Poimittu netistä:
Ei kai meistä kukaan ole tällainen marakatti!
""Negatiivinen vanhus
Meillä on nyt kolmen tyttären kesken ongelmana yli 90-vuotias äitimme, joka ei todellakaan ole herttainen vanha mummeli... Äiti asuu vielä omassa kodissaan, josta ei omien sanojensa mukaan suostu lähtemään mihinkään.
Me kaikki kolme asumme kaukana, minulla on äidin luo matkaa n. 300 km ja muilla vielä enemmän. Nyt äiti on alkanut vaatia meiltä lähes jatkuvaa läsnäoloa. Pahiten vaatimukset kohdistuvat sisareen, joka on jo eläkkeellä. Äiti ei suostu millään uskomaan, että meillä kaikilla on omakin elämä elettävänä. Hän haukkuu meitä vuoroin toisillemme tai kehuu korostetusti yhtä lapsenlasta samalla väheksyen toista tarkoituksenaan ilmeisesti nostattaa eripuraa. Kun olemme siellä hän arvostelee koko ajan tekemisiämme, emme osaa tiskata, emme imuroida, vävy ei osaa tehdä lumitöitä eikä lapsenlapsi lämmittää uunia. Jokaisen naapurin ja tielläkulkijan hän haukkuu. Jos haukkumista ei löydy kulkijasta, niin ainakin tämän isoisästä. Samat kaunaiset jutut hän kertoo joka kerralla ja samat valitukset terveydestä.
Olemme yhdessä vanhustenhoidostavastaavan kanssa yrittäneet saada äitiä lähtemään seurakunnan tai muihin vanhuksille järjestettyihin tilaisuuksiin, mutta ei. Hän ei lähde mihinkään. Hänen luonaan ei käy enää kuin kodinhoitajat. Tietenkään ikätovereita ei enää juurikaan ole, mutta muutkin vierailijat hän karkoittaa negatiivisella asenteellaan.
Hänen käyttäytymisensä takana tuskin on alkava dementia, koska hän on aina ollut sitä piilopiruilevaa tyyppiä, joka hymyilee kuin enkeli edessäpäin ja puukottaa seläntakana. Nyt ollaan tilanteessa, jossa omasta perheestäni niin mieheni, kuin lapseni kieltäytyvät lähtemästä mummon luo. Viimeksi äidin luona ollessani yritin puhua hänelle asiasta, sanoin, että ymmärrän sinun olevan yksinäinen ja turhautunut, mutta nyt asialle ei voi kukaan muu mitään, sinun pitäisi itse tehdä jotain asian eteen. Turhaa puputustahan se oli. Sain kuulla, kuinka kukaan ei ymmärrä kuinka kamalaa on elää näin vanhaksi kun kaikki, omat lapsetkin hylkäävät ja ei ole enää minkään arvoinen jne.
Nyt vanhin sisareni ilmoitti, että hän lyö hanskat tiskiin. Ei ole mitään mieltä matkustaa lähes 500 kilometriä pahoittamaan mieltänsä. Nuorin meistä on lopettanutkin jo käynnit lähes tyystin. Itse mietin, että käyn pikaisella vierailulla nyt pääsiäisenä ja seuraavan kerran vasta kesällä. Näin liitymme vähitellen siihen välinpitämättömien omaisten joukkoon, tällainen tarina voi siis olla "välinpitämättömyyden" takana! ""
Negatiivinen vanhus!!!!
16
3761
Vastaukset
No helpottiko
Taidat olla äitisi sorttinen jo aikaisin .
Onhanse selvää että vanhus jolla ei ole muita joidenka kanssa saisi päivittäin jutella on katkera . Ymmärtämystä on annettava tällaisille yksinäisille vanhuksille.
Jos joku meistä elää yksinäisyydessä --melkein kuin vankina . tulee pikkuhiljaa höperöks -- ja reakoi juuri noin kun tilaisuus tulee . Pikkusen olis maltettava mielensä ja ymmärrettävä --jos vaikka sama kohtalo on jokaisella edessä joka elääsaa noinkin vanhaksi ja yksinäisyydessä
Toivon että kirjoittaja muistaa mitenkä itse käyttäytyi --sitten kun Äitiä ei enään ole -- muuta en tähän voi sanoa --kun aika lähellä on itsellänikin se aika kun en osaa itse hakea kontaktia ulkomaailmaan -pelottaa yksinäisyys!- aiiop,..,mn
Minusta asia ei ole niin että "on selviö, että jos on yksinäinen niin tulee katkeralsi ja kamalksi".
Vaan jos on paha luonne nuorena ne pirrteet korostuu vanahana. On suloisiakin vanhoja, vaikka ovat ehkä luinka monien vaivojen ja ongelmien kanssa eläviä.
- kaikki kunnia -
vanhuksille, vaikka joskus ne ärsyttää ja väsyttää jälkeläisiään.
tässä on hyvin tavallinen tarina, valitettavasti vanhuksen psyyke muuttu vanhemmuuten, aina huonompaan suuntaan, se on fakta,
kaikesta huolimatta vanhusten on saatav asiallinen hoito ja apu niinkauna kuin se on heille välttämätöntä,
meistä kaikista tulee vielä vanhoja ellei satu saamaan kohdalleen äkkikuolemaa,
se olis kaikkein armollisin lähtö meille kaikille,
koittakaamme jaksaa nämä loppuelän kiemurat, kukaan ei ole vielä jääny tänne ikuisesti kenekää vaivoiksi.- Makriina ek
Kaikki kunnia vanhustenhoidolle, mutta kyseessä on nyt itsekin varmasti ikäihmiset, jotka asuvat matkojen päässä. Kyllä vanhan äidin asioita pitää kunnan huolehtia, kotisairaanhoitoa ym. Rahalla sen saa, mutta tyttäret voivat ehkä olla avuksi siinä, kun ei matkoja sitten niin usein tarvitse maksaa.
Turhaan siinä syyllistetään tyttäret, kun ikivanhus on menettänyt kontrollinsa kokonaan ja kalkkeutuneena ärjyy kaikille. Kyllä kiukkupussi vaan muuttuu iän mukana yhä kiukkuisemmaksi.
Jokainen voi hiukan miettiä omalta kohdaltaan, purkaako ikääntymisen tuomia traumojaan lapsiinsa vai yrittääkö elää viimeiset vuotensa hyvillä mielin.
Raivostuminen vie omaakin energiaa ihan turhaan.
Ja minkäs teet, jos olet perinyt äitisi luonteenpiirteitä! Kun on koko ikänsä joutunut moitteita kuuntelemaan, ei väen väkisin ole halukas matkustamaan pitkiä matkoja päästäkseen haukuttavaksi taas. Itsehillintäähän se vaatii. Äidin antamat geenit joutuvat koetukselle.
Tsemppiä.
- 6623562356235634
On vanhuksen ja läheisten ja muidenkin onni jos vanhus on saanut geeneissään ystävällisen luonteen. Sekin lorostuu iän myötä yleensä niinkuin kaikki piirteet.
- tau/8rg
Tunnistatko itsestäsi vaikean negatiivisen tai ilkeän vanhuksen?
Itse en ole noita, mutta sanoisin jos olen.- mot-tor
liian arka aihe. jos vaikka on itse sellainen, menee lähes varmaan puhe(kirjoitus) kyky, ei oysty tunnustamaan ihminen sellaista ja läheistensä kiduttamista sellaisella luonteellaan. liian vaikeeta.
voi tietty olle, ett joku ei edes huomaa olevansa sellainen, kai se on myös mahdollista. Vai onko? - Matamimimmi
mot-tor kirjoitti:
liian arka aihe. jos vaikka on itse sellainen, menee lähes varmaan puhe(kirjoitus) kyky, ei oysty tunnustamaan ihminen sellaista ja läheistensä kiduttamista sellaisella luonteellaan. liian vaikeeta.
voi tietty olle, ett joku ei edes huomaa olevansa sellainen, kai se on myös mahdollista. Vai onko?Minun äitini oli nuorempana kiukkuisempi kuin vanhana. Ei hän koskaan kovin kiukkuinen ollut, mutta viimeisinä vuosinaan todella herttainen.(Kuoli 88 vuotiaana) Lapsenlapset rakastivat kaikki häntä, ja naapureitten, sekä kaikkien sukulaistensa kanssa tuli hyvin toimeen.
Ymmärrän hyvin aloituksen, joka oli netistä poimittu purkaus, liittyen äidin ikävään luonteeseen. En syyllistäisi ja moittisi tyttäriä, jotka ovat väsyneet ja kyllästyneet äitinsä ainaiseen lähimmäistensä morkkaamiseen.
kaikki tosin tulemme hyvin vanhoiksi, jos elämme, mutta eiköhän nykyinen asenteemme elämään ja kanssaihmisiimme ole ennuste tulevastakin käyttäytymisestämme. Altzeimerin tauti tosin saattaa muutta positiivisenkin ihmisen hankalaksi.
- * * *
Jos kerran vintissä ei ole mitään vikaa, niin miksipä itseään kiusaamaan.
Oma mummoni oli tosi ilkeä ihminen. Inhosi yhden lapsensa vaimoa niin paljon, ettei ollut hänen kanssaan missään tekemisissä. Siksipä ei ollut hänen lapsiinsa, omiin lapsenlapsiinsa missään kosketuksissa.
Vasta aikuisena osasin ihmetellä, miksen koskaan nähnyt serkkujani mummolassa.
Serkut kertoivat, että pelkäsivät mummoaan. Vaari kävi salaa kylässä.
Hanskat naulaan vaan. On ihmisellä omakin elämä elettävänään.
Oudolta tuntuu, että jollakin on noin vanha äiti.
Omani kuoli jo alle 6-kymppisenä. olen kyllä jo pikkusen valmistellut elämääni Olen muuttanut helpompaan asuntoon . Ja nyt olen jo asunut tässäkin 10vuotta .
Juttelin pojankanssa että jos myyntämän ja katselen sellasta jossa olis muitakin vanhuksia niinkun hoitokodintapasta --täytyis olla oma vapaus --holhottavaksi en halua - . Mutta se kaupassakäynti ja kaikenlainen muukin apu voi olla tulevaisuudessa tarpeen .
Saahan tässäkin asumalla apua niihin siivoustöihin ja kaikkia muutakin -- mutta jos tulen avuttomaksi --etten pysty hoitamaan asioitani --voihan sitä antaa luotettavalle ihmiselle valtakirjan joka hoitelee vättämättömiä asioita. mutta se yksinäisyys pelottaa
Niissä hoitokodeissa on ainakin ihmisiä --tällaiselle puhekaveriksi
Täälä on Suomalaisille omia vanhoille tarkoitettuja asuntoja -- ne on omistus asuntoja --täytyy olla varaa ostaa .- kaikella on aikansa
Näinhän se on, kun tulee vanhaksi tuntuu ettei kukaan ymmärrä ja luulee, että on aina oikeassa.
.
Me olemme jo syntyessä saaneet määrtynlaisen luonteen, jonka kannamme hautaan saakka.
Kiukkuinen vanha ihminen on paholaisen suurin luomus !
- fiiuliin*
En yhtään osaa sanoa minkälainen "vanha akka "minä olen,
Omasta mielestäni olen hirveän arka , enkä uskalla oikein asioita hoitaa.
Lapseni ovat jokainen eriluonteisia hyvine ja pahoine puolineen.
kuitenkaan en ole koskaan heitä osannut muovata muunlaisiksi kuin ovat.
Vanhemmat kaksi erosivat molemmat ja mieheni syytti siitä minua, olisikohan ollut niin.
Lapsenlapseni eivät minusta ole kiinnostuneet , he kun ovat jo aikuisia niin on omat seuransa..
Tyttären pojallani on taas 3 vuotias tyttö, ihan kiva, mutta kun hänellä on jo oma mummo niin minä olen joutunut syrjään
Kenenkään kanssa ei ole ollut mitään sanomista, sitä kyllä vähän epäilen että ehkä selän takana "supistaan".
Oli eilen juuri puhetta kun vanhin tyttäreni kertoi sanoneensa jollekin laselle pahasti, oli olevinaan niinkuin oikeassa.
Se lapsi oli sanonut häntä tyhmäksi ja sekös suututti.
Siihen kerroin että kyllä minäkin nuorenpana tuskastuin lasten irvailuun, mutta nyt se on jo täysin ohi se tapa .
Oiskohan sitten niin että vahetessaan lauhtuu äksyilytkin.- Matamimimmi
Vanhetessa ei välitä enää kaikista sellaisista asioista mitkä nuorena olivat valtavan tärkeitä. Tavallaan tulee välinpitämättömäksi.
Itse pikkuisen ihmettelin omaa äitiäni kun hän ei tuossa kahdeksankymmenen korvilla järkyttynyt yhtään ikätovereittensa kuolemasta.
Suhtautui niinkuin konsanaan luonnolliseen asiaan, niinkuin kuolema onkin.
"Vai niin, joko se ja sekin lähti", hän vaan totesi.
Jos sinä fiiuliin et ole kovin paljon muuttunut sitten viime "tapaamisemme", niin et kyllä ainakaan mikään ilkeä vanha akka ole.
- kirsikan kukka
Vanhetessa monet krempat tulevat tutuiksi. Kuulon heikentyminen usein tekee asiaosaisen hieman ymmärtämättömän oloiseksi - kun ei tiedä - ei kuule. Ongelmasta aiheutuu, ymmärtää väärin puolin ja toisin sanomisia.
Nykyiset vanhusten kodit laitokset ovat muodostuneet vanhusten kuivaamoiksi. Ruoka on huonoa ja sitä ei anneta riittävästi, 10 lusikallista keittoa ja leipäpala ovat lounaan energiamäärästä kaukana.Juotavaa niukanlaisesti ja niin vanhus pudottaa painoa pienessä ajassa jopa 20kg. Mitä tällä haetaan kysyn vaan.
Pääateria, puruna sipuli sekoitusta vuokaan, heitetään muutama lohenpala, liemenä joko vesi-leimitiiviste tai maitojauhe vesi joka kokkaroituu uunissa. Käykää tervehtimässä ateriaikoihin omaistanne havaitsette mitä se on.
Ei ole ihme jos vanhuksemme ovat ärtyisiä, katkeria kaikkien ongelmien keskellä. Nykyisin on ohje, vanhusten hoito ei kuulu lapsille vaan yhteiskunnalle, joten näillä mennään. - hevat
Olihan kokemus minullakin,lonkkaleikkausessa -sairaalassa,mutta 5vrk terveyskeskuksessa.Totesin siellä vain vanhuksia odottamassa loppu elämän ehtoota. Sinulle kirsikankukka aivan asiaa puhut,sain kokemuksen kauheaa!
Hyvää kesää! - Anonyymi
Yritä enemmän
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi103459Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi463138Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs462931Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo552779100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es522549Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322126Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522099Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581870- 451809
- 481612