Uusimmassa TM:ssä. Heikkoina hetkinäni olen puolivakavissani harkinnut Subarun hankkimista kun Subarun nelivetoa on niin mainostettu ja kehuttu. TM:n vertailussa Subarun neliveto ei ollut sen kummempi kuin muillakaan merkeillä.
TM:n vertailussa yhtä vaille kaikkien nelivetojen vaihteistot taisivat ylikuumeta, minkä jälkeen autosta tuli joko kaksipyörävetoinen, tai ei sitäkään.
Totuus Subarun nelivedosta
31
5750
Vastaukset
- 4wd
Ohjekirjoissa kyllä kerrotaan tästä kuumenemisesta. Laitteistoja oikein käyttämällä sitä ei tapahdu. Väärin käyttämällä kyllä. Se, että tällaista tapahtuu TM testissä kertoo, ettei tainnut testaajat lukea manuaaleja ennen testejä. Ei kai nyt tekniikkaa kannata ehdoin tahdoin rikkoa silkkaa typeryyttään. Eihän nyt testiä pidä lukea niinkuin piru raamattua, vaan omaakin ajattelua saa käyttää.
- hehehee.
Kielletäänkö subarun ohjekirjassa ajaminen lumessa?Onpa todella vakuuttava neliveto.
- 8421
hehehee. kirjoitti:
Kielletäänkö subarun ohjekirjassa ajaminen lumessa?Onpa todella vakuuttava neliveto.
Heheee,typerys. Kuka sen kieltää,on tullut ajettua hangessa enemmän kuin sinä asfaltilla. Pitää ymmärtää ottaa luistoesto pois,liekkö liikaa vaadittu uusavuttomilta?
- Hämmästynt
Mikä siellä vaihteistossa tarkalleen ottaen on se osa joka ylikuumenee? Onko se viskokytkin?
- heheehee...
8421 kirjoitti:
Heheee,typerys. Kuka sen kieltää,on tullut ajettua hangessa enemmän kuin sinä asfaltilla. Pitää ymmärtää ottaa luistoesto pois,liekkö liikaa vaadittu uusavuttomilta?
Hehee itsellesi,ei se todellakaan luistonesto tähän nelivetojärjestelmän ylikuumenemiseen vaikuta.Totuushan on ettei näitä näköismaastureita ole tarkoitettu oikein mihinkään,ominaisuudet ovat melkoisen kehnoja kaupungissa,matka-ajossa sekä ns.maastossa.
- jaaha taas näit
Osa ei osaa ajatella,eli turha toivo.
Ostin aikanaan kitkatenkaat, TM:n testivoittajat.pahempia kusiluistimia sai hakea.
Amerikkalaiset raitakuviolliset halpisnastat olivat ylivoimaisia näihin testivoittajiin verrattuna,usko tekniikanmaailman puolueettomuuteen meni, jos sitä nyt koskaan olikaan.
Noita nelivetotestejä en ole lukenut,mitä nyt muutaman trailerin katsonut you tubesta(http://www.youtube.com/watch?v=0_MXK2nzt2Y) mutta omat kokemukset 6:sta maasturista,Crv:stä Outlanderista ja aiemmasta 2011 mallisesta Outbackista saivat köyhän tarttumaan automaatilla varustettuun 2013 malliseen Outbackkiin, jotta omat kokemuksetko höpöjä?- 4x4
Höpöhän on onnelinen Hondamies?
- Kaikki ne on huonoja
Joo näyttää olevan menossa huonoon suuntaan subaru. Onneksi on vanhan ajan 2.5xt malleja manuaalina niin vielä pääsee minne on tarve. Harmi että pilaavat mainion auon nykymaailman elektoniikkapelleilyn co alttarille. Onneksi pian saadaan 4awd sähkömoottorit joka vanteeseen ja taas on neliveto. Samalla saa ajonvakautuksen juuri oikeaksi samalla kun kukaan ei osaa enää itse ajaa.
En tiedä ketä palvelee nykysuuntaus ettei auto enää vedä vaan tappaa tehonsa kun pitäisi mennä olkoon edessä tai tkana vaikka mitä. Onneksi on 2,5xt.
Mutta ketjun aloittaja,aja vaan dösällä ja kerää pulloja niin saat joskus sinäkin ajokortin.- Symmetrinen höpö
Aloittaja ajaa Tojotalla ja autonvaihto on ajankohtaista. Kun sopiva merkki ja malli löytyy sopivaan hintaan, teen kaupat. TM:n artikkelin luettuani petyin nelivetoihin yleensä ja erityisesti Subarun toteutukseen. Subarun nelivetoa mainostetaan muita vastaavia kyvykkäämpänä, mutta eipä vaan näyttänyt olevan. Haldexit ovat jopa Subarun tekniikkaa pätevämpiä.
- Jälkijoukkoa
Symmetrinen höpö kirjoitti:
Aloittaja ajaa Tojotalla ja autonvaihto on ajankohtaista. Kun sopiva merkki ja malli löytyy sopivaan hintaan, teen kaupat. TM:n artikkelin luettuani petyin nelivetoihin yleensä ja erityisesti Subarun toteutukseen. Subarun nelivetoa mainostetaan muita vastaavia kyvykkäämpänä, mutta eipä vaan näyttänyt olevan. Haldexit ovat jopa Subarun tekniikkaa pätevämpiä.
Sehän oli Tojo siinä testissä aika lailla häntäpäässä.
- Symmetrinen höpö
Jälkijoukkoa kirjoitti:
Sehän oli Tojo siinä testissä aika lailla häntäpäässä.
Niin oli. Tojotan täydellinen epäonnituminen ei ole minulta pois, eikä käy itsetunnon päälle. Testin luettuani - ja muutenkaan en ikipäivänä ostaisi RAVia. Uusi RAV taitaa olla Tojotan suurin pohjanoteeraus ikinä koskaan. TL:ssa todettiin että melutaso on suurempi kuin pikkuautoissa ja absoluuttisesti 1970-luvun tasolla. TM:n vertailussa ei toiminut moottori, ei kaksi- eikä neliveto.
- automaatit
Symmetrinen höpö kirjoitti:
Aloittaja ajaa Tojotalla ja autonvaihto on ajankohtaista. Kun sopiva merkki ja malli löytyy sopivaan hintaan, teen kaupat. TM:n artikkelin luettuani petyin nelivetoihin yleensä ja erityisesti Subarun toteutukseen. Subarun nelivetoa mainostetaan muita vastaavia kyvykkäämpänä, mutta eipä vaan näyttänyt olevan. Haldexit ovat jopa Subarun tekniikkaa pätevämpiä.
Testissä olivat automaattivaihteiset autot. Yhdessäkään ei ole keskitasauspyörästöä vaan monilevykytkin. Testissä kaikkien neliveto toimi ilman vedettävää kuormaa. Vedettävän kuorman kanssa tuli ongelmia ylikuumenemisen suhteen kaikilla muilla, paitsi yhdellä.
Subarun manuaalimalleissa on perinteinen keskitasauspyörästö. Jos nelivetoon tulee kohdistumaan normaalia kovempi rasitus, niin manuaali subaru kehiin. Tai sitten audi, jossa on torsen/kruunupyörästö, eikä ole kaksoiskytkin vaihteistoa. Tai sitten oikea maasturi.
- kari a
Nyky haldexit eivät ole enään huonoja,mielummin haldex kuin vajaavetoinen.
Omat Subaruni ova toimineet moitteettomasti,myös lumella ja syksyisillä kelirikkoteillä ja 30 vuotta nelivetoisella ajaneena en vaihda vajaavetoiseen.
Aloittajan tyyli sekoittuu kyllä provoiluun ja on ymmärrettävää jos vastaukset ovat osin saman tasoisia. - Jeeeeeeepp
Jep. Provoilua.. Mutta. Kyllä se Subarun jatkuva neliveto on parempi kuin kytkeytyvä, eikä tarvi pilkkua viilata tekniikan toteutuksesta jne. Se turhaa. Jos käyt kokeilemassa hiffaat kyllä. Subaru on hyvä. Tietysti land rover defender pesee kaikki nämä lelut mutta kuka sitä ihan oikeasti tarvii?
- ythi
Uskooko jokun tosiaan TM:ää???? Ei voi olla totta!
- jskdsj
Ongelmia muillakin:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=13&t=4848- Daciacduster
Kyllä myös daciassa on aika hyvä neliveto tekniikka. Kevään olen kelirikkoteitä ajellut ja hyvin menee.
- sub outb
Daciacduster kirjoitti:
Kyllä myös daciassa on aika hyvä neliveto tekniikka. Kevään olen kelirikkoteitä ajellut ja hyvin menee.
Dacia eri peli kuin Subaru, ei ole symmetristä nelivetoa vaikka kehuvatkin hyväksi.
- 19-14
vaginan maailma vauhdissa tuossa testis mis kuumeni yhtä vaille kaikki.Olisko ne valmistajan ohjeet vastaavia tilateita varten kuitenkin pitäny lukea??Kun ohjekirja sanoo subarun tapaukses et tuollaisis tilanteis se vatun luistonesto pois ja x-mode päälle jotta autokin tajuaa rääkin tulevan.Kas kun eivät testanneet outlanderin tapaukses 2wd asennos ja ihmetelly miks tää ei etene.Toki automaatti subaru ei ole täysin oikea nelikko,vaan se manuaali.Silti väärinkin käytettynä yksi parhaista
- eesaaaaa
subaru neliveto on ehdottomasti kyllä ykkönen.
- SubieVoitti
Uutta autoa olin hommaamassa ja kävin kaikkien merkkien kilpailijat nelivedoista läpi ja päädyin subaruun on ihan erimaailmasta kuin muut kotterot.
- SiksiMaailmanEnitenMyyty
No tuon nyt tietää kaikki sellaiset, jotka tarvitsevat arkiseen liikkumiseensa luotettavan nelivedon. Asfaltillahan toimii kaikki.
Itse ostin ensin käytetyn jotta voisin siihen tutustua kunnolla ja nyt sitten uuden. On se niin mukava ajaa. Valitettavasti vaan jälleenmyyjät ovat taidottomia eteenkin Helsingissä.
- 94040044
TM edellisessä katumaasturivertailussa Subaru Forester CVT automaatti oli muuten ainoa katumaasturi joka lähti rullilta heti vaikka vain yhdellä pyörällä oli pitoa.
- MuukinMaailmaSenTietää
No kyllä me Subarun omistajat, ja sillä ajavat tuon tiedämme. Varsinkin siellä, missä sitä todellista talvea on vielä jäljellä...
- Imppumies
Totuushan on että subarun neliveto ei ole teknisesti läheskään parasta mitä voi saada, mutta se on halpa ja kevyt esim audin torseniin verrattuna. Torsen on lukkona varmempi kuin visko jonka pito heikentyy viskoöljyn vanhetessa. Nykyään subarun maastureisaa on vain yksi lukko keskitasauspyörästössä. Subaru on siirtynyt tekniikkaan jossa sutivaa pyörää jarrutetaan jarrulla jotta voima siirtyy pitävämpään pyörään. Impreza STI oli aikoinaan varsinainen peto lumessa DCCD:n ja etu/taka päiden lukkojen ansiosta. Omassa WRX:ni on takalukko ja keksilukko. Ihan pätevä laite sekin. Mutta subarun neliveto ainakin nykymaailmassa on kaukana parhaasta. Se on kustannustehokas. Ja sen ansiosta auton hinta ei pomppaa taivaisiin nelivedosta huolimatta. Audin MB ja BMW ovat pyyhkineet ohi elektronisesri ohjatuilla monilevykytkin/torsen järjestelmillä. Pakko mainita vielä mersun G sarja jossa kaikki kolme lukkoa voi lukita yksitellen manuaalisesti napin painalluksella.
En sano että subarun neliveto on huono, mutta ei sillä kuuhun päästä. Termi jatkuva symmetrinen neliveto vaan herättää luottamusta.
T. Impreza miesMun Subarussa ainoat lukot taitaa olla ovissa ja luukuissa. Kun on elektroninen voimanjako.
Mutta kyllä sekin on parempi kuin joku avustava neliveto, kuten Haldex.
- Toimiihyvin
Torsenit on perinteisesti olleet herkkiä jäämään ristiriipuntaan. Silloin tarvitaan elektronista luistonrajoitinta ihan yhtälailla kuin Subaruiden vastaavassa versiossa. Ei se Audin Torsen sen kummempi ole. Subarussa on yhtälailla jatkuva neliveto. Haldex nelivedot on vielä erikseen ja ne jakaa voimaa vasta silloin taakse kun etupää jo vähän sutaisee. Nykyversiot tekevät sen kyllääkin jo nopeammin kuin takavuosien Haldexit. Haldexit löytyy mm. poikittaismoottorisista Audeista. Kaikki Audin Haldexit -ja Torsen nelivedot ovat saman Quattro kauppanimen alla.
Subarun neliveto on edelleen yksi parhaista nelivedoista.- Haldexnothnks
Onko manuaalivaihteisissa nyky subaruissa edelleen ns. oikea, eli jatkuva neliveto? Vaikuttaa, että lähes kaikki henkilöautojen nelivedot nykyisin lähtökohtaisesti etuvetoja ja vasta sutaistessa myös takapää tulee mukaan. Näin myös useiden ennen torsen nelivetoisten audi mallien kohdalla, kun quattro ultra tuli markkinoille.
- Forforre
Haldexnothnks kirjoitti:
Onko manuaalivaihteisissa nyky subaruissa edelleen ns. oikea, eli jatkuva neliveto? Vaikuttaa, että lähes kaikki henkilöautojen nelivedot nykyisin lähtökohtaisesti etuvetoja ja vasta sutaistessa myös takapää tulee mukaan. Näin myös useiden ennen torsen nelivetoisten audi mallien kohdalla, kun quattro ultra tuli markkinoille.
On se jatkuva niin kauan kunnes veto karkaa sutivan pyörän kautta. Toki jarrulla yritetään hillitä sutimista, mutta ei se korvaa tasauspyörästön lukkoa.
Taitaa vaan olla manuaalivaihteiset subarut katsomassa markkinoilta. - Kolme_sutii_neljäs_vie
Jos kolme pyörää sutii, niin vielä se neljäs, jolla pitoa on yrittää viedä auton pinteestä. Muuten olet oikeassa, vaan päin vastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1639646Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde503095Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja422861- 612659
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012065- 1091986
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251903Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä541470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121286- 281251