Hei!
Olen 25-vuotias kolmen lapsen äiti pohjanmaalta ja halusin tulla tsemppaamaan nuoria äitejä ja onnittelemaan ihanasta lahjasta,lapsesta!
Siitä olen samaa mieltä että¨en suosittele alle 15v nuorelle vanhemmuutta! Mahdollista, mutta ei kuitenkaan välttämättä kaikkien edun muikaista.
Itse rupesin odottamaan esikoistani 16 kesäisenä ja tyttö syntyi ollessani 17v. Tiesin jo aikaisessa vaiheessa että lasten saaminen tulee olemaan haaste ja vanhemmuus on minulle tärkeää. Mieheni kanssa olemme pitäneet yhtä jo 12 vuotta.
Vanhemmuus oli aluksi melkein pysäyttävää:samaan aikaan ihanaa ja silti niin uuvuttavaa! Tyttömme oli koliikkilapsi ja myöhemmin sai vaikea diagnoosin ADHD/ODD/DC. Nyt tyttö jo koululainen ja elää normaalia elämää.
Sain myös kaksi poikaa myöhemmin joista nuorin 4v. Molemmat myös pojista ovat erityistarpeellisia lapsia ja tarvitsevat paljon lääketieteellistä apua niin motoriikan kuin näön kanssa. Enää en voi saada lapsia, lääkärin kieltäessä vaikean raskauden jälkeen.
Tukiverkkoni koostuu miehen vanhemmista ja muutamasta tärkeästä ystävästä, Omat vanhempani asuvat liian kaukana.
Nyt jälkikäteen miettiessäni en kadu kolmen lapseni saamista ja suren että en voi enää kokea vauvan saamisen ihmettä. Nautin vielä kun voin. Silti vanhemmuus on raskasta! Unen puute, rahaa ei ole ylimääräistä, omaa aikaa ei juuri ole ja ainainen huoli lapsesta. Nuorien äitien pitää muistaa että synnytyksen jälkeen se elämä vasta alkaa. Mietithän että olet valmis jos lapsi ei olekkaan terve tai kärsii kivuista ja että tukiverkkoa on ympärilläsi riittävästi. Kenenkään ei tarvitse jaksaa yksin!
Myös se helpottaa jos opiskelet ensin ammatin. Itse en kerennyt, mutta sitemmin olen opiskellut ja opiskelen edelleen. ensi vuonna lakki päässä! :)) Siinäkin mielessä että rahan lisäksi tapaat ihmisiä ja rohkaistut! Olet samanarvoinen kuin muutkin, olit nuori tai vanha.
Ikä. Oi voi.. Ne ovat numeroita. monet vanhemmat kanssa sisaret tarvitsevat enemmän arjen apua kuin minä: alkoholi, parisuhde väkivalta, masennus yms. ei
´voi sanoa että teiniäiti huonompi kuin keskiikäinen vanhempi. Elämäntilanne yms. sen kertoo ei numerot.
Tsemppiä nuorille nyytin omaaville ja miksi ei myös keskiikäisille vanhemmille arvokkaaseen työhön: vanhemmuuteen ja lasten tueksi!
ENTINEN TEINIÄITI :)
vastuullinen vanhemp
0
152
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338586Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17846Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68716- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647