Miten hygienia-asetuksissa tms. on määritelty siivousliinojen pesu.
Ainakin elintarvikeita myyvissä tiloissa luulisi asiaa säädetyn.
Voidaanko lattia- ja WC-liinat pestä esimerk. samoilla pyykinpesukoneilla kuin muut ravintolatekstiilit?
Siivousliinojen pesu?
8
4534
Vastaukset
- -----
Kuule kaikki vaan samaan pyykkiin ja kuuskyt astetta. Ei nyt sentään aleta kikkailla. Ja se on siivouspyyhe muuten.
- Meijän talossa
Meijän talossa on ravintola, jonka pyykit pestään meijän siivouskomeross olevalla koneella. Mua ajatus jotenkin ällöttää, mut kai se pääasia on että pyykit pestään tarpeeksi korkeassa lämpötilassa. Me pestään kaikki pyyhkeet/mopit 85 asteessa, mut niistä keittiön pyyhkeistä en tiiä...
- puhtaaksi
Pesu 85 asteessa (tai kuumemmassa) riittää tappamaan kaikki elävät mikrobit.
Silloin voidaan pestä samassa pyykissä.
Tämä on opetettu esim. laitoshuoltajan koulutuksessa.
Tuo aiempi kommentti 60 asteen riittävyydestä tulee jättää omaan arvoonsa.
Mikrokuitupyyhkeet kestävät hyvin jatkuvan kuuman pesun :)- ------
Itseasissa jokaisessa paikassa jossa olen ollut töissä on pyykki pesty 60asteessa oli mitä tahansa. Ei ne pesulassakaan pese niitä kuumemmassa. Tosin pyyhkeet käytetään kuivurin kautta jossa lämpötila nousee riittävästi. Mutta esim olin juuri työssä vanhainkodissa ja siellä oli ohjeistus 60 astetta ja käytössä ei ollut kuivuria. Eristyksiä ei ollut normaalia enempää. Kerran viikossa saatetaan pestä 85 asteessa. Täytyy ottaa huomioon myös pesuaine että ei niitä puhtaasti vedessä pestä.
- pesukone
------ kirjoitti:
Itseasissa jokaisessa paikassa jossa olen ollut töissä on pyykki pesty 60asteessa oli mitä tahansa. Ei ne pesulassakaan pese niitä kuumemmassa. Tosin pyyhkeet käytetään kuivurin kautta jossa lämpötila nousee riittävästi. Mutta esim olin juuri työssä vanhainkodissa ja siellä oli ohjeistus 60 astetta ja käytössä ei ollut kuivuria. Eristyksiä ei ollut normaalia enempää. Kerran viikossa saatetaan pestä 85 asteessa. Täytyy ottaa huomioon myös pesuaine että ei niitä puhtaasti vedessä pestä.
Jos esim. vessapyyhkeet ja tasopyyhkeet pestään yhdessä, ne pestään 85 asteessa.
Jos pyyhkeet lajittelee niin että ne eivät siivoudsvaunuissakaan ole samassa läjässä riittänee 60 astetta.
Ei pesuaineet minun mielestäni tapa bakteereita tms. kyllä se on se riittävä kuumuus.
- näin
Meille opetettiin koulussa 90 asteen pesu silloin tällöin ja samaa sanoi viledan edustaja kun kävi pitämässä koulustusta että riitää 60 astetta ja noin kerran viikossa 90 astetta ja hyvin vähän pesuainetta koska pyyhkeisiin kertyy pesuainetta aina käytössä.
- mikrokuitumuori
Yksi neuvo; muista, ettei mikrokuituisia liinoja saa pestä muiden kuin mikrokuituisten kanssa. Mikrokuitu kun menee pilalle, jos pyykkikoneessa pyörii vaikka froteet jne.
- Meilläpä
Meille on opetettu että aina pestään vähintään 85 asteessa. Ja meillä on mopit jotka ei oo mikrokuitua, mut nekin pestään 85 koska ne kestää sen (niissä max 95) pesuainetta tosiaan mikrokuiduille tosi vähän, me pestään joskus ilmankin sen takia et pyyhkeet puhdistuis kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662248Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711500Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣231487Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.831208Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771144Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211096Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051074- 77929
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9922