Matoja possunlihasta?

Sfinx yli vuoden

Otsikko kertoo jo kaiken. Pohjustan juttua kuitenkin hieman.
Minulla on n äyttelyissä käyvä leikattu tyttökissa. Hän kuitenkin on erittäin hoikka, vaikka hänellä rotumääritelmän mukaan kuuluisi olla pallomaha!? :) Muuten kissaani kyllä kehutaan kauniiksi ja jänteväksi. Vain se peevelin pallo uupuu. Minulle neuvottiin eräässä kissnäyttelyssä, että kissalle kannattaa syöttää raakaa possun ulkofilettä. Niin sitten aloinkin tehdä, kunnes eräässä näyttelyssä kissani kasvattaja(=Venäläinen) kuuli,toisen "ruokatottumukset." Hän sanoi:"Ei missään nimessä saa raakaa possua syöttää, että siitä tulee matoja." ??? Häh? Suomalaisesta possunlihasta matoja??
Mitä mieltä siis olette? Onko se mahdollista, että täällä Suomessa voi kissalle tulla raa'asta possunlihasta matoja?

8

621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulosolakka

      Kuvittelisin että vain huonosti käsitellystä lihasta Suomessa voisi tulla matoja. Sellaisesta johon esimerkiksi kärpäset on päässeet tassuttelemaan ja teurastus tapahtuu esimerkiksi lähellä tuotantotiloja.
      Suomessa vain raaka järvikala on riski. Raaka kana voi olla ehkä riski ehkä ei.

      Mun katit diggaa raakaa possua jota saa joka päivä.
      Ei ole matoja tullut. Suurempi riski taitaa olla että ulkoa kengistä tulee "ulostejäämiä" jossa madot sitten piileksii.
      Kanaa en ole antanut raakana. Sen sijaan nauta-sika-jauhelihaa ja jotain muutakin kuiten käristyslihoha (pakastettuja). Raaka liha voi sisältää myös Giardiaa, mutta se häviää kun liha on pakasteessa ollut.

    • Sfinx yli vuoden

      Sitäpä minäkin!
      Minä syötän kissalleni nyt raakaa, mutta tietysti pakastettua possun sydäntä! Hyvin kelpaa eikä minulle itselleni olisi mieleenikään tullut siitä possustamatoja tulevan.

      • lihoja

        Olisiko ehkä kasvattaja tarkoittanut trikiiniä? Matoja tuskin normilihasta tulee, sen enempää possusta kuin mistään muustakaan, mikäli käsittely on vaatimusten mukaista. Kyllähän jotkut venäläiskasvattajat syöttää hiiriäkin, mitenkä nekään sitten sen puhtaampia olisi? Osa suomalaisistakin kissaihmisistä syöttää hiiriä kun niitä valmiiksi tapettuina ja pakastettuina saa ostettua.

        Se mitä possunlihasta on varoiteltu on sen sisältämän rasvan kovuus. Tutkimukset on koirilla osoittaneet, että paljon possua ruokavaliossaan syöneet koirat on alttiimpia tulehduksille. Parempaa olisi siksi kana ja broileri. Naudanliha sisältää lihoista vähiten kalsiumia eli se aiheuttaa helpoiten paperbone syndrooman eli paperiluutaudin. Kala samoin on raakana huonoa koska se taas aiheuttaa keltarasvatautia ja tiaminaasia.

        Possun sydän on yksi parhaita tauriinin lähteitä ja lihaksena sitä ei koske sisäelinten syönirajoitus 1 krt/viikko. Siitä vaan kannattaa poistaa näkyvä rasva jos sitä on.

        Raaka kotimainen kana ei ole riski sen enempää kun muutkaan lihat. Kissa ei salmonellaa kovin helposti itseensä saa, eikä varsinkaan kaupasta ostetusta ja tarkastetusta kanasta. Ne harvat kissat jotka salmnellaan sairastuu, ovat syöneet vapaita lintuja joilla salmonellaa on ja ovat itse jollakin tavalla alikuntoisia.

        Lihoja kannattaa syöttää raakana, kunhan muistaa ettei pelkkä lihasliha ole optimaalisin vaan tarvitaan luita tai kalkkilisää. Mitä enemmän lihaa, sitä enemmän lisiä. Jos syöttää teollista ruokaa lihan lisäksi, ei lisiä tarvita niin paljon.


    • 13+20

      Jos possu tekee kissallesi sen pallomahan nii mikäs siinä, mutta se ei ole kovin luonnonmukaista ravintoa. Kissat eivät luonnossa metsästä possuja.

      • Sfinx yli vuoden

        Heh!
        Ei metsästä ei, mutta olen vain kuunnellut eri kissaihmsiä näyttelyissä käydessäni.

        Btw, en minä syötä sitä possun sydäntä kissalleni kuin korkeintaan 0.5dl murskattuna sekoitettuna Royal Caninin penturuokaan, sillä se sisältää kuulemma kaikkein eniten rasvaa kissojen ruoista. Tämän kertoi minulle eläikauppias.
        :)


    • RC haisee

      Älä kuuntele royal canin kauppiasta, sen ensisijainen päämärä on myydä sinulle royal canin roskaruokaa

      • Sfinx yli vuoden

        En olekaan kuunnellut!
        Jos olet sattunut lukemaan noita aikaisempia viestejäni niin ihan tässä vielä sinulle "yksinoikeudella" ;) toistan: Olen kuunnellut ERI kissaihmisiä kissanäyttelyissä!

        Kivaa kesää sinulle ja muille!


    • Anonyymi

      Suomeen tuodaan ulkomailta halpaa lihaa kansalle syötettäväksi eli broileria Brasiliasta ja Thaimaasta , sikaa Puolasta , mutta täällå kasvatetut siat ja naudat viedään Kiinaan.
      Atrian ja Saarioisen johtajat kehuvat miten hyvin se vienti tuottaa .
      kotimaiset broilerit viedään Japaniin , ulkolaiset kun ovat niin tarkkoja lihan laadusta .
      sama se on meidän rahvaalle syötetään , kummallista on miten se tuontibroileri maksaa
      kaupassa 15 €/kg vaikka låhtömaassaan varmaan 1e/kg .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe