riittääkö meidän budjetti

euronia80

Eli jos sievitalolta ottaisimme muuttovalmiin talon 171 490 eurolla niin paljonko kannattaisi varata rahaa? Muutokset teemme vasta jos rahaa riittää, vakiovarustelukin käy. Maalämpö on varmaan max 15000 ja autokatos 20 000 jos olen oikein budjetoinut?
Onko antaa arviota, meillä tuhannen neliön tontti :)
Kiitos

15

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plop plop

noin. 270 000€ sitten vielä nurmikon laittamiset, pihatyöt ym.

• huhuhu

Tännehän kannataa tulla kyselemään kustannusarvioita. Täältä tulee varmasti luotettavasti arvioita . Jos ei ole rahaa, ei kannata rakentaa...

• realisti.

Jos tontin hintaa ei lasketa mukaan, niin nyrkkisääntönä kerro muuttovalmiin talon hinta 1,3:lla eli 1,3x171490 = 222 937€

• Aapeli123

Talon hinnan perusteella voisi kuvitella että siinä on maksimissaan 150m2. Näin ollen ihan ensimmäiseksi unohdatte maalämmön ja valitsette lämmitysratkaisuksi postoilmalämpöpumpun ja vesikiertoisen lattialämmityksen sekä varaava takka.

Maalämpöratkaisun hinta on minimissään 15000€, yleensä reilut 20000€. Kun tämä lisähinta käytännössä tarkoittaa lisälainaa niin 10000€ lisäkustannus poistoilmalämpöpumppuun verrattuna 20 vuoden laina-ajalla ja korkotason normalisoiduttua voi hyvinkin olla 20000€. Jos tämä jyvitetään 20 vuodelle niin maksat 1000€ vuodessa saadaksesi pienemmän sähkölaskun. Kun tuon kokoisen matalaenergiatalon sähkönkulutus on alle 10000 kWh vuodessa ja kilowatin hinta on 10 s/kWh niin huomaat että maalämpö on kaikkien aikojen kusetus johon valitettavan moni on langennut.

Jos tontti on helposti rakennettava eli ei tarvitse räjäytellä ja maata ei tarvitse paljoa vaihdella niin varaa talon hinnan lisäksi 60000€ ja varaudu 10000€ yllättäviin menoihin.

• 2+-4

Hmmm, miksi maksaa pilpistä ylimääräistä kun pienemmällä kulutuksella pääset suoralla sähköllä ja hyvällä iv-koneella. Pilppi on pahin kusetus.

• joopajoo2

Unohda toi pilp. Mulla oli pilp 115 neliöisessä talossa( rak 2008 ) ja sähkönkulutusta 18 000 kilow. 4 henkinen perhe. Nyt uudessa maalämpö ja n. 9 000 kilow. Neliöitä 150. Niin ja maalämpö maksoi 11500 e. (Ei sis. Wirsboja)

• Raksaaja123

Muuttovalmis?, olethan pyytänyt sieltä tarjouksen etkä katso pelkkää nettihintaa?
      esim. vesikiertoinen lattialämmitys lisähintaan..

• Oma koti edullisesti

Jos haluaa talon edullisesti kannattaa seurata huutokauppoja.
      Ulosoton kihlakunnan vouti myy. Oli taas yksi ihana 2007 rakennettu 509 m2 talo myynnissä.

• Eelis74

OP:n kustannuslaskuri antaa oikeansuuntaista tietoa rakentamisen kustannuksista. Muistakaa syöttää ja arvioida rehellisesti oman työn osuus. Ko. laskurissa määritetään rakennuksen laatutasoa, perustamismaan haastavuusastetta, rakennuksen monimuotoisuutta yms, mikä vaikuttaa voimakkaasti rakentamisen hintaan. Kun laskette maalämmön takaisinmaksuaikaa, niin huomioikaa sähkön hinnan lisäksi myös siirtohinta. Jos valitsette lämmitysmuodoksi jonkun toisen lämmitysmuodon, niin ei niidenkään rakentaminen ole ilmaista. Eli tarkoitan tässä, että laskekaa vaihtoehtoisen lämmitysmuodon erotus suhteessa maalämpöön ja sitten kummankin kulutuslukemien erotusten perusteella takaisinmaksuaika. Omat halut taloudellisten laskelmien lopputuloksena päätyy oikeaan lämmitysmuotoon.

• Mdmddddmd

Muuttovalmis tarkoittaa keskimäärin 70% valmiusastetta. Näin ollen summaa ei tosiaankaan kerrota 1,3:lla vaan jaetaan 0,7:llä. Eli 171500 / 0,7 = 245 000. Olettaen että maatyöt helpohkot, ei pihalle tehdä juuri mitään, tasamaatontti jne.

Mitä tulee maalämpöön niin lisäkustannus vuonna 2011 210m2 taloon oli suoraan sähköön verrattuna noin 10000, joten arvelisin että pienempään taloon ollaan aika samoissa tällä hetkellä.

Ja tosiaan ulkona ja pihalla sitä haitaria riittää. Peruslauta/puu katokset ja rima-aidat yms niin voi selvitä tonnilla parilla. Sitten kunnon terästuetut betoniparvekkeet laatoitettuna ja lasikaiteilla ja paljon neliöitä niin puhutaankin kymppitonneista.
      Tosin pakettitaloissa on yleensä se max kymmenen neliön syvennysparveke jolloin kustannukset ovat minimaaliset.

Multaankin saa menemään 5-10 tonnia, kasveihin pari tonnia, pihaportaisiin tonni pari per portaat, kivetykset jotain 70e neliö eli helposti 15 tonnia.

• remppamies.

Itse tilasin josku muuttovaliin talon ja sopisin että teen jotain töitä itse. Tuli 40 000 halvemmaksi. Autotallin rakensin itse ja sisustustyöt tein itse ja väliseinät rakensin itse, maalasin itse ja sellasta. Jos osa itse tehdä jotain hommia nin kannatta kysyä ja sopian hinnan alennus.

• remppamies.

Pihatyöt tein kans itse tyttöystävän kanssa. Tulee halvemmaksi kun itse tekee mahdollisimman paljon.

• johgyu

Riippuu pohjatöistä, tuleeko ne lisätöinä, murskeet tulee yleensä aina lisähinnalla koska täytön määrää ei voi tietää ennen kaivuutöiden alkamista. Kaivutyö kuuluu tod näk urakkana, eli se on laskettuna. Mutta murskeisiin menee näppituntumalla noin kymppitonni. Sitten salaojat yms tonttiputkistot, radon, yms, kuuluuko ne sisältöön?. Entä perustus, kaikkiin muuttovalmiisiin ei kuulu välttämättä perustus, vaikka hullulta kuulostaakin. Perustukseen menee äkkiä kymppitonni, että heilahtaa. No sitten on vielä routaeristäminen sokkelin ympärillä, kuuluuko se, jos ei kuulu niin taas meni 5 tonnia, styroksi on kallista. Autokatos noin 10-15 tonnia jos tekee itse, jos lämmintä tilaa tai timpuri siinäkin niin 20 tonniin menee äkkiä sekin. Pihan teko, riippuen täytön määrästä. Ruokamulta ja levitys kaivinkoneella tekee jo se noin 5 tonnia. Täytöt on aivan yhtä hidasta levittää, ja täyttömaastakin pyydetään rahaa, kun sitäkään ei tahdo aina saada helposti. Että kyllä lähelle kymppitonnia mennään tässäkin, ennen kuin piha valmis. Pihalaatat yms koristelut, niihin menee äkkiä pari kolme neljäkin tonnia, että heilahtaa. Maalämpö 15 tonnia, voi sen sillä saada, jonkun niben 6kW:n pumpun 120 metrin kaivolla, mutta jos vähänkään isompi pumppu tai pidempi reikä, niin 15 tonnia menee yli helposti.

Murske 10t
      Perustus 10t
      Routa 6t
      Autokatos 15t
      Pihan lopputäytöt 10t
      Pihan viimeistely 4t
      Maalämpö 15t

Yhteensä noin 70 tonnia vielä menisi, plus tontti siihen päälle. Plus rakennusluvat, lohkomismaksut, vesi-/sähköliittymät, lainhuudatukset, yms pakolliset sopparit yht noin 10 tonnia. Eli noin 80 tonnia plus tontti. Jos tontti on se 20 tonnia, niin yhtäkkiä laskisin että satku vielä tarttis lisää laskea tuon 171 tonnin päälle. Mutta kyllä se yli 250 tonnin joka tapauksessa menee.

• Kallista on

Niben pumppu ja 120m reikä 8600€, melko kallis asennus tulee olemaan. Routastyroxiakin menisi laskujesi mukaan tuollainen 120 pakettia :)

• mek

Kokonaispudjetiksi 250000€ niin ei tule yllätyksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      72
      1814
    2. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      110
      1655
    3. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      252
      1245
    4. Millainen luonne sinä olet?

Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      182
      1202
    5. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      235
      1173
    6. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1087
    7. Mukavaa maanantai päivää

Hyvää huomenta. 🐺❄️⚜️☕🧡
      Ikävä
      212
      1054
    8. Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...

...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös
      Maailman menoa
      293
      912
    9. Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle

"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm
      Maailman menoa
      221
      890
    10. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      56
      767
    Aihe