Voiko saada häädön jos vuokra aina 1 kk myöhässä?

Nonniin...

Voiko saada häädön jos vuokra aina 1 kk myöhässä, kun on duuni sellainen että harvemmin pystyy maksamaan ihan ajallaan? Välillä tulee rahaa ja välillä ei. Vuokta on aina maksettu, mutta menee usein kuun loppuun eli myöhästyy 2-4 vko ja joskus seuraavan kuun alkuun jos on lyhyt kuukausi. Vuokrananataja sanoi että hankkii häädön, mutta voiko häätöä lain mukaan hankkia jos vuokra kuitenkin makisetaan ja se on max 1 kk myöhässä? OMistusasunnossa ei saa ottaa haltuun asuntoa jos on esim 2kk vaan myöhässä vastikkeet, onko vastaavaa ns. rajaa vuokra-asunnoissa?

22

10659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hilloo on..

miksi et sovi maksupäivää vuokranantajan kanssa,joka pitää?? Eikö vuokra oli yksi tärkeimmistä laskuista joka pitää maksaa ellei halua että taivas on kattona?? Mietippä omalle kohdalle tilanne jossa vuokraisit asunnon ja vuokraaja laiminlyö koko ajan maksua..itse ainakin pistäisin vuokralaisen vaihtoon,asunto sellaiselle joka oikeasti maksaa vuokraa niinkuin pitää!!

• Vuokralainen

Kökkö tilanne kun palkka tulee milloin tulee :(.Mä jostakin lukenut että pitää olla kahden kkn vuokrat pystyssä ennenkuin voi irtisanoa vuokralaista.Muista kuitenkin että omistaja voi irtisanoa sopimuksen muistakin syistä esim.tarvitsee asunnon omaan käyttöönsä.Silloin vuokasopimuksen purku on täysin laillinen..Ihmettelen ylemmän kehotusta tehdä uusi sopimus asunnonomistajan kanssa vuokranmaksusta.Kuis sen nyt sitten tekee kun palkka tulee milloin tulee??

• Kyllä voit saada

Kyllä vuokranantaja pystyy aloittamaan häätötoimenpiteet, mutta onko sillä menestystä käräjäoikeudessa se on siitten, eri juttu.

Kannataisiko yrittää lukea vuorkalisten tai vuokranatajien www sivuilta tarkemmin.

• Purkuoikeus..

Ei ole olemassa mitään kahden kuukauden sääntöä.

Laki asuinhuoneen vuokrauksesta:

"61 §

Vuokranantajan oikeus purkaa vuokrasopimus

Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus:

1) jos vuokralainen laiminlyö suorittaa vuokran säädetyssä tai sovitussa ajassa;"

Eli jos maksat jatkuvasti vuokrasi myöhässä, niin purkuoikeus syntyy.
      Nimen omaan jatkuvasti, niin kuin kohdallasi mitä ilmeisemmin on.

• Nonniin...

" Eli jos maksat jatkuvasti vuokrasi myöhässä, niin purkuoikeus syntyy. "

Jos kuitenkin vuokrat on ajallaan kun asiaa käsitellään, niin miten sitten? Olen kuullut että on päätöksiä joissa purkua ei ole tehty vaikka sitä on haettu. Mistä voisin nähdä näitgä ennakkopäätöksiä ja miten / mistä niitä voisi etsiä?

Pitääkö tästä kuitenkin varoittaa ensin? Ja lasketaanko e-maili taikka txt-viesti huomautus erääntyneestä vuokrasta varsinaiseksi varoitukseksi? Onko laissa kohta jossa määritellään se miten huomautus tulee antaa jne?

• Kyllä voi antaa
        Nonniin... kirjoitti:

Jos kuitenkin vuokrat on ajallaan kun asiaa käsitellään, niin miten sitten? Olen kuullut että on päätöksiä joissa purkua ei ole tehty vaikka sitä on haettu. Mistä voisin nähdä näitgä ennakkopäätöksiä ja miten / mistä niitä voisi etsiä?

Pitääkö tästä kuitenkin varoittaa ensin? Ja lasketaanko e-maili taikka txt-viesti huomautus erääntyneestä vuokrasta varsinaiseksi varoitukseksi? Onko laissa kohta jossa määritellään se miten huomautus tulee antaa jne?

Kyllä tänä päivänä voidaan katsoa, että on yritetty periä tai annettu varoitus, kun se on tullut todistettavasti tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Vuokranantajalla on tässä kohtaa näyttövelvollisuus ja hän onnistuu siinä, jos hän on laittanut puhelimeen asetuksen, että se tallentaa kaikki lähetetyt viesti, kunten minulla on puhelimessa. Sama on mahdollista myös sahköpostissa.

Lainsäädäntö puhuu vaan siitä, että vuokraa on täytynyt periä todistettavasti ei siitä mikä on oikea tapa. Jotkut laittavat kirjatun kirjeen, jolloin siitä jää lähettäjälle todistus, että on lähettänyt kirjeen.

Ja siihen en edelleenkään ota kantaa menestyykö kanne käräjäoikeudessa,

• Kyllä, mutta...
        Nonniin... kirjoitti:

Samassa laissa puutaan tuostakin:

"62 §

Varoitus purkamisoikeuden käyttämisestä

Vuokranantaja ei saa purkaa vuokrasopimusta 61 §:n 1 momentin 3–6 kohdassa säädetyllä perusteella, ellei vuokranantaja ole antanut vuokralaiselle kirjallista varoitusta. Varoitus on annettava tiedoksi siten kuin 54 §:n 3–5 momentissa säädetään irtisanomisilmoituksen tiedoksiantamisesta.

Jos vuokralainen varoituksen johdosta viivytyksettä täyttää velvollisuutensa tai oikaisu muutoin tapahtuu, vuokranantajalla ei ole oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen.

Varoitusta ei kuitenkaan tarvita, jos purkamisperusteen aiheuttanut vuokralaisen menettely on toistunut ja vuokralaiselle jo aikaisemmin menettelyn johdosta on annettu varoitus taikka jos vuokralainen 61 §:n 1 momentin 4 tai 6 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa on menetellyt erittäin moitittavalla tavalla."

Eli varoitus purkuoikeuden käyttämisestä pitää antaa.

MUTTA, lueppa tuo viimeinen kappale:

"Varoitusta ei kuitenkaan tarvita, jos purkamisperusteen aiheuttanut vuokralaisen menettely on toistunut....."

Eli sinun tapauksessasi varoitusta ei tarvita, koska vuokrasi ovat olleet jatkuvasti myöhässä, ja vuokranantaja on sinua useasti asiasta huomauttanut.

• 9+6
        Kyllä, mutta... kirjoitti:

Samassa laissa puutaan tuostakin:

"62 §

Varoitus purkamisoikeuden käyttämisestä

Vuokranantaja ei saa purkaa vuokrasopimusta 61 §:n 1 momentin 3–6 kohdassa säädetyllä perusteella, ellei vuokranantaja ole antanut vuokralaiselle kirjallista varoitusta. Varoitus on annettava tiedoksi siten kuin 54 §:n 3–5 momentissa säädetään irtisanomisilmoituksen tiedoksiantamisesta.

Jos vuokralainen varoituksen johdosta viivytyksettä täyttää velvollisuutensa tai oikaisu muutoin tapahtuu, vuokranantajalla ei ole oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen.

Varoitusta ei kuitenkaan tarvita, jos purkamisperusteen aiheuttanut vuokralaisen menettely on toistunut ja vuokralaiselle jo aikaisemmin menettelyn johdosta on annettu varoitus taikka jos vuokralainen 61 §:n 1 momentin 4 tai 6 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa on menetellyt erittäin moitittavalla tavalla."

Eli varoitus purkuoikeuden käyttämisestä pitää antaa.

MUTTA, lueppa tuo viimeinen kappale:

"Varoitusta ei kuitenkaan tarvita, jos purkamisperusteen aiheuttanut vuokralaisen menettely on toistunut....."

Eli sinun tapauksessasi varoitusta ei tarvita, koska vuokrasi ovat olleet jatkuvasti myöhässä, ja vuokranantaja on sinua useasti asiasta huomauttanut.

"Vuokranantaja ei saa purkaa vuokrasopimusta 61 §:n 1 momentin 3–6 kohdassa säädetyllä perusteella, ellei vuokranantaja ole antanut vuokralaiselle kirjallista varoitusta."

Vuokranmaksu on 61 §:n 1 momentin kohta 1.

• Nonniin...

Olen ilmoittanut sen että tilanne on sellainen kuin se on, eli palkka tulee epäsäännöllisesti, ja pyytånyt että voidaanko eräpäivää sopia kuun loppuun esim 25. päivään, mutta hän ei ole siihen mitään vastannut. Kysymys on esitetty useita kertoja eri tavoin, mutta ei reagointia.

• Helppo ratkaisu

Tämä koko tilannehan ratkeaa sillä että hankit jostain yhden kuukauden ylimääräisen vuokran, jonka maksat vuokranantajalle ajallaan (tai jopa etuajassa). Sitten se rahan, joka normaalissa tilanteessa olisi vuokranmaksu 2-4 viikkoa myöhässä, laitat taas vuokranmaksuun, eli maksatkin vuokran ajallaan tai jopa etuajassa. Ja seuraavassa kuussa taas.

Tämän ylimääräisen vuokran luulisi löytyvän esim. luottokortilta, ja sitten voit maksaa sitä takaisin esim. satasen kuussa.

• velaton ja varat

Sun vuokranantaja haluaa susta eroon, en itsekään jaksaisi jännätä joka kuukausi että tuleeko vuokraa vai.
      muuta kaupungin vuokra-asuntoon.
      multa ei ainakaan riitä ymmärrystä tommoselle veivaamiselle.
      aina pitäis ymmärtää hamaan tappiin asti tällasia asukkeja.
      jos asunto on sijoitusasunto, josta halutaan tuottoa, niin olet kyllä epävarma tuoton lähde. Lisäksi sun vuokranantajallekin tulee kuluja, kun nakkaa sua pihalle.
      en ymmärrä miksi haluat ees jäädä asumaan, jos et noudata sääntöjä, sun vuokranantajakaan tuskin luottaa sinuun. ja turha tuntea vihaa vuokranantajaa kohtaan, jos itse aiheuttanut tilanteen. itse en menisi ees tommosiin töihin, jossa palkka noin epäsäännöllien ja huonokin , jos ei jää mitään säästöön tai et osaa käyttää rahaa.

• Nonniin...

Käsittääkseni en kysynyt tätä ja on aika hölmöä mennä ojentelemaan ellei tiedä taustoja.

• Ihan tiedoksi vaan
        Nonniin... kirjoitti:

Käsittääkseni en kysynyt tätä ja on aika hölmöä mennä ojentelemaan ellei tiedä taustoja.

Ymmärrätkö sinä vuokralaisena sitä, että vuokranantajallakin on asunnosta kuluja. jotka juoksevat koko ajan, vaikka sinä et maksa vuokraa ajoissa?

Jos sinä olisit minun vuokralainen niin minä hakisin sinulle häädön, sillä perusteella, että sinä et pysty pitämään sopimuksesta kiinni.

Ei se vuokranantaja ole mikään luottolaitos (pankki tai pikavippi yritys) tai sosiaalitoimisto, josta saa pitä vippiä halutessa tai voi maksaa silloin, kun sattuu muistamaan tai olemaan rahaa.

Kyllä jokaisen täytyisi voida pitää siinä mitä sovitaa ja silloin, kun olet sopimuksen tehnyt olet ollut tietoinen mikälaiseen sopimukseen laitat nimesi.

• Nonniin...
        Ihan tiedoksi vaan kirjoitti:

Ymmärrätkö sinä vuokralaisena sitä, että vuokranantajallakin on asunnosta kuluja. jotka juoksevat koko ajan, vaikka sinä et maksa vuokraa ajoissa?

Jos sinä olisit minun vuokralainen niin minä hakisin sinulle häädön, sillä perusteella, että sinä et pysty pitämään sopimuksesta kiinni.

Ei se vuokranantaja ole mikään luottolaitos (pankki tai pikavippi yritys) tai sosiaalitoimisto, josta saa pitä vippiä halutessa tai voi maksaa silloin, kun sattuu muistamaan tai olemaan rahaa.

Kyllä jokaisen täytyisi voida pitää siinä mitä sovitaa ja silloin, kun olet sopimuksen tehnyt olet ollut tietoinen mikälaiseen sopimukseen laitat nimesi.

Kuten sanoin, tähän vastaukseen en kysynyt mitään, vaan ihan muuhun.

• Ihan tiedoksi vaan
        Nonniin... kirjoitti:

Kuten sanoin, tähän vastaukseen en kysynyt mitään, vaan ihan muuhun.

Tiedän et kysynyt, mutta laitan tämän sinulle silti.

Jospas minä tulisin sinun vuokraiseksi ja sovimme, että maksan joka kuukausi vuokran vaikka kuun viidespäivä ja sinulla on lainan lyhennys vaikka kuukauden kymmespäivä.

Asuntosi on siis sinulle ns. sijoitusasunto ja sinulle alkaa juoksemaan lainan lyhennyksen myöhästymisestä aina heti korkoa.

No, minä vuokralaisenasi päätän, että joka kuukausi maksan vuokran kuinka sattuu ja joskus jopa kuukauden viimeisänä päivänä.

Nyt kysyn sinulta, olisinko mielestäsi hyvä vuokralainen ja haluaisitko joustaa kanssani mistään asiasta. Vai olisitko kenties ehkä suunnittelemassa minulle häädön hakemista.

• rgedgvf

Anteeksi nyt, mutta ihmeen väliä sillä on milloin se vuokrapäivä on? Kun sinun on kuitenkin maksettava vuokra kerran kuussa, niin pidät vain itse huolta siitä, että tililläsi on rahaa sen vuokran verran vuokranmaksupäivänä. Silloin kun tulee enemmän rahaa, niin laitat enemmän sivuun.

Kyllä vuokranantaja voi hakea sinulle häädön, kun vuokrat ovat aina myöhässä, jos kuitenkin maksat kaikki rästit korkoineen ennenkuin asia siirtyy käräjäoikeuden käsittelyyn, häätötuomiota ei välttämättä tule (voi tulla, mutta voi olla tulematta, se riippuu siitä millaisen selvityksen itse kärjäoikeudelle annata), MUTTA mitä todennäköisimmin käräjäoikeus purkaa vuokrasopimuksen (sillä perusteella, että olet jatkuvasti laiminlyönyt vuokranmaksuvelvoitteesi. Joten kuitenkin joudut muuttamaan.

Eräpäivä on eräpäivä, ei mikään "maksa jos jaksat" päivä.

se, että vuokranantaja ilmoitti hakevansa häätöä, merkitsee sitä, että hän haluaa sinusta eroon (= on saanut tarpeekseen), joten parasta vain alkaa etsimään uutta asuntoa ennenkuin tietoihsi ilmestyy häätöpäätös.

• Anonyymi

Minusta tuntuu,että näissä kaupungin vuokra asunnoissa saisi moni häädön,kun suurin osa maksaa parikin viikkoa myöhässä vuokran. Itse pystyn maksamaan alkukuusta sen asumistukiosan ja loppukuusta sitten loput. No ,jos häätö tulee niin muutan vanhemmilleni. Minkä mahtaa,että rahat tulee näin. Tahallani en ole aiheuttanut mitään ja olen myös ollut yhteydessä isännöijään. En ainakaan vielä ole saanut mitään varoitusta. Maksumuistutus ja pieni korkolasku aina tulee ja ne olen maksanut nopeasti. Ikinä ei ole euroakaan jäänyt seuraavalle kuukaudelle edellisen kuukauden vuokrasta.

• Anonyymi

Kumma juttu. Minäkin olen vuokralla ja aina maksanut vuokrani ajallaan.
      Pidän AINA huolen siitä että tarvittava vuokraraha on tallessa.
      Viinaksia en juo, enkä tupakoi. Näin rahat riittää.
      Mitenkäs uikuttajalla?

• Anonyymi

Omassa tapauksessani vuokran eräpäivä on kuun 4. päivä ja palkka tulee 15. päivä. Normaalitilanteessa maksan vuokran etukäteen, eli esim. 15.7. maksan elokuun vuokran. Jouduin kuitenkin ottamaan pari kuukautta palkatonta virkavapaata lapsen vakavan sairauden vuoksi, mikä sekoitti rahapakan ihan kokonaan. Kun soitin vuokranantajalle, että voinko maksaa vuokran vasta 15. päivä, sanottiin, että mitäs tänne soittelet ja häiritset. Maksa milloin huvittaa, turhaan meille ilmoittelet. No maksoin sitten 15. päivä, eikä siitä koskaan tullut mitään ylimääräisiä kuluja, kun oli alle 14 vrk "myöhässä". Eli omalle vuokranantajalleni (kaupunki) tuntuu olevan ok, kunhan maksaa parin viikon kuluessa eräpäivästä. Sen jälkeen lähtee maksumuistutus, mutta moni tuntuu maksavan vuokran vasta sillä ja maksaa sen muutaman euron lisäkuluja.

• Anonyymi

itse vuokranantajana arvostan todella paljon sitä että jos (pitkäaikainen) vuokralainen ilmoittaa että ei pysty päivälleen maksamaan vuokraa että esim. myöhästyy 10 päivää tai vaikka muutaman viikon sillä silloin ei tarvitse ruveta arvailemaan että lopettiko vuokralainen vuokranmaksun kokonaan vai onko kysymyksessä vain olosuhteista johtuva vähäinen viive. Joten jos tilanne iskee päälle niin ei muuta kuin yhteys vuokranantajaan ja kertoo rehellisesti että mikä tilanne ja milloin pystyy vuokran maksamaan.

• Anonyymi

Meillä laskuissa menee sillein että kunhan maksaa vesitasaus ym. laskut sen kuun aikana kun eräpäivä niin sieltä vuokranantajan taholta ei kuulu mitään. Toki korkoo varmaan menee jos maksaa eräpäivän jälkeen mutta kuitenkin

• Anonyymi

Lisään vielä että meillä on se sääntö että jos kaksi vuokraa on erääntynyt niin häätö. Eli periaatteessa vuokran eräpäivä on 10.päivä aina niin esim. Elokuun vuokra erääntyy 10.8 vai menek se et elokuun alussa erääntyy en tiedä mut kuitenkin on se vara et voi ilman häätö pelkoja maksaa vaikka kuun lopussa sen vuokran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2293
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      306
      1262
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      737
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      662
    Aihe