Suorasta edullisesti?

mkvjv

voiko olla, että pientä ok-taloa ei kannata rakentaa suorasta, kun valmistalon saa suhteessa edullisesti? Vai oliko se toiste päin.. Vai onko siinä mitään logiikkaa?

Sitä myös olen ajatellut, kun puhutaan valmispaketeista, mutta kuitenkin hintaa tulee lisää, niin olisiko/saisiko hommattua suorasta samat materiaalit jopa edullisemmin ja sitä kautta kokonais kustannukset vielä halvemmalla?

9

277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muyyh

      Ite muutamaa kesken eräistä ok-talo tiiranneena, niin tuntuu, olevan hintaa vaikka taloissa ei olisi tehty juuri mitään kummoista sisähommaa, siis verratuna valmiiseen.
      Mistähän nuo hinnoittelut kesken eräisiin tulee...?, luulisi, ettei niillä voittoa haetta, kun se hän ei ole ollut vielä sumis kunnossa...

    • kaveri30

      Ilmeisesti nykyaikana rakennetaan aika vähän suorasta? Olisiko joku ammattitaito joka ei ole enään periytynyt sukupolvilta vaiko aika mitä enään ei ole?

      Luulisi, että nykyaikana kun on tämä netti joka asiassa niin olisiko kukaan tehnyt "blogeja" edullisesta rakentamisesta, itse en ole ainakaan nähnyt kyseisestä asiasta juttua. Voiko vain olla, että nykyään rakennetaan talopaketeista, eikä lähdetä suorasta säveltää?

      • Paikallarakentaminen pitkästä tai precuttina on viime vuosina vähentynyt, mutta lähinnä sen myötä, että eräs suuri talotoimittaja on ryhtynyt tekemään elementeistä yksinkertaisimmat halpismallinsa.

        Tällä hetkellä alle kymmenestä tuhannesta omakotitaloaloituksesta jotakuinkin kaksi tuhattatehdään paikalla rakentaen.

        Paikalla raketamisella omatoiminen rakentaja useimmiten hakee edullisuutta välttämällä talopakettiyritysten myyntikatteita ja rakennustyön arvonlisäveroa.

        Toisaalta on edelleen mukana laskuissa sellaisia pienempiä talopakettiyrityksiä, jotka rakentavat paikallla sen vuoksi, ettei tarvitsisi kalliita talotehtaita elättää työllään. noista yrityksistä sitten löytyykin laaja kirjo erilaisia laatutasoja ja valmiusasteita.

        Paikallarakentaminen elää ja voi hyvin.


      • marttiii
        rauno_kangas kirjoitti:

        Paikallarakentaminen pitkästä tai precuttina on viime vuosina vähentynyt, mutta lähinnä sen myötä, että eräs suuri talotoimittaja on ryhtynyt tekemään elementeistä yksinkertaisimmat halpismallinsa.

        Tällä hetkellä alle kymmenestä tuhannesta omakotitaloaloituksesta jotakuinkin kaksi tuhattatehdään paikalla rakentaen.

        Paikalla raketamisella omatoiminen rakentaja useimmiten hakee edullisuutta välttämällä talopakettiyritysten myyntikatteita ja rakennustyön arvonlisäveroa.

        Toisaalta on edelleen mukana laskuissa sellaisia pienempiä talopakettiyrityksiä, jotka rakentavat paikallla sen vuoksi, ettei tarvitsisi kalliita talotehtaita elättää työllään. noista yrityksistä sitten löytyykin laaja kirjo erilaisia laatutasoja ja valmiusasteita.

        Paikallarakentaminen elää ja voi hyvin.

        Niin mikäs firma tekee niitä halppis malleja?


    • Kiitos tiedosta

      Olemme aikeissa rakentaa omakotitalon pitkästä tavarasta, pitkästä siksi, että itsellä on pieni metsäpalsta joka vaatii harvennusta. Piirustuksia ei vielä ole joten kysyn ammattilaisilta mitä tavaraa runkoa varten kannattaa sahata, onko 50x125 pystyyn ja 50x50 vaakaan riittävä vai pitääkö olla enemmän.

      • XxX

        Eihän se riitä... tarvitaan 250. Tuonhan voi tehdä monella tapaa. Yleisesti taitaavat suosia, 50x200 50x50. Itse olen suunnitellut, että tulis 50x150 50x50 50x50. 50:stä eka vaakaan ja toinen pystyyn, sisäpuolelle siis.


      • Eipä kestä

        Ihan turha sahata, tilaa suoraan kaupasta vaan.
        Et sä omista puista mitään etua saa, vaan joudut vaan pitelemään niitä lankkujas moneen kertaan. Mettässä kaataessa, lastaamaan, purkamaan, sahaamaan, lastaamaan, purkamaan, taaplaamaan, lastaamaan, purkamaan, sahaamaan, pätkimään ja laittamaan paikalleen. Ja kaikki vaiheet maksaa joko rahaa tai aikaa ja aika on kaikista kalleinta, koska sitä ei voi tienata takaisin.


    • Mökitön-vielä..

      Puutavara maksaa muutaman tuhat euroa tavallisen kokoiseen ok-taloon. Jos on omat tukit ja oma saha ja kuljetuskalusto, niin silloin saa palkan sahauksesta, muutoin ei lyö leivilleen. Puutavaran hinta on laskenut muutamassa vuodessa ainakin neljänneksen, ellei enemmänkin. Kattotuolit joka tapauksessa kannattaa tilata valmiina tehtaalta, ovat melko edullisia ostaa. Omasta metsästä sahattua puuta saa vielä käyttää rakentamiseen, ei tarvita luokittelua, eikä ce-leimoja. Myyntiin pitää olla ce-merkittyä ja kantaviin rakenteisiin lujuusluokiteltua( näin olen asian ymmärtänyt). Meillä rakennetaan mökki ja katokset omasta metsästä sahatusta puutavarasta, kun sitä sattuu olemaan taapelissa jo valmiina ja on tuo oma saha ja kuljetusvälineet. Sen olen kanssa huomannut, että kaupasta ostettu puutavara sinistyy nopeammin kuin isoista puista sahattu puutavara.

    • tiatoo

      Itse tekeminen on vähentynyt koska kädettömyys on lisääntynyt. Jos tekee itse, on pitkästä tavarasta tekemisellä ainakin se etu, että työstä ei tarvitse maksaa ALV:tä. Jokainen kykynsä mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe