Onko kysymys työuupumuksesta?

messina59

Mieheni, 50 v. teki 15 vuotta ylipitkiä päiviä, 12-24 h, lisäksi minä olin sairastunut paniikkihäiriöön ja masennukseen ja sitten - pari vuotta sitten tuli päivä, jolloin kesken työpäivän mieheni "murtui" eikä pystynyt selviytymään yksinkertaisestakaan tehtävästä työpaikalla. Siitä alkoi mieheni totaalinen uupumus.
Tällä hetkellä, oltuaan puoli vuotta sairauslomalla, hän pystyy tekemään 8h työpäiviä ns. helpompia töitä koneenkorjushommissa. Hänellä on vuoden verran ollut mieliala-sekä ahdistuslääkitys ja hän käy ryhmäterapiassa.
Se, mikä minua pelottaa, on mieheni ärsyyntyneisyys, lyhyt pinna, olematon sietokyky, töykeys, välinpitämättömyys, tietynlainen täydellinen estottomuus,kovuus.
En saa minkäänlaista "otetta" hänestä siis en pääse häntä lähelle. Hän on kuin muissa maailmoissa ja tuntuu kuin hänen persoonansa olisi heittänyt kuperkeikkaa: kaikki se, mitä hän ennen oli, on nyt aivan päinvastaista.
Olisin kysynyt teiltä jotka olette työuupumuksesta joutuneet kärsimään, että kuulostaisiko mieheni oireet työuupumukselta?

2

483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kuulosta

Minun mieheni muuttui samanlaiseksi, pienikin vastaansanominen sai kiukuiseksi ja pelkäsin päälle hyökkäystä, mutta en kertakaikkiaan jaksanut kuunnella hänen juuttuneita mielipiteitään, joihin hän vaati reagointia. Itse hän tajusi käytöksensä täysin mutta ei voinut sille mitään. Se selitti että on terve, mutta lääkkeet teettävät tätä.
      Siis ei mitään mielen sairautta, vaikka sitä ruvettiinkin etsimään suurennuslasin kanssa. Lääkärit kun eivät ymmärrä lääkkeiden tuomia oireita.

Miehesi kärsii lääkkeiden tuomista haittavaikutuksista, ne ovat muuttaneet hänen olemustaan. Jos työ on vähänkin sellaista liukuhihnatyyppistä jossa täytyy olla koko ajan skarppina, lääkkeiden turruttama ei siihen kykene. Se vosi selittää tuollaisen käytöksen. Tämä voi johtaa työuupumukseen.

• Elämännälkä

Kyllähän noita oireita on myös työuupumukseen liittyen. Mutta lääkkeet voivat kanssa vaikuttaa kuten ed.kirjoittikin. Tuli myös mieleeni itsekin ryhmäterapiassa olleena ja kahden työuupumuksen sekä keskiasteisen masennuksen läpikäyneenä, että terapia käynnistää vahvoja prosesseja. Jos miehesi on aina ollut ns.kiltti, tunnollinen ja suorittaja niin terapiassa alkaa löytyä omaa tahtoa jonka myötä tukahdetut tunteet nousevat pintaan. Kätketty viha vuosikymmenten ajalta alkaa pikkuhiljaa purkautua ja voi saada ko.käytöstä aikaan. Eli siinä tapauksessa miehesi käytös on tervehtymisen merkki! Oletko pystynyt puhumaan hänen kanssaan asiasta ja kertomaan mitä itse tunnet? Ota asia puheeksi, ei syytellen vaan minä-viestein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      28
      1838
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      157
      1802
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      352
      1565
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      147
      1181
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      213
      1164
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1128
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      1014
    8. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      995
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      989
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      938
    Aihe