Puolisokeaksi mukiloitu 8v tyttö Kontinkankaalla

Kylmät kädet

8 - 12 vuotias tyttö, molemmat silmät mustina kuin räkälän vakiotappelijalla. Jos olisin tällä kertaa ollut nousuhumalassa, olisin soittanut 112 siihen paikkaan, ja vaatinut poliiseja mukaan vastaanotolle tai korjaamaan talteen saman tien.

Istuin odotusaulassa odottamassa omaa vuoroani, kun pieni tyttö kävelee sisään, blondatun äitinsä kanssa. Tunteet tuli niin voimakkaasti pintaan, että jos olisin ollut humalassa, olisin järjestänyt melkoisen välikohtauksen, vaatien muun muassa huostaanottoa siltä istumalta.

Poliisit olisin soittanut paikalle 100% varmasti.

14

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmät kädet

      16.5.2013 kello 11:00- Kontinkankaan odotusaula 2A -kerroksessa.

    • Tyttö vm -60

      Mistä tiedät, että tyttö oli mukiloitu? Oletko elänyt niin väkivaltaisessa ympäristössä, ettei juolahda mieleesi, että kyseessä voisi olla tapaturma?

      Itse olen saanut koulun liikuntatunnilla vahingossa pesäpallomailasta, niin että nenä murtui ja molemmat silmät olivat mustana. Mitäköhän minunkin tapauksessani olisi auttanut, jos joku alkoholisti olisi soittanut lastensuojeluun? Vanhemmat eivät voi "suojella" lapsiaan koulutapaturmilta.

      • Kylmät kädet

        Tuo on niin selittelyä, kuin olla ja voi.. "Kaatui portaissa" jne.

        Voi kunpa olisin korkannut matkapulloni jo aulassa odottaessa vuoroani.


      • Tyttö vm -60
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Tuo on niin selittelyä, kuin olla ja voi.. "Kaatui portaissa" jne.

        Voi kunpa olisin korkannut matkapulloni jo aulassa odottaessa vuoroani.

        Mistä tiedät, että tyttö oli mukiloitu?


      • Kylmät kädet
        Tyttö vm -60 kirjoitti:

        Mistä tiedät, että tyttö oli mukiloitu?

        Olen katsonut UFC -otteluita.


      • Tyttö vm -60
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Olen katsonut UFC -otteluita.

        Ja tuolla perusteella sinä olisit esim. minun tapauksessani kyennyt oitis sanomaan, että minulle oli käynyt koulutapaturma, eikä minua tuolloin oltu "puolisokeaksi mukiloitu"? Hienoa, olet parempi kuin Dr. House. :D


    • Kk 

      Ongelmani on se, että olen äärimmäisen passiivinen selvinpäin, apatiasta puhumattakaan.

      • Tyttö vm -60

        Ongelmasi on se, että alkoholinkäyttösi on tehnyt sinusta ajatausmaailmastasi mustavalkoisen ja yksioikoisen. Näet peikkoja siellä missä niitä olekaan ja sosiaalisten taitojen puuttuessa keskustelet pikku-ukkojen kanssa.

        Tee itsestäsi projekti. Lopeta kaikki päihteet (myös tupakka, jos poltat), luovu lääkkeistä, joitat et välttämättä tarvitse ja keskity syömään terveellisesti ja liikkumaan esim. 7 km päivässä. Voisit saada vielä jotain hyvää aikaiseksi elämässäsi.


      • Kylmät kädet
        Tyttö vm -60 kirjoitti:

        Ongelmasi on se, että alkoholinkäyttösi on tehnyt sinusta ajatausmaailmastasi mustavalkoisen ja yksioikoisen. Näet peikkoja siellä missä niitä olekaan ja sosiaalisten taitojen puuttuessa keskustelet pikku-ukkojen kanssa.

        Tee itsestäsi projekti. Lopeta kaikki päihteet (myös tupakka, jos poltat), luovu lääkkeistä, joitat et välttämättä tarvitse ja keskity syömään terveellisesti ja liikkumaan esim. 7 km päivässä. Voisit saada vielä jotain hyvää aikaiseksi elämässäsi.

        Olen entinen himokountoilija, joka ajautui liikarasitustilaan. Ylikunto pilasi elämäni 2007.


      • Kk 
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Olen entinen himokountoilija, joka ajautui liikarasitustilaan. Ylikunto pilasi elämäni 2007.

        Juuri siksi elimistöni kestää niin järjetöntä alkoholinkäyttöä.


      • Tyttö vm -60
        Kk  kirjoitti:

        Juuri siksi elimistöni kestää niin järjetöntä alkoholinkäyttöä.

        Etkö voisi palata entiseen ja ottaa endorfiinisi kuntoilusta? Nythän rapajuopoksi päätyneenä endorfiinien saaminen liikunnasta onnistuisi helpommin kuin ylikuntoisena.


    • ei haluta nähdä

      Pikkulasten pahoinpitelyistä nopeasti valistusta

      17.3.2010 16:49 (Päivitetty 17.3.2010 16:49)

      Suomessa kuolee joka vuosi keskimäärin kaksitoista taaperoikäistä vauvaa ja lasta omien vanhempiensa pahoinpitelemänä. Lisäksi 300 lasta vammautuu pysyvästi.

      Luvut ovat karmeita. Yleensä on kuviteltu, että koti ja omat vanhemmat ovat lapselle maailman turvallisin paikka. Suomessa lasten lyöminen ja voimatoimin rankaiseminen on jo pitkään ollut kiellettyä. Se ei myöskään enää vuosikymmeniin ole kuulunut kulttuuriimme.

      Siksi onkin yllättävää, että meneillään olevan tutkimuksen mukaan Suomessa pahoinpideltiin 292 lasta hengiltä vuosina 1970-1994. Aiheesta valmistuu väitöstutkimus syksyllä.

      Osa pikkulasten pahoinpitelyistä on silkkaa vanhempien väkivaltaisuutta mutta osa on myös ajattelemattomuutta. Pieni vauva kuolee tai vammautuu myös sellaisesta ravistelusta, jota ajattelematon aikuinen ei ehkä ennakkoon osaa ajatella vaaralliseksi.

      Vanhempien väkivaltaisuutta ei pystytä seulomaan tai estämään ennakkotarkastuksin. Mutta silti yhteiskunnan ei pidä nostaa asian kanssa käsiä pystyyn.

      Pikkuvauvojen väkivaltakuolemia voidaan vähentää määrätietoisella valistuksella. Neuvolat voisivat kertoa vielä nykyistä enemmän lasten hoitamisesta ja kovakouraisuuden vaaroista. Sen lisäksi tarvitaan myös yleistä valistamista.

      Yhteiskunnalliset mainoskampanjat ja tietoiskut ovat viime vuosina vähentyneet. Vielä muutama vuosikymmen sitten yhteiskunta valisti sanomalehtimainoksin ja television tietoiskuin monista asioista. Nykyisessä, yksilöllisyyttä korostavassa yhteiskunta-ajattelussa nämä tietoiskut on nähty vanhanaikaisiksi.

      Pikkulasten kuolemien ehkäisemisessä tietoiskut ja valistavat mainokset voivat olla tehokas keino. Koko yhteiskunta on herätettävä näkemään ongelman laajuus. Pikkulasten pahoinpitelyt ovat usein alkoholinkäytön yksi seuraus.

      On kansallinen häpeä, että Suomessa joka kuukausi kuolee pieni lapsi omien vanhempien pahoinpitelemänä. Ja vammautumiset ovat koko elämän läpi jääviä merkkejä siitä, että isä ja äiti eivät ole olleet kypsiä lasten hoitamiseen.

      Meidän suomalaisten on herättävä tähän ongelmaan. Ministerien ja hallituksen on syytä nostaa ongelma julkiseen keskusteluun, jotta sen vakavuus tunnustetaan. Sen jälkeen on pysyvien tekojen aika. Näkyvä ja massiivinen valtiollinen valistuskampanja on vähintä, mitä voimme tehdä.

      http://www.ksml.fi/mielipide/paakirjoitukset/pikkulasten-pahoinpitelyista-nopeasti-valistusta/867918

      • Matematiikkaaa

        Eli todella pienistä luvuista on kysymys, mutta yksikin on toki liikaa.


    • TaraShot

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe