Eli autossa löytyy jokin 90-luvun JVC jossa radio ja aux sisääntulo. Myös 6 CDn vaihtaja takakontissa jota tuolla mankalla ohjataan.
Kysynkin nyt, että kannattaako hankkia uudempaa soitinta autoon? Paraneeko äänenlaatu? Onko uusissa parempi radion vastaanottokyky kuin vanhassa?
Autossa on 4 kaiutinta; edessä 4x6 jotka päivitin groundzeroihin ja takana orkkikset (80-luvulta) 6x9. Ääni on nytkin tarpeeksi hyvä museoautoksi mutta toki saisi olla parempikin. Mitään vahvistimia ei ole tarkoitus laittaa, harrasteauto kuitenkin kyseessä.
Vai tekivätkö ennen parempia soittimia?
90-luvun mankka VS nykypäivän mankka?
10
269
Vastaukset
- minä vaan
Jos soitin toimii ja radio pitää signaalinsa radion puolella hyvin niin ei ole järkeä vaihtaa. Toki äänenlaatu on parantunut huimasti tänä aikana mutta pelkistetyllä järjestelmällä sitä ei huomaa. Nykyään lähinnä vaihdetaan soitinta koska halutaan joko puhelin integroitua soittimeen tai muistitkulle paikka. Jos näitä ominaisuuksia ei kaipaa niin vanhallakin pärjää.
- irwfiwjepow4
"Toki äänenlaatu on parantunut huimasti tänä aikana "
Tarkentaisitkos hieman, mitä ym. lausumalla tahdoit sanoa?
Tarkoititko radion vastaanottoa, cd-soittimen äänenlaatua, päätevahvistimia vai jotain muuta? Mitä?
- minä vaan
Kokonaisuudessaan äänenlaatu on parantunut soittimissa tänä aikana. Levyjen lukutekniikka on parantunut huimasti ja soittimien sisäiset komponentit ovat kehittyneet jolloin myös äänenlaatu paranee. Toki sama pätee myös muihin komponentteihin kuin pelkästään soittimiin, mutta tässä asiayhteydessä tarkoitin soitinten kehittymistä 20v aikana.
- ijpijöpokol
Minä olen taipuvainen uskomaan, että cd-soittimet olivat jo v. 1993 siinä määrin hyviä, etteivät erot äänessä nykysoittimiin verrattuna, ainakaan paikallaan olevassa autossa, olisi kovin suuria. Kyseessä tosin on pelkkä mutu, eikä minulla ole esittää aukottomia faktoja uskomukseni tueksi.
Käsityseni mukaan merkittävin kehitys on tapahtunut prosessoreiden laskentatehossa ja soitinten lukupäissä, mutta kuuluihan se cd-musiikki liikkuvassakin autossa jo silloin ammoisina aikoina. Analogisten komponenttien osalta saattaa olla jopa niin, että ne ovat nykyään huonompia, kuin silloin.
Muistelisin myös, että 90-luvulla ei tainnut olla paljoakaan d-luokan vahvistimia.
- hz=my life <3
laatu voi parantua...mutta jos radioon tulee joku vika niin vanhempi on helpompi korjata:D esim vaihtaa sieltä sisältä johtoja....itselläni palvelaa enoni 3:ssa autossa ollut radio :)(joku random merkki 1990-2001)
- GrandTouringCoupe
Eli siis radion vastaanottokyky eikä vahvistusteho ole olennaisesti parantunut sitten 90-luvun mankkaan verrattuna?
Nykymankoissakin luvataan 4 x 50W mutta taitaa olla murto-osa tuosta sitten käytännössä se teho mitä ulos tulee. Miten lie vanhemmissa soittimissa? Enemmän vai vähemmän tehoa?
Puhe siis 90-luvun mankat vs nykypäivän. - minä vaan
Tehoissa ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia sitten 90-luvun koska soitimen tehot riittävät tänällään 98% asiakkaista. Nykypäivän soittimen tehot pyörivät siellä 15-18w per kanava. Teknisesti muuten soittimet ovat muuttuneet sisuskaluiltaan paljon. Itse varsinainen vahvistin osuus soittimessa on neljännes siitä mitä 90-luvulla. Komponenttien koko pienenee ja soittimeen saadaan enemmän ominaisuuksia. Nykyiset dps-soittimet pitää sisällään jo enemmän laskenta tehoa prosessoreissa kun 90-luvun tietokoneet.
- owrgåwp+2394i+w2
On totta, että dsp:llä saadaan tehtyä äänelle lähes ihmeitä, mutta eihän kaikissa nykypäivänkään soittimissa ole dsp:tä sisään rakennettuna.
Edelleen olen taipuvainen uskomaan, että hyvälaatuinen ja kunnossa oleva 90-luvun soitin pistää tiukasti kampoihin ilman dsp-ominaisuuksia olevile nykypäivän soittimille, etenkin paikallaan olevassa autossa.
- minä vaan
Joo toki kaikissa ei ole tuota dsp:tä. Nykypäivän perussoitinten huippua edustaa jo nytten ehkä hieman vanha alpinen 9880r. Tässä soittimessa on äänenlaatu ja valmistuslaatu kunnossa. Tähän aika harva 90-lukulainen pääsee samalle tasolle vaikka olisi edustanut mallisarjansa huippua.
paras ääni on edelleen soittimessa jossa ei muokata ääntä joilla dsp laitteilla. Tosin ääni kuva on vaikea saada kohdalleen autossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833