voiko olla, että pientä ok-taloa ei kannata rakentaa suorasta, kun valmistalon saa suhteessa edullisesti? Vai oliko se toiste päin.. Vai onko siinä mitään logiikkaa?
Sitä myös olen ajatellut, kun puhutaan valmispaketeista, mutta kuitenkin hintaa tulee lisää, niin olisiko/saisiko hommattua suorasta samat materiaalit jopa edullisemmin ja sitä kautta kokonais kustannukset vielä halvemmalla?
Suorasta edullisesti?
9
333
Vastaukset
- muyyh
Ite muutamaa kesken eräistä ok-talo tiiranneena, niin tuntuu, olevan hintaa vaikka taloissa ei olisi tehty juuri mitään kummoista sisähommaa, siis verratuna valmiiseen.
Mistähän nuo hinnoittelut kesken eräisiin tulee...?, luulisi, ettei niillä voittoa haetta, kun se hän ei ole ollut vielä sumis kunnossa... - kaveri30
Ilmeisesti nykyaikana rakennetaan aika vähän suorasta? Olisiko joku ammattitaito joka ei ole enään periytynyt sukupolvilta vaiko aika mitä enään ei ole?
Luulisi, että nykyaikana kun on tämä netti joka asiassa niin olisiko kukaan tehnyt "blogeja" edullisesta rakentamisesta, itse en ole ainakaan nähnyt kyseisestä asiasta juttua. Voiko vain olla, että nykyään rakennetaan talopaketeista, eikä lähdetä suorasta säveltää?Paikallarakentaminen pitkästä tai precuttina on viime vuosina vähentynyt, mutta lähinnä sen myötä, että eräs suuri talotoimittaja on ryhtynyt tekemään elementeistä yksinkertaisimmat halpismallinsa.
Tällä hetkellä alle kymmenestä tuhannesta omakotitaloaloituksesta jotakuinkin kaksi tuhattatehdään paikalla rakentaen.
Paikalla raketamisella omatoiminen rakentaja useimmiten hakee edullisuutta välttämällä talopakettiyritysten myyntikatteita ja rakennustyön arvonlisäveroa.
Toisaalta on edelleen mukana laskuissa sellaisia pienempiä talopakettiyrityksiä, jotka rakentavat paikallla sen vuoksi, ettei tarvitsisi kalliita talotehtaita elättää työllään. noista yrityksistä sitten löytyykin laaja kirjo erilaisia laatutasoja ja valmiusasteita.
Paikallarakentaminen elää ja voi hyvin.- marttiii
rauno_kangas kirjoitti:
Paikallarakentaminen pitkästä tai precuttina on viime vuosina vähentynyt, mutta lähinnä sen myötä, että eräs suuri talotoimittaja on ryhtynyt tekemään elementeistä yksinkertaisimmat halpismallinsa.
Tällä hetkellä alle kymmenestä tuhannesta omakotitaloaloituksesta jotakuinkin kaksi tuhattatehdään paikalla rakentaen.
Paikalla raketamisella omatoiminen rakentaja useimmiten hakee edullisuutta välttämällä talopakettiyritysten myyntikatteita ja rakennustyön arvonlisäveroa.
Toisaalta on edelleen mukana laskuissa sellaisia pienempiä talopakettiyrityksiä, jotka rakentavat paikallla sen vuoksi, ettei tarvitsisi kalliita talotehtaita elättää työllään. noista yrityksistä sitten löytyykin laaja kirjo erilaisia laatutasoja ja valmiusasteita.
Paikallarakentaminen elää ja voi hyvin.Niin mikäs firma tekee niitä halppis malleja?
- Kiitos tiedosta
Olemme aikeissa rakentaa omakotitalon pitkästä tavarasta, pitkästä siksi, että itsellä on pieni metsäpalsta joka vaatii harvennusta. Piirustuksia ei vielä ole joten kysyn ammattilaisilta mitä tavaraa runkoa varten kannattaa sahata, onko 50x125 pystyyn ja 50x50 vaakaan riittävä vai pitääkö olla enemmän.
- XxX
Eihän se riitä... tarvitaan 250. Tuonhan voi tehdä monella tapaa. Yleisesti taitaavat suosia, 50x200 50x50. Itse olen suunnitellut, että tulis 50x150 50x50 50x50. 50:stä eka vaakaan ja toinen pystyyn, sisäpuolelle siis.
- Eipä kestä
Ihan turha sahata, tilaa suoraan kaupasta vaan.
Et sä omista puista mitään etua saa, vaan joudut vaan pitelemään niitä lankkujas moneen kertaan. Mettässä kaataessa, lastaamaan, purkamaan, sahaamaan, lastaamaan, purkamaan, taaplaamaan, lastaamaan, purkamaan, sahaamaan, pätkimään ja laittamaan paikalleen. Ja kaikki vaiheet maksaa joko rahaa tai aikaa ja aika on kaikista kalleinta, koska sitä ei voi tienata takaisin.
- Mökitön-vielä..
Puutavara maksaa muutaman tuhat euroa tavallisen kokoiseen ok-taloon. Jos on omat tukit ja oma saha ja kuljetuskalusto, niin silloin saa palkan sahauksesta, muutoin ei lyö leivilleen. Puutavaran hinta on laskenut muutamassa vuodessa ainakin neljänneksen, ellei enemmänkin. Kattotuolit joka tapauksessa kannattaa tilata valmiina tehtaalta, ovat melko edullisia ostaa. Omasta metsästä sahattua puuta saa vielä käyttää rakentamiseen, ei tarvita luokittelua, eikä ce-leimoja. Myyntiin pitää olla ce-merkittyä ja kantaviin rakenteisiin lujuusluokiteltua( näin olen asian ymmärtänyt). Meillä rakennetaan mökki ja katokset omasta metsästä sahatusta puutavarasta, kun sitä sattuu olemaan taapelissa jo valmiina ja on tuo oma saha ja kuljetusvälineet. Sen olen kanssa huomannut, että kaupasta ostettu puutavara sinistyy nopeammin kuin isoista puista sahattu puutavara.
- tiatoo
Itse tekeminen on vähentynyt koska kädettömyys on lisääntynyt. Jos tekee itse, on pitkästä tavarasta tekemisellä ainakin se etu, että työstä ei tarvitse maksaa ALV:tä. Jokainen kykynsä mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 315703
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus134182- 1962379
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1661770Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan791696Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike351477Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141375En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.741355viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2241204- 941195