Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Muutto uuteen asuntoon ja outo haju, mitä tehdä?

Nainen30v.

Hei,
elikkä homma sellanen että kohta on muutto uuteen kerrostaloasuntoon. Kämppää käydessä katsomassa (edellinen asukas vielä asui siinä) en tuntenut mitään outoa hajua ja en mielestäni saanut oireita. Mutta nyt kun ollaan käyty vuokrasopimuksen kirjoittamisen jälkeen asunnossa muutaman kerran siivoamaas ynnä muuta, olen saanut ärsytytsoireita kurkkuun, alkaa tulee rykimisen tarve ja ääniongelmia.
edellinen asukas pesi kämpän joillain vahvoilla pesuaineilla, voiko olla reaktio niihin? Asunnossa laminaattilattia, siisti kämppä. Ainut minkä olen nyt huomanut, on outo haju. En sanoisi että homeen,vaan kuin silitysraudan höyryn/silitetyn pyykin haju joku lattiavahahaju. Tuntuu kuin tulisi lattioista ja tuntuu joka huoneessa, keittiössä ja vessassa tosi vahvasti. Ollaan pesty asunto lattiasta kattoon pelkällä vedellä että saataisiin mahdolliset pesuaineet pois. Mies ehdotti myös seinien maalaamista. Epäilyttää koko homma. Haju ei ole lähtenyt pesemälläkään. Onko joku asunnon ominaishaju? kiireessä en ehtiny kysellä talon korjauksista ja mahdollisista kosteusvaurioista mutta laitoin kyselyä isännöitsijälle. Talo on vvo:n ja kun mainitsin välittäjälle että olen homeelle yliherkkä niin vakuutti että jos ilmenee ongelmia, asia tutkitaan ja hoidetaan.
te,jotka olette kokeneempia näissä ongelmissa: miten menetellä asiassa askel askeleelta? kämpässä ei vielä asuta vaan kesäkuussa koko perhe muuttaa. Mies ehdottaa kokeilla siellä asumista ja pakkohan se onkin kun ei ole muuta paikkaa sitten. Mutta entäs sen jälkeen? Haluan toimia niin että pysyn napakkana ja meidän kusetusmahdollisuudet olisi minimaaliset. Sairastan syöpää ja ei ole voimia alkaa tappelemaan ihmisten kanssa.

20

10737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Sairastan syöpää ja ei ole voimia alkaa tappelemaan ihmisten kanssa."

      - Älkää muuttako sinne. Homeesta voi saada syöpää; sinulla on jo se.

      Oletko lukenut:

      Syöpä on sieni
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8946543

      Ruotsissakin Hagforsin poliisiasemalla 17 sairastui syöpään, joista kymmenen kuollut 11.11.2010 mennessä, ks. vanhaa viestiä http://keskustelu.suomi24.fi/node/9477360#comment-46859960

      Aloinpa sitten penkoa vähän lisää...

      Sairaista taloista voit lukea täältä:
      http://sjukahus.blogspot.fi/

      Tässä pdf-dokumentissa ruotsin kielellä kovaa tavaraa:

      Blir du sjuk av din inomhusmiljö. Arbetsplats, skola eller bostad?
      Cancer skiljer inte på rik eller fattig

      http://www.wigstrom.net/pdf/det_nya_cancerdokumentet.pdf

      Edellisen pääsee lukemaan myös sivuilta: http://wigstrom.net/

      - Varjelusta ja voimasia koko perheellenne. Rukoillaan yhdessä, että saisitte paremman asunnon.

    • Hajuyliherkkä

      Haistamatta on vaikea sanoa, mutta allerginen/yliherkkä voi olla muillekin asioille kuin homeelle. Voi olla ihan pesuaineyliherkkyyskin. Myös esim. hyllyt vaatehuoneessa/kaapeissa voi haista tai lattia, etenkin "parketit" jotka todellisuudessa nykyään ovat jotakin aivan muuta ja sisältävät myrkkyjä. Sitä on mahdotonta tietää mitä raksaäijät on "unohtaneet" lattian alle, siellä voi olla vaikka karmea läjä jotain vanerin/lastulevyn sahauspurua joka hiljalleen tuprahtelee halpalaminaatin raoista. Myös ilmastointiventtiilit voi haista jos ne on tehty jälkiasennuksena.

      Jos teidän on pakko siihen asuntoon muuttaa, osta pari laadukasta ilmanpuhdistista ja pidä päällä aina kun voit. Samalla etsitte hajuttomampaa asuntoa.

      • näin se vaan on

        " läjä jotain vanerin/lastulevyn sahauspurua " mikä on jäänyt kostealle lattialle (betonille) mitä ei ole ehditty edes kuivattaa kunnolla.
        Ilmanpuhdistimella ei ollut mitään apua kun löytyi Aspegillus Versicolor, Penicillium ja Chaetomium toksiineita tuottavia homeita.
        Se on paha jos ei haista "myrkkyjä". Jos haistaa niin siinä on merkki asialle "lähde lipettiin" niin kauan kuin vielä voit.
        Ehkä se on niin, että ne jotka ei haista sairastuvat syöpään ja ne jotka haistavat lähtevät pois ennen lopullista terveytensä menettämistä. Tämä on vain arvausta mutta arvaustahan se on tämä elämä muutenkin.


    • vastaus.

      Voi tulla mistä vain materiaalista. Jos sinne on muutaman vuoden sisällä uusittu keittiökalusteet, ne voivat aiheuttaa päästöjä. Itselläni kävi selvästi niin muutettuamme uuteen. Täällä haisivat kaapit. Tuosta kaappien kemikaalipäästöistä minulle tuli silmien ärsytysoireita sekä nenän limakalvojen ärsytystä. Pesin ja tuuletin, kaikki kaapin ovet vain auki ja ikkunat auki. Muutama päivä tätä, niin helpotti. Jos tuo ei ratkaise, sitten oltais harkittu jonkun otsonointilaitteen vuokrausta hajun poistoon.

      Homeen aiheuttamat oireet ovat kyllä noita luettelemiasi eli ärsytysoireet kurkkuun ja äänen käheys. Parempi varmaan, ettette ainakaan pura laatikoita siihen asuntoon, sillä jos olet jo altistunut homeelle, oireet ovat todella ikäviä. Kerrahan sitten lisää, miten teillä siellä menee?

    • homemusti

      Yks vaihtoehto vois olla homekoiran tai jonkun ammattimiehen tilaaminen asuntoon. Sais ehkä varmuuden asiasta.

      Toivottavasti asunnossa ei oo mustaa hometta, sen kanssa ei hirveesti leikitä
      http://www.musta-home.info/

    • muovit ja liimat

      Kurkistakaa kylmälaitteiden, astianpesukoneen tai kynnyslistan kohdalta jostakin onko laminaatin alla vanha muovimatto. Yleensä se sinne jätetään koska iso homma ottaa pois. Maton liima haisee, kaseiinia voi olla liimassa. Betonissa kosteutta myös...Homesairastunut ei kestä niitä kemikaalipäästöjäkään.

      Ei hätää. 2 asuntoa ollaan rempattu itse niin ettei vanhoja muovimattoja liimoineen ole jätetty sinne haisemaan. Saatu hyvät, terveet asunnot molemmista. Remppavaiheessa oli sitten keuhkoputket, kurkunpää, poskiontelot ja korvat tulehtuneet. Doxisyklin-kuuri oli syötävä.

    • Kiim Raikonen

      Et vai pestessäsi vedellä "lattiasta kattoon" kastellut laminaatteja? Märkä laminaatti haisee aika samalta kun kerroit. Niin tai näin, suosittelen homekoiran vierailua. Halpa hinta terveydestä.

      • Kiim Raikonen

        Siis piti sanoa että Et KAI pestessäsi vedellä "lattiasta kattoon" jne


    • PP-T

      Hei,

      Kaappaan hieman tätä keskustelua, kun oma tilanteeni sopii hyvin tämänkin otsakkeen alle.

      Olen siis muuttanut kerrostaloasuntoon, talo on rakennettu 50-luvulla. Käydessäni asunnossa jo aiemmin huomasin sellaisen tunkkaisen, hieman imelän hajun (vaikea kuvailla tarkemmin). Talossa on painovoimainen ilmanvaihto, tuuletusraot ikkunan karmeissa, ja poistoventtiilit keittiössä sekä kylpyhuoneessa.

      Nyt asunnossa tovin majailleena olen huomannut, että tuosta mainitsemastani hajusta ei tunnu pääsevän millään eroon, ja ilmakin vaihtuu kovin huonosti. Aina mennessäni ulos huomaan heti, että henki kulkee aivan eri tavalla, ja puhtaan ilman oikein haistaa. Ja takaisin sisälle tultaessa efekti on tietysti päinvastainen.

      Lisäksi minulla on asunnossa ollessani alkanut esiintyä silmien punoitusta ja rähmimistä, lisäksi kurkku kuivaa ja on käheä usein. Huomaan myös sellaisia hieman epämääräisempiä asioita, kuin että hiukset on jatkuvasti rasvaiset ja likaiset, vaikka pesen ihan samaan tapaan kuin ennenkin. Lisäksi tuntuu, että unen laatu on huonontunut.

      Asuntoon on aiemmin asennettu laminaattilattiat alkuperäisen, 50-luvulta peräisin olevan muovimaton (linoleumia?) päälle. Voisiko tämä aiheuttaa hajun ja mahdollisesti oireitakin?

      Muutenkin vinkkejä ongelman suhteen, ja miten asiassa kannattaisi edetä, otan mieluusti vastaan.

      • Aika selvä, ota hatkat!


      • VOC

        Muovimaton ja liiman hajoamistuotteet ovat usein alkoholeja, jotka tuoksuvat imelälle. Jotkin sisäilman tutkijat ottavat ilmanäytteitä muovimattoon tehdystä viillosta tai maton alta ja heillä on myös viitearvoja terveistä muovimatoista. Mitään virallisia viitearvoja ei ole olemassa. Etsi tietoa esim. haulla: VOC päästöt muovimatto.
        Ongelman korjaaminen kuuluu taloyhtiön vastuulle, mutta vaatii näyttöä ja luultavasti kovaakin vääntöä.


      • VOC
        VOC kirjoitti:

        Muovimaton ja liiman hajoamistuotteet ovat usein alkoholeja, jotka tuoksuvat imelälle. Jotkin sisäilman tutkijat ottavat ilmanäytteitä muovimattoon tehdystä viillosta tai maton alta ja heillä on myös viitearvoja terveistä muovimatoista. Mitään virallisia viitearvoja ei ole olemassa. Etsi tietoa esim. haulla: VOC päästöt muovimatto.
        Ongelman korjaaminen kuuluu taloyhtiön vastuulle, mutta vaatii näyttöä ja luultavasti kovaakin vääntöä.

        Tuolla haulla tuli ihan hyvä viranomaislausunto VOC-päästöistä. Se vaatii vaan aika paljon asiaan perehtymistä, jotta sen täysin ymmärtäisi.
        http://www.valvira.fi/files/tiedostot/v/o/VOC_lausunto_ESAVI.pdf


      • Pohjosen painajainen

        Hei!
        Anteeksi pitkä kirjoitukseni... pakko päästä purkamaan päästäni tämä meidän juttu. Olen ihan rikki nykyiseen tilanteeseemme.
        Olemme syyskuun alussa 2013 muuttaneet pois asunnosta (kolmio), josta löytyi hometta (asuimme asunnossa yli viisi vuotta ja asunto oli peruskorjattu). Oireilut oli pahoja. Pahoinvointia, hengitysvaikeuksia, huimausta, hirvittävä päänsärky jne. Lapsemme oli oireillut pitkään, mutta me vanhemmat emme tajunneet sitä ajoissa. Hävitimme valtavan määrän huonekaluja.

        Muutimme toiselle alueelle kerrostaloon toiseen kerrokseen (kolmio), josta viikon asumisen jälkeen löytyi outo haju makuuhuoneesta. Asunto oli kolme vuotta sitten peruskorjattu. Aloin itse oireilemaan viidessä päivässä; silmät punoittivat, nenä tukossa, henki ahtaalla ja ääni käheänä, joka aamu. Saimme selville, että asunnossa oli vaihtunut tiuhaan asukkaita ja syy oli tuo outo haju ja oireilut.

        Nyt reilu viikko sitten muutimme neljä vuotta vanhaan kerrostaloon kuudenteen kerrokseen. Jututin ennen muuttoa edelliset asukkaat (kimppakämppä), jotka olivat asunut tässä yli kaksi vuotta. Jututin myös muutamaa muuta talon asukasta. Kukaan ei tiennyt, että talossa olisi home ongelmia.
        Haistoin muutamassa päivässä tästä asunnosta pienestä vessassta "TOLU" pesuainemaisen hajun. Vessa on pyyhitty kahteen kertaan, mutta haju ei katoa. Sukulaisemmekin haistoivat hajun. Vessassa on muovimatto, seinissä ei ole kaakeleita. (Käytimme hajusteetonta pesuainetta).
        Isompi kylpyhyone, jossa on sauna/suihkutila tuoksuu mielestäni normaalille.
        Tässä asunnossa Silmäni punoittaa koko ajan, huimaava olo ja hiukan päänsärkyä, mutta Nenän tukkoisuutta EI pahemmin ole. En saa nukuttua ja pelko on läsnä, kun en tiedä mitä tämä vuorostaan on. Heräilen öisin ja tunnen ensimmäisenä pään särkyä, huimausta.
        Suunnittelin tilaavani mahdollisimman nopeasti homekoiran paikalle. Voihan olla, että haju ei ole hometta vaan jotain rakennuksen "myrkkykaasuja".
        Ongelmalliseksi tekee tilanteen se, että en tiedä mahdollisesti mihin seuraavaksi muuttaisimme?
        Olemme jo olleet alueemme kahdella suurimmalla vuokranantajalla ja he ovat suhtautuneet nihkeästi, kun ongelmamme alkoivat.

        Tilanteemme on henkisesti raskas. Vaimoni on aivan loppu. Itkeskelee ja on masentunut. Homeeseen liittyvää oireilua hänellä ei ole. Hän tupakoi, minä en. Hän kuitenkin usein valittaa nivelkipuja, jotka voivat tietysti johtua tupakoinnista, homeesta tai lievästä yli painosta. Olen itse herkistynyt hajuille niin pahasti, että haistan kaikki oudot hajut missä liikunkin. Iho oireita ei ole.

        Lyhyesti sanottuna en tiedä mitä teen. Liikunnalinen ihminen on tullut muutamassa viikossa ihan "hulluksi" tämän homeseikkailun vuoksi. Haluaisn, että voisimme rauhoittua perheenä puhtaassa asunnossa ja viettää normaalia elämää. Nyt tuntuu kuin olisimme koko ajan juoksemassa karkuun jotain pahaa. Rahaa kuluu ja pelottaa, että terveys pettää kohta pahasti. Eniten olen huolissani lapsestamme. Tämä tilanne ja nämä myrkyt eivät tee hänelle hyvää.

        Olen miettinyt myös kuinka saisin elimistöni puhtaaksi tästä homerallista?


      • 7+16
        Pohjosen painajainen kirjoitti:

        Hei!
        Anteeksi pitkä kirjoitukseni... pakko päästä purkamaan päästäni tämä meidän juttu. Olen ihan rikki nykyiseen tilanteeseemme.
        Olemme syyskuun alussa 2013 muuttaneet pois asunnosta (kolmio), josta löytyi hometta (asuimme asunnossa yli viisi vuotta ja asunto oli peruskorjattu). Oireilut oli pahoja. Pahoinvointia, hengitysvaikeuksia, huimausta, hirvittävä päänsärky jne. Lapsemme oli oireillut pitkään, mutta me vanhemmat emme tajunneet sitä ajoissa. Hävitimme valtavan määrän huonekaluja.

        Muutimme toiselle alueelle kerrostaloon toiseen kerrokseen (kolmio), josta viikon asumisen jälkeen löytyi outo haju makuuhuoneesta. Asunto oli kolme vuotta sitten peruskorjattu. Aloin itse oireilemaan viidessä päivässä; silmät punoittivat, nenä tukossa, henki ahtaalla ja ääni käheänä, joka aamu. Saimme selville, että asunnossa oli vaihtunut tiuhaan asukkaita ja syy oli tuo outo haju ja oireilut.

        Nyt reilu viikko sitten muutimme neljä vuotta vanhaan kerrostaloon kuudenteen kerrokseen. Jututin ennen muuttoa edelliset asukkaat (kimppakämppä), jotka olivat asunut tässä yli kaksi vuotta. Jututin myös muutamaa muuta talon asukasta. Kukaan ei tiennyt, että talossa olisi home ongelmia.
        Haistoin muutamassa päivässä tästä asunnosta pienestä vessassta "TOLU" pesuainemaisen hajun. Vessa on pyyhitty kahteen kertaan, mutta haju ei katoa. Sukulaisemmekin haistoivat hajun. Vessassa on muovimatto, seinissä ei ole kaakeleita. (Käytimme hajusteetonta pesuainetta).
        Isompi kylpyhyone, jossa on sauna/suihkutila tuoksuu mielestäni normaalille.
        Tässä asunnossa Silmäni punoittaa koko ajan, huimaava olo ja hiukan päänsärkyä, mutta Nenän tukkoisuutta EI pahemmin ole. En saa nukuttua ja pelko on läsnä, kun en tiedä mitä tämä vuorostaan on. Heräilen öisin ja tunnen ensimmäisenä pään särkyä, huimausta.
        Suunnittelin tilaavani mahdollisimman nopeasti homekoiran paikalle. Voihan olla, että haju ei ole hometta vaan jotain rakennuksen "myrkkykaasuja".
        Ongelmalliseksi tekee tilanteen se, että en tiedä mahdollisesti mihin seuraavaksi muuttaisimme?
        Olemme jo olleet alueemme kahdella suurimmalla vuokranantajalla ja he ovat suhtautuneet nihkeästi, kun ongelmamme alkoivat.

        Tilanteemme on henkisesti raskas. Vaimoni on aivan loppu. Itkeskelee ja on masentunut. Homeeseen liittyvää oireilua hänellä ei ole. Hän tupakoi, minä en. Hän kuitenkin usein valittaa nivelkipuja, jotka voivat tietysti johtua tupakoinnista, homeesta tai lievästä yli painosta. Olen itse herkistynyt hajuille niin pahasti, että haistan kaikki oudot hajut missä liikunkin. Iho oireita ei ole.

        Lyhyesti sanottuna en tiedä mitä teen. Liikunnalinen ihminen on tullut muutamassa viikossa ihan "hulluksi" tämän homeseikkailun vuoksi. Haluaisn, että voisimme rauhoittua perheenä puhtaassa asunnossa ja viettää normaalia elämää. Nyt tuntuu kuin olisimme koko ajan juoksemassa karkuun jotain pahaa. Rahaa kuluu ja pelottaa, että terveys pettää kohta pahasti. Eniten olen huolissani lapsestamme. Tämä tilanne ja nämä myrkyt eivät tee hänelle hyvää.

        Olen miettinyt myös kuinka saisin elimistöni puhtaaksi tästä homerallista?

        Painajaisenne tuo esiin monia homeongelmille tyypillisiä piirteitä.
        Ensinnkin sen ,että home ei ole mikään vanhojen asuntojen yksinoikeus.
        Toiseksi sen, kuinka vaikea puhdasta asuntoa on löytää.
        Kolmanneksi sen, että tupakoitsijoille ei tunnu tulevan nopeita oireita. Mutta myrkyt vaikuttavat kuitenkin, esim. nievlongelmina.
        Ja ensimmäisenä oireita saavat joutuvat sairastamaan pitkään, kun kukaan ei tajua mistä on kyse.
        Asunnosta sen verran, että mistä sen haisevan vessan seinät on tehty, jos niissä ei ole kaakeleita? Ei kai kipsilevystä? Olisiko mahdollista eristää tämä vessa niin ettei sieltä pääse mitään muiden huoneiden ilmaan? Että voisitte asua niin kauan että uusi parempi koti löytyy. Saisitte myös selville, onko vessa ainoa ongelmien lähde.


      • Homepakolainen-68

        No huh selkeesti on ftalaattien aiheuttamaa ongelmaa, eli matossa olevien pehmitin aineiden kaasumaiset päästöt huoneilmassa. Ne saa pois ainoastaan poistamalla matot lattioista ja tekemällä pintahionnan, eli tasoitteet/liimat lattiasta veks, uusi tasoite/primerointi lattiapäällyste. Se imelä haju viittaa myös siihen että muovimaton ja lattian väliin voi olla päässyt vettä ja siellä voi olla todellinen homeitiö pommi muhimassa. Sen poistaminen onkin sitten vaativampi juttu tulee huolehtia suojauksista ja alipaineistuksesta asuntoon jne... 3 luokan hengityssuojaimet ehdottamasti jos itse siellä askartelee sitä.


    • VOC

      Olette altistuneet homeille ensimmäisessä asunnossanne ja olette myös hajuyliherkkiä. Voi olla hankalaa löytää riittävän puhdasta asuntoa. Kohtalotovereita ja tarinoita löytyy osoitteesta www.homepakolaiset.fi

      • Pohjosen painajainen

        Kiitos vastauksista VOC ja 7 16!
        Lueskelin melko paljon VOC päästöistä ja ne vaikuttavat olevan tämä meidän nykyinen ongelma. Minä ja lapsemme oireilevat samalla tavalla. Päänsärky, huimaus ja silmien kirvely.
        Tuo kuiva vessatila on selvästi hajun lähde. Onko tällä palstalla olevilla kokemusta, kuinka VOC päästöistä voi päästä eroon?
        Auttavatko ilmanpuhdistimet (kuten esim. elixairE500) tai voidaanko yleensäkään tehdä mitään VOC päästön poistoon, siis muutakuin remontti.
        Huumorintaju on todella tiukassa nyt. Uusi muutto ei hirveesti innosta, kun ei tiedä mistä hakisi seuraavaa asuntoa.


    • Montakok

      Uuden kerrostalon päästöjä paossa olen asunut yhteensä 8 talvea matkailuautossa Marokossa ja Espanjassa.
      Tämä sen jälkeen, kun olin kituuttanut uudessa pientalossa yli kaksi vuosikymmentä. Sen kaksikymmentä vuotta kesti lastulevyjen ym. "raikastuminen".

      Nainen30v:lle antaisin vinkin kokeilla lainattua matkailuperävaunua. Sen pitäisi olla viitisen vuotta vanha ja ilman kosteusvaurioita ja ilman tupakointitaustaa.
      Mikäli vaunu tuntuisi sopivalta olisi se väliaikaistila terveempää asuntoa etsittäessä.
      Toisaalta matkailupelit ovat muovista ja ties mistä keinoaineista tehtyjä.
      Nykyisestä asunnosta on kuitenkin lähdettävä. Siihen jääminen maksaa todennäköisesti lopunkin terveyden.

    • Vientiomena

      Tarjoan hajunpoistoon Tehokasta otsonointipalvelua, hajut pois muutamassa tunnissa, tyytyväisyystakuulla. Toimin Helsingistä käsin Puh: 0400445129 Risto

      • Otsonillaan

        Taisi tulla aprillipila vähän etuajassa. Kyllä jo nyt kaikki tietävät viranomaisten varoitettua, että otsoni on hyvin myrkyllistä ja pilaa monet materiaalit. Eikä edes tehoa moniinkaan homeiden aiheuttamiin hajuihin. Eikä tietenkään poista hajun lähdettä lainkaan. Sitä paitsi muistelen, että täällä on mainostaminenkii kiellettyä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe