Olin juuri pari tuntia sitten lenkillä koiran kanssa ja näin aivan ihmeellisen linnun, se oli haukka tai kotka varma en ole mutta se oli valtava. Asun maaseudulla ja täällä paljon peltoja ympärillä. Olin juuri kulkemassa peltotietä pitkin kun näin linnun se oli niin iso että aluksi kaukaa luulin sitä harmaahaikaraksi kun niitä täällä joen vierellä asustelee. Kun se lensi lähemmäksi se kumminkin paljastui haukaksi ,sillä kaarteli peltojen yllä.
Tiedän minkä näköinen on hiirihaukka ja kanahaukka sillä niitä lentelee täällä yhtenään ja pihassakin käy etenkin varpushaukkoja. Eniten kiinnitin huomiota sen kokoon se oli paljon kanahaukkaa isompi ja eri värinenkin. Selkäpuolelta se näytti tummanruskealta. Siipien alapuolelta erottui selkeästi tummat laikut siipien kärjissä, siiven ala osan olivat vaaleat.
Nuo siipien alapuolien kärjet näyttivät mustalta. En tosin nähnyt lintua aivan läheltä noin 50 metrin päästä.Mikä haukka se on? vai onko kotka? Lintukirjasta yritin katsoa mutta en löytänyt sopivaa, mikä vastaisi sitä. Eniten se muistuttaa ruskosuohaukkaa, mutta eikö ne elä pohjoisemmassa?. Nimittäin asun ihan etelässä porvoon seudulla.
Mikä haukka? vai onko kotka?
3
770
Vastaukset
- alexi
Arvelen kyseisen linnun olevan koiras ruskosuohaukan.
Se pesii suht´yleisenä Etelä-Suomessa ja sen esiintyminen painottuu eteläiseen suomeen, kun taas sinisuohakka on selvästi pohjoisempi laji.- oiva
se näyttää kaarrellessaan ehkä isommalta kuin onkaan. ja mahdollinen hämärä havaintoaikana korostaa kokoa entisestään.kuvaamasi tuntomerkit sopivat.
oliko vettä lähellä? - lenkkeilijä
oiva kirjoitti:
se näyttää kaarrellessaan ehkä isommalta kuin onkaan. ja mahdollinen hämärä havaintoaikana korostaa kokoa entisestään.kuvaamasi tuntomerkit sopivat.
oliko vettä lähellä?Oli vettä lähellä,sillä tuossa aivan peltojen vieressä virtaa porvoon joki. Ei ollut silloin hämärä, aurinko paistoi ,välillä meni taas pilveen. Kaipa se sitten oli ruskosuohaukka. Kun tarkoitin tuo kotka juttua, ajattelin jos se olisi ollut poikanen, tuskin täysikasvuinen sillä ne isoja..
kiitos vastanneille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552705
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322315- 792178
- 951996
- 521875
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339