Mietiskelin tässä, kun mulla on muutama vielä kotona asuva kaveri, jotka eivät seurustele. Nämä kaverit eivät siis tunne häistämme ketään muita kuin meidät eli ei heitä voi yksinään ainakaan kutsua. Ensin ajattelin, että kutsuisin koko perheen, kun kuitenkin heidät tunnen joten kuten, mutta nyt olen kuitenkin miettinyt, että onko siinä nyt mitään järkeä... vieraslistakin kasvaa luvattoman isoksi.
Voinko siis kirjoittaa vain kutsuun kaverin nimen ja perään avec ja kaveri saa sitten itse päättää kenet ottaa mukaan, on se sitten perheenjäsen tai kaveri..?? Periaatteessa siis voisin kutsua koko perheenkin, mutta on vähän kustannus kysymys, jos jokaiselta tulisi väh. nelihenkinen perhe mukaan!:/
Laittaako avec vaiko eikö.
26
3089
Vastaukset
- mamma
me ei ainakaan kutsuttu avecina ketään kuka ei seurustele vakituisesti. Sillä minusta olisi kurjaa ajatella että tulevissa häissä olisi minulle täysin vieras ihminen.
Ja onhan polttareissa mahdollisuus tutustua muihin kavereihin ja sit vaikka häissä laittaa polttaripoppoota vierekkäin istumaan niin kyllä se juttu alkaa luistamaan.
Ja kun listaa teet tulee eteen uusia nimiä ja jotkut jää pois ku täytyy miettiä et ketä oikeasti haluaa jne. että juhlat ovat teidän näkoiset ja teillä kotoinen olla ;)
hauskoja listojen laatimisia, meillä se takana kaksi viikkoa niin sanomme tahdon.- Rouva
Jos haluaa olla oikeasti fiksu ja ajattelevainen, kaikki henkilöt, jotka kutsutte tulisi kutsua avecin kanssa. Mistä ihmeestä te tiedätte onko ko henkilöllä vakava suhde menossa, mutta hän ei ole vielä tuonut rakastaan julkisuuteen! Olkaa fiksuja!
- Epäilen
Rouva kirjoitti:
Jos haluaa olla oikeasti fiksu ja ajattelevainen, kaikki henkilöt, jotka kutsutte tulisi kutsua avecin kanssa. Mistä ihmeestä te tiedätte onko ko henkilöllä vakava suhde menossa, mutta hän ei ole vielä tuonut rakastaan julkisuuteen! Olkaa fiksuja!
Kirjoittaja kertoo, että ko. vieraat asuvat vielä kotonaan - ovat todennäköisesti melko nuoriakin siis - ja ovat hänen ystäviään. Kai ystävä tietää toisen seurustelusta sen verran, että voiko sitä kutsua vakavaksi. Jos siitä ei ole edes puhuttu, tuskin se vielä kovin vakavaa on.
Ja kuten mainittiinkin, voihan sitä ajatella, ettei omiin häihinsä halua ventovieraita ihmisiä, uusia tuttavuuksia joiden vakavuudesta ei vielä tiedä.
Kutsu ystävä ystävänä, kyllä hän kertoo sinulle jos todella haluaisi tuoda kumppanin rinnallaan. Näin me teimme heinäkuussa. - vaimoke
En ymmärrä tätä ajatusta, ettei kutsuta ihmisiä aveceineen. Kyseessähän on tapahtuma, jossa juhlitaan rakkautta ja yhdessäoloa. Siis vainko pääparin? "minusta olisi kurjaa ajatella että tulevissa häissä olisi minulle täysin vieras ihminen" Jaa, minusta taas olisi kurjaa tulla yksin juhliin, vain koska joku toinen on määritellyt minkä tasoinen suhde minulla on.
- inna
vaimoke kirjoitti:
En ymmärrä tätä ajatusta, ettei kutsuta ihmisiä aveceineen. Kyseessähän on tapahtuma, jossa juhlitaan rakkautta ja yhdessäoloa. Siis vainko pääparin? "minusta olisi kurjaa ajatella että tulevissa häissä olisi minulle täysin vieras ihminen" Jaa, minusta taas olisi kurjaa tulla yksin juhliin, vain koska joku toinen on määritellyt minkä tasoinen suhde minulla on.
"Kyseessähän on tapahtuma, jossa juhlitaan rakkautta ja yhdessäoloa. Siis vainko pääparin?"
Kyllä, häät ovat hääparin juhla nimenomaan. Vieraat on vieraana juhlimassa hääparin onne ja naimisiinmenoa, ei omiaan olleita tai tulevia häitä.
"minusta taas olisi kurjaa tulla yksin juhliin, vain koska joku toinen on määritellyt minkä tasoinen suhde minulla on."
Jos ihminen on alkanut seurustelemaan, eikä ole esitellyt seurustelukumppaniaan kavereilleen tai hääparille, niin on sanomattakin selvää, ettei suhteen vakavuudesta VOI olla kenelläkään muulla mitään tietoa, kuin seurustelevalla itsellään. Ei ole itsekkyyttä siinä kohtaa jättää tämä tuntemattomuus kutsumatta. Ei siinä kohtaa olla kenenkään suhteen tasoa arvioitu, yksinkertaisesti ei vaan tiedetä mistä on kyse. En minä ainakaan halua kenenkään hoitoja tai vakkaripanoja häihini vain siksi, että kutsuttava nyt on tuon kanssa pyörinyt, ne varmaan seurustelee... - Sussu
Epäilen kirjoitti:
Kirjoittaja kertoo, että ko. vieraat asuvat vielä kotonaan - ovat todennäköisesti melko nuoriakin siis - ja ovat hänen ystäviään. Kai ystävä tietää toisen seurustelusta sen verran, että voiko sitä kutsua vakavaksi. Jos siitä ei ole edes puhuttu, tuskin se vielä kovin vakavaa on.
Ja kuten mainittiinkin, voihan sitä ajatella, ettei omiin häihinsä halua ventovieraita ihmisiä, uusia tuttavuuksia joiden vakavuudesta ei vielä tiedä.
Kutsu ystävä ystävänä, kyllä hän kertoo sinulle jos todella haluaisi tuoda kumppanin rinnallaan. Näin me teimme heinäkuussa.On kyllä totta että useimmiten ystävät tai ainakin läheiset ystävät tietävät suurin piirtein toistensa seurustelutilanteen, mutta en ymmärrä miten kotona asuminen vaikuttaa asiaan?
Mie seurustelin 4 vuotta niin että asuin vanhempieni luona, nyt viime keväänä muutin asumaan yksin (18-vuotiaana). Ja kyllä minä olen tuosta neljästä vuodesta ainakin 3½ vuotta pitänyt suhdettamme hyvinkin vakavana.
Mutta tuo nyt vain oli sivuhuomio, ei mitenkään keskeinen juttu tuossa tekstissäsi, joten älä ota liian vakavasti sitä että minun on vaikea pitää suuni kiinni =) - vaimoke
inna kirjoitti:
"Kyseessähän on tapahtuma, jossa juhlitaan rakkautta ja yhdessäoloa. Siis vainko pääparin?"
Kyllä, häät ovat hääparin juhla nimenomaan. Vieraat on vieraana juhlimassa hääparin onne ja naimisiinmenoa, ei omiaan olleita tai tulevia häitä.
"minusta taas olisi kurjaa tulla yksin juhliin, vain koska joku toinen on määritellyt minkä tasoinen suhde minulla on."
Jos ihminen on alkanut seurustelemaan, eikä ole esitellyt seurustelukumppaniaan kavereilleen tai hääparille, niin on sanomattakin selvää, ettei suhteen vakavuudesta VOI olla kenelläkään muulla mitään tietoa, kuin seurustelevalla itsellään. Ei ole itsekkyyttä siinä kohtaa jättää tämä tuntemattomuus kutsumatta. Ei siinä kohtaa olla kenenkään suhteen tasoa arvioitu, yksinkertaisesti ei vaan tiedetä mistä on kyse. En minä ainakaan halua kenenkään hoitoja tai vakkaripanoja häihini vain siksi, että kutsuttava nyt on tuon kanssa pyörinyt, ne varmaan seurustelee...No itse asiassa olen tässä menossa naimisiin, ja koska nimenomaan edelleenkin ajattelen, että olisi itsekästä juhlia rakkautta ja yhdessäoloa, jos kaikki eivät saisi tuoda omia kumppaneitaan tai seuralaisiaan, olemme kutsuneet kaikki aveceineen. Ja olen kyllä sitäkin mieltä, että liikaa toitotetaan että häät ovat hääparin juhla. Jos itse ajattelisin näin, olisin mennyt naimisiin vain kahdestaan, mutta koska välitän vieraistakin, yritän ajatella heidänkin viihtyvyyttään, vaikkakin juhlamme on tietysti meidän oloisemme.
- vaimoke
Minä laitoin kaikille avecilliset kutsut. Jokainen päätti itse tullako yksin vai kaksin.
- Kanerva
kutsuttu, ellei ollut yhdessä asuva pari tai muuten kauemmin yhdessä viihtynyt. Ihan siitä syystä, että jouduimme muutenkin rajaamaan vieraslistaa rankalla kädellä, emmekä sen vuoksi halunneet meille ihan vieraita ihmisiä häihimme tuttujen ihmisten sijasta. Rankkaa ja raakaa, mutta me teimme näin, eikä kukaan siitä loukkaantunut. Selitimme asian puhelimessa ja kaikki ymmärsivät.
- Rouva
Kanerva kirjoitti:
kutsuttu, ellei ollut yhdessä asuva pari tai muuten kauemmin yhdessä viihtynyt. Ihan siitä syystä, että jouduimme muutenkin rajaamaan vieraslistaa rankalla kädellä, emmekä sen vuoksi halunneet meille ihan vieraita ihmisiä häihimme tuttujen ihmisten sijasta. Rankkaa ja raakaa, mutta me teimme näin, eikä kukaan siitä loukkaantunut. Selitimme asian puhelimessa ja kaikki ymmärsivät.
Mistä helvetistä sä tiedät loukkaantuiko joku oikeasti. Musta on tosi törkeetä kun ihmisest ovat moukkia sekä juntteja etteivät kutsu ihmisiä avecineen. Onneksi en ollut häittesi kutsulistalla!!!!!!!!!!!
- Kanerva
Rouva kirjoitti:
Mistä helvetistä sä tiedät loukkaantuiko joku oikeasti. Musta on tosi törkeetä kun ihmisest ovat moukkia sekä juntteja etteivät kutsu ihmisiä avecineen. Onneksi en ollut häittesi kutsulistalla!!!!!!!!!!!
kun pillastuit! Onneksi ystävämme olivat ymmärtäväisempiä. He tiesivät kyllä, että jouduimme muutenkin rajaamaan vieraslistamme vain niihin, joiden kanssa olemme jatkuvasti tekemisissä. Meillä oli siis muutenkin pienehköt ja intiimit häät. Vain muutama ystävämme oli sinkku, sen tiesimme täysin varmaksi. Pari ystävää oli vain muutamaa viikkoa aiemmin tavannut uuden kumppanin. Ja he kyllä ymmärsivät. Älä tule minulle väittämään, etten hyviä ystäviäni niin hyvin tuntisi, ettenkö hoksaisi heidän loukkaantumistaan.
Tilanne olisi ollut täysin eri, jos vieraita olisi ollut häissämme satapäin. Mutta tämä oli meidän juttumme ja tilanteen luonne oli siis me ja meidän lähimmät ihmiset.
Joten rauhoitu Rouva hyvä! Huh huh.. - Kanerva
Rouva kirjoitti:
Olen itse ollut samassa tilanteessa. Olin vasta muutamaa viikkoa aiemmin tavannut nykyisen aviomieheni, kun sain avecittoman kutsun ystäväni häihin. Enkä pannut sitä ollenkaan pahaksi. (Ja mulla oli muuten häissä tosi hauskaa, olin yötäkin hääpaikalla.) Mieheni kyllä silloin sanoikin, ettei hän olisi edes lähtenyt häihin tapaamaan hirmuista joukkoa tuntemattomia ihmisiä, kun oli vasta tavannut minutkin.
- inna
Kanerva kirjoitti:
kun pillastuit! Onneksi ystävämme olivat ymmärtäväisempiä. He tiesivät kyllä, että jouduimme muutenkin rajaamaan vieraslistamme vain niihin, joiden kanssa olemme jatkuvasti tekemisissä. Meillä oli siis muutenkin pienehköt ja intiimit häät. Vain muutama ystävämme oli sinkku, sen tiesimme täysin varmaksi. Pari ystävää oli vain muutamaa viikkoa aiemmin tavannut uuden kumppanin. Ja he kyllä ymmärsivät. Älä tule minulle väittämään, etten hyviä ystäviäni niin hyvin tuntisi, ettenkö hoksaisi heidän loukkaantumistaan.
Tilanne olisi ollut täysin eri, jos vieraita olisi ollut häissämme satapäin. Mutta tämä oli meidän juttumme ja tilanteen luonne oli siis me ja meidän lähimmät ihmiset.
Joten rauhoitu Rouva hyvä! Huh huh.....että tokkopa nimim. "rouva" nyt oikeasti on koskaan omia häitään viettänytkään. Siinä kohtaa, kun niitä vieraslistoja vääntää ja budjetti antaa periksi tietyn ihmismäärän kutsumisen, karisee kyllä kaikki nämä "minun häihini on kaikki tervetulleita" -asenteet.
Lista muodostuukin yhtäkkiä hyvin realistiseksi ja huomaa karsivansa ihmisiä omien kriteeriensä mukaan, koska kaikki eivät mahdu. Ihminen, joka ei tätä käsitä, ei ole koskaan kutsuvieraslistaa laatinut. - inna
Kanerva kirjoitti:
Olen itse ollut samassa tilanteessa. Olin vasta muutamaa viikkoa aiemmin tavannut nykyisen aviomieheni, kun sain avecittoman kutsun ystäväni häihin. Enkä pannut sitä ollenkaan pahaksi. (Ja mulla oli muuten häissä tosi hauskaa, olin yötäkin hääpaikalla.) Mieheni kyllä silloin sanoikin, ettei hän olisi edes lähtenyt häihin tapaamaan hirmuista joukkoa tuntemattomia ihmisiä, kun oli vasta tavannut minutkin.
Juuri näin se taitaa todellisuudessa mennä aika monellakin sitten.
Kutsuasioihin suhtaudutaan niin tunteella vielä siinä vaiheessa kun mielipiteistä puhutaan.
Itsekkin olen ollut vastaavassa tilanteessa: olin alkanut 2 viikkoa aijemmin seurustelemaan miehen kanssa, joka oli häissä bestmanina. En edes halunnut niihin häihin hänen avecinaan. Minkä ihmeen takia, näyttäytymään vai? - niin yksinkertaista
Rouva kirjoitti:
Tiedän jopa henkilöitä jotka ovat kokeneet ahdistavaksi sen että kutsussa lukee myös avec. Ihan niin kuin ei itsekseen kelpaisi, kun kaveri hyvin tietää ettei ole vakavampaa viritteillä. Ihan kuin pitäis olla pari että olis jotain.
Nuo ei siis ole mun mielipiteitä vain kuultuja juttuja.
Ihmiset vois ottaa tuollaiset kutsut hieman rennommin, olla ilahtuneita ja onnellisia ystäviensä puolesta. Onko se tärkeintä onko se oma kulta (vakava tai ei vakava) sinä yhtenä iltana mukana, jos se ei jostain syystä juhlaparin kuvioon sovi tai jos he eivät vain ole huomanneet kutsua tätä koska suhde on pidetty "salassa"? - vaimoke
inna kirjoitti:
...että tokkopa nimim. "rouva" nyt oikeasti on koskaan omia häitään viettänytkään. Siinä kohtaa, kun niitä vieraslistoja vääntää ja budjetti antaa periksi tietyn ihmismäärän kutsumisen, karisee kyllä kaikki nämä "minun häihini on kaikki tervetulleita" -asenteet.
Lista muodostuukin yhtäkkiä hyvin realistiseksi ja huomaa karsivansa ihmisiä omien kriteeriensä mukaan, koska kaikki eivät mahdu. Ihminen, joka ei tätä käsitä, ei ole koskaan kutsuvieraslistaa laatinut.Ei karissut ainakaan minulla. Alussa jo päätettiin, että joko kaksistaan tai sitten kaikki kutsutaan. Mahtuipa kaikki mukaan, että näin. Hyvää syksyä kaikille joita vanne puristaa päätä ja niille joita ei purista!
- inna
vaimoke kirjoitti:
Ei karissut ainakaan minulla. Alussa jo päätettiin, että joko kaksistaan tai sitten kaikki kutsutaan. Mahtuipa kaikki mukaan, että näin. Hyvää syksyä kaikille joita vanne puristaa päätä ja niille joita ei purista!
Sanoit, että kaikki kutsuitte jotka halusittekin, hyinhän teillä sitten on. Mutta sitten on meitä, jotka joutuisimme kutsumaan yli 200 vierasta jos kaikki halutut kutsuttaisiin, joutuisimme tinkimään sitten jostain muusta, esim ruoasta tai hääpaikasta tms, jostain joka tapauksessa, koska meillä ei ole varaa järjestää niin isolle joukolle häitä.
On oikeasti hienoa, että joku pystyy siihen. Enemmistöllä kuitenkin edelleen on se budjetti, rajallinen määrä rahaa häitä varten. Se pitää muistaa, eikä suoralta kädeltä tuomita, että niillä puristaa vanne päätä kun eivät kutsuneet satoja ihmisiä paikalle. Todella ikävä asenne. Vanne kiristää kyllä, muttei päätä, vaan pankkitiliä. - vaimoke
inna kirjoitti:
Sanoit, että kaikki kutsuitte jotka halusittekin, hyinhän teillä sitten on. Mutta sitten on meitä, jotka joutuisimme kutsumaan yli 200 vierasta jos kaikki halutut kutsuttaisiin, joutuisimme tinkimään sitten jostain muusta, esim ruoasta tai hääpaikasta tms, jostain joka tapauksessa, koska meillä ei ole varaa järjestää niin isolle joukolle häitä.
On oikeasti hienoa, että joku pystyy siihen. Enemmistöllä kuitenkin edelleen on se budjetti, rajallinen määrä rahaa häitä varten. Se pitää muistaa, eikä suoralta kädeltä tuomita, että niillä puristaa vanne päätä kun eivät kutsuneet satoja ihmisiä paikalle. Todella ikävä asenne. Vanne kiristää kyllä, muttei päätä, vaan pankkitiliä.Minulla ainakin kiristää vanne päätä, enkä ollut varma kiristääkö sinua, siksi terveiset myös niille joita ei kiristä. Olen katsellut hääsivustoja, ja rahaa häihimme kuluu alle keskiarvon, ruokaa ja juomaa riittää ja kaikki mahtuu mukaan. Se onkin se juttu, että jokainen tekee tyylillään. Me valitsimme sellaiset puitteet ettei tarvitse vieraista tinkiä. Enkä tuominnnutkaan ihmisiä, jotka eivät kutsu häihin satoja ihmisiä, pienet tai suuret häät, jokaisen oma asia. Niin ja vielä p.s. olen työtön, ettei se raha minunkaan tilillä pursoile, olen myös säästeliäs, ja pihi, mutta antelias.
- Kanerva
vaimoke kirjoitti:
Minulla ainakin kiristää vanne päätä, enkä ollut varma kiristääkö sinua, siksi terveiset myös niille joita ei kiristä. Olen katsellut hääsivustoja, ja rahaa häihimme kuluu alle keskiarvon, ruokaa ja juomaa riittää ja kaikki mahtuu mukaan. Se onkin se juttu, että jokainen tekee tyylillään. Me valitsimme sellaiset puitteet ettei tarvitse vieraista tinkiä. Enkä tuominnnutkaan ihmisiä, jotka eivät kutsu häihin satoja ihmisiä, pienet tai suuret häät, jokaisen oma asia. Niin ja vielä p.s. olen työtön, ettei se raha minunkaan tilillä pursoile, olen myös säästeliäs, ja pihi, mutta antelias.
.. kommentoida omalta osaltani tuohon. Meillä oli kerta kaikkiaan mahdotonta kutsua kaikkia.. Nyt vieraita oli 80 kutsuttuna (tuossa määrässä on todella paljon lapsia). Mikäli olisimme kutsuneet kaikki avecit, tädit ja sedät, sekä loput kaverit, joiden kanssa ei olla tiiviisti yhteyksissä, määrä olisi ollut 160, ellei ylikin. Jos siihen vielä vaikka kaikki serkut sun muut.. en jaksa edes laskea. Meillä ei valitettavasti olisi budjetti kestänyt ja olisi pitänyt etsiä toinen hääpaikka. (Vaikka meilläkin oli hyvin simppelit puitteet, tein kortit itse, hääjuhlapaikka laitettiin kuntoon ja siivottiin itse, ei hääautoja tms "ylimääräisiä") Emmekä olisi itse viihtynyt noin isoissa häissä. Nyt tunnelma oli juuri sopivan tiivis meille. Ehdimme hyvin vaihtaa kuulumisia ja juhlia kaikkien kanssa.
- Tiinu
Heipparallaa! Johonkinhan se raja vierasmäärässä on vedettävä. Meillä oli esimerkiksi serkkua ja tätiä, jotka asustelivat yksin, eivätkä olleet ainakaan esitelleet meille ketään kumppanikseen. Sellaisille emme laittaneet avecia. Vierasmäärähän paisuisi ihan liikaa, jos jokaisen yksinäisen mukana kutsuttaisiin joku. Ja siinähän sitten tulisi paljon tuntemattomia mukaan. Häät ovat hääparin juhla, nimenomaan hääparin elämän varrelta tutuiksi tulleiden ihmisten ympäröimänä.
- peppi
Avopuolisoni sai jokin aika sitten kutsun serkkunsa häihin ja kutsussa luki: kutsu yhdelle. Me olemme kuitenkin asuneet yhdessä jo 3 vuotta... Avopuolisoni ilmoitti parille kohteliaasti, että ei tulisi juhliin ja kovasti oli pari siitä loukkaantunut ja selitellyt, että heillä on niin pieni budjetti häihin.
MInusta sinkuille ihmisille ei avec kutsuja tarvitse laittaa, mutta parillisille ihmisille se on vähintään kohteliasta. - inna
peppi kirjoitti:
Avopuolisoni sai jokin aika sitten kutsun serkkunsa häihin ja kutsussa luki: kutsu yhdelle. Me olemme kuitenkin asuneet yhdessä jo 3 vuotta... Avopuolisoni ilmoitti parille kohteliaasti, että ei tulisi juhliin ja kovasti oli pari siitä loukkaantunut ja selitellyt, että heillä on niin pieni budjetti häihin.
MInusta sinkuille ihmisille ei avec kutsuja tarvitse laittaa, mutta parillisille ihmisille se on vähintään kohteliasta.Olet ihan oikeassa, avoparina olet oikeutettu kutsuttavaksi automaattisesti. Oli hääparilta tökerö etikettivirhe jättää sinut kutsumatta. Avio- ja avopari kutsutaan aina automaattisesti kummatkin.
Mutta, ei avecina. "Avec" laitetaan yksinasuville merkiksi siitä, että he saavat ottaa seuralaisen. Avovaimo tai avomieshän ei ole enää seuralainen, vaan te olette vakipariskunta. - Mielipide
peppi kirjoitti:
MInusta sinkuille ihmisille ei avec kutsuja tarvitse laittaa, mutta parillisille ihmisille se on vähintään kohteliasta.En tiedä onko kyse 20 hengen vain 100 hengen häistä (jälkimmäisessä sinä tuskin olisit budjettia romuttanut), mutta onko tuota syytä ottaa noin vakavasti? Tietysti jos koet olevasi pariskunnalle läheinen ihminen niin sitten...
Kai heillä on omat syystä toimia täysin etiketin vastaisesti ja ehkä tylysti. Jos he kaipailevat pieniä ja huokeita häitä, en näe mitään syytä miksi heidän olisi pakko kestittää ihmisiä, joiden läsnäolo ei ole heidän juhlansa kannalta keskeistä. Häiden tarkoitus on kuitenkin se, että pari saa juhlia tärkeää tapahtumaansa läheistensä kanssa, eikä se että tehdään koko suku (nekin joita ei olla nähty 10 vuoteen) iloisiksi.
Ymmärrän pahastumisesi ja varsinkin miehesi pahastumisen (koska hän ilmeisesti oli läheisemmissä väleissä pariskuntaan?), mutta kyllä minusta pitää pariskunnan osata olla sen verran erillään, että jos toinen kutsutaan juhliin ja toista ei, niin asiaa voisi edes harkita...
- ch-a
Me kutsuttiin kaikki avecina, eikä kukaan tuonut kaveria tai muuta mitälie tyyppiä, ainoastaan vakavia partnereita. Moni avec-kutsun saanut tuli siis yksin, ja hyvä niin, sillä sinkut ovat hyvää häävierasseuraa (minussa asuu pieni parittaja!). Siitä voisi ehkä vihjata jopa etukäteen - eli siis että "jos sulla ei satu nyt olemaan mitään sen vakavampaa niin vihjaisin vain että juhlissa tulee olemaan hyvännäköisiä sinkkumiehiä"...
Koko perhettä en kutsuisi missään tapauksessa. Ei kai kukaan tykkää bilettää niin että äiti katsoo vieressä? - Tinttu
Itse laitamme avecilliset kutsut niille, jotka eivät asu enää vanhempiensa luona. Kutsumme esim serkkuja, joiden kanssa emme ole päivittäin tekemisissä, eli emme tiedä varmuudella, onko heillä kumppania vai ei. Eli se on sitten jokaisen oma asia, tulevatko yksin vai tuovatko seuralaisen. Sen sijaan niille, jotka asuvat vanhempiensa luona, emme lähetä erillistä kutsua, vaan lähetämme kutsun tyyliin xxx perheineen.
- inna
Sinuna laittaisin sen avecin siihen. Käytännössä nämä vaan tahtovat usein mennä niin, että se avecci ei edes halua tulla häihin, jossa ei tunne koko hääparia.
Mutta enpä ole ennen kuullut, että jos kaveri asuu vielä kotona, niin kutsuakko koko perhe... Ihmisiä, jotka tunnet "joten kuten"?
Ei häihin kuulu kutsua ihmisiä, jotka tuntee joten kuten, vaan läheiset kutsutaan: lähisukulaiset, kaveripiiri, lisäksi pari lapsuudenkaveria johin on edelleen pitänyt yhteyttä, muutama koulukaveri joiden kanssa oli eniten tekemisissä, töistäkin voi kutsua ne, joiden kanssa tulee oikeasti toimeen hyvin ja joiden seurassa viihtyy vapaa-ajallakin.
Siis sellaiset kutsutaan, joihin on ITSELLÄ jokin todellinen side, ei sllaisia, joihin jollain kutsutulla on jokin, esim sukulaisside. Häihin kerätään ympärille tärkeimmät ihmiset. Kaverin vanhemmat, jotka nyt tuntee joten kuten, eivät ole sillä tavalla tärkeitä, että hekään osaisivat iloita teidän puolestanne.
Itse kummeksuin suuresti mieheni serkulta saamaamme hääkutsua. Nopeasti ajateltuna serkku nyt on niin lähisukua, että on automaattisesti kutsuttavien listalla, mutta jos ajatellaan hiukan tarkemmin, niin tässä tapauksessa ei ollut, koska serkku asuu toisella puolella Suomea, he ovat lapsena nähneet viimeksi, edes joulukortteja eivät ole koskaan lähetelleet. Ko. serkkua en ollut tavannut koskaan.
Kävi ilmi, että koska serkun äiti ja mieheni äiti oat siskoksia ja aina pitäneet yhteyttä, niin serkun äitihän oli sitä kutsulistaa laatinut eikä ollenkaan ajatellut, että vaikka hän on meihin yhteyksissä ollut, ei se sitä tarkoita, että olisimme jotenkin läheisiä hänen tyttärelleen, jonka häät sentään on kyseessä!
Menimme häihin mieheni äidin mieliksi, koska hän pelkäsi siskonsa menettävän kasvonsa jollemme mene, mutta kylläpä oli kiusallista olla paikalla häissä jossa suurta päiväänsä juhlii pari, jonka hääonni on meille täysin samantekevää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1224730Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa43354Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1253147Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss252573Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu602280Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181759Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91364Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1171225Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut81223Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky4968