..sitten SUURET ja MAHTAVAT metsästäjät heti HÄLYTYSTILAAN ja jahtaamaan hirvittävän vaarallista karhua joka on eksynyt noin lähelle ihmisasutusta.
Kuka ensimmäisenä ehtii laukaisemaan aseensa ja lopettamaan karhun elinpäivät on varsinainen SANKARI jota suuresti ylistetään muiden samanlaisten joukossa.
Kyllä sellainen teko nostaa varmaakin varmemmin hänet jaloimpien joukkoon paikallisen väestön pelastajana.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/29597-karhuhavainto-joensuussa-utrassa
Joensuussa karhuhavainto.
13
432
Vastaukset
- Uusavuttomat
Aika nössö ämmä, jos ei uskalla liikkua enää ulkona.
Minä liikun koirieni kanssa samoissa metsissä missä karhut ja sudetkin liikkuu, koirat eivät ole metsästyskoiria.
Ikinä ei ole petoa päästy läheltä katsomaan, karkuun tuppaavat lähteä, kun on ihminen ja isoja paimenkoiria matkassa meteliä pitämässä, kepin perässä juoksevat ja huutaavat....
Näin sitä metsä Suomessa erkaannutaan luonnosta, tervetuloa digi-aikaan.
Halveksin syvästi nykyajan ihmistä.- Näin on.
Olen itseki kävellyt -ja kävelen edelleenkin- sen verran hiljaisella tienoolla pari kilometriä kylän sivussa missä koira toissavuona sai vahvan ilmavainun. Milloinkaan ennen eikä sen jälkeen se ole käyttäytynyt yhtä innokkaasti kuin silloin, sillä veri veti sillä toinen puoli on karhukoiraa ja toinen labradorin noutajaa. Joitakin päiviä sen jälkeen oli uutinen paikallisessa lehdessä että karhu oli kulkenut kylän läpi.
En ole osannut milloinkaan pelätä isojakaan metsän eläimiä, koska tiedän niiden säikkyvän enemmän minua kuin minä niitä ja lähtevän karkuun ennen kuin olen edes havainnut niiden paikalla olon. Sen verran on kuitenkin syytä olla varuillaan ettei asetu emokarhun ja poikasen väliin, mutta muuten voi olla niiden suhteen huoletta. - kikikikikikikii
Niin mikäs se on koirien kanssa kulkee kun koira haistaa sen jo kaukaa ja ilmoittaa varmasti.
Ihmisellä se on vaan hieman hitaampaa tuo huomaaminen ja karhu saattaa huonolla tuurilla olla ihan vieressä.
Siis karhukaan ei aina karkuun lähde jos yllättää sen ja peloissaan hyökkää. - Jaa..
kikikikikikikii kirjoitti:
Niin mikäs se on koirien kanssa kulkee kun koira haistaa sen jo kaukaa ja ilmoittaa varmasti.
Ihmisellä se on vaan hieman hitaampaa tuo huomaaminen ja karhu saattaa huonolla tuurilla olla ihan vieressä.
Siis karhukaan ei aina karkuun lähde jos yllättää sen ja peloissaan hyökkää.Kovin montaa kertaa ei karhua ole päästy yllättämään, sillä se haistaa ja kuulee ihmisen jo ties kuinka kaukaa. Varmasti vaarallisempaa on kulkea esimerkiksi kaupugin kaduilla ja olla liikenteessä tai istua vaikka baarissa, erilaisista itse aiheutetuista vaaratilanteista puhumattakaan sillä niissä hengenlähtö on varmasti monta kertaa todennäköisempää kuin joutua karhun tai minkään metsäneläimen hyökkäyksen kohteeksi.
- kikikikikikikii
Jaa.. kirjoitti:
Kovin montaa kertaa ei karhua ole päästy yllättämään, sillä se haistaa ja kuulee ihmisen jo ties kuinka kaukaa. Varmasti vaarallisempaa on kulkea esimerkiksi kaupugin kaduilla ja olla liikenteessä tai istua vaikka baarissa, erilaisista itse aiheutetuista vaaratilanteista puhumattakaan sillä niissä hengenlähtö on varmasti monta kertaa todennäköisempää kuin joutua karhun tai minkään metsäneläimen hyökkäyksen kohteeksi.
Totta toinen puoli.
Riippuu vaan siitä mistä päin tuulee kun metsässä kuljet ja jos yksin niin voip olla et karhu ei kuule.
Tottahan se on että liikenteessä ym. kuolee enemmän ihmisiä kuin karhun raatelemana.
Onhan ihmisiä liikkeellä enemmän tuolla liikenteessä kuin karhujen asuttamilla salomailla.
Ja toinen vertaus autoja on enemmän maassamme kuin karhuja. ;)
Mutta itse en anna pelon vallata mieltäni, eihän silloin voisi elää kunnon elämää.
Jos kuolema korjaa niin sit oli se aika. - Ohjeita.
kikikikikikikii kirjoitti:
Totta toinen puoli.
Riippuu vaan siitä mistä päin tuulee kun metsässä kuljet ja jos yksin niin voip olla et karhu ei kuule.
Tottahan se on että liikenteessä ym. kuolee enemmän ihmisiä kuin karhun raatelemana.
Onhan ihmisiä liikkeellä enemmän tuolla liikenteessä kuin karhujen asuttamilla salomailla.
Ja toinen vertaus autoja on enemmän maassamme kuin karhuja. ;)
Mutta itse en anna pelon vallata mieltäni, eihän silloin voisi elää kunnon elämää.
Jos kuolema korjaa niin sit oli se aika.Onko maastossa mahdollista törmätä suurpetoihin?
Karhun, suden, ilveksen tai ahman kohtaaminen maastossa on harvinaista, sillä yleensä ne väistävät ihmistä. Tarkkojen aistiensa ansiosta suurpedot havaitsevat ihmisen, ennen kuin itse tulevat nähdyiksi. Siksi niiden näkeminen on suhteellisen harvinaista. Huomattavasti todennäköisempää on suurpetojen jälkien näkeminen.
Kun liikutaan alueilla, joilla suurpetoja esiintyy, voivat kohtaamiset kuitenkin olla mahdollisia. Tällainen tilanne ei välttämättä ole vaarallinen, mutta se voi olla uhkaava mm. silloin, kun ihminen sattuu emon ja pennun väliin. Tällöin on parasta perääntyä hiljaa ja rauhallisesti omia jälkiä pitkin ja välttää käyttäytymästä eläintä uhmaavasti.
Lisätietoja suurpedoista ja niiden käyttäytymisestä (www.suurpedot.fi)
Luontokeskus Petola Kuhmossa
Miten toimin, jos kohtaan karhun?
Yleensä karhu väistää ihmistä. Se voi kuitenkin olla ihmiselle vaarallinen silloin, kun se puolustaa itseään, pentujaan tai saalistaan. Tällaisten tilanteiden varalta on syytä pitää mielessä muutama hyvä ohje:
Pidä maastossa kulkiessasi pientä ääntä, jolloin karhu ehtii väistää sinua.
Älä missään tilanteissa ruoki karhua.
Jos huomaat lepäilevän karhun, älä mene lähemmäs, vaan poistu hiljaa paikalta.
Jos huomaat karhun pesän, siirry kauemmas.
Jos havaitset karhun tappaman eläimen, poistu paikalta, sillä karhu on todennäköisesti lähistöllä lepäämässä.
Jos näet karhunpennun, älä mene lähemmäksi, vaan poistu tulosuuntaasi. Emo on varmasti lähellä.
Jos karhu tulee talon, mökin tai muun asutuksen läheisyyteen, karkota se pois kolistelemalla, huutamalla ja muuten pitämällä kovaa ääntä.
Jos liikut karhualueella koiran kanssa, on parempi pitää koira kytkettynä.
Karhu saattaa varoittaa takajaloillaan seisten ja karjuen. Peräänny rauhallisesti.
Jos karhu on aivan lähellä, älä pidä kovaa ääntä tai katso sitä suoraan silmiin, sillä karhu saattaa kokea ne vihamieliseksi tai haastavaksi käytökseksi. Tällöin on parasta perääntyä rauhallisesti ja hiljaa puhellen katse alas painettuna.
Älä juokse pakoon, sillä karhu juoksee, ui ja kiipeää puuhun paljon nopeammin kuin ihminen.
Jos karhu kuitenkin käy kiinni, tekeydy kuolleeksi, eli mene mahallesi maahan ja suojaa käsilläsi päätäsi ja niskaasi. Pysy aloillasi kunnes karhu on poistunut.
Lisää ja tarkempia tietoja karhun kohtaamisesta (www.suurpedot.fi) - Luontoon.fi
Ohjeita. kirjoitti:
Onko maastossa mahdollista törmätä suurpetoihin?
Karhun, suden, ilveksen tai ahman kohtaaminen maastossa on harvinaista, sillä yleensä ne väistävät ihmistä. Tarkkojen aistiensa ansiosta suurpedot havaitsevat ihmisen, ennen kuin itse tulevat nähdyiksi. Siksi niiden näkeminen on suhteellisen harvinaista. Huomattavasti todennäköisempää on suurpetojen jälkien näkeminen.
Kun liikutaan alueilla, joilla suurpetoja esiintyy, voivat kohtaamiset kuitenkin olla mahdollisia. Tällainen tilanne ei välttämättä ole vaarallinen, mutta se voi olla uhkaava mm. silloin, kun ihminen sattuu emon ja pennun väliin. Tällöin on parasta perääntyä hiljaa ja rauhallisesti omia jälkiä pitkin ja välttää käyttäytymästä eläintä uhmaavasti.
Yleensä karhu väistää ihmistä. Se voi kuitenkin olla ihmiselle vaarallinen silloin, kun se puolustaa itseään, pentujaan tai saalistaan. Tällaisten tilanteiden varalta on syytä pitää mielessä muutama hyvä ohje:
Jos havaitset karhun tappaman eläimen, poistu paikalta, sillä karhu on todennäköisesti lähistöllä lepäämässä.
Jos näet karhunpennun, älä mene lähemmäksi, vaan poistu tulosuuntaasi. Emo on varmasti lähellä.
Jos karhu tulee talon, mökin tai muun asutuksen läheisyyteen, karkota se pois kolistelemalla, huutamalla ja muuten pitämällä kovaa ääntä.
Karhu saattaa varoittaa takajaloillaan seisten ja karjuen. Peräänny rauhallisesti.
Jos karhu on aivan lähellä, älä pidä kovaa ääntä tai katso sitä suoraan silmiin, sillä karhu saattaa kokea ne vihamieliseksi tai haastavaksi käytökseksi. Tällöin on parasta perääntyä rauhallisesti ja hiljaa puhellen katse alas painettuna.
Älä juokse pakoon, sillä karhu juoksee, ui ja kiipeää puuhun paljon nopeammin kuin ihminen.
Jos karhu kuitenkin käy kiinni, tekeydy kuolleeksi, eli mene mahallesi maahan ja suojaa käsilläsi päätäsi ja niskaasi. Pysy aloillasi kunnes karhu on poistunut.
Lisää ja tarkempia tietoja karhun kohtaamisesta (www.suurpedot.fi)Nämä ohkjeet siis löytyi täältä:
http://www.luontoon.fi/Sivut/UKK.aspx - Parempi kun ette nää
"Uusavuttomat"
Minäpä halveksin sinua sanojen vääristelystä mainitset kyseisestä rouvasta näin (jos ei uskalla liikkua enää ulkona.)
Lue tarkemmin !hän mainitsee ettei liikku toviin utranharjulla,näitkö suuren virheesi,jos et mene silmälääkäriin!
-Nyt sinä jatkat sielä suoltamistasi näin:
(Minä liikun koirieni kanssa samoissa metsissä missä karhut ja sudetkin liikkuu, koirat eivät ole metsästyskoiria.
Ikinä ei ole petoa päästy läheltä katsomaan)
-Minä joka asun rajanpinnassa vastaan sinulle todellisuuden,
Se on kuule parempi kun et pääse läheltä katsomaan.
Mahtaako ukko hyvä ymmärtää edes mitä on nähdä karhu?
Samalla vetoat suuriin paimen koiriin,minä voin kertoa sinulle ja kaikille muille kun paimenkoira edes haistaa karhun läsnäolon sillä tippuu keppi suusta ,jäät paikalle yksin mikäli koirat on irti, suunnaton pelko valtaa kyseisen lemmikin.
Olen muutaman kerran tavannut karhun ja se ei pelkää ihmistä tänäpäivänä,viimeksi tein testin,olin terassilla ja huomasin karhun pellon reunalla,lähdin tietä pitkin samaan suuntaan testatakseni karhun arkuutta,kävelin aika lähelle tietä pitkin talolle oli jo matkaa 200m karhu,karhu ei lähtenyt yhtään minnekkään annoin luonnollisesti karhulle tilaa ja päätin kääntyä kotiin,tuossa vaiheessa mielessä kävi jos karhu nyt lähtee juosten kohti niin en kerkiä kotiin vaikka kuinka 100m maailmanmestari pikajuoksijana olisin.
Karhu kun juoksee tasaisella 60km tunnissa ja metsässä 40km tunnissa sitä pakoon ei pääse koirakaan.
Se että vetoat paimenkoiriin ei riitä,minulla on keskiaasiankoira vastaava kuin kaukaasialainen,kyseessä on rotu joka häätää varoittaen ylimääräisen uhkan sattuessa,mikään seurakoira vaikka olisi kuinka suuri se ei auta yhtään.
Erään kerran katsoin ikkunasta kun karhu oli jo tosi lähellä (siis toinen tapaus)Tällöin otin keskiaasiankoiran hihnassa ja kuljin tontin reunamilla ,koira valmistuu puolustukseen ja nousee ärjyen kahdelle jalalle,koiraa ei voinut päästää irti puoleen toista viikkoon koska karhu ravasi edes takas metsässä pentuineen raapien puita jne,,,,,karhun kohtaava ihminen saa kiittää luojaansa että henki säilyy se ei pelkää ihmistä senttiäkään.
Eräänä vuonna ammuttiin karhu 30m talosta,viimeksi olin kesämökillä eräässä grillikodassa lieksan erämailla voi sitä jyrähdystä minkä karhu voi saada aikaan,se on niin syvä että normaali miehellä valuu p,askat housuun ja polvet tärisee.
Erään kerran olin lähdossä kävelylle niin susi käveli vastaan tässä tapauksessa susi muutti reittiä samantien sinne mistä tulikin.
Mikään koko tai normaalipaimenkoira ei auta senttiäkään,ainoastaan hyvät laumanvartijat jotka on kovia koiria voivat varoittaa uhkasta,nämä koirat on ainoita jotka voi vaaran uhatessa antaa oman henkensä suojellaakseen laumaa eli isäntää tai muuta perheen jäsentä.
Taistelun uhatessa esim:sutta häätääkseen keskiaasilainen vaipuu transsi tilaan, ei pelkää mitään ,kyseessä on kuin ladattu haulikko.
Lukekaa keskiaasialainen-kaukaasiankoira.
Se miksi itselläni on tälläinen koira,koska muut koirat ei täällä selviä hengissä,tämän talven saldoa en tiedä mutta edelisenä talvena naapureista lähti useita koiria suden mukana.
Minkäänlaista seurakoiraa ei täällä voi pitää irti,keskiaasilaisiakin olisi syytä olla kaksi.
Se että uroshirvet tappelevat kolmekin joskus pihamaalla on normaalia ja ei auheuta tunnetta joka on kun karhun kanssa olet tekemisissä.
Älkää uskoko noita kaikenmaailman jauhajia jotka eivät ole oleet karhujen ja susien kanssa tekemisissä,minä asun niiden kanssa ja se ei ole mitään leikkiä. - oioioioioioioi
Ohjeita. kirjoitti:
Onko maastossa mahdollista törmätä suurpetoihin?
Lisää ja tarkempia tietoja karhun kohtaamisesta (www.suurpedot.fi)"Älä missään tilanteissa ruoki karhua."
;D
Entäs jos karhu nälkäisenä näkee sinut ruokana?
- Pokka pitää rohkeal
helppoja sanoja. "heittäydy kuolleeksi" hahaha
- Niin mutta-
parempi se on edes yrittää, tai voi käydä niin ettei tarvitse yrittääkään.
Harvempi se haluaa karhun kanssa voimiaan mitellä.
- Kyllä mies karhun vo
Mulla terä aina luonnossa taskussa. Tekeydyn eka kuoliaaks mahalleen ja sit salamana käännyn ja tuikkaan puukon keuhkoon tai sydämmeen suoraan karhulle, siinäpä sitten uhoaa karhut vielä.
Tai jos tulee pystypaini niin huitasen kaulan auki.- Vai nii..
siehä se vasta humu oot!
Kylläpä nyt karhut häipyy näiltä main kunha ennättäävät toisillee tuon kertoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?951877- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693