Koska te olette tienneet mitä haluatte tehdä?

häh

Olen ihan ulalla ja pelkään että jään työttömäksi tätä menoa. Menen nyt kolmatta vuotta yliopistoon, luen kaikkea mikä kiinnostaa kun en tiedä mitä oikeasti kannattaisi lukea. Historiaa esim...en halua opettajaksi, mihin useimmat hissanopiskelijat ilmeisesti suuntaa. Ei kiinnosta myöskään työ yliopistolla, ei liioin museossa kököttäminen...mihin hemmettiin voisi hakea/mitä tehdä jne että saisi jalkansa johonkin oven väliin...hyppään sillalta jos lopulta viisi vuotta menee hukkaan. Oikeasti kiinnostaa mutten vaan saa päähäni mistä leipäni tienaan. Onko muilla päämäärä-ja motivaatio-ongelmia? neuvokaa! Opolta ei paljon aikaa heru...

12

2161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raukkis

Luulen, että ongelmasi on yleisempi kuin luuletkaan. Mun ongelma on ainakin juuri se, että kaikki kiinnostaa vähän, muttei mikään oikein kunnolla.

Yhdessä vaiheessa ajattelin hakea opiskelemaan yhteiskuntatieteelliseen jotain valtio-oppia, sosiologiaa tai poliittista historiaa. Mutta se tyssäsi siihen, kun rupesin miettimään, että mihin noista oikeasti valmistuu. Oikistakin olen miettinyt, mutta se innostus on lopahtanut lähinnä siihen, kun olen seurannut siellä opiskelevia ystäviäni. Myös tekniikan ja luonnontieteiden opiskelua olen suunnittelut, muttei siihenkään ole muuta syytä kuin se, että olen matikassa ja fysiikassa kohtis hyvä. Olen melko varma, että pääsisinkin melkeinpä mihin tahansa, jos vaan pari kuukautta viitsisin lukea. Mulla on kuitenkin vahvan E:n ylioppilaspaprut, joten alkupisteetkin olisivat hyvät.

Keväällä hainkin pariin yliopistoon, mutta jätin menemättä kokeisiin, kun ei jaksanut valmistautua niihin (kun ei kuitenkaan tiennyt, oliko ne nyt niitä "mun juttuja" ;\ )

Eli eipä musta paljon apua ole, mutta halusinpa kuitenkin ilmoittautua samaan veneeseen kanssasi. Ens viikolla meen muuten AMK:uun. Ei musta taida oikeisiin töihinkään olla, joten sinne vaan lojumaan, ehkä sitä vuoden tai puolikkaan jaksaa sitäkin (sitten taas haut yliopistoihin ja pääsykokeet, joihin varmaan jätän taas menemättä ;) ).

EI NIINKUN HYVÄNEN AIKA, taisinpa lyödä sut laudalta surkeudellani. Mitäpä, jos hypättäisiin yhdessä siltä saatanan sillalta?

• Tiina

Niin no loppu paljastikin jo jutun juonen, mutta...kokeilkaapa kuka tahansa epätietoinen muutamaa vuotta töitä kaupassa tms. niin jo rupeaa opiskelut kiinnostamaan ja vaikka työ siellä museossa....

• Ruakkis
        Tiina kirjoitti:

Niin no loppu paljastikin jo jutun juonen, mutta...kokeilkaapa kuka tahansa epätietoinen muutamaa vuotta töitä kaupassa tms. niin jo rupeaa opiskelut kiinnostamaan ja vaikka työ siellä museossa....

No siis joopa joo, ei kyse ole siitä, ettenkö mä suostuisi töitä tekemään tarpeen vaatiessa. Mä en vaan tajua, että mitä helvetin järkeä on kykkiä jossain kaupan kassalla, tai moppi kädessä porttikongissa, jollei ole pakko. Mua ei ainakaan vittumainen duuni motivoisi opiskelemaan yhtään sen enempää kuin kattoon syljeksiminenkään, pikemminkin passivoisi vielä entisestään. Eikä tollasia paskahommia rahastakaan tee, kun ei ole vastuussa kuin itsestään.

Totta kai kaikki Eero Heinäluoman aivopesemät pikku uusfasistit nyt kauhistuvat tällaisesta edesvastuuttomuudesta. Kaikille ei kai kuitenkaan voi riittää elämänsisällöksi vittumainen työ, kusipäinen aviopuoliso, tyhmät kakarat ja helvettiliset lainanlyhennykset, yllättävän monelle riittää.

En muuten todellakaan ole ylpeä näistä ajatuksistani. Olisi paljon helpompaa olla jonkun lemmikki kuin olla toisinájattelija lähes aukottomassa systeemissä.

• Sic
        Ruakkis kirjoitti:

No siis joopa joo, ei kyse ole siitä, ettenkö mä suostuisi töitä tekemään tarpeen vaatiessa. Mä en vaan tajua, että mitä helvetin järkeä on kykkiä jossain kaupan kassalla, tai moppi kädessä porttikongissa, jollei ole pakko. Mua ei ainakaan vittumainen duuni motivoisi opiskelemaan yhtään sen enempää kuin kattoon syljeksiminenkään, pikemminkin passivoisi vielä entisestään. Eikä tollasia paskahommia rahastakaan tee, kun ei ole vastuussa kuin itsestään.

Totta kai kaikki Eero Heinäluoman aivopesemät pikku uusfasistit nyt kauhistuvat tällaisesta edesvastuuttomuudesta. Kaikille ei kai kuitenkaan voi riittää elämänsisällöksi vittumainen työ, kusipäinen aviopuoliso, tyhmät kakarat ja helvettiliset lainanlyhennykset, yllättävän monelle riittää.

En muuten todellakaan ole ylpeä näistä ajatuksistani. Olisi paljon helpompaa olla jonkun lemmikki kuin olla toisinájattelija lähes aukottomassa systeemissä.

Itse en päässyt ensimmäisellä yrittämällä yliopistoon, joten avoimessa opiskelun ohella tein aamutöitä siivoojana, ettei menisi homma pelkäksi makaamiseksi. Voin sanoa, että se homma oli niin hirvittävää, että motivoi kyllä entistä enemmän lukemaan pääsykokeisiin! Nyt olen sisällä ja lukeminen ei ole ikinä innostanut yhtä paljon!!!!!!

• minä

Miksi oikiksessa opiskelevien kaverien seuraaminen sai sut luopumaan ajatuksesta? Mikä siellä on niin kamalaa??

• werne

Minulla oli lukion alussa mielessä kolme alaa, joita haluaisin opiskella. Lukion aikana päädyin kuitenkin erääseen näistä aloista, jonka arvelin olevan minulle paras vaihtoehto. Lukion jälkeen pidin välivuoden, ja pyrin (ja pääsin) opiskelemaan. Opiskeluja on nyt neljä vuotta takana, ja olen kyllä ehdottomasti omalla alallani.

Mutta tuntuu kyllä siltä, etteivät useimmat nuoret (tai vanhemmatkaan) tiedä, mitä elämältään haluavat. Minusta tästä ei kannata kuitenkaan ottaa liikaa stressiä. Vaihtoehtoja on kuitenkin aina. Voit valmistua jostain aineesta, tehdä jotain töitä, mahdollisesti opiskella jotain muuta myöhemmin tms. Kannattaa myös muistaa, ettei se tutkinto niin suoraan edes korreloi työpaikkojen kanssa. Monet työskentelevät aivan eri alalla kuin mistä ovat alun perin valmistuneet.

• häh

opiskella historiaa jos työskentelee lopulta vaikka k-kaupan elintarvikevastaavana!?

En halua "tuhlata" opiskeluaikaa..vaikka kiinnostaa, niin pitäisi myös saada jonkinlainen porkkana panostuksesta. Pelkkä yleissivistys kun ei rahaa tuo.

Niin, ja olen myös ollut kaupassa vuoden töissä, ei ole mun juttu. Ajattelin joka päivä niitä jotka on siellä vakituisena että tätäkö ne tekee loppuelämänsä..ja mä en sentään ollut edes kassalla. Mieluummin olen vaikka se museotäti sitten, mutta on seki aika laiha lohtu panostuksesta. Ja ei niitä museoita yms täällä suomenmaassa edes ole joka sormelle. Olisikohan pitänyt vain mennä sinne raholle silloin kun mietin mennäkkö lukioon vai amikseen..olisin nyt jossain ketjuraflassa rasvankäryssä kokkaamassa. ja saisin rahaa. ammattikouluja aliarvostetaan...ei todellakaan kannata hakea yliopistoon vain sen takia että se muka olisi jotain..mun vanhemmat ajattelee näin edelleen...ylpeenä ilmoittaa missä koulussa olen jne..jos olisin mennyt raholle, oltais asiasta varmaan vaiettu ja patistettu vanhuudenpäiville asti hakemaan yliopistoon. On uskomatonta että jollain tapaa halveksun akateemista mentaliteettia vaikka itse opiskelen yo:lla. Ei voisi vähempää kiinnostaa jäädä sinne töihin vaikka olisikin siihen mahdollisuus.

• werne
        häh kirjoitti:

opiskella historiaa jos työskentelee lopulta vaikka k-kaupan elintarvikevastaavana!?

En halua "tuhlata" opiskeluaikaa..vaikka kiinnostaa, niin pitäisi myös saada jonkinlainen porkkana panostuksesta. Pelkkä yleissivistys kun ei rahaa tuo.

Niin, ja olen myös ollut kaupassa vuoden töissä, ei ole mun juttu. Ajattelin joka päivä niitä jotka on siellä vakituisena että tätäkö ne tekee loppuelämänsä..ja mä en sentään ollut edes kassalla. Mieluummin olen vaikka se museotäti sitten, mutta on seki aika laiha lohtu panostuksesta. Ja ei niitä museoita yms täällä suomenmaassa edes ole joka sormelle. Olisikohan pitänyt vain mennä sinne raholle silloin kun mietin mennäkkö lukioon vai amikseen..olisin nyt jossain ketjuraflassa rasvankäryssä kokkaamassa. ja saisin rahaa. ammattikouluja aliarvostetaan...ei todellakaan kannata hakea yliopistoon vain sen takia että se muka olisi jotain..mun vanhemmat ajattelee näin edelleen...ylpeenä ilmoittaa missä koulussa olen jne..jos olisin mennyt raholle, oltais asiasta varmaan vaiettu ja patistettu vanhuudenpäiville asti hakemaan yliopistoon. On uskomatonta että jollain tapaa halveksun akateemista mentaliteettia vaikka itse opiskelen yo:lla. Ei voisi vähempää kiinnostaa jäädä sinne töihin vaikka olisikin siihen mahdollisuus.

Niin, meitä löytyy varmasti joka junaan. Minä opiskelen kyllä valtaosin yleisestä uteliaisuudesta ja oppimisen halusta, en niinkään työpaikan tai rahan takia. Ja haluan kyllä opiskella, vaikka tulevaisuudessa toimisinkin siivoojana. Opiskelu on itsessään antoisaa. Ei yleissivistys rahaa tuo, mutta paljon muuta kylläkin. Ja ne rahat voi sitten hankkia vaikka muun alan töistä.

Kukin tyylillään.

• Maisteri
        werne kirjoitti:

Niin, meitä löytyy varmasti joka junaan. Minä opiskelen kyllä valtaosin yleisestä uteliaisuudesta ja oppimisen halusta, en niinkään työpaikan tai rahan takia. Ja haluan kyllä opiskella, vaikka tulevaisuudessa toimisinkin siivoojana. Opiskelu on itsessään antoisaa. Ei yleissivistys rahaa tuo, mutta paljon muuta kylläkin. Ja ne rahat voi sitten hankkia vaikka muun alan töistä.

Kukin tyylillään.

Taisin olla 10-11 vuotta vanha kun tiesin mitä haluan elämässäni opiskella. Ja sitä alaa opiskelin ja olen sillä itseni ja perheeni elättänyt kymmeniä vuosia. Ja ala kiinnostaa edelleen, on juuri sitä mitä haluan edelleenkin tehdä.

Mutta eihän asia kaikille tietysti valkene. Usein tosin tuntuu siltä ettei jakseta kyllin sitkeästi pakertaa sitä mikä aluksi kiinnostaa vaan sitten vaihdetaan turhankin helposti. Vaikeita hetkiä tulee hommassa kuin hommassa, mutta jos ja kun niistä koettaa jaksaa yli niin useimmiten sitten taas asia alkaa tuntua kiinnostavammalta.

• Jo vain
        Maisteri kirjoitti:

Taisin olla 10-11 vuotta vanha kun tiesin mitä haluan elämässäni opiskella. Ja sitä alaa opiskelin ja olen sillä itseni ja perheeni elättänyt kymmeniä vuosia. Ja ala kiinnostaa edelleen, on juuri sitä mitä haluan edelleenkin tehdä.

Mutta eihän asia kaikille tietysti valkene. Usein tosin tuntuu siltä ettei jakseta kyllin sitkeästi pakertaa sitä mikä aluksi kiinnostaa vaan sitten vaihdetaan turhankin helposti. Vaikeita hetkiä tulee hommassa kuin hommassa, mutta jos ja kun niistä koettaa jaksaa yli niin useimmiten sitten taas asia alkaa tuntua kiinnostavammalta.

Siinäpä sitä tuli melkoisesti totuuksia: Jos joku työ vaikuttaa ylettömän mukavalta, niin se johtuu vain siitä, ettei osaa nähdä työn varjopuolia, joita joka työssä ja tehtävässä varmasti on. Jos taas työ näyttää helpolta, se johtuu vain siitä, että tekijä sen osaa. Mitä useamman ongelman työssään on selvittänyt, sitä helpompaa se on.

Muistakaa, että perusopiskelulla ja työtehtävillä on hyvä olla sentään lievä positiivinen korrelaatio keskenään, joskaan aina edes tämä ei ole välttämätöntä. Opiskelussa oppimmaan oppinen on tärkein anti, muu on ainoastaan lisäbonusta.

• mie

Voisitko mennä keskustelemaan tilanteestasi, vaikka ammatinvalintapsykologin kanssa (työvoimatstoon, voi varata ajan). Ehkäpä se auttaisi sua selkeyttämään toiveitasi?

• luuseri

Minä kävin keskustelemassa työkkärin ammatinvalintapsykon kanssa. Yhtä tyhjän kanssa. Itseäni ehkä vuoden vanhempi psykologi toisti vain samat asiat mitkä olin itse hänelle kertonut. Puhu nauhuriin ja kuuntele omaa puhettasi. Se ajaa saman asian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3809
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      64
      724
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe