kuuluuko murrosikään???

.silja.

tiedän olevani periaatteessa hieman erilaisempi kuin muut, jos voin erilaisuudesta puhua, jokianen on kuitenkin yksilö, ja erilainen jo sellaisenaan. kuitenkin jos pyytäisin jotain aikuista ajattelemaan tyypillistä 15vuotiasta, olisin luultavasti suunnilleen vastakohta.
minulla ei ole oikeastaan yhtä ainutta ystävää. luokallani on todella monta mukavaa ja kivaa ihmistä, mutta en tiedä, miksi kuitenkin jokaikisen välkän vietän yksin. vielä ala-asteella olin "kaikkien kaveri" tunsin kaikki ja kaikki tunsi mut. kuitenkin yläasteella kaikki vanhat ystäväni menivät eriluokille ja saivat uusia ystäviä. jotkut saattavat moikata vielä koulussa, mutta juuri kukaan ei tule puhumaan. nykyisistä luokkakavereistani en tiedä... en uskalla vain mennä tunnilla istumaan niiden lähelle ja liittyä keskusteluun... jotenkin olen erwakoitunut tahtomattani, en osaa enää olla kavereiden kanssa niinkuin ennen. mietin kamalasti asioita... olen periaatteessa buddhalainen vaikka kirkkoon kuulunkin, äitini ei anna erota kirkosta, isälleni se on yks hailee....
tänään varsinkin on ollut kovin yksinäinen ja hylätyn tunne. vaikka olen kaksi vuotta viettänyt yksin, on muutaman kerran kuukaudessa tälläinen täydellinen yksinäisyyden tunne. koulussa menee oikeastaan ihan hyvin, arvosanoissa ei ole moittimista... kotonakin minulla on ihania lemmikeitä, jotka ovatkin ainoita ystäviäni, rahaa on hyvin, saan kaiken mitä tarvitsen. kuitenkaan tukea en ole koskaan vanhemmiltani saanut. isäni on aina töissä ja äitni kamalan stressaantunut koska se raataa aina kotona. kuitenkaan se ei koskaan pyydä apua. jos vaikka aamulla on kiire kouluun ja kaadan vaikka murot lattialle, niin äiti tulee siihen että "mä voin siivota, että sä ehdit kouluun" sitten jos sanoo, että "kyllä mäkin voin siivota, sunkin pitää mennä töihin" se vaans anoo, ettäsiivoa kyllä. kuitenkin se sitten jää voivottelemaan kuinka sen täytyy taas kaikki tehdä. se ei koskaan yritä edes ymmärtää mua. ja mikä on mileestäni todella tyhmää, se pakottaa mut käymään rippikoulun. ikään kuin pakottaisi uskomaan jumalaan ja sitä rataa...
kokoajan kurkkua kurostaa, ja meinaan alkaa itkeen... hirveen hämmentyny olo, onko mulla aihetta tälläin valittaa? asiat vois olla toi huonosti, periaateessa mun asiat on kaikki hyvin... paitsi että kukaan ei tue missään...

millainen nuoruus teillä on ollut? onko ollut vaikeaa? kuinka useasti ja miksi?

3

478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • giima

Mulla oli ala-asteella kavereita, yläasteelle mentäessä menimme eri luokille ja se siitä ystävyydestä. Yritin olla kaveria luokkamme suosittujen tyttöjen kanssa, ei onnistunut. Ystävystyin sitten muutaman "hiken" kanssa. Vaikka meillä oli hauskaa jne., tunsin olevani yksin. Olin heidän kanssaan, koska ei mulla muita kavereita ollut, mutta ajatusmaailmamme ei sopineet yhteen. He olivat siveyden sipuleita, kun taas mua kiinnosti pojat.

Kotona oli asiat suht ok, sain kaiken, mitä tarttin ja ylimäärästäkin. Mutta äidillisiä tunteitaan äiti ei pahemmin näyttänyt, isä matkusteli paljon. Myöhemmässä vaiheessa, kun pojat tuli kuvioihin, en voinut sydänsuruistani puhua äidilleni, koska hän oli saman tien menossa lapion kanssa "opettamaan" poikaa. Näille hikke ystävillenikään en voinut puhua, koska eivät he mitään ymmärtäneet. Mutta kanavoin tunteeni runoihin! Niitä onkin kertynyt mukava pino vuosien saatossa.

Mutta joo, en mäkään ollut perinteinen teini, hiljanen, eristäytynyt ja kiltti. Mutta kaveripiirin totaalinen vaihdos teki hyvää, nyt uskallan elääkin. :) Yläaste-ajoista on hurahtanut jo muutama vuosi, eikä kukaan nykyisistä kavereistani usko, kun kerron, millainen rassukka olin ennen.

Mutta tsemppiä sulle! Tuo kuulostaa varsin tutulta, enkä mäkään ole siihen kuollut. ;)

• somebody unknown

mulla oli toi tilanne seiskalla ja melkein koko kasiluokan. ala-asteella oli kavereita vaikka muille jakaa. ja mun tuurilla ylä-asteelle mentäessä kaikki meni eri luokille. olin oikeastaan koko seiskan yksin. yhen kaverin sain mutta en oikein pitäny siitä (oli ihan omituinen). kasilla sama mutta sitten loppukeväästä sain jotenkin rohkeutta ja aloin tutustua kunnolla luokkalaisiini. nyt ysillä voin puhua ihan vapaasti kenelle tahansa eikä tartte pelätä mitä muut ajattelevat.

eli rohkeutta vaan peliin ja muihin tutustumaan! olin itsekin tosi ujo ja se vaati paljon rohkeutta mennä puhuu luokan "suosituille". mutta tsemppiä vaan sinne!

• hm.

Oma tilanteeni muistuttaa hieman tuota sinun. Ongelmani tosin alkoivat jo ala-asteen viidennellä, jolloin vietin useat välitunnit yksin. Tämä jatkui osittain myös seitsemännellä, mutta lähinnä omasta tahdostani. Omistin pari ystävää, mutta koin heidän seuransa vain masentavaksi, rasittavaksi ja ikäväksi.
      Olen myöskin ollut aina vähän erityylinen kuin muut, vaikka sitä ei päälleppäin niin hyvin huomaa. Tietysti pukeutumistyylini kertoo jotain, mutta kovin sisäänpäin kääntynyt olen ollut. Murrosikä on ollut minulle vaikea, erityisen vaikeaa siitä teki sen tiedostaminen. Tiesin siis että tämä kaikki johtuu siitä, ja että paha olo menee pois.

Miten itse sitten selvisin tästä? Minua henkilökohtaisesti auttoi kovasti itseni ja asioiden hyväksyminen sellaisina kuin ne ovat. Muutin ajattelutapaani toisenlaiseen suuntaan. Yritin iloita itsestäni ja olemassaolostani, ja olla ylpeä siitä mitä minä olen ja mitä minulla on. Pikkuhiljaa en enää jaksanut välittää siitä mitä mieltä toiset ovat, yritin ajatella että he ovat kateellisia tai jotakin, ja siksi aina kiusaavat, tahallaan ärsyttävät ja ovat ikäviä minulle. Oikeastaan taisin olla tuossavaiheessa wnb-gootti. 'Piilouduin' tyylini taakse, sillä huomasin saavani voimia mustasta väristä. Se lujitti itsetuntoani ja sai oloni tuntumaan vahvemmalta. (On säilynyt lempivärinä yhä:)
      Entisille luokkakavereille muutos oli tietysti aika järkyttävä, luulen että he eivät ikinä ymmärtäneet minua sen suhteen. Olin ollut ennen aina pieni kiltti naapurintyttö. No mutta mitäpä minun tyylini heille kuuluu, jos se minua itseäni miellyttää.

Silloin kun kaikki menee huonosti ja tuntuu hankalalta, kannattaa haaveilla. Olen elänyt monia kuukausia pelkästään haaveitten varassa. Kun on jotain mistä unelmoida, jaksaa jatkaa eteenpäin. :)
      Tsemppiä sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4760
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3190
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2627
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      73
      2343
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1255
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe