te jo synnyttäneet

sairaala.

en tiedä onko ihan oikea paikka, mutta ajattelin täältä saavani paremmin vastauksia.

Milloin sairaalaan kannattaa lähteä jos haluaa keritä saada kivunlievitystä? kävin toissapäivänä vauvan kokoarviossa ja oli vain 2670g arvio :/ muilla ollut näin pieni?
JA kohdun kaulaa ei ole, paikat kypsyneet ja 2cm auki. En myöskään haluaisi lähteä liian aikaisin, ahdistaa se sairaala muutenkin joten haluaisin mahdollisimman pitkään kitua kotona, mutta miten paljon supistuksia tarvitsee, että on auki sopivasti?

10

301

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hr5hg4

Meidän lasten syntymäpainot ovat olleet 2,6 ja 2,8 :D Esikoinen käynnistetty, joten sen perusteella en osaa sanoa millon. Kakkoselta mulla supisteli kotona säännöllisesti 5h, jonka jälkeen päätin lähteä näytille ja jäin silloin sairaalaan (sain valita haluanko käydä vielä kotona odottelemassa). Supistukset tyssäsi aamuun mennessä, mutta oli edennyt kuitenkin sen verran, että puhkaisivat kalvot ja sitten se synnytys vasta lähti käyntiin kunnolla. Minä sanoisin, että sairaalaan kannattaa lähteä siinä vaiheessa, kun supistuksen tullessa pystyy vain halailemaan seinää ja tulee kaikki maailman kirosanat mieleen. Mulla nuo kakkosen lähdösupistelut oli muka kovia, mutta vasta ku ne oikeat alkoivat, tajusi, että ei se pelkkä pieni huokailu supistuken aikana ollutkaan vielä mitään :D Mutta pääosinhan se sääntö ensisynnyttäjällä on, että sitten sairaalaan, kun ei pärjää enää supistusten kanssa kotona.

• pyrvkdvjurd

Ei siitä kivunlievityksestä voi varmasti sanoa mitä kenellekin ehtii, mutta kyllä suurimmalle osalle etenkin ensisynnyttäjiä jotain ehtii antaa. On muitakin kuin epiduraali, esim joitain kipupiikkejäkin voivat antaa. Itse sain elä kipupiikin, sitten epiduraalin ja kun se ei selkänikamaongelmieni vuoksi täysin purrut, vielä uudestaan kipupiikin ja kokeilimpa vielä ilokaasuakin loppuvaiheessa. Synnytys kesti 19 tuntia. Sairaalaan voi täällä ainakin lähteä kun supistuksia tasaisesti 10 min välein. Itse lähdin kun siitä oli 7-8 min välein, perille päästyä väli oli enää 5 min, matkaa sairaalaan puoli tuntia. Mutta yksilöitä olemme kaikki...

• eaklj

Tuo 10 minuutin väli koskee uudelleensynnyttäjiä. Ensisynnyttäjä voi odotella kotona, kunnes supistusväli on viitisen minuuttia.

• edellinenvastaajaäiti
        eaklj kirjoitti:

Tuo 10 minuutin väli koskee uudelleensynnyttäjiä. Ensisynnyttäjä voi odotella kotona, kunnes supistusväli on viitisen minuuttia.

Ehkäpä riippuu myös siitä paljnko on matkaa sairaalaan,onko esim 65 km kuten minulla vai 120 km kuten kaverillani joka juuri muutti itä-suomeen.

• eaklj
        edellinenvastaajaäiti kirjoitti:

Ehkäpä riippuu myös siitä paljnko on matkaa sairaalaan,onko esim 65 km kuten minulla vai 120 km kuten kaverillani joka juuri muutti itä-suomeen.

Varmasti riippuu tosian siitä. Jos ap asuu kaukana sairaalasta niin sitten ajoissa liikkeelle, mutta jos sairaala on lähellä, niin sitten tuo viiden minuutin supistusväli on ihan hyvä. Ensisynnyttäjät kuitenkin tapaavat mennä sairaalaan aivan liian aikaisin, harvinaisempaa on että ei tajua ajoissa lähteä...

• ^aloittaja-

Sairaala matkaan menee noin tunti. Olen vain niin sairaala kammoinen, että en tiedä miten sinne uskallan lähteä, en haluaisi mennä turhan aikaisin.

• emilia^^92

itse lähdin sairaalaan aamulla kun supistukset olivat jatkuneet läpi yön säännöllisinä, sairaalaan oli silloin matkaa 50km, mutta tosiaan kotona voi olla niin pitkään kuin pärjää kipujen kanssa, itselläni sairaalaan päästyä ovien eteen meni vedet, ja 4cm olin auki:)

• ............

Hei. Itse lähdin sairaalaan kun säännöllisiä supistuksia oli tullut 2 h ja väli tiheni 4 min. Matkaa meiltä oli puol tuntia. Sairaalaan kirjautuessa olin 5 cm auki ja 10 h meni vielä tuosta että lapsi syntyi :)

Hyvä muisti sääntö on että säännöllisiä supistuksia noin 5 min välein ja ne on jatkunut ainakin tunnin. Tai kun et enää yksinkertaisesti kestä ilman kipulääkitystä. Alat puremaan pöydän jalkoja etkä hymyile enää ollenkaan. Jos sinua vielä lähtiessä kiinnostaa "onko tukka hyvin" ei kannata lähteä. Näin ekaa kertaa synnyttäneillä.. Mutta muista sun tapauksessa varata tuohon automatkaan aikaan :)

• yksiedellisistävastaajis

Minäkin olin tavallaan sairaalakammoinen ennen synnytyskokemusta, mutta huomasin että ainakin meillä oli tosi mukavat ja ystävälliset avuliaat kätilöt ym eikä tullut yhtään ns sairaalamainen olo.

Sen vielä lisäisin, että kun mulla alkoi kotona supistukset laittoi se myös oksentamaan kivun tullessa ja kun matkaa sairaalaan jonkun verran oli... Päätimme lähteä myös sen takia matkaan jos se jatkuisi ja pahentuisi etten joka paikkaa sotkisi :-S .... Ja jatkuihan se oksentelu ensimmäiset 6-8 tuntia, eli vielä sairaalassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      32
      5165
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      66
      4158
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3706
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2738
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      158
      2564
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      61
      2404
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      28
      2265
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2209
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      138
      1735
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1568
    Aihe