Miten olette päässeet eroon helvetin pelosta?

Aw-Naw' B

En pääse millään eroon helvetin pelosta vaikka olen suhteellisen luottavainen, ettei sellaista ole olemassakaan.
Mikä neuvoksi?

46

2572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no_hell

      Mikäli on luottamista Raamatun uuden Testamentin määritelmään Jumalasta, joka ei ainoastaan ole rakkaudellinen vaan itse rakkaus ja rakkauden personoituma, sekä oikeudenmukainen, niin helvetintulessa kiduttaminen ei sovi lainkaan yhteen hänen persoonansa kanssa. Pelkkä ajatuskin on täysin absurdi.

      Helvetintulella pelottelu on vain ylitulkintaa ja kuvaannollisen kirjaimellisena ottamista, sekä kirkkokansan hallitsemisessa ja valtaan alistamisessa käytetty tehokas väilikappale.

      Mitä Kaikkivaltias ja hänen egonsa edes tekisi sellaisella uskollisuudella, joka perustuu pelkoon, uhkaan ja kidutuksella kiristämiseen? Eihän sellainen alamaisuus edes olisi aitoa ja rehellistä. Kohtelevatko edes epätäydelliset ihmisvanhemmat lapsiaan moisella tavalla?

      Raamattu sanoo, että synnin palkka on kuolema ja ettei kuolemassa ole tietoa tai ajatusta.

      Kannattaa myös perehtyä kristinuskon historiaan ja laittaa tulkintojen loputon kirjo niiden taustaan ja tekstiyhteyteen. Jo aivan kristillisyyden alkumetreiltä on loputtomasti kiistelty lukemattomista eri tullkinnoista.

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_historia#Varhaisen_kristinuskon_p.C3.A4.C3.A4suuntaukset


      Raamatunkäännökset: http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatunk%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6kset

      Loputulos, noin 33000 kristillistä uskontoa ja liikettä (ja jotka edustavat vain n. 30% maailman populaatiosta) joista jokainen vakuuttaa omaavansa sen pelastavan oppitulkinnan: http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm

    • Aw-Naw B

      Pelkään ennemminkin Islamin helvettiä, kuin Raamatun.

    • vain tämä on auttaa

      En voi antaa mitään muuta tuohon lääkkeeksi kuin elämän luovuttaminen Jumalalle ja pyyntö Jeesukselle Kristukselle että hän antaa sinulle iankaikkisen elämän taivaankodissa. Iankaikkisuus on totta ja kuolema ei ole elämän päätös. On vain kaksi paikkaa missä viettää iankaikkisuus: Jumalan luona taivaassa tai sitten erossa ikuisesti Jumalasta.
      Pelkäsin itse nuorena samaa ja myös kuolemaa. Kukaan ei puhunut minulle uskonasioista, mutta Henki sisimmässäni todisti, että Jumala puhuu totta.
      Rukoilen että tulisit uskoon ja löytäisit rauhan ja levon, myös ilon elämääsi. Jumala rakastaa sinua ja ei millään tähtoisi sinun menevän helvettiin.
      Rukoile ja pyydä Jeesusta ratkaisemaan elämäsi asiat ja ottamaan pois pelkosi.

      • Nintsa

        Ei siis...ei vittu!


    • ei sellaista ole

      Ainoa todellinen konsti päästä pelosta eroon on kuvitella pahin mahdollinen helvetti, toivoa joutuvansa sinne ja lopulta tajuta, että taivas ja helvetti ovat maan päällä yhtä aikaa.

    • Nykyisin peloton

      Minullakin oli pitkään helvettiin joutumisunia, kiitos perhe- ja koulupiirissä olleiden fundamentalistiuskovaisten. Minua auttoi aikoinaan uskontotieteellisen kirjallisuuden lukeminen ja oivaltaminen, että kristinuskon maailmankuva on vain yksi monista muista maailmankuvista, joita on olemassa. Suosittelen tutustumista erityisesti uskontopsykologiseen ja -sosiologiseen kirjallisuuteen. Kannattaa myös tutustua teologiseen kirjallisuuteen. Kaikki kristinuskoa tunnustavat eivät ole tuomitsemassa kaikkia heti helvetiin. Onhan yksi pappikin kirjoittanut kirjan näkemyksistään, jonka mukaan kaikki pääsevät taivaaseen.

      Helvetillä pelottelu toimii uskonnollisissa yhteisöissä monesti liikkeen johtajan vallanjanon lähteenä. Kun jäsenet on peloteltu helvettiin joutumisella, ovat he kuuliaista kansaa ja tekevät niin kuin johtaja käskee. Näin oli minun lähipiirissäni. Tuntuu kuvottavalle ajatella, että muutama vallanjanoinen nilkki sai minulta melkein koko mielenterveyden kaadettua. Tämän vuoksi välttelen viimeiseen asti kaikkea, mikä muistuttaa niistä kokemuksista. Esimerkiksi en pysty kuulemaan pätkän vertaa raamatun siteeraauksia ilman, että vanhat traumat aktivoituvat. Kuitenkin tällaisistakin kokemuksista pystyy selviytymään.

    • no_hell

      Nykyisin peloton


      Osa kristityistäkään ei pidä helvetinuomiota raamatullisena, vaikka se vallitseva tulkinta onkin hengellisen ja toisten elämää ohjailevan vallankäytön ja alistamisen työkaluna.

    • Helvetillä pelottelemista esiintyy edelleen helluntailais-karismaattisissa yhteisöissä. Sitä käytetään seurakunnan jäsenmäärän kartuttamisen vuoksi.

      Raamatussa on kerrottu Jumalan armosta, ja se koskee kaikkia. Helluntailais-karismaattiset ovat keksineet ehdollistaa armon joidenkin tiettyjen rituaalien ja tekemisten taakse. Tällainen ehdollistaminen aiheuttaa helvetin pelkoa.

      • mistä päättelet?

        Onko viestin aloittaja sitten helluntailainen? Ei hän tuossa mitään siihen viittaa?


    • no_hell

      Bible is true

      Nuo hurmosliikkeiden edustajien ja monen muunkin uskonnon ja kirkon kirjaimellisena ottamat kirjoituksien tulkinnat ja samalla itse Jumalan rakkauden personoitumana sivuttaminen, ovat pelkkää järjetöntä ihmisten pelottelua, sairasta sellaista, sekä Jumalan täysin väärässä valossa esittämistä.

      Jopa alkuperäinen sana hauta on monissa käännöksissä käännetty täysin mielivaltaisesti ja väärin helvetiksi jne.

      Natsisimikin näyttäytyy inhimillisempänä kuin noiden järjettömien "hengenmiesten" helvetin-kidutuksen-oppi.

      Ps. Olet sujuvasti sivuuttanut kaikki esille nostamani näkökannat, mutta sellaista selektiivisyyttähän intouskovaisuus edellyttääkin.

    • pelkoa ei rakkaudess

      Raamattu on totuus, mutta kovassa ahdistuksessa (ei varmaan koske tätä aloittajaa) ei vain jaksa koko Raamattua lähteä kahlaamaan mitä kirja missäin kohden sanoo ihmisen olemassaolosta.
      Kyllä helvetinpelon kanssa kappailijalle annan sielunhoitoa ja riittää lyhyt rukous että käänntymään yhdessä rukouksin Vapahtajan armoistuimen puoleen. Taivastiellä ei pieninkaään ja heikoin eksy.
      Muistan kun lapsuudessa vanaht körttimummot lukivat Helena Konttisen kirjaa mustissa vaatteissa ja pelottelivat helvetillä.

      • Bible is true

        Ensin tulisi kohdata Jeesus Kristus henkilökohtaisesti ja sitten muutkin uskon asiat lähtee kirkastumaan. Uskon kautta Jeesukseen voimme pelastua Jumalan armosta. Jumala on rakkaus ja meillä on kutsumus astua hänen suunnitelmiinsa mutta meille on annettu vapaa tahto. Tilin tulemme totisesti vielä tekemään elämästämme ja kaikki me olemme rikkoneet taivasta vastaan ja siksi tarvitsemme syntien anteeksiantamusta minkä voimme ottaa vastaan lahjana Jeesuksessa.

        Kadotus ei ole tehty ihmisiä varten vaan langenneita enkeleitä mutta sinne tulee menemään pitkä rivi ihmisiäkin ja on vasten Jumalan tahtoa kulkea kohti kadotusta!


    • Aw-Naw' B

      Ei varmaan ole vaikeaa ymmärtää, että foorumi on uskontojen uhreja varten, kristityille on oma foorumi Suomi24:ssä sekä lukemattomia foorumeita ympäri nettiä.

      Täällä etsitään turvaa ja helpotusta uskontojen jättämille arville ja traumoille,
      teidän helvetillä pelottelu on suurin syy koko foorumin tarpeeseen.
      Ettekö te tyhjäpäät ymmärrä, että jos haluamme kuunnella helvettitarinoita ja Raamatun 'ilosanomaa', niin voimme tulla teidän foorumillenne.

      Kuinka voitkaan olla noin ylimielinen,
      oikea radikaalihihhuli.
      Tämä ketju ei ole sinusta tai sinun uskonnostasi, vaan helvetinpelosta ja sen hoitamisesta.

      Kas kun natsit eivät yritä lohduttaa holokaustin uhreja.

    • no_hell

      Ketjuun väkisin dogmejaan saarnaamaan tunkeutuneet kiihkoilijat osaltaan juuri osoittavat miten uskontojen uhreja syntyy.

      Yhden aatteen ja "oikean opin" intouskovat ovat röyhkeitä ja toisia kunoittamattomia ja kiellostakin huolimatta koettavat väkisin tyrkyttää omaa maailmankuvaansa ja kirjoituksiensa tulkintaa toisille. Se on yksi henkisen väkivallan muoto.

      T ä m ä _ p a l s t a _ on omistettu uskontojen uhreille, ei uskonsa ja dogmiensa saarnaajille.

      On kuin alkoholistille tyrkytettäisiin lisää alkoholia lääkkeeksi ongelmaansa tai seksuaalisen yväksikäytön uhrin läheisyyteen tunkeutuisi hyväksikäyttäjät.

      Henkis-hengellisesti suljetuissa uskonyheisöissä tuo hengellis-mielenhallinnallinen röyhkeys ja toisten hallintapyrkimykset saavat suorastaan hengellis-psykologisen väkivallan mittasuhteet. Useinkin ns. sielunhoittilaisuudet ovat järkyttäviä (extremistisempiä laadultaan) esimerkkejä mielien sabotoinnista ja edesvastuuttomasta puoskaroinnista.

      Moni on eri tavoin sidoksissa noihin uskonnollisiin liikeisiin mm. perhesyhteiden vuoksi ja välimatkan ottaminen on siksi vaikeaa, päälleen saamaa demonisointia unohtamatta.

      - - ->

      Mutta itse avauksen asiaan. Helvetinpelkoa ei ole ilman ihmisten rakentamia uskonnollisia dogmeja ja siksi se on aina linkityksessä jumaluskoon.

      Seuraava kysymys onkin onko henkilö Jumalaan uskova vai ei. Mikäli ei usko Jumalann, niin helvetinpelkoakaan ei voi olla.

      Sitten on angostinen tilanne jossa henkilö ei osaa ottaa kantaa varmuudella suuntaan eikä toiseen.

      Edelleen sitten jos uskoo ihmisen luoneeseen Jumalaan, elmänantajaan, niin herää yksi tärkein kysymys jumalkuvasta, onko Jumala hyvä, oikeudenmukainen ja rakkaudellinen vai natsejakin perverssimpi sairas ja erityisen epäinhimillinen sadisti-kiduttaja.

      Itselleni asia on erityisen yksinkertainen. En usko sadisti-Jumalaan. Sadisti-Jumala on sairaan ihmismielen tuote / dogmi, tulkinta ja samalla vain toisten hallinnan välikappale.

      Mikäli Jumala ja elämänataja on olemassa, niin hän on hyvä, oikeudenmukainen ja rakaudellinen.

      Tästä seuraa, että hän on sellainen myös tuomioissaan ja mikäli hän tuomitsisi lopulliseen kuolemaan, niin se on siinä, ei enempää, ei vähempää, pelkkä olemattomuus.

      Elämässä pitkäkestoista tressiä ja paineita aiheuttavista asioista tuli mieleen eri tavat joilla niiden vaikutukseen voi vaikuttaa, etteivät ne sais asiattomasti otetta.

      Alla joitakin terveitä ja toimivia perusvinkkejä tasapanoisempaan moodiin, joka voi osaltaan auttaa myös avauksen aihepiirissä ja sen käsittelyssä, sekä sen suhteellistamisessa.

      - - - ->

      "12 tapaa, jotka altistavat masennukselle"

      Perjantai 24.5.2013 klo 11.05

      "Sabotoitko mielenterveyttäsi tietämättäsi? Näitä elintapoja kannattaa korjata!"

      - http://www.iltalehti.fi/mieli/2013052417059419_md.shtml

      • Aw-Naw B

        Olen agnostinen teisti tai agnostinen deisti.

        Minulla ei auta se, että ajattelen Jumalan olevan hyvä,
        sillä jos Jumala on sadisti, niin sadistina pysyy uskostani huolimatta.
        Olen kahden vaiheilla, onko Jumala rakkaus vai sadisti, ja kuten monilla muilla,
        pelko siitä huonommasta asiasta kalvaa mieltä.

        Mistä tiedät, ettei Jumala ole sadisti?
        Jumala ei pelastanut holokaustin uhreja, antaa tsunamien tapahtua, antaa ihmisten kiduttaa eläimiä, tuntea syvää tuskaa ja ahdistusta, antaa raiskausten tapahtua,
        evoluutio perustuu vahvimman selviämiseen, lapset näkevät nälkää,
        ihmisiä tapetaan Jumalan nimissä, lapsia hyväksikäytetään,
        vankeja kidutetaan, oppilaita kiusataan, maanjäristyksiä tapahtuu, vanhukset sairastuvat...

        Mikä viittaa siihen, ettei Jumala olisi sadisti?

        Tulee tosin ongelma:
        miksi läpeensä paha sadisti antaisi minkään hyvän tapahtua?
        Olen tullut muutamaan eri tulokseen, joista en osaa päättää:

        A) Jumala antaa hyvän tapahtua, jotta helvetti tuntuisi vielä kauheammalta;
        kun osaisi verrata sitä tuskaa kaikkeen aiempaan iloon.

        B) Jumala on kuten Hitler ja muut pahat ihmiset;
        Enimmäkseen paha, joskaan ei ole puhtaasti paha, vaan omaa myös hyviä ominaisuuksia.

        C) Jumalalla on vastavoima, jota Jumala ei pysty kukistamaan, ja joka ei pysty kukistamaan Jumalaa.

        D) Jumala ei vaikuta yhtään mihinkään. (deismi)

        E) Jumala on vain ääretön voima ilman persoonaa, ei hyvä eikä paha.


      • Isän lapsi...
        Aw-Naw B kirjoitti:

        Olen agnostinen teisti tai agnostinen deisti.

        Minulla ei auta se, että ajattelen Jumalan olevan hyvä,
        sillä jos Jumala on sadisti, niin sadistina pysyy uskostani huolimatta.
        Olen kahden vaiheilla, onko Jumala rakkaus vai sadisti, ja kuten monilla muilla,
        pelko siitä huonommasta asiasta kalvaa mieltä.

        Mistä tiedät, ettei Jumala ole sadisti?
        Jumala ei pelastanut holokaustin uhreja, antaa tsunamien tapahtua, antaa ihmisten kiduttaa eläimiä, tuntea syvää tuskaa ja ahdistusta, antaa raiskausten tapahtua,
        evoluutio perustuu vahvimman selviämiseen, lapset näkevät nälkää,
        ihmisiä tapetaan Jumalan nimissä, lapsia hyväksikäytetään,
        vankeja kidutetaan, oppilaita kiusataan, maanjäristyksiä tapahtuu, vanhukset sairastuvat...

        Mikä viittaa siihen, ettei Jumala olisi sadisti?

        Tulee tosin ongelma:
        miksi läpeensä paha sadisti antaisi minkään hyvän tapahtua?
        Olen tullut muutamaan eri tulokseen, joista en osaa päättää:

        A) Jumala antaa hyvän tapahtua, jotta helvetti tuntuisi vielä kauheammalta;
        kun osaisi verrata sitä tuskaa kaikkeen aiempaan iloon.

        B) Jumala on kuten Hitler ja muut pahat ihmiset;
        Enimmäkseen paha, joskaan ei ole puhtaasti paha, vaan omaa myös hyviä ominaisuuksia.

        C) Jumalalla on vastavoima, jota Jumala ei pysty kukistamaan, ja joka ei pysty kukistamaan Jumalaa.

        D) Jumala ei vaikuta yhtään mihinkään. (deismi)

        E) Jumala on vain ääretön voima ilman persoonaa, ei hyvä eikä paha.

        Ei Jumala ole sadisti: saatana sitä vastoin on. Raamattu sanoo, että Jumala on rakkaus!


      • Aw-Naw B
        Isän lapsi... kirjoitti:

        Ei Jumala ole sadisti: saatana sitä vastoin on. Raamattu sanoo, että Jumala on rakkaus!

        Raamattu sanoo, että Jumala on rakkaus.
        Raamatun Jumala ei tosin ole rakkaus, vaan kostonhimoinen; kutsuukin itseään mustasukkaiseksi Jumalaksi.

        Hänen tekonsa eivät viestitä rakkaudesta.
        Eikä tämä maailmakaan viestitä Hänen rakkaudestaan.

        Miksi uskot Paavalia, kun mikään ei todista hänen väitettään oikeaksi.

        Olen myös sanonut, etten usko Raamattuun, eikä Paavalin teologia täten anna minulle mitään turvaa.


    • no_hell

      Anteeksi, mutta kertomassasi on aivan käsittämätön epäsuhta. Helvetinpelot liittyvät jumaluskoon ja siihen liittyviin erilaisiin ihmis-dogmeihin ja toisten hallintamekanismeihin.

      Yhtäältä kerrot ettet oikeastaan edes usko Jumalan olemmassaoloon ja Raamattuun sen Jumalaan vieläkin vähemmän.

      Miksi sitten jokin toinen jumaluus, vaikkapa Koraannin tai minkä tahansa muun sellaisella olisi sen enempää merkitystä?

      Miten jumaluuksiin uskomattomalla voi ylipäätään olla helvetinpelko ja kaiken lisäksi aivan mahdottomassa epäsuhdassa (ei) jumaluskoonsa nähden?

      Edelleen jumaluskoa ajatellen, miksi Jumala olisi syyllinen ihmisten tekemistä vääryyksistä? Onko keittiöveitsen tekijä vastuussa sellaisen ostaneen sillä suorittamasta väärinkäytöstä?

      Miksi edes sekoittaa Jumalaa ihmisten aikaansaamiin vääryyksiin, kun ei edes jumaluuksiin usko? Pitäisikö Jumalan lähettää suojelusenkeli jokaisen autoilijan konepellillekin?

      [Kautta ihmiskunna historian on harrastettu alistamista, sortoa ja käyty uskonsotia milloin minkäkin jumalan nimissä. Uskonnot ovat maailmanhistorian suurimpia syyllisiä sotiin ja verenvuodatukseen ja moneen muuhun vääryyteen.]

      Anteeksi, mutta ettet vain olisi (alitajuisesti?) transformoimassa ja sitten projisoimassa jotakin aivan muuta henkilökohtaista syvemmällä olevaa ongelmaa / pelkoa helevetinpeloksi?

      • Aw-Naw B

        Uskon Jumalaan, olen kenties esittänyt itseni epäselvästi.
        Ymmärtäisin toki logiikkasi, jos en uskoisi Jumalaan.
        Kuten sanoinkin aiemmin, olen agnostinen teisti tai agnostinen deisti :)

        Keittiöveitsivertauksesta olen tätä mieltä:

        Jos lapsellasi olisi suru, niin auttaisitko häntä?
        --Jumala ei lohduta meitä, kuten vanhemmat lohduttavat.

        Jos lapsesi olisi sairas, niin yrittäisitkö parantaa hänet?
        --Jumala ei paranna useimpia, vaikka pystyisi.

        Jos lapsesi on tekemässä väärin, niin estätkö häntä?
        --Jumala ei estä meitä tekemästä pahaa.

        Jos lapsesi on vaarassa, niin yritätkö pelastaa hänet?
        --Jumala ei pelasta ihmisiä onnettomuuksista, vaikka pystyisi.

        Jos joku uhkaa lastasi, niin suojeletko lastasi?
        --Jumala ei suojele ihmisiä murhilta ja raiskauksilta, vaikka pystyisi.


        Miksi siis uskoa, että Jumala on hyvä JA kaikkivaltias, jos Hän ei muuta luomakuntaansa hyväksi.
        Tämä maailma olisi loogisempi, jos Jumala olisi kaikkivaltias JA paha,
        tai hyvä MUTTEI kaikkivaltias.


      • siinä se on...
        Aw-Naw B kirjoitti:

        Uskon Jumalaan, olen kenties esittänyt itseni epäselvästi.
        Ymmärtäisin toki logiikkasi, jos en uskoisi Jumalaan.
        Kuten sanoinkin aiemmin, olen agnostinen teisti tai agnostinen deisti :)

        Keittiöveitsivertauksesta olen tätä mieltä:

        Jos lapsellasi olisi suru, niin auttaisitko häntä?
        --Jumala ei lohduta meitä, kuten vanhemmat lohduttavat.

        Jos lapsesi olisi sairas, niin yrittäisitkö parantaa hänet?
        --Jumala ei paranna useimpia, vaikka pystyisi.

        Jos lapsesi on tekemässä väärin, niin estätkö häntä?
        --Jumala ei estä meitä tekemästä pahaa.

        Jos lapsesi on vaarassa, niin yritätkö pelastaa hänet?
        --Jumala ei pelasta ihmisiä onnettomuuksista, vaikka pystyisi.

        Jos joku uhkaa lastasi, niin suojeletko lastasi?
        --Jumala ei suojele ihmisiä murhilta ja raiskauksilta, vaikka pystyisi.


        Miksi siis uskoa, että Jumala on hyvä JA kaikkivaltias, jos Hän ei muuta luomakuntaansa hyväksi.
        Tämä maailma olisi loogisempi, jos Jumala olisi kaikkivaltias JA paha,
        tai hyvä MUTTEI kaikkivaltias.

        Ota huomioon tapaus - syntiinlankeemus. Ihmisen kapinasta Luojaa vastaan kaikki alkoi. Jumala antaa ihmisele toisen mahdollisuuden päästä paratiisimaiseen iankkaiseen elämään Jeesuksen Kirstuksen sovitustyön kautta. Tämä maailman on nyt saatanan vallassa ja ihminen on ruumiisaan myös uskovainen syntiin ja pahaan taipuvainen.
        Ei tämä ajallinen ole kuin väliaikanen keikka täällä.: ei edes olis ollut Jumalan alkuperäisessä suunnitelmassa.


    • no_hell

      Maailmassa on lukemattomia jumaluskoja kristityistä ja islamilaisista (joiden 'arvoihin' VT vaikuttaa osaltaan) lukemattomiin muihin uskomuksiin ja uskontoihin.

      Millä perusteella ja kriteerein jumalkuva voidaan määritellä ja mahdollisesti voidaan vielä valita yksi Jumala yli muiden.

      Onko kyseessä älyllinen Luoja-persoona joka on luonut ihmisen, antanut hänelle elämän, omantunnon, moraalin (niin miten sekin määritellään ja kenen kriteerein) oikean ja väärän tajun sisimpäänsä ja luonut ihmisen sellaisena kuin ihminen nykyisin tunnetaan. Vai onko kyse kehitysterian mukaisesta luonnonvalinnasta jne.

      Tai onko Jumalalla jokin tarkoitus ihmiskunnan suhteen?

      Ellei jumalkuvaa määritellä, niin on aivan mahdoton keskustella hänen ominaisuuksistaan, merkityksestään, roolistaan ja vastuustaan ihmisten asioissa.

      Mikäli asiaa lähestytään Raamatun kautta, niin silloin sille on edes yksi perusta, joskin kristityt (n. 30% maailman populaatiosta) itsekin ovat olleet jo alkumetreiltään saakka erityisen riitaisia ja sotaisia oppikysymyksistä ja jopa itse jumalkuvastakin, vaikka heillä on edessään samat kirjoitukset johon dogminsa pohjaavat. Kiistelynsä ohessa he "kristillisen rakkauden" ilmauksena tuomaroivat toinen toisiaan helvetin-kadotukseen erilaisten tulkintojen vuoksi, sick.

      Jos taasen kyseessä on jokin muu jumaluus, niin perusta kaikelle on erilainen.

      Mainitsemiesi esimerkkien valossa Jumalan olisi tullut luoda ihminen täydelliseksi ja erehtymättömäksi kuten ennen Raamatun syntiinlankeemuskertomuksen tilannetta.

      Tai vaihtoehtoisesti laittaa jokaisen olkapäälle enkeli vartioimaan ja dominoimaan jopa jo yksilön ajatuksia ja tunnetiloja joista moni hyvä kuin pahakin teko kumpuaa. Tai ohjelmoida ihminen robotiksi, joka ei edes teoriatasolla ole kykenevä vääriin valintoihin ja vahingollisiin tekoihin.

      • Aw-Naw B

        "Maailmassa on lukemattomia jumaluskoja kristityistä ja islamilaisista lukemattomiin muihin uskomuksiin ja uskontoihin."
        ---Niin on, mutta saattaahan islamilainenkin olla se oikea.

        "Millä perusteella ja kriteerein jumalkuva voidaan määritellä ja mahdollisesti voidaan vielä valita yksi Jumala yli muiden."
        ---Vaikeaahaan se on, kun se luo edelleenkin sotia.

        "Onko kyseessä älyllinen Luoja-persoona joka on luonut ihmisen, antanut hänelle elämän, omantunnon, moraalin oikean ja väärän tajun sisimpäänsä ja luonut ihmisen sellaisena kuin ihminen nykyisin tunnetaan. "
        ---Ehkä.

        "Vai onko kyse kehitysterian mukaisesta luonnonvalinnasta jne."
        ---Ehkä.

        "Tai onko Jumalalla jokin tarkoitus ihmiskunnan suhteen?"
        ---Ehkä.

        "Ellei jumalkuvaa määritellä, niin on aivan mahdoton keskustella hänen ominaisuuksistaan, merkityksestään, roolistaan ja vastuustaan ihmisten asioissa."
        ---Mutta olenhan minä määritellyt sen jumalkuvan mitä pelkään.

        "Mikäli asiaa lähestytään Raamatun kautta, niin silloin sille on edes yksi perusta, joskin kristityt (n. 30% maailman populaatiosta) itsekin ovat olleet jo alkumetreiltään saakka erityisen riitaisia ja sotaisia oppikysymyksistä ja jopa itse jumalkuvastakin, vaikka heillä on edessään samat kirjoitukset johon dogminsa pohjaavat. Kiistelynsä ohessa he "kristillisen rakkauden" ilmauksena tuomaroivat toinen toisiaan helvetin-kadotukseen erilaisten tulkintojen vuoksi, sick."
        ---Mutta tämä ei todista, ettei helvettiä ole olemassa.

        "Jos taasen kyseessä on jokin muu jumaluus, niin perusta kaikelle on erilainen."
        ---Ja se jumaluus voi olla vielä pahempi kuin on ajateltu.

        "Mainitsemiesi esimerkkien valossa Jumalan olisi tullut luoda ihminen täydelliseksi ja erehtymättömäksi kuten ennen Raamatun syntiinlankeemuskertomuksen tilannetta."
        ---Mutta tämä ei todista sitä, etteikö helvettiä olisi olemassa.

        "Tai vaihtoehtoisesti laittaa jokaisen olkapäälle enkeli vartioimaan ja dominoimaan jopa jo yksilön ajatuksia ja tunnetiloja joista moni hyvä kuin pahakin teko kumpuaa. Tai ohjelmoida ihminen robotiksi, joka ei edes teoriatasolla ole kykenevä vääriin valintoihin ja vahingollisiin tekoihin."
        ---Mutta tämä ei todista sitä, etteikö helvettiä olisi olemassa.


    • Babhrukesa

      Yksi tapa käsitellä pelkoja on niiden kohtaaminen.
      Toinen tärkeä asia on elämänlaadun parantaminen.

      Tekee mielikuvaharjoituksia helvetistä, yrittää tottua ajatukseen.
      Toki helvetti on aika vaikea ajatus tottua, joten aika paljon on työtä.
      Mutta vaikka helvetti on mahdollisesti olemassa (emme voi koskaan tietää), niin kannattaa huomioida muutamia asioita:

      --helvetin olemassaolosta ei ole todisteita, ainakaan vedenpitäviä.
      --helvettiä on käytetty monien uskonyhteisöiden toimesta vallanpitoon.
      --kaikkeen tottuu, varmaan myös helvettiin.
      Keho toimii niin, että kun kipua on liikaa sen kestämiseksi, niin ihminen joutuu šokkiin. Jos šokki jatkuu liian kauan, niin ihminen kuolee.
      Jos ihminen kokee kipua, joka on hänelle liikaa, ja on helvetissä, missä ei oletettavasti voi menettää tajuntaansa tai kuolla pois, niin šokki todennäköisesti jatkuu ikuisuuden, eikä kipua tunnu.

      Olen siis itsekin pelännyt helvettiä ja pelkään edelleen.

    • no_hell

      Aw-Naw B

      Hypoteesejä. Helvetinpelko-fiksaatiosi vaikutta kovin ei rationaaliselta ja jonka taustalla on väistämättä ihmis-uskonto-dogmien (liika?) opiskelu ja / tai sellaisten vaikutuksille altistuminen jo lapsuudessa vastoin tahtoaan ja valintaansa.

      Ehkä myös joidenkin muiden alitajuisten ja tiedostamattomien pelkojen (?) projisointi hypoteettisen ilkeään jumalaan ja helvetinpelkoon. Sekä kutsumani ns. existentiaali ahdistus.

      Aivan vastaavasti voitaisiin kääntä nuo esille nostamasi ajatukset ja huomiot aivan toisinkin päin. Mikään niistä (sinänsä ihan ymmärrettäviä pohdintoja ja ajatuksia) ei todista sadistisen Jumalan ja helvetti-kidutuksen olemassaolon puolesta.

      Ihmisten ilmaisema ilkeys, vääryys ja pahuus ei itsessään ole osoitus Jumalan vastaavasta, eikä tee Jumlaa niihin vastuullisksi.

      Tokihan kukaan normaalin oikeustajun ja tunneskaalan omaava ei voi olla immuuni maailman pahuudelle. Kukapa ei toivoisi rauhaisaa ja turvallista maailmaa.

      Sitten kunkin jumalkuvista tai niiden puutteesta riippuen ko. asiolle löytyy erilaisia selityksiä, sekä ajatus mahdollisesta Jumalan myöhemmästä väliintulosta pahuuden poistamiseksi.

      Tosin tokihan VT:n lukeminen herättää Raamatun Jumalan olemuksen suhteen huolta ja johon mm. islamilainen http://fi.wikipedia.org/wiki/Islamin_usko usko-mentaliteetti osin nojaa. Nykyisenkin islamilaisen maailman tapahtumia tarkkaillessa tulee toistamiseen mieleen monet VT:n tapahtumat / kertomukset, heimo- ja uskonsodat kutkin jumaliensa nimissä väärä- ja tai vähäuskoisia vastaan ja jopa omiaan vastaan joiden tulkittiin olevan vähäuskoisia tai omaavan vääriä tapoja. Extremistiset toimintamailli muistuttavat toisiaan.

      UT:n puolella yleissävy onkin sitten jo hieman humaanimpi joskaan ei ilman ristiriitaisuuksia, mm. Paavali jo monet muut odottivat Jeesuksen paluun elinajalleen, antikristuskin oli jo ilmaantunut ja sana oli saarnattu koko asutussa maassa. Odotusta ja kirjoituksien tulkintaa on sitten jatkunut noin 2000-vuotta.

      • Aw-Naw B

        "Helvetinpelko-fiksaatiosi vaikutta kovin ei rationaaliselta ja jonka taustalla on väistämättä ihmis-uskonto-dogmien (liika?) opiskelu ja / tai sellaisten vaikutuksille altistuminen jo lapsuudessa vastoin tahtoaan ja valintaansa."
        ---En ole uskonnollisesta perheestä, enkä ympäristöstä ja kiinnostuin uskonnoista vasta teini-ikäisenä.

        "Ehkä myös joidenkin muiden alitajuisten ja tiedostamattomien pelkojen projisointi hypoteettisen ilkeään jumalaan ja helvetinpelkoon."
        ---On mahdollista.

        "Aivan vastaavasti voitaisiin kääntä nuo esille nostamasi ajatukset ja huomiot aivan toisinkin päin. Mikään niistä ei todista sadistisen Jumalan ja ********-kidutuksen olemassaolon puolesta."
        ---Minusta ne viittaavat sadistiseen Jumalaan.

        "Ihmisten ilmaisema ilkeys, vääryys ja pahuus ei itsessään ole osoitus Jumalan vastaavasta, eikä tee Jumlaa niihin vastuullisksi."
        ---Kyllä Jumala kaiken Luojana on jossain määrin vastuussa kaikesta, mitä maailmassa tapahtuu.

        "Tokihan kukaan normaalin oikeustajun ja tunneskaalan omaava ei voi olla immuuni maailman pahuudelle. Kukapa ei toivoisi rauhaisaa ja turvallista maailmaa."
        ---Ei Jumala näytä toivovan, kun ei tee asialle mitään vaikka helposti pystyisi.

        "Sitten kunkin jumalkuvista tai niiden puutteesta riippuen ko. asiolle löytyy erilaisia selityksiä, sekä ajatus mahdollisesta Jumalan myöhemmästä väliintulosta pahuuden poistamiseksi."
        ---Mikä on sinun selityksesi, sillä en itse keksi muita, kuin:

        A) Jumalaa ei kiinnosta
        B) Jumala ei kykene auttamaan

        "Tosin tokihan VT:n lukeminen herättää Raamatun Jumalan olemuksen suhteen huolta ja johon mm. islamilainen usko-mentaliteetti osin nojaa. Nykyisenkin islamilaisen maailman tapahtumia tarkkaillessa tulee toistamiseen mieleen monet VT:n tapahtumat / kertomukset, heimo- ja uskonsodat kutkin jumaliensa nimissä väärä- ja tai vähäuskoisia vastaan ja jopa omiaan vastaan joiden tulkittiin olevan vähäuskoisia tai omaavan vääriä tapoja. Extremistiset toimintamailli muistuttavat toisiaan."
        ---Koraani on tämän maailman asioissa moraalisempi kuin Tanak (VT),
        mutta Tanak ei opeta ikuisesta helvetistä, kuten Koraani.
        Itseäni pelottaa, että Koraani on Jumalan sanaa ja täten tarkka kuvaus Jumalasta.



        Yleisesti:
        Pelko on usein irrationaalista ja tiedostan sen itsekin.
        Mutten kuitenkaan pääse yli siitä pelosta, sillä muistan aina, että vaikkei ole todisteita helvetin olemassaolosta, niin ei se olemattomuuttakaan voida todistaa.

        Siksi ajatuksissa juoksee se ahdistus ikuisesta piinasta;
        mitä minä sitten teen, kun joudun helvettiin ja olen täysin Jumalan tavoittamattomissa ikuisissa kärsimyksissä, surren sitä, etten koskaan hyväksynyt Jumalaa ja tämän totuutta,
        tai etsinyt totuutta tarpeeksi.


    • tieto auttaa

      Yksi hyvä keino pyrkiä eroon helvetinpelosta on tutustua paholaisen historiaan. Siis siihen miten kyseinen konsepti on ylipäätään syntynyt ja kehittynyt aikojen saatossa.

      Tässä linkki yhteen pirun historiaa käsittelevään dokumenttiin, jolla pääsee alkuun:
      http://www.youtube.com/watch?v=a5mYFJ4irxM

      Kun ymmärtää kuinka kyseessä on ihmismielen konstruktio, niin ymmärtään ettei sitä ole mitään syytä myöskään pelätä.

    • no_hell

      * En ole uskonnollisesta perheestä, enkä ympäristöstä ja kiinnostuin uskonnoista vasta teini-ikäisenä.

      Mahdollisesti olet liian moni- ja herkkäsyinen lukeaksesi liikaa ihmisten rakentamaa helvetinoppia. Jotkin hyvin herkät ihmiset saattavat ahdistua ja tuskastua moneksi päiväki myös jostakin tv:ssä näkemästään inhimisellisesti ajatellen rumasta scifi-leffastakin.

      * Minusta ne viittaavat sadistiseen Jumalaan.

      Ihmisten vääryydet eivät ole Jumalan vääryyksiä.

      * Ei Jumala näytä toivovan, kun ei tee asialle mitään vaikka helposti pystyisi.

      Tässä tulemme juurikin jumalkuvaan johon tuo ajatus on sidonnainen.

      Raamatullisen jumalkuvan mukaan Jumala tulee aikanaan puuttumaan ihmisten asioihin ja tekemään lopun pahuudesta.

      Joidenkin Raamatun tulkintojen mukaan kyse on vastustajan Saa_tanan esiinnnostamasta kiistakysymyksestä, ettei Jumalalla ole oikeutta hallita ja toimia yksinvaltiaana.

      Sitten Jumala on antanut vastustajalleen ja ihmiskunnalle aikaa näyttää mitä seuraa riippumattomuudesta ja tahdostaan, sekä periaatteistaan piittaamattomuudesta. Kun näyttö on riittävä, tulee hän poistamaan pahat ja pahuuden iäksi. Tämä on siis yksi tulkita.

      Tietysti voidaan aiheellisesti kysyä miksi ensimmäisen ihmisparin väärinteosta siitä syyttömille perillisille lankeaa aivan kohtuuttoman epäinhimilinen hinta maksettavaksi tuhansiksi vuosiksi sukupolvista toisiin.

      Toisaalta miten Jumalan tulisi toimia pahuuden suhteen? Tappaa kertalaakista jokainen pahnatekijä? Lapsetkin? Millainen pahanteko olisi kuolemantuomion ansaitseva? Perheistä katoaisi jäseniä tuon tuosta, toisinaan isä, toisinaan äiti, sisar, veli tai joku lapsista. Miten Jumalan tulisi puuttua asiohin ja miten poistaa pahuus?

      * A) Jumalaa ei kiinnosta

      Tai vielä ei ole hänen aikansa toimia.

      * B) Jumala ei kykene auttamaan

      Jälleen tämä liittyy kunkin jumalkuviin. Mikäli Jumala on kynemätön, niin eikö sellaisen jumalkuvan voi sitten laittaa omalle paikalleen.

      * Koraani on tämän maailman asioissa moraalisempi kuin Tanak (VT)

      En kykene näkemään mitään ihmisellisesti, humaanisti, universaalien ihmisoikeuksien ja arvon kannalta moraalista islamilaisten maiden uskon-verenvuodatuksissa ja länsimaihin tekemissään tappo-terroristi-iskuissaan.

      Tämän päivän todellisuuskin kertoo jotakin aivan muuta. Verisempää, sotivampaa, toisiaankin tappavampaa ja sadistisempaa kulttia saa hakea. Myös naisten aseman on liki kuin koirien asema ja heillä ei ole edes samoja perus-ihmisoikeuksia kuin miehillä. Jälleen tulee monet VT:n kertomukset mieleen.

      * ...mutta Tanak ei opeta ikuisesta helvetistä, kuten Koraani.

      Koraani ja kristinuskokin ovat juutalaisuuden jälkeistä uskonto-oppispelkulaatiota.

      Juutalainen tausta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_historia#Juutalainen_tausta

      Kristillisyyden kehitys: http://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:BranchesChristians.png

      Kiinnostavaa on myös havaita miten kritillisyyden tausta on juutalainen ja Raamattu juutalaisten kirjoittama, jotka eivät uskoneet / usko kolminaisuuteen tai helv_vetinkidutukseen.

      Sitten siitä kummunneiden ja eriytyneiden eri uskontojen dogmi-spekulaatit / hengelliset ihmisjohtajat ovat rakentaneet jos minkäkin laista dogmi-soppaa ja josta Nikean kirkolliskokouksen kirkonisien mielivalta on vain yksi, mutta ei vähäisin esimerkki, katolisen kirkon suunnatonta verivelkaa unohtamatta mm. ristiretkiensä ja muun aiheuttamansa törkeän sorron ja vainon vuoksi.

      Uskontoja ja aatteita on paljon. Budhismilla on puolestaan aivan oma maailmankuvansa.

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmanuskonnot

      - http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_uskonnoista

      * Mutten kuitenkaan pääse yli siitä pelosta, sillä muistan aina, että vaikkei ole todisteita helvetin olemassaolosta, niin ei se olemattomuuttakaan voida todistaa.

      Mitkähän tekijät ja olosuhteet ovat tuollaisen mittasuhteen saaneen hel_vetinpelon saneet aikaan.

      Olen lukenut joidenkin fundamentalisten uskonliikkeiden jäsenien sisäistäneen tuollaisen elämää ja henkistä tasapainoa sabotoivan pelon, joka on seurausta uskonliikkeen suorastaan sairaaan ja perverssin, sekä hengellis-psykologisesti väkivaltaisten metodien seurausta. Osassa noista uskonliikkeitä jo aivan pieniä lapsosia pelotellaan ikuisella hel_vetin-kidutuksella elleivät ole "kilttejä." Todella hengellis-henkis-psykologis-sairasta ja perverssiä.

      Toisaalta havaitsen sinun keskityvän suurimmilta osin negatiiviseen potentiaaliin ja yleensäkin asioiden kielteisiin ja uhkakuvallisiin hypoteeseihin.

      Voisko todellisuudessa kyseessä olla jostakin aivan toisaalta kumpuavaa henkis-psykologista existentiaalista ahdistusta, joka vain ottaa tuon hel_evtinpelon muodon, eli jotakin johon epärationaalisen, alitajuisen / tiedostamatoman / käsittelemättömän ja emotionaalisen pelon kohdistaa?

      Ps.

      "Elämme maailmanhistorian rauhallisinta ja väkivallattominta aikaa"

      - http://yle.fi/uutiset/elamme_maailmanhistorian_rauhallisinta_ja_vakivallattominta_aikaa/5441316

    • hahhahnjnjjnj

      Evoluutio uskikset näkyy täälläkin palstalla taas uskoaan julistavan.Sama kuin minä alkaisin julistaa että maapallo on neliskanttinen,se olisi yhtä vääräksi todistettu uskonto.

    • Aw-Naw B'

      Nyt on taas lisääntynyt pelko helvettiä kohtaan,
      ajatus saunomisesta ahdistaa tolkuttomasti.

    • saunafani ja uskis

      Mikä saunomisessa pelottaa. Sehän on elämässä yksi parahaimpia juttuja. Olen uskovainen ja ollut sitä pitkään. Jos olet tosissasi niin sinulla on milenterveysongelmia.

      • Aw-Naw B'

        Ei saunominen pelota itsessään ja olen aina saunonut,
        mutta kun helvetti yleensä kerrotaan kuumana paikkana, niin sauna laukaisee aina nämä pelot.
        Saatan unohtaa opetukset helvetistä jolloin minulla on hyvä olo, mutta saunan rauhassa kova kuumuus ja jano muistuttaa helvetistä ja pelot saavat vallan.


      • saunafaniuskis
        Aw-Naw B' kirjoitti:

        Ei saunominen pelota itsessään ja olen aina saunonut,
        mutta kun helvetti yleensä kerrotaan kuumana paikkana, niin sauna laukaisee aina nämä pelot.
        Saatan unohtaa opetukset helvetistä jolloin minulla on hyvä olo, mutta saunan rauhassa kova kuumuus ja jano muistuttaa helvetistä ja pelot saavat vallan.

        Hoi hyvä ystävä, rukoilen että pääsisit vihdoin rauhaan ja iloon Vapahtajan hellään syliin. Ei taivaallinen Isä ole helvettiä sinuakaan varten suunnitellut. Et ole sen syntisempi kuin kukaan meistä. Vain epäusko puiinaa sin ua ja vie elämisen ilon.


      • out from here
        saunafaniuskis kirjoitti:

        Hoi hyvä ystävä, rukoilen että pääsisit vihdoin rauhaan ja iloon Vapahtajan hellään syliin. Ei taivaallinen Isä ole helvettiä sinuakaan varten suunnitellut. Et ole sen syntisempi kuin kukaan meistä. Vain epäusko puiinaa sin ua ja vie elämisen ilon.

        Etkö sinä julkea tyrkkyuskova tajua, että olemme "uskontojen (uskojen) uhrien palstalla" ja tänne ei saranasi ja julistuksesi kuulu.

        >> Vain epäusko puiinaa sin ua ja vie elämisen ilon.

        Tuossa on juuri yksi tyypilinen syyllistämselementti jolla uskntojen uhreja rakennetaan.

        Ensin rakennellaan sairaita dogmeja, harrastetaan alistamista ja kontrollia ja kun ne aiheutavat hengellis-henkistä pahoinvointia, niin vielä syyllistetään uskon puutteesta.

        Ole hyvä ja pysy poissa "uskontojen uhrien palstalta"! Menikö perille?

        Livessäkin lentäist nopeasti saarnoinesi keskusteluringistä ulos ellei ensikehoitus menisi jakeluun.


    • Kianko

      Voi kun joku mullekin kertoisi miten siitä pääsee! Olen siis hellariäidin kasvattama, 17 vuotta melkein päivittäin kokouksissa käynyt. Nykyään parin avioliiton kautta onnellisesti parina samaa sukupuolta olevan kanssa - siinäpä hyvä combo helvettiä ajatellen. Eli ajatuksissani on joka toinen päivä helvetin tuli niin että ahdistaa kurkkua myöten. Seuraavana päivänä ristin käteni kyynärpäitä myöten että olen löytänyt niin ihanan rakkaan, kiitän Jumalaa joka ilta että hän on vierelläni samalla peläten kuolevani ja joutuvani helvettiin vaan rakkauteni tähden. Naurettavaksi asian on tehnyt vaikkas tuo saunan lämmittäminen, mökillä meitin saunaa lämmitellessä mieleen hiipii ne ajatukset ikuisesta tulesta ja taas meinaa tukehtua ahdistukseen. Kukaan ei vaan ymmärrä, ei helvetti...

      Ei ikinä helluntailaisuutta, ei ikinä rakkaudettomuutta.

    • Kianko

      En myöskään pysty enää ilahtumaan vaikkapa tuttavapiirissä lasten syntymisestä, sisälläni ajattelen ihmisten vastuuttomuutta että tekevät uusia ihmisiä joutumaan helvettiin. Jos fakta on että vaan harvat pääsevät taivaaseen niin kuka hullu tekee lapsia tuollaisessa ruletissa. Se pieni suloinen Mikko-Maija on viattomuutensa jälkeen ihan yhtä puhdasta kauraa helvettiin niinkuin me muutkin. Ei paljon auta nuo jutut Jeesukseen uskomisesta kun et voi itse vaikuttaa jälkikasvusi uskoon. Syytän myös siis äitiäni minun synnyttämisestäni, olen niin onnellinen tällä hetkellä elämästäni mutta tietoisuus helvetistä on pilannut melkein kaiken.

      • sinulle toivon samaa

        Ei tuon vauvan tarvitse mennä helvettiin. Jos hän tahtoo ottaa Jumalan armon vastaan ja turvaa Jeesukseen. Minua ei pelota helvetti, koska olen Jeesuksen oma. Vaikka elämäni ei ole täydellista ja synnitöntä niin saan kulkea Vapahtajan turvissa. Jos joku ei halua pelastua ja vihaa Jumalaa niin hän itse valitsee helvetin. Minulla helvetin ja myös elämän pelko hellitti kun tulin ukoon.


      • out from here
        sinulle toivon samaa kirjoitti:

        Ei tuon vauvan tarvitse mennä helvettiin. Jos hän tahtoo ottaa Jumalan armon vastaan ja turvaa Jeesukseen. Minua ei pelota helvetti, koska olen Jeesuksen oma. Vaikka elämäni ei ole täydellista ja synnitöntä niin saan kulkea Vapahtajan turvissa. Jos joku ei halua pelastua ja vihaa Jumalaa niin hän itse valitsee helvetin. Minulla helvetin ja myös elämän pelko hellitti kun tulin ukoon.

        sinulle toivon samaa:lle, vauhtuvanikkiselle tyrkkyjulistajalle

        Etkö sinä julkea tyrkkyuskova tajua, että olemme "uskontojen (uskojen) uhrien palstalla" ja tänne ei saranasi ja julistuksesi kuulu.

        >> Vain epäusko puiinaa sin ua ja vie elämisen ilon.

        Tuossa on juuri yksi tyypilinen syyllistämselementti jolla uskntojen uhreja rakennetaan.

        Ensin rakennellaan sairaita dogmeja, harrastetaan alistamista ja kontrollia ja kun ne aiheutavat hengellis-henkistä pahoinvointia, niin vielä syyllistetään uskon puutteesta.

        Ole hyvä ja pysy poissa "uskontojen uhrien palstalta"! Menikö perille?

        Livessäkin lentäist nopeasti saarnoinesi keskusteluringistä ulos ellei ensikehoitus menisi jakeluun.


    • Anonyymi

      Käsittääkseni islamin uskoisten, juutalaisten ja kristittyjen Jumala on armollinen. Jos kysyy imaami lta, rabbilta ja pastorilta minkälainen Jumala on, niin vastaus on Jumala on armollinen.

    • Anonyymi

      Koitin etsiä tietoa ja ainoa asia mitä islamin uskossa ei saa anteeksi on luopuminen islaminuskosta, kristinuskossa ainoa asia, jota ei saa anteeksi on Pyhän Hengen pilkka.

    • Anonyymi

      Jos satujen helevetti on olemassa, joka on epätodennäköistä, niin tavataan siellä.

      LippuHelvettiinKiitos

    • Anonyymi

      Ei ole mitään järkeä pelätä helvettiä, vaikka se on olemassa. Ei helvetti itse tee mitään. Ennemmin kanattaisi pelätä Jumalaa, joka voi ihmisen tuhota.

      "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin. "
      Matt. 10:28

      Ja Jumala on hyvä, ei hyvää tarvitse pelätä. Jumala ei tee mitään pahaa tai väärää. Jos siis Jumala hukuttaa helvettiin, se on hyvä, eikä siinä ole mitään pelättävää.

    • Anonyymi

      Demokraattisuus on näin helppoa. Menestystä se ei juuri haittaa

    • Anonyymi

      mitens tämä keskustelu siirtyy uskonnosta puhumiseen kun piti keskustella uskontojen uhreista

    • Anonyymi

      Jos uskot ystävä että Jumala on "rakkaus", kuten Johannes meille kertoo, sinulla ei ole MITÄÄN pelättävää, koska rakkaus ei koskaan voisi saada aikaan mitään niiiiiinnnnn järkyttävää kuinb iankaikkinen vaiva helvetissä. Kuvitellaan tilanne jos sinulla on lapsia. Onko koskaan mieleesi tullut rangaistessasi lastasi jostakin tottelamattomuudesta, että laittaist lieden levyn täysille ja kun liesi on punainen, nostaisit lapsesi sen päälle paljaalla pepulla? En usko että KENELLEKKÄÄN koskaan tulee tuollaista mieleen.
      Joten miksi rakas Jumala mielletään brutaalina kiduttajana ja vain rankaisijana ihmnisen synneistä. Kyllä tietenkin Jumala rankaisee totteleattomuudesta se tehdään Raamatussa täysin tiestoisella tavalla lukijalle selväksi. Mutta rankaisu ei ole ikuinen vaiva helvetissä. Mikä sitten? Tässä täytyy palata ihmisen luomisen aikoihin kauan sitten Eeden nimisessä ihmisen ensikodissa. Siellähän sattui jotaikin aivan kalamaa. Jumala joutui rankaisemaan juuri luomaansa ihmisparia heidän osoittautuessaan "tottelemattomuuden lapsiksi". Muistakaamme millä tavalla Jumala heitä rankaisi. Laittamalla heidät suoraanKO helvettiin ikuiseen piinaan? Ei. Hän palautti heidät maan tomuun eli he kuolivat. He eivät olleet arvollisia saamaan Jumalalta armosta ilmaista elämän lahjaa, jonka hän tietenkin olisi heille lahjoittanut jos he olisivat olleet tottelavaisia. Toisin kävi kuten jo totesimme.

      Kuten profeetta Malakia toteaa "Junala ei muutu". Hän ei ole muuttanut mieltään tuottaessaan rangaistuksen jokaiselle tottelemattomaksi osoittautuvalle ihmiskunnan yksilölle. Rankaisu on edelleen ja tulee olemaan kuolema eli saattaminen takaisin tomuun, josta hän meidät teki ihmeellisesti. Niin yksinkertaista tämä on jos vain vaivaudumme lukemaan ja TUTKIMAAN Jumalan kirjoitettua sanaa. Säästyisimme turhilta peloilta ja väärin ymmärryksiltä ja oppisimme tuntemeen Jumalan persoonan todellisesti sellaisena, kuin hän itsensä meille ilmaisee. Hän on "rakkaus".

      Kuunnelkaa kuinka kauniisti Jumala vetoaa ihmiskuntaan Jesajan 1:18-19:
      "Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra.
      Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi;
      vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi".

      Välittyikö edellisestä teille kuva brutaalista Jumalasta joka haluaa kiduttaa luomuksiaan? Minulle ei ainakaan koskaan. Hän odottaa meiltä tottelavaisuutta ja on valmis antamaan anteeksi.
      Entäpä tämä ihanan kaunis vetoava Jumalan sana sinulle ja minulle jossa todetaan:

      " Mitä muuta Herra sinulta vaatii, kuin että teet sitä, mikä on oikein, rakastat laupeutta ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?” Miika 6:8.

      Eikö tästäkin välity kuva rakkaudellisesta ja armollisesta Jumalasta, joka haluaa meille kaikille aina parasta. Hän haluaa että olemme onnellisia kaikesta siitäö, mitä hän rakkaudessaan meille on antanut ja antaa.

      • Anonyymi

        Näin taitaa olla. Helvetti ajatuksena jo on niin kamala. En halua olla sellatten Kumslsn kans kimpassa joka tekee noin kamalia juttuja. Onneksi en menetä yöunia kun en usko mun Jumalasta tollasia kauheuksia ollenkaan sanokoon kuka tahansa toista. Eipä helvetistäkään juuri enää kuule saarnoja kirkoissa tätä nykyä. Mitenkähän asia mahtaa olla helluntalaisten ja babtistien tai vapaakirkkolaisten keskuudessa.


    • Anonyymi

      Helvetin vaikea kysymys.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe