Kyseessä on paksumman käsivarsiluun 3 hiusmurtumaa ranteen puoleisessa päässä. Ranne leikattiin ja tueksi ruuvattiin titaaniumlevy.
Tähän sakka täysin kivutonta mutta rannetta tarvitsee nyt kuntouttaa kääntymään ja taipumaan.
Kauanko suorititte fys. terapian ohjaamia harjoitteluliikkeitä leikkauksien jälkeen?
Plautuiko ranteen taipuvuus?
ranneleikkauksen jälkeinen hoito
8
5290
Vastaukset
- v***u soikoon
Suorita sinäkin fysioterapian ohjaamia harjoitteluliikkeitä NIIN KAUAN, KUIN SE FYSIOTERAPEUTTI NEUVOO!
- ranneleikattu ap
Tuo nyt on selvääkin selvempää että mennään ammattilaisen ohjeiden mukaan!
Mutta kysyinkin kuinka kauan teitte sitä.
Palautuiko ranteen taipuvuus - Siihen nimittäin ei terapeuttini pystynyt vastaamaan.
Aivan pieneksi ohjeeksi, ehkä sinun kieleesi (tai aivoihisi) pitäisi tehdä korjaava leikkaus niin ettei sinne rivolle kielenkäytölle olisikaan tilaa. - Ranneleikattu täällä
ranneleikattu ap kirjoitti:
Tuo nyt on selvääkin selvempää että mennään ammattilaisen ohjeiden mukaan!
Mutta kysyinkin kuinka kauan teitte sitä.
Palautuiko ranteen taipuvuus - Siihen nimittäin ei terapeuttini pystynyt vastaamaan.
Aivan pieneksi ohjeeksi, ehkä sinun kieleesi (tai aivoihisi) pitäisi tehdä korjaava leikkaus niin ettei sinne rivolle kielenkäytölle olisikaan tilaa.Heippa,
Täällä painitaan samanlaisen ongelman kera sillä erotuksella, että minulle ei määrätty lainkaan fysikaalista hoitoa, mitä ihmettelen. Lääkäri vaan (ei se, joka operoi) näytti kertaalleen muutaman taivutuksen, joita pitäisi 3-5 krt päivässä tehdä.
Mun ranne operoitu 3.5., kun kaaduin koiran kanssa pari päivää aikaisemmin. Titaanilevytetty myöskin. Vähän on epätoivoista, varsinkin aamuisin, kun sormet on kuin nakkimakkarat. Jätinkin jo soittopyynnön operoineelle lekurille, et eikö ihan totta, fysikaalista hoitoa tarvita, vaan itseksesi vaan yritä räpeltää. Tuntuu, et jotain tukea fyssareilta tähän tarvitsisin - on vähän epävarma olo näiden taivutusten kanssa, ja varsinkaan, kun sormet/ranne eivät juurikaan taivu....vai onko vaan niiiiiin pitkäjänteistä hommaa, et pikkuhiljaa rupeaa ranne ja sormet toimimaan, kun vaan jaksaa veivata? - ranneleikattu ap
Ranneleikattu täällä kirjoitti:
Heippa,
Täällä painitaan samanlaisen ongelman kera sillä erotuksella, että minulle ei määrätty lainkaan fysikaalista hoitoa, mitä ihmettelen. Lääkäri vaan (ei se, joka operoi) näytti kertaalleen muutaman taivutuksen, joita pitäisi 3-5 krt päivässä tehdä.
Mun ranne operoitu 3.5., kun kaaduin koiran kanssa pari päivää aikaisemmin. Titaanilevytetty myöskin. Vähän on epätoivoista, varsinkin aamuisin, kun sormet on kuin nakkimakkarat. Jätinkin jo soittopyynnön operoineelle lekurille, et eikö ihan totta, fysikaalista hoitoa tarvita, vaan itseksesi vaan yritä räpeltää. Tuntuu, et jotain tukea fyssareilta tähän tarvitsisin - on vähän epävarma olo näiden taivutusten kanssa, ja varsinkaan, kun sormet/ranne eivät juurikaan taivu....vai onko vaan niiiiiin pitkäjänteistä hommaa, et pikkuhiljaa rupeaa ranne ja sormet toimimaan, kun vaan jaksaa veivata?youtubissa on muutamia hyvia harjoitteluohjeita. laitappa "wrist excercises you tube", saat hyviä vinkkejä, mutta muista tehdä niitä (alussa) varovasti ja vain sen verran ettei satu. Painojen nostot eivät tietenkään kuulu kuvioihin vielä pitkään aikaan, mutta taivutukset ovat paikallaan.
Omastani on turvotus laskenut ja ranne taipuu hyvin jo, samoin sormet. Aamuisin on jäykkyyttä mutta se menee nopeasti ohi. Leikkausarpi nayttaa hyvältä.
Laitappa väliaikatietoja omasta toipumisestasi. - Ranneleikattu täällä
youtubissa on muutamia hyvia harjoitteluohjeita. laitappa "wrist excercises you tube", saat hyviä vinkkejä, mutta muista tehdä niitä (alussa) varovasti ja vain sen verran ettei satu. Painojen nostot eivät tietenkään kuulu kuvioihin vielä pitkään aikaan, mutta taivutukset ovat paikallaan.
Omastani on turvotus laskenut ja ranne taipuu hyvin jo, samoin sormet. Aamuisin on jäykkyyttä mutta se menee nopeasti ohi. Leikkausarpi nayttaa hyvältä.
Laitappa väliaikatietoja omasta toipumisestasi.Heippa, kiitos vinkistä, täytyy tsekata. Eli sinulla meni ihan viikossa noin hyvään kuntoon? Mulla tikit poistettiin 20.05. ja tilalle irrotettava ortoosi. Jumpatessa pitää ottaa pois ja sitten taas paikalleen.
Tilanne ei ole kehuttava, ainakaan vielä . Pakko uskoa, et kyllä tämä tästä vielä selviää.
Teitkö itse kuinka usein niitä jumppia?
Tsempit ovat kyllä tervetulleita :). - ranneleikattu ap
Ranneleikattu täällä kirjoitti:
Heippa, kiitos vinkistä, täytyy tsekata. Eli sinulla meni ihan viikossa noin hyvään kuntoon? Mulla tikit poistettiin 20.05. ja tilalle irrotettava ortoosi. Jumpatessa pitää ottaa pois ja sitten taas paikalleen.
Tilanne ei ole kehuttava, ainakaan vielä . Pakko uskoa, et kyllä tämä tästä vielä selviää.
Teitkö itse kuinka usein niitä jumppia?
Tsempit ovat kyllä tervetulleita :).Tänään tuli kuukausi ranteen leikkauksesta. Siis ensimmäiset pari viikkoa käsi pehmeässä kipsissa ja kannatinsiteessä.
Sen ajan jälkeen neuvottiin tekemään noin 3 minuuttia eli 5 hidasta toistoa kutakin liikettä. 4 kertaa päivässä.. (Monet niistä youtubissa) JA hieromaan varovasti arpea ja sen ympäriltä ettei lihakset ja jänteet rustoudu yhteen. Joskus unohdan että käden kanssa on oltava varovainen, ja tulee touhuttua hiukan liikaa. Illalla on sitten turvoksissa. Aamuun messä turvotus laskeutunut ja ranne sormet taas hiukan jäykkä. Sama kiertokulku kuin eilen.
Olen varma että hyvä tästä tulee kun vain malttaa odottaa. - Tessa2
Tänään tuli kuukausi ranteen leikkauksesta. Siis ensimmäiset pari viikkoa käsi pehmeässä kipsissa ja kannatinsiteessä.
Sen ajan jälkeen neuvottiin tekemään noin 3 minuuttia eli 5 hidasta toistoa kutakin liikettä. 4 kertaa päivässä.. (Monet niistä youtubissa) JA hieromaan varovasti arpea ja sen ympäriltä ettei lihakset ja jänteet rustoudu yhteen. Joskus unohdan että käden kanssa on oltava varovainen, ja tulee touhuttua hiukan liikaa. Illalla on sitten turvoksissa. Aamuun messä turvotus laskeutunut ja ranne sormet taas hiukan jäykkä. Sama kiertokulku kuin eilen.
Olen varma että hyvä tästä tulee kun vain malttaa odottaa.Moikka,
En päässyt eilen keskusteluun mukaan jostain häiriöstä johtuen. Kiitos neuvoista.
Eilen muuten operaation tehnyt lääkäri soitti, kun olin jättänyt soittopyynnön. Ihmettelin hänelle, että eikö tosiaankaan tarvita fysioterapiaa käden kuntouttamiseksi...oli tosi hämmästynyt, että päivystyksessä ollut virolaislääkäri ei ollut määrännyt 3. kontrollikäyntiä eikä fysioterapiaa, vaikka häneltäkin kysyin!
Kannattaa siis kyseenalaistaa ja epäillä...Nyt onneksi asia hoituu ja sain uutta uskoa, et kädesta tulee vielä toimiva. Yritän nyt noiden youtuben ohjeiden mukaan voimisteluttaa käpälää. Tosi kiva kuulla muiden kokemuksia, kun itse pyörittelee asioita epätietoisena, mikä on normaalia ja mikä ei, esim. noi turvotukset ja jäykkyydet.
Terkuin Ranneleikattu täälä Tessa - tessa2
Tänään tuli kuukausi ranteen leikkauksesta. Siis ensimmäiset pari viikkoa käsi pehmeässä kipsissa ja kannatinsiteessä.
Olen varma että hyvä tästä tulee kun vain malttaa odottaa.ranneleikattu ap - moikka
Sormet on täällä edelleen ihan nakkimakkarat ja keskisormi ja nimetön osittain puutuneet, ranne ei taivu nimeksikään taaksepäin. Onneksi maanantaina pääsen fysioterapiaan ja lymfahoitoon, jonka pitäisi poistaa tuota turvotusta. Näemma jokainen tapaus on niin erilainen, et kaikilla toipuminen ei etene samalla tavalla, tietty toivoisin, et mulla menis oikein sukkelaan tää "vieras"käsi vaihe ohitse.
Ja jumppaamaan....
T. Ranneleikattu täälläkin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849