Tällä hetkellä alla VW Passat. Kalliiksi nuo huollot ovat tulleet, mm. jakohihna vesipumppu 180tkm 1200e ...
Eli seuraava merkki Citroen, ja C5 HDI ?
Mielipiteitä?
Kestääkö ranskis diesel?
Onko jakohihna vaiko ketju?
Mitä jakarin vaihto maksaa?
Sopiiko auto meidän ilmastoon, vai ilmeneekö sähkövikoja?
Minkälainen ajaa?
Erityisesti asiallisista vastauksista hyvin kiitollinen!
Terv. Kalle
Ajattelin ostaa C5 HDI:n ... Vai?
13
9425
Vastaukset
- Make
Eli näin Citroen-jälleenmyyjän hyvänä tuttuna voin sanoa, että auto on hintaansa nähden vailla vertaa. Tilaa, mukavuutta ja lokeroita löytyy, puhumattakaan runsaista vakiovarusteista.
Alustasta voi olla taas montaa mieltä. Jotkut ihmiset ei yksinkertaisesti vain pidä Citroenin alustasta sen pehmeyden takia, ei siksi, että olisi huono ajaan vaan, taitaa pelottaa tuollainen mukavuus hieman, ja sitten päätyvät esim. Honda Accordiin -puhdas makuasia-.Mielestäni kaasunestejousitus on juuri yksi asia, miksi itse rakastan C5:ttä. Tavaaraa saa lapata peräronttiin -mikä vetää muuten tavaraa todella reippaasti- vaikka 400 kiloa, ja ajokorkeus on aina vakio. Kuopat, varsinkin hiekkatiellä se nielee uskomattomasti ja ajokokemus on ainakin minun makuunt täydellisesti. Myös ohjausta on jotkut ihmiset haukkuneet tunnottaksi, mutta itse taas pidän sen ohjauksesta, eikä se ole mielestäni mitenkään erityisen tunnoton. Ehkä se voi aiheuttaa esim.ensimmäistä kertaa koeajaneille hieman tunnottomuuden tuntua, kun jousitus nielee niin hyvin kuopat, eikä töksähtele, kuten japanilainen.Lisäherkkuna alustassa on myös "sport-asento", jonka kytkemisen jälkeen alusta ei niiali niin paljon, mikä on hyväksi esim. moottoritiellä(myös hyväntuntuinen moottoritiellä, mutta alusta pääsee oikeuksiinsa vasta mutkaisella kestopäällyste- tai hiekkatiellä). Ja jos vielä pelkäät kaasunestejousituksen kestävyyttä, niin sillehän Citroen on uskaltanut myöntää, jopa 5 vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta. Se on niin vanha ja varma keksintö jo nykyaikana. Oikein huollettuna uskallan väittää, että kestää paremmin kuin tavallisen auton alusta -kokemusta löytyy Xantiasta- ja on vielä paljon mukavampikin vanhana. Nykyajan autot kun muutenkin käytetään lähes aina huollossa, niin sekin varmistaa jousituksen kestävyyden. Mutta sen voin sanoa, että jos jättää hydrauliikkanesteen vaihtamatta, niin ongelmia tulee vanhempana(kestää kyllä yllättävän pitkään huoltamattakin).Myös korkeudensäätö on mainio esim. talvella, jos aura on ajanut pienen vallin auton taakse. Napista auto ylös ja peruutus :)
Huolloista sen verran, että eikai ne ihan mahottomia maksa. Itse kävin juuri "isossa" 60tkm huollossa, jossa vaihdettiin kaikki suodattimet, öljyt, tulpat, ymym, täytettiin ja tarkistettiin nestemäärät. Hinta oli muistaakseni n.400e, mutta perushuollot pyörivät siinä parin sadan nurkilla.Jakohihnan hinnasta en osaa sanoa, mutta muistaakseni HDI:ssä oli aika pitkä se JAKOHIHNAN(siis hihna on, eikä ketju) vaihtovälikin.
Laadusta taas sen verran, että voin vilpittömästi sanoa, että uudemmat, kuin -olikohan se nyt- 2003 alku tai 2002 lopussa tehdyt mallit ovat laadultaan, kuin muutkin kilpailijat.Nykyaika kun tuppaa olemaan kaikissa uusissa autoissa jotain lasten tauteja ja "maanantaikappaleyksilöitä", kun ne on sullottu täyteen elektroniikkaa. Mutta ensimmäisissä ja vähän jälkeenkin valmistetuissa C5-malleissa kyllä oli lastentauteja jonkin verran.Myös ajovalopolttimoita saa vaihtaa nykyäänkin hieman tiuhempaan, kuin esim. Xantiassa, mutta tyytyväinen olen ollut.Sen voin sanoa, että jos ostat varsinkin uuden C5:den niin sähkövikoja ei esiinny senkään vertaa, mitä esim: naapurin Golffissa.
Dieselin kestävyydestä sen verran, että tuo 2.0 HDi kannattaa mieluummin, kuin 2.2 HDi. 2.0:ssa riittävästi vääntöä ja tehoa, ja on kuulemma myöskin tuttujen mukaan kestävämpi, kuin 2.2. 2.2HDi:ssä esiintyi alkuaikoina jotain häikkää, mikä korjattiin takaisinkutsussa, mutta 2.0 on taloudellisempi, halvempi ja luotettavampi. Puolueeton mielipide, koska en itse omista kumpaakaan, vaan minulla on se 2.0 bensaversio Business Packilla.
Käy ihmeessä tekemässä PITKÄ koeajo, ennenkuin sanot mitään lopullista! Itse sanoin muutaman muun merkinkin ajaneena Citroenille kyllä, ja vielä Business Packillä(se kannattaa ehdottomasti ottaa, jos vielä saa).Myös ulkonäkö miellyttää autossa.
PS: Kerro sitten mihin tulokseen päädyit, ja mitä mieltä olet autosta! ONNEA VALINNALLE!- iCasso
markkinointipuhetta... sanoisin jotain siitä, mutta se olisi hieman liian rivoa, se 2.0hdi moottori on ihan kiva, mutta ei se kestä, em verrattuna ladaan... (jonka anoppi osti 1970) joka kuulemma kesti 3v ilman ongelmia ja jätti 25 vuodessa 1 kerran tielle... en kehu ollenkaan ladaa, mutta mun 1,5v hdi on jättäny tielle 3 kertaa ja 4-s oli lähellä...
- Kalle
... Vain yksi asia jäi mietityttämään, nimittäin lause "Myös korkeudensäätö on mainio esim. talvella, jos aura on ajanut pienen vallin auton taakse. Napista auto ylös ja peruutus"
Toimiiko tämmöinen ominaisuus todellakin vielä 7-8 vuoden päästä kun itse yrittää myydä autoa eteenpäin?
Onko mitään samaa, noin yleisesti tekniikassa, C5:ssa kuin noissa BX(?) malleissa mitä jatkuvasti näkee mm. Porvoon motarin pientareella?
Muuten kiitän valaisevasta ja asiallisesta vastauksestasi!
T. Kalle - citroen for ever
Kalle kirjoitti:
... Vain yksi asia jäi mietityttämään, nimittäin lause "Myös korkeudensäätö on mainio esim. talvella, jos aura on ajanut pienen vallin auton taakse. Napista auto ylös ja peruutus"
Toimiiko tämmöinen ominaisuus todellakin vielä 7-8 vuoden päästä kun itse yrittää myydä autoa eteenpäin?
Onko mitään samaa, noin yleisesti tekniikassa, C5:ssa kuin noissa BX(?) malleissa mitä jatkuvasti näkee mm. Porvoon motarin pientareella?
T. Kallemerkki keulalla.
- n.n.
citroen for ever kirjoitti:
merkki keulalla.
Ja pitää muistaa että nuorimmat BXt liikenteessä ovat kohta 15 vuotta vanhoja ja moni ostaa vanhan BXn koska se on edullinen auto ja laiminlyö huollot säästääksen mutama euro lisää, asia mitä BXlle on myrkkyä, ei ihme että vanhoja BXiä aina silloin tällöin näkee tienvarressa.
Valtaosa liikenteessä olevista BXistä ovat n 17-22 vuotiaita nuorukaisia, joten voidaan puhua sitkeistä sisseistä. - Putkimies
n.n. kirjoitti:
Ja pitää muistaa että nuorimmat BXt liikenteessä ovat kohta 15 vuotta vanhoja ja moni ostaa vanhan BXn koska se on edullinen auto ja laiminlyö huollot säästääksen mutama euro lisää, asia mitä BXlle on myrkkyä, ei ihme että vanhoja BXiä aina silloin tällöin näkee tienvarressa.
Valtaosa liikenteessä olevista BXistä ovat n 17-22 vuotiaita nuorukaisia, joten voidaan puhua sitkeistä sisseistä....1 kpl BX ja kolme Xantiaa.
BX oli tavallaan ihanin ajaa, kuskin auto mutta siinä oli vikaa jos minkinlaista.
Xantiat sitten taas olleet pelkkiä unelmia toimivuudeltaan ja ajettavuudeltaan. Uusimassa -00 HDI Xantiassa oli kallis huolto 120tkm kohdalla, vesipumppu, nokkahihna, kampiakselin hihnapyörä, etujarrulaikat ja normaali huolto. Maksoi 1500 eeroa.. :( Mutta kone oli superihana ajaa, pihi kuin mikä, tosi tykki liikenteessä. Huippuja en tiedä mutte helpotsi nousi nopeus 180km tunnissa kun tyhjällä motarilla kokeilin. Sitten alkoi jo tulla muitten autojen periä vastaan joten kaasu pois.
Mutta asiaan. C5 ei ole kokemusta mutta työkaveri päivitti juuri vm 2001 HDI uuteen samanlaiseen. Uusi on automaatti, vanha oli mauaali. Tyytyväinen on ollut vaikka tuossa 01 oli joitain lastentauteja. - Myös eräs ostaja.
..........
- tuulilasi
Kalle kirjoitti:
T. KalleLue Tuulilasin keskustelupalstalta C5 keskustelu. Siellä on aika hyvää kannanottoa vikoihin/viattomuuteen. Ainakin yksi täydellinen maanantaikappale siellä esitellään.
- Paljon ajanut
Hyvä ostos. Tilava ja kuorman kantava. Loistava ajaa ja vääntöä löytyy jo pienillä kierroksilla.
Itselläni on 2,0 Diesel automaatilla ja voin suositella. Nyt taulussa noin 180 tkm ilman ongelmia. (Niistä takuukorjauksista jotkut täällä on pitäneet suurta meteliä, mutta ei niistä mitään ihmeempää vaivaa ole ollut).
PSI:n dieselit ovat tunnetusti kestäviä. Kaverilla on 406:Ssa pösössä jo yli 400 tkm (sama kone kuin C5) ja kone käy ja kukkuu kuin uusi.
Hihnan vaihto 140 tkm:n kohdalla. En muista hintaa, mutta ei se ollut kun muutaman satasen.
Jousitus kestää ja huoltamattomanakin parempi kuin uusi rautajousitus. Myin hyvälle ystäväleni aikoinani omistamani BX:n, vuosimalla -89 eli autolla nyt ikää jo noin 15-vuotta. Siinä on edelleen alkuperäiset pallot, vaihdoin siihen itse aikoinani paineistusventtiilit joten esim joka 5:s vuosi tehtävä paineiden tarkistus on nopea ja halpa suorittaa. Ei nuo pallot kyllä vaihdettuinakaan ihmeitä maksa.
kaikkiaan olen ajanut Citikoilla noin 1.00.000 km, enkä ole koskaan jäänyt maantielle, luetettavuutta siis löytyy. Ilmastoomme tuo diesen sopii erityisen hyvin. Siinä on vakiona Webasto joten lämpöä riittää ja kellokoneistolla varustettuna sekä kone, että kajuutta on lämmin kun lähdet pakkasessa reissuun. Polttoaineen esilämmitys tekee sen, että edes -40 asteen pakkasissa minulla ei ole ollut polttoaineen hyytynisongelmia. Nokkamaski kannattaa laittaa kylmimmäksi ajaksi - säästää konetta kun se käy normaalissa lämpötilassa.- otto
Paitsi että tankin päällä oleva polttoaineen siirtopumppu on sama bensa- ja dieselkoneissa ja suomen oloissa nuo polttonesteet eivät ole yhtä juoksevia ympäri vuoden. Jos minulla olisi psa:n hdi niin pitäisin aina varalla mukana siirtopumppua ja vaihtotyökalut. Ei ole vaikea vaihtaa, hieman vain joutuu läträämään dieselin kanssa.
- vesipumpulla
1200 euroa kuulostaa kyllä kiskonnalta. Sinänsä nuo vesipumput, jakohihnat, ketjut, jousipallot/iskarit jne on kulutustavaraa, joita pitää vaihtaa määräajoin joka autossa. Opelissa 60tkm:n välein ;-)
Onhan passat ja C5 ihan eri autoja luonteiltaan, varsinkin ajettavuudeltaan, molempia on ajettu. Mutta vaihtelu varmaan virkistää. Onhan tuo C5 paljon halvempikin ?- tietävä
Sinulla kokemusta? Zafiralla ajettu 122 000 ja vain takajarrupalat ja ilmamassa mittari vaidettu, muuten normaalit huollot. Naapurin Passatilla 50 000 ja takajarrut levyineen yms uusittu. Toisen tutun C5 2.0 ltr aj. 90 000 ja vain normaalit huollot. Tämä on tietoa.
- Taavetti
Siitä vaan. Oma kokemukseni 80 000 km. 2.2 HDi. Hieno auto, toimiva, mukava, vähäruokainen. Nautittava.Ei moitteen sijaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938108
- 403912
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241380
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html331224Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311109Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia12980Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797