Taktikoinnista

abiturientti05

Oletteko harrastaneet taktikointia eli hakeneet yliopistolle sinne, minne on helpointa päästä ja sitten yrittäneet siirtyä lukemaan "omaa" alaanne?

Miten olette onnistuneet?

Minne on yleensä helpointa päästä sisälle?

Kerään kaikenlaisia kokemuksia taktikoinnista, kerro siis myös epäonnistumisestasi.

Itselläni on jonkinlainen pakkomielle päästä opiskelemaan nimenomaan yliopistolle. Rehellisesti sanottuna en oikein tiedä mitä, vielä. En kuitenkaan haluaisi viettää useita välivuosia, vaan kartuttaa opintoviikkoja mahdollisimman pian. Siitäkään en ole varma olenko sopivaa yliopisto-ainesta, mutta motivaatiota löytyy.

24

6941

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyn

Ite taktikoin ja alotan ens viikolla opiskelut yliopistossa...:)Ei niin ettei lukemista tarvittas, otin itteeni niskasta kiinni myös siinä. Netistä löydät eri yliopistojen sivuilta aiempien vuosien hakijamäärät ja kiintiöt...niistä sitten laskemaan.

• JBB

Kikkailu ei yleensä kannata, vaan kannattaa lukea määrätty pääsykoekirjallisuus. Se on ainoa oikea tapa.

Jos välttämättä haluaa kikkailla, niin edellisvuosien pistemäärää tarkkailemalla voi ehkä parantaa mahdollisuuksiaan. Jos tänä vuonna olivat pääsypisteet erityisen matalat, niin ensi vuonna kaikki tietenkin hakevat juuri tälle matalan pistemäärän alalle ja kuinka ollakaan pistemäärä nousee. No seuraavana vuonna katsotaan taas aiempia tuloksia ja pistemäärä on korkea ja hakijamäärä pienenee ja silloin kannattaa iskeä.

Tilastoja löytyy mm. täältä:

http://www.helsinki.fi/hum/tdk/valinta/vstat.html

Muista nyt kuitenkin että muutkin kikkailevat hyödyntävät tätä.

• abi05

Siis mistä sivuilta ne tilastot löytyy esim. Helsingin Yliopiston pyrkineet/hyväksytyt?

Surffailin ristiin rastiin tuolla sivuilla mutta ei löytynyt...

• iii
        abi05 kirjoitti:

Siis mistä sivuilta ne tilastot löytyy esim. Helsingin Yliopiston pyrkineet/hyväksytyt?

Surffailin ristiin rastiin tuolla sivuilla mutta ei löytynyt...

Tai sitten olet vain lukutaidoton ja paikkasi ei silloin ole yliopistossa.

Kyllä tuosta linkistä selviää aikas paljon pyrkineitä ja hyväksyttyjä. Tosin vain yhden tiedekunnan osalta, mutta jos sinusta olisi ainesta tutkijaksi, niin jo tuosta olisit löytänyt paljon vinkkejä, joiden kautta saat tietää muista tiedekunnista. Unohda pääsy yliopistoon. Pakkomielle ei ole hyvä asiantila, joten siitä kannattaa pyrkiä eroon vaikka asiantuntijan avulla.

• selvyyden vuoksi
        iii kirjoitti:

Kyllä tuosta linkistä selviää aikas paljon pyrkineitä ja hyväksyttyjä. Tosin vain yhden tiedekunnan osalta, mutta jos sinusta olisi ainesta tutkijaksi, niin jo tuosta olisit löytänyt paljon vinkkejä, joiden kautta saat tietää muista tiedekunnista. Unohda pääsy yliopistoon. Pakkomielle ei ole hyvä asiantila, joten siitä kannattaa pyrkiä eroon vaikka asiantuntijan avulla.

Taitaa itselläsi olla lukutaito hakusessa kun et huomaa, että noi on vain humanistisen tilastot!

Muakin kiinnostais mistä löytyy valtsikan, mat-luonnontieteellisen tai kasvatustieteellisen vastaavat tilastot? Tai löytyykö jostakin jopa koko Helsingin Yliopiston tilastot. Luulisi, että se on julkista tietoa.

• iii
        selvyyden vuoksi kirjoitti:

Taitaa itselläsi olla lukutaito hakusessa kun et huomaa, että noi on vain humanistisen tilastot!

Muakin kiinnostais mistä löytyy valtsikan, mat-luonnontieteellisen tai kasvatustieteellisen vastaavat tilastot? Tai löytyykö jostakin jopa koko Helsingin Yliopiston tilastot. Luulisi, että se on julkista tietoa.

Laitetaan nyt vielä uudestaan. Katso toinen virke. Tähdet auttavat tähtäämisessä.

"Kyllä tuosta linkistä selviää aikas paljon pyrkineitä ja hyväksyttyjä. *Tosin vain yhden tiedekunnan osalta" *

Eli kuka tässä nyt on lukutaidoton. Onko joku väittänyt että kyseessä olisi koko yliopiston tilasto. Jos sinulla olisi älliä (pun intended), niin et kyselisi tyhmiä, vaan etsisit tiedon melko nopeasti.

• hessus
        iii kirjoitti:

"...niin jo tuosta olisit löytänyt paljon vinkkejä, joiden kautta saat tietää muista tiedekunnista..."

Jaa niinku mitä vinkkejä??????

Oletko sattumalta surffaillut ko. sivustolle ja löytänyt sieltä jonkun humanistisen tietoja, entä ne muut "tiedot"? mistäs niitä löytyy?

Aivan sekoboltsi suun soittaja taas... ###

• Sic
        JBB kirjoitti:

Kikkailu ei yleensä kannata, vaan kannattaa lukea määrätty pääsykoekirjallisuus. Se on ainoa oikea tapa.

Jos välttämättä haluaa kikkailla, niin edellisvuosien pistemäärää tarkkailemalla voi ehkä parantaa mahdollisuuksiaan. Jos tänä vuonna olivat pääsypisteet erityisen matalat, niin ensi vuonna kaikki tietenkin hakevat juuri tälle matalan pistemäärän alalle ja kuinka ollakaan pistemäärä nousee. No seuraavana vuonna katsotaan taas aiempia tuloksia ja pistemäärä on korkea ja hakijamäärä pienenee ja silloin kannattaa iskeä.

Tilastoja löytyy mm. täältä:

http://www.helsinki.fi/hum/tdk/valinta/vstat.html

Muista nyt kuitenkin että muutkin kikkailevat hyödyntävät tätä.

Edellisvuosien pistemäärät eivät todellakaan auta kikkailussa. Itse olen kahdesti hakenut Helsingin humanistiseen (tokalla kerralla pääsin) suomen kieltä lukemaan. Monta vuotta suomen kieleen on päässyt reippaasti yli 30 prosenttia hakijoista, mutta tänä vuonna sitten ilmeisesti juuri taktikoijia oli yllättäen runsaasti ja sisään pääsi 26 prosenttia hakijoista. Ikinä ei voi tietää, minä vuonna taktiikkahakijoita (tai hakijoita vain noin yleensä) on enemmän.

Suosittelen hakemaan sinne, minne oikeasti haluat... tai jos taktikoit, hae sellaista alaa, mistä sinulle voi olla hyötyä ihannealallasikin.

• iii
        hessus kirjoitti:

"...niin jo tuosta olisit löytänyt paljon vinkkejä, joiden kautta saat tietää muista tiedekunnista..."

Jaa niinku mitä vinkkejä??????

Oletko sattumalta surffaillut ko. sivustolle ja löytänyt sieltä jonkun humanistisen tietoja, entä ne muut "tiedot"? mistäs niitä löytyy?

Aivan sekoboltsi suun soittaja taas... ###

Vinkiksi olisi pitänyt ymmärtää mm. yliopiston pääsivu. Sieltä puolestaan löytyy hakurivi, jota käyttämällä taas olisi päässyt eteenpäin.

Mutta kuten eräässä lehdessä kirjoitettiin: Nuorten mielipiteet ovat jämäköitä ja ehdottomia, huolimatta siitä, että tietoa ja sen käyttökykyä on äärimmäisen vähän.

http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/04sisaanpaasseet.pdf

Mikä tässä nyt oli niin vaikeata?

Koska olette nuoria ja tyhmiä, niin enpä kerro, miten tiedekuntakohtaisille analyysisivuille pääsee. Selvittäkää itse.

• hessus
        iii kirjoitti:

Vinkiksi olisi pitänyt ymmärtää mm. yliopiston pääsivu. Sieltä puolestaan löytyy hakurivi, jota käyttämällä taas olisi päässyt eteenpäin.

Mutta kuten eräässä lehdessä kirjoitettiin: Nuorten mielipiteet ovat jämäköitä ja ehdottomia, huolimatta siitä, että tietoa ja sen käyttökykyä on äärimmäisen vähän.

http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/04sisaanpaasseet.pdf

Mikä tässä nyt oli niin vaikeata?

Koska olette nuoria ja tyhmiä, niin enpä kerro, miten tiedekuntakohtaisille analyysisivuille pääsee. Selvittäkää itse.

Helppoahan se on käskeä menemään Helsingin yliopiston aloitusssivulle - todella omaperäistä!!!

Tiedoksi muillekin iii on itse todennäköisesti amk-pelle, joka yrittää sotkea yliopistokeskusteluja parhaansa mukaan. Itse kun ei tiedä yliopistosta yhtikäs mitään. Tsägällä tämä pelle on löytänyt humanistisen pääsykoetulokset, siihen tämä tietämys jääkin.

Jos kaveri tietäisi pääsykoetilastojen sijainnin (kuten minä satun tietämään) niin sehän olisi leveillyt sillä tiedolla täällä... mutta kun ei tiedä... TYPERYS!

• Anteeksi kuinka?
        hessus kirjoitti:

Helppoahan se on käskeä menemään Helsingin yliopiston aloitusssivulle - todella omaperäistä!!!

Tiedoksi muillekin iii on itse todennäköisesti amk-pelle, joka yrittää sotkea yliopistokeskusteluja parhaansa mukaan. Itse kun ei tiedä yliopistosta yhtikäs mitään. Tsägällä tämä pelle on löytänyt humanistisen pääsykoetulokset, siihen tämä tietämys jääkin.

Jos kaveri tietäisi pääsykoetilastojen sijainnin (kuten minä satun tietämään) niin sehän olisi leveillyt sillä tiedolla täällä... mutta kun ei tiedä... TYPERYS!

http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/04sis aanpaasseet.pdf

Olihan tuossa linkki sivuille, mistä tiedot löytyvät pdf-tiedostona.

• abi-97

Sulla taitaa olla turha pelko siitä, etteikö yliopistoon pääsisi sisälle ilman taktikointia. Kyllä sinne pääsee. Omasta tuttavapiiristäni en tunne ketään, joka olisi taktikoinut, vaan kaikki hakivat lukemaan sitä ainetta josta olivat kiinnostuneita. Viimeistään toisella hakukerralla yliopiston ovet myös avautuivat.

Motivaatio ja hyvä pääsykokeeseen valmistautuminen riittävät: kun haet, sinun täytyy olla tosissasi ja todella jaksaa panostaa pääsykokeeseen. Mutta mitään yli-ihmisiä eivät muutkaan yliopistoon päässeet ole, esim itse en kirjoittanut yhtään laudaturia ja pääsin silti ekalla yrittämällä vaikka alallani hakijoista vain 10 % pääsi sinä vuonna sisään. Myöskään pääsykokeiden tilastoja ei kannata tuijottaa, sillä vaikka vain esim 10 % hakijoista pääsee sisään, suuri osa niistä jäljelle jääneistä 90 prosentista ei olekaan lukenut kokeeseen tosissaan (monet vain "kokeilevat", tärppäiskö). Kilpailijoita voi siis olla paljon mutta heidän tasonsa saattaa olla todella heikko.

Jos välttämättä haluat taktikoida, ota selvää siitä missä aineissa saa paljon taustapisteitä yo-kokeesta (hyvä asia, jos kirjoitat hyvin) ja toisaalta, missä riittää että pääsykoe menee hyvin (hyvä asia, jos kirjoitukset menevät penkin alle). Ja jos haluat kartuttaa opintoviikkoja mahdollisimman pian: sitähän voit tehdä avoimessa yliopistossa! Avoimessahan voit myös kokeilla paria eri ainetta ja katsoa, mikä tuntuu kiinnostavimmalta.

• abi05

Selvennän hieman, miksi kyselen tästä taktikoinnista. Haluaisin opiskelemaan alaa, jonne on erittäin vaikeaa päästä sisään. Ensinnäkin alalle karsiutuu hakemaan keskivertoa lahjaakkaampia, toiseksi monet sisäänpäässeet lukevat jopa 3-4 kertaa pääsykokeisiin. Tästä syystä en usko, että onnistun sisäänpääsyssä heti abi-kesänä, koska lukiossa ei juurikaan lueta niitä aineita, joita pääsykoe koskee. Minun pitäisi siis kirjoitusten jälkeen ryhtyä pänttäämään kirjapinoa, joka käytännössä pitää osata sanasta sanaan ulkoa pääsykokeissa!

Olenkin ajatellut sellaista taktiikkaa, että pyrin sisään johonkin melko helppoon koulutusohjelmaan, ja luen sitten yliopistossa tämän unelma alani kursseja (niihinhän on oikeus yliopisto-opiskelijalla) ja samalla luen koko vuoden tosissani unelma-alani pääsykokeisiin.

Jos siis jollakin on näppituntumaa siitä, minne on helpointa päästä sisälle - kertokaa ihmeessä vinkkinne!

• Taktikkoko
        abi05 kirjoitti:

Selvennän hieman, miksi kyselen tästä taktikoinnista. Haluaisin opiskelemaan alaa, jonne on erittäin vaikeaa päästä sisään. Ensinnäkin alalle karsiutuu hakemaan keskivertoa lahjaakkaampia, toiseksi monet sisäänpäässeet lukevat jopa 3-4 kertaa pääsykokeisiin. Tästä syystä en usko, että onnistun sisäänpääsyssä heti abi-kesänä, koska lukiossa ei juurikaan lueta niitä aineita, joita pääsykoe koskee. Minun pitäisi siis kirjoitusten jälkeen ryhtyä pänttäämään kirjapinoa, joka käytännössä pitää osata sanasta sanaan ulkoa pääsykokeissa!

Olenkin ajatellut sellaista taktiikkaa, että pyrin sisään johonkin melko helppoon koulutusohjelmaan, ja luen sitten yliopistossa tämän unelma alani kursseja (niihinhän on oikeus yliopisto-opiskelijalla) ja samalla luen koko vuoden tosissani unelma-alani pääsykokeisiin.

Jos siis jollakin on näppituntumaa siitä, minne on helpointa päästä sisälle - kertokaa ihmeessä vinkkinne!

Onhan noita aineita, joilla on jonkinlainen sisäänheittomaine. Oulussa huomasin, että kohtuullisella matikkapäällä pääsi helpolla, joskus suoraan, esim. luonnontieteelliseen. Yhteiskuntatieteellisessä Jyväskylässä tilastotiede oli hyvä väylä, tosin kaverini kertoi että nyt tuo väylä on tukittu koska laitoksella hermostuivat kun valmistumisprosentti niin matala. Itse olen päässyt kahdesti yliopistoon, taisi olla molemmilla kerroilla tiedekunnan tiukimmat aineet. Eka kerralla pistin varapaikkoja, toisella en älynnyt. Sanoisin, että sinulla on hyvä idea, kunhan oikeasti aiot opiskella ja tutkinnon suorittaa, oli se sitten sama tai eri kuin mihin menet sisään. Älä jää roikkumaan välivuosiin kun voit mennä sisään ja opiskella tavoitetutkinnostasi varmaan ainakin perusopinnot ja sivuaineopinnot. Riippuu alasta. Ainoa asia mikä itseä mietitytti oli se, että jollain jää paikka saamatta jos minä menen sinne. Mutta mihin pyritkin, niin motivaatio on yksi tärkeimmistä tekijöistä. Kun osa porukasta on näitä "kysymysten katselijoita", jotka eivät edes yritä sisään, niin ei muuta kuin rohkeasti yrittämään vaikka hakijamäärät ja sisäänpääsyprosentit näyttäisivätkin masentavilta.

• abi 04
        abi05 kirjoitti:

Jeps, mä taisin kans taktikoida... Pyrin oikikseen, en päässyt mut aloitan julkisoikeuden opinnot. Tää on yks osanen koko oikeustieteestä ja varsin hyödyllinen jos vielä jaksan pääsykokeisiin valmistautua! Eli kantsii vähän miettiä mitä oikeesti haluaa ja yrittää päästä haluamaansa mahdollisimman kivuttomasti. Tsemiä sulle kirjotuksiin ja hae nyt sit useisiin paikkoihin et jokin väylä sullekin aukeis. Eikun yrittämään =)

• lääkis
        abi05 kirjoitti:

Tiedän ainakin pari tyyppiä hammaslääketieteellisessä, jotka aikovat pyrkiä vaihtaa lääkikseen jonkun ajan jälkeen. Lääkiksessä ja hammaslääkiksessä on 2 vuotta aivan täysin samaa, hampaalle on vain helpompi päästä ja sitten 2 vuoden kuluttua onkin jo tietoa enemmän ihmiskehosta että kokeetkin sujuu paremmin. Mutta olen kuullu et opettajat ei hirveesti tämmösestä vaihtamisesta tykkää. Lääkiseen ne ei voi vaihtaa suoraa, vaa kyllähän niidenki täytyy pääsykokeissa käydä.

• kemma#fyssa
        lääkis kirjoitti:

Tiedän ainakin pari tyyppiä hammaslääketieteellisessä, jotka aikovat pyrkiä vaihtaa lääkikseen jonkun ajan jälkeen. Lääkiksessä ja hammaslääkiksessä on 2 vuotta aivan täysin samaa, hampaalle on vain helpompi päästä ja sitten 2 vuoden kuluttua onkin jo tietoa enemmän ihmiskehosta että kokeetkin sujuu paremmin. Mutta olen kuullu et opettajat ei hirveesti tämmösestä vaihtamisesta tykkää. Lääkiseen ne ei voi vaihtaa suoraa, vaa kyllähän niidenki täytyy pääsykokeissa käydä.

Kuinka paljon saa korvattua lääkis-kursseja jos lukee yliopistossa fyssaa ja kemmaa esim. vuoden? Mitä kaikkea kannattaa lukea lääkistä varten jossakin muussa tiedekunnassa? Mikrobilsaa? Biokemiaa?

• lääkis
        kemma#fyssa kirjoitti:

Kuinka paljon saa korvattua lääkis-kursseja jos lukee yliopistossa fyssaa ja kemmaa esim. vuoden? Mitä kaikkea kannattaa lukea lääkistä varten jossakin muussa tiedekunnassa? Mikrobilsaa? Biokemiaa?

mulla itellä on ihan sama tilanne, et pyrin ens keväänä lääkikseen ja opiskelen nyt tän vuoden kemmaa ja fyssaa lääkiksessä. mä oon saanu semmosen käsityksen katsoessani kaverini opiskeluja lääkiksessä et niit pysty suoraan korvaamaan ku 10 opintoviikon verran mitkä on vapaavalintaisii lääkiksessä. mutta siis ei oo varmaa tietoo, tälläiseen tulokseen olen itse tullut.

• doc
        lääkis kirjoitti:

mulla itellä on ihan sama tilanne, et pyrin ens keväänä lääkikseen ja opiskelen nyt tän vuoden kemmaa ja fyssaa lääkiksessä. mä oon saanu semmosen käsityksen katsoessani kaverini opiskeluja lääkiksessä et niit pysty suoraan korvaamaan ku 10 opintoviikon verran mitkä on vapaavalintaisii lääkiksessä. mutta siis ei oo varmaa tietoo, tälläiseen tulokseen olen itse tullut.

Jepjep, ei saa mitään korvattua. No siis ne vapaavalintaiset joo, mut nehän saa myös kielistä ja aivan kaikista yo-opinnnoista eli siis 10 ov verran. ja mitä hampaalta lääkikseen vaihtaneisiin tulee, niin kokemuksesta voin sanoo et näin se menee: Joka vuosi ainakin puolet hampilaisista sanoo että vaihtavat lääkikseen. Tosiasiassa n. 5 per kurssi hakee ja 1-3 pääsee sisään. Ei oo mitenkään helppoo samaan aikaan opisekella lääkiksessä ja lukee lääkiksen pääsykokeisiin. Lääkiksessä ei opiskella yhtään fyssaa eikä kemiaa, joten ne jää kivasti unholaa siinä opiskellessa, joten pääsykokeisiin täytyy päntätä ihan yhtä tosissaan kuin ei lääkisläistenkin. Mut tosiaan, muutama hampilainen aina joka vuoosi vaihtaa sujuvasti lääkiksen puolelle! Eli kannattaa tääkin vaihtoehto pitää mielessä. Eikä sinne hampaalle nyt niin helppo ole päästä. Kannattaa myös miettiä ruotsinkieliselle linjalle hakemista, jonne myös on helppo päästä ja kieli ei todellakaan fiksulle abille ole se kynnyskysymys

• helppo ja helppo
        doc kirjoitti:

Jepjep, ei saa mitään korvattua. No siis ne vapaavalintaiset joo, mut nehän saa myös kielistä ja aivan kaikista yo-opinnnoista eli siis 10 ov verran. ja mitä hampaalta lääkikseen vaihtaneisiin tulee, niin kokemuksesta voin sanoo et näin se menee: Joka vuosi ainakin puolet hampilaisista sanoo että vaihtavat lääkikseen. Tosiasiassa n. 5 per kurssi hakee ja 1-3 pääsee sisään. Ei oo mitenkään helppoo samaan aikaan opisekella lääkiksessä ja lukee lääkiksen pääsykokeisiin. Lääkiksessä ei opiskella yhtään fyssaa eikä kemiaa, joten ne jää kivasti unholaa siinä opiskellessa, joten pääsykokeisiin täytyy päntätä ihan yhtä tosissaan kuin ei lääkisläistenkin. Mut tosiaan, muutama hampilainen aina joka vuoosi vaihtaa sujuvasti lääkiksen puolelle! Eli kannattaa tääkin vaihtoehto pitää mielessä. Eikä sinne hampaalle nyt niin helppo ole päästä. Kannattaa myös miettiä ruotsinkieliselle linjalle hakemista, jonne myös on helppo päästä ja kieli ei todellakaan fiksulle abille ole se kynnyskysymys

siis hampaalle ei ole helppo päästä mutta ruotsille on? muistelisin että sinne on suunnilleen yhtä suuret pisterajat... tietysti jos tarkoitit ruotsinkielistä hammaslääketieteellistä (onko edes sellaista?)

• Kerro!
        abi05 kirjoitti:

Kerro ihmeessä mitä alaa aiot lukemaan, niin osattais antaa parempia vinkkejä!

• auringonystävä

Olen pyrkimässä keväällä -05 lääkikseen, ja koska sinne on kuitenkin aina nihkeetä päästä, olen tehnyt plan B:n. Menen papereilla matikan laitokseen sisään, luen bilsaa, kemmaa, fysiikkaa yms. , joista voi olla hyötyä seuraavan vuoden pääsykokeissa ja yritän uudelleen lääkikseen seuraavana keväänä hyvin valmistautuneena ja rautainen laskurutiini päässäni.

Saattaa tosin olla, että hurahdan vaikka bilsaan, joka kiinnostaa myös, mutta onpahan sinnekin sitten helpompi pyrkiä, kun on voinut jo lukea perusbilsaa matikan laitokselta käsin.
      Että nyt vaan pitää toivoa, että jossain vaiheessa jokin suunnitelma vielä alkaa maistua ykkösvaihtoehdolta ja näyttää realistiselta. :)

• taru

juu, sama on munkin suunnitelma - eli ens keväänä lääkiksen pääsykokeisiin ja jos eivät ovet ekalla kerralla aukea, niin sitten tarkoitus olisi ujuttautua sisään matemaattis-luonnontieteelliseen papereilla ja valmistautua seuraavaan kertaan... ehkä taktikointia, mutta tyhjän päälle en aikonut jäädä.
        tai sitten karkaan ulkomaille, sinne kun on pitkälti paperihaku. :)

• lääkikseen tosiaan
        taru kirjoitti:

juu, sama on munkin suunnitelma - eli ens keväänä lääkiksen pääsykokeisiin ja jos eivät ovet ekalla kerralla aukea, niin sitten tarkoitus olisi ujuttautua sisään matemaattis-luonnontieteelliseen papereilla ja valmistautua seuraavaan kertaan... ehkä taktikointia, mutta tyhjän päälle en aikonut jäädä.
        tai sitten karkaan ulkomaille, sinne kun on pitkälti paperihaku. :)

niin vaikee päästä?Tiedän pari tyyppiä jotka ei ees oo käyny lukioo,vaan kotona itsenäisesti opiskelleet lukion kurssit matikasta,fyssasta ja kemiasta.Sen jälkeen pyrkineet AMK-toikkarilla lääkikseen(ei muuntokoulutukseen),ja molemmat pääs eka kerralla sisään.Itse aattelin yrittää samaa,mut noista tein jutuista tulee kauhee rimakauhu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      73
      5022
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      121
      4727
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4213
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      107
      4189
    5. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      3
      3338
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      125
      3147
    7. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2848
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2787
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2783
    10. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2762
    Aihe