieltä kirjoitti:

        Kyllä.

        Ei ole tätä päivää ojennella räpylöitään muille. Sehä voi olla toisista hyvinkin vastemielistä.

        Riittää kun tervehtii ja kiittää kohteliaasti.

        Kiitos kommenteistanne!

        Olen itse ollut vasta vajaan vuoden Suomessa n. 23 lähes yhtäjaksoisesti Keski-Euroopassa vietetyn vuoden jälkeen. Ehkä tavat Suomessa ovat muuttuneet.. Sinänsä hassua, että nyt kun Suomikin kuuluu "Eurooppaan" eli on Eu-jäsen eurooppalainen tapakulttuuri ei ole tännr mörrilandiaan vieläkään rantautunut. ;)


      • , Eurooppalainen
        Tavattomat tavat kirjoitti:

        Kiitos kommenteistanne!

        Olen itse ollut vasta vajaan vuoden Suomessa n. 23 lähes yhtäjaksoisesti Keski-Euroopassa vietetyn vuoden jälkeen. Ehkä tavat Suomessa ovat muuttuneet.. Sinänsä hassua, että nyt kun Suomikin kuuluu "Eurooppaan" eli on Eu-jäsen eurooppalainen tapakulttuuri ei ole tännr mörrilandiaan vieläkään rantautunut. ;)

        Minä olen asunut Ruotsissa noin 30 vuotta, mutta olen käynyt useita kertoja etele-euroopan maissa ja toivon, ettei se heidän "tapakulttuuri" tänne pohjolaan leviä.
        Uskon, että ei.


    • kättely kunniaan

      On mielestäni erittäin epäkohteliasta kieltäytyä kättelemästä.

    • Suomessa kunnan

      työntekijät, ovat jumalasta seuraavia. Työpaikka on heitä verten, ei he asiakkaita varten : )

      Kättelykulttuuri on rapautunut. Terveysasemalla ja sairaaloissa kättelystä kieltäytymisen ymmärtää, mutta ei muualla. Moukkia täällä riittää. Samoin niitä, jotka kuvittelevat olevansa jossain asemassa, ja muiden ihmisten yläpuolella.

      Älä suotta pahoita mieltäsi. Junttila mikä junttila.

    • Tavattomat tavat

      Hei! Kiitos vastauksestasi!

      Oletpa kirjoittanut hauskasti ja nasevan oivaltavasti juuri siitä, miltä tuollainen käytös asiakkaasta vaikuttaa!

      Olen seurannut tv:stä viime aikoina sarjaa "Kunnioituksen kulttuuri". Siinä oli juuri taannoin loistava ohjelma siitä, miten kohdata ns. "vaikeita" ihmisiä, joilla on ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa asenteena toisen alistaminen, aidon kohtaamisen sijasta.

      "You made my day!" Kuten Jenkkilässä sanottaisiin, meillä täällä Junttilassa ei oikein taida vastaavaa ilmaisua ollakaan.. Mistäköhän se johtuu? Meillä on opittavaa ja onneksi mekin opimme, kunhan osa kansaa tuo yhteisiin tilanteisiin rakentavaa ja toista kunnioittavaa käytöstä, vähitellen se jurikampikin kyllä sulaa. ;)

    • outoa keskustelua...

      Aika sairasta kateutta. Taitaa olla kuntien virat niin niin ison kateuden aihe, että joillakin ihmisillä ei muuta tekemistä ole, kuin kyylätä niiden muka rikkomuksia. Hoh hoijaa. En tajua, mistä tossa joristaan. Ettei olis identiteettivarkautta, kun vaikuttaa niin sekavalta jokellukselta, että joku muka jättää jonkun vastaajaan "puheviestin" ja pälä pälä. Menee kylmät väreet selkäpiissä lukea.

      Miksi nimetön kirjoittaja kertoo väittämänsä ikänsä? Mitä h*vettiä käytöstavat ja etiketti-palstaaan liittyy, minkä ikäinen joku viranhaltija on tai joku hänet tavannut? Ikäänkuin tuota jorinaa kukaan uskoisi rehdiksi kirjoitukseksi. Teillä on outo tyyli mainita nimettömällä palstalla nimettöminä mukamas ikiänne....

      Etiketin mukaan nuorempi odottaa, että vanhempi kättelee. Jos iältään vanhempi ei kättele nuorempaansa, voi olla kyse siitä, että iältään vanhempi toivoo mondernia kanssakäymistä ja välitöntä keskustelutilannetta, tai vaihtoehtoisesti kyse voi olla siitä, että tilanteeseen ei sovi kätteleminen. Jos vaikkapa asiakas menee tapaamaan viranhaltijaa tämän työpaikalle, niin jos kyse ei ole ennalta sovitusta tapaamisesta, viranhaltijan ei ole pakko kätellä. Sovituissa tapaamisissa formaaleissa tilanteissa kätellään aina, paitsi jos henkilöt ovat suurinpiirtein saman ikäisiä; niissä tilanteissa on vapaavalintaista, haluaako kätellä ja niissä tilanteissa asiakas odottaa, haluaako viranhaltija kätellä.

      Ihme jauhamista nää palstat.

      • Tavattomat tavat

        Ihme jauhamistahan se on, kun asia ei ole omakohtainen. Silloin kannattaa nostaa hattua ja vaihtaa palstaa, vaan kovastipa sinullakin oli sanottavana, kiitos kommentistasi!

        Kyllä ikä on käyttäytymisessä paljonkin selittävä tekijä. On aivan eri tilanne jos esim. 15-vuotias poika ja 50-vuotias nainen tai jos 70-vuotias mies ja 17-vuotias tyttö tms ovat vuorovaikutustilanteessa. Siksi taustatekijät auttavat arvioimaan tilannetta.

        Ajatuksesi "kateudesta" kunnan viranhaltijoita kohtaan kuulostaa omituiselta, paitsi jos itse olet kunnan viranhaltija. :) Itse kaupunkilaisena odotan kaupungin viranhaltijoilta korrektia ja ystävällisestä asiakaspalvelua. En sääty-yhteiskunnan aikaista "herra-alamainen" -asennetta, jollain valitettavasti aivan liian usein pöllähtää kaupungin viranhaltijoiden toimistoissa vastaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1275
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1125
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      811
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      349
      625
    Aihe