ENTINEN TEINIÄITI :)

vastuullinen vanhemp

Hei!

Olen 25-vuotias kolmen lapsen äiti pohjanmaalta ja halusin tulla tsemppaamaan nuoria äitejä ja onnittelemaan ihanasta lahjasta,lapsesta!

Siitä olen samaa mieltä että¨en suosittele alle 15v nuorelle vanhemmuutta! Mahdollista, mutta ei kuitenkaan välttämättä kaikkien edun muikaista.

Itse rupesin odottamaan esikoistani 16 kesäisenä ja tyttö syntyi ollessani 17v. Tiesin jo aikaisessa vaiheessa että lasten saaminen tulee olemaan haaste ja vanhemmuus on minulle tärkeää. Mieheni kanssa olemme pitäneet yhtä jo 12 vuotta.
Vanhemmuus oli aluksi melkein pysäyttävää:samaan aikaan ihanaa ja silti niin uuvuttavaa! Tyttömme oli koliikkilapsi ja myöhemmin sai vaikea diagnoosin ADHD/ODD/DC. Nyt tyttö jo koululainen ja elää normaalia elämää.

Sain myös kaksi poikaa myöhemmin joista nuorin 4v. Molemmat myös pojista ovat erityistarpeellisia lapsia ja tarvitsevat paljon lääketieteellistä apua niin motoriikan kuin näön kanssa. Enää en voi saada lapsia, lääkärin kieltäessä vaikean raskauden jälkeen.

Tukiverkkoni koostuu miehen vanhemmista ja muutamasta tärkeästä ystävästä, Omat vanhempani asuvat liian kaukana.

Nyt jälkikäteen miettiessäni en kadu kolmen lapseni saamista ja suren että en voi enää kokea vauvan saamisen ihmettä. Nautin vielä kun voin. Silti vanhemmuus on raskasta! Unen puute, rahaa ei ole ylimääräistä, omaa aikaa ei juuri ole ja ainainen huoli lapsesta. Nuorien äitien pitää muistaa että synnytyksen jälkeen se elämä vasta alkaa. Mietithän että olet valmis jos lapsi ei olekkaan terve tai kärsii kivuista ja että tukiverkkoa on ympärilläsi riittävästi. Kenenkään ei tarvitse jaksaa yksin!

Myös se helpottaa jos opiskelet ensin ammatin. Itse en kerennyt, mutta sitemmin olen opiskellut ja opiskelen edelleen. ensi vuonna lakki päässä! :)) Siinäkin mielessä että rahan lisäksi tapaat ihmisiä ja rohkaistut! Olet samanarvoinen kuin muutkin, olit nuori tai vanha.

Ikä. Oi voi.. Ne ovat numeroita. monet vanhemmat kanssa sisaret tarvitsevat enemmän arjen apua kuin minä: alkoholi, parisuhde väkivalta, masennus yms. ei
´voi sanoa että teiniäiti huonompi kuin keskiikäinen vanhempi. Elämäntilanne yms. sen kertoo ei numerot.

Tsemppiä nuorille nyytin omaaville ja miksi ei myös keskiikäisille vanhemmille arvokkaaseen työhön: vanhemmuuteen ja lasten tueksi!

0

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

        Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
        Maailman menoa
        275
        2911
      2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

        Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
        Ikävä
        215
        1880
      3. Se katse silloin

        Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
        Ikävä
        59
        1552
      4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

        Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
        Suomalaiset julkkikset
        2
        1320
      5. Kaipaaville

        Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
        Ikävä
        77
        1208
      6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

        8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
        Maailman menoa
        259
        1148
      7. Miten haluaisit

        Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
        Ikävä
        80
        1042
      8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

        mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
        Ikävä
        52
        983
      9. Tärkeä kysymys!

        Haluatko sinä, mies, minut?
        Ikävä
        80
        941
      10. Asiallinen lähestyminen

        Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
        Sinkut
        142
        804
      Aihe