Kurttusieni

mykoritsa

Moi! Onko kukaan löytänyt kurttusientä? Itse löysin tämän keltaisen jättisienen muutama vuosi sitten kasvamasta männyn juuresta. Koko oli valtava! Halkaisija noin 30 cm ja paino liki kaksi kiloa.

(Sieni oli erittäin hyväkuntoinen ja toukaton. paistoin pannulla ja hyvää oli).

Nykyisin koluan kangasmänniköt, josko taas löytäisin, vaan eipä ole kohdalle sattunut!

41

10396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jorma Suonikas

      ..mahdollisesti haarakas?

      Itse olen kerran löytänyt ison keltahaarakkaan..tämän jälkeen ainoastaan pieniä......

      • mykoritsa

      • Sieni-Sepe

        Poikasena löysin Ruokolahdelta Saimaan rannalta männiköstä keltahaarakkaan, joka oli miehen huopahatun kokoinen ja painoi arviolta tuon 2-3 kg. Onkohan kyse siitä? Onko sellaista olemassa kuin kurttusieni?


      • mykoritsa
        Sieni-Sepe kirjoitti:

        Poikasena löysin Ruokolahdelta Saimaan rannalta männiköstä keltahaarakkaan, joka oli miehen huopahatun kokoinen ja painoi arviolta tuon 2-3 kg. Onkohan kyse siitä? Onko sellaista olemassa kuin kurttusieni?

        ihmettelen, miksi kurttusienelle on merkitty vain kaksi tähteä. Se kyllä ansaitsisi maultaan ja "pannun täyttävyydeltään" täydet kolme tähteä. Parempaa kuin suppilovahverot tai tatit.

        http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/sparassis_crispa.htm

        Ilmeisesti se on niin harvinainen, ettei sitä moni ole päässyt maistelemaan!


      • sienirimasto
        mykoritsa kirjoitti:

        ihmettelen, miksi kurttusienelle on merkitty vain kaksi tähteä. Se kyllä ansaitsisi maultaan ja "pannun täyttävyydeltään" täydet kolme tähteä. Parempaa kuin suppilovahverot tai tatit.

        http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/sparassis_crispa.htm

        Ilmeisesti se on niin harvinainen, ettei sitä moni ole päässyt maistelemaan!

        minä taasen löysin montanasta nuorena miehenä aivan valtavan haperon,olin telttailemassa sienen löytäessäni menin laitoin leirin pystyyn haperon lakin alle..jonkin ajan kuluttua puoli joukkueellinen merijalkaväkeä tuli samoille leiri tulille...en ole ihan varma olisko osuutta sienihavaintoon edellisen illan tegila juomingeilla...vaan oli se tolkuton sieni...


      • juho
        mykoritsa kirjoitti:

        ihmettelen, miksi kurttusienelle on merkitty vain kaksi tähteä. Se kyllä ansaitsisi maultaan ja "pannun täyttävyydeltään" täydet kolme tähteä. Parempaa kuin suppilovahverot tai tatit.

        http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/sparassis_crispa.htm

        Ilmeisesti se on niin harvinainen, ettei sitä moni ole päässyt maistelemaan!

        joo samaa mieltä, kolme tähteä se ansaitsisi, tosi hyvä sieni, olen kerran syönyt. mutta valitettavan harvinainen..


      • Kehnääjä!
        sienirimasto kirjoitti:

        minä taasen löysin montanasta nuorena miehenä aivan valtavan haperon,olin telttailemassa sienen löytäessäni menin laitoin leirin pystyyn haperon lakin alle..jonkin ajan kuluttua puoli joukkueellinen merijalkaväkeä tuli samoille leiri tulille...en ole ihan varma olisko osuutta sienihavaintoon edellisen illan tegila juomingeilla...vaan oli se tolkuton sieni...

        Olen 99% varma,että oli kyseessä kehnäsieni.
        Jos lakki oli kurttuinen kelta-sinertävä ja jalassa oli vyöte ja se oli sitkeä ja kuitumainen?
        Itse löysin saman sienen isona,jolla oli n.30-40 cm jalka ja isona lakki laakea,eikä ollut yhtään toukkainen ja paistoin sen tuoreena.Nyt on metsät täynnä kehnäsieniä,mitä ihmiset ei tunnista ja mun sienikirjassa se on 3 tähden sieni.On tosin toukkainen usein,mutta kannattaa sitkeä varsi leikata pois ja lakki paloitella jo metsässä.


      • ei harvinainen etelä-suomesa
        juho kirjoitti:

        joo samaa mieltä, kolme tähteä se ansaitsisi, tosi hyvä sieni, olen kerran syönyt. mutta valitettavan harvinainen..

        juuri tähän aikaan niitä on parhaimillaan nousemassa runsaasti.Ovat vain piilossa ja jos keltaista näät niin pienet ovat paksujalkaisia ,-vyötteelä ja ovat toukattomia.Vartta ei kannata käyttää sen sitkeyden takia.On vamis syötäväksi tureeltaan tai omassa liemessäpakastaa.-keitos tulee aivan ihana.


    • rugari

      haluutsä ostaa multa kurttusienen löysin tänään semmosen,mulla sieniä on suht hyvin voisin luopua kurtusta.se on saman kokoinen ku se sunkin.

    • kari

      kurttusieni n. 1,5kg löytyi 09.10.2004
      ruutanasta

    • kari

      kurttusienikeitto,suppilovahverokeiton ohjeilla
      oli tosi hyvää. miedompi,pehmeämpi maku.

      • kari

        kurttusienen kuva löytyy ainakin valittujen palojen sienestäjän tietokirjasta 1984,
        sivulta 219.


    • mikakuka

      Bongasin Kurttusienen viime perjantaina Jyväskylän maalaiskunnasta. En poiminut sitä, koska silloin en vielä tunnistanut sitä. Vasta kotona sienikirjasta selvisi minkä harvinaisuuden näin.

    • Ilahtunut_sienestäjä

      Sellainen parikiloinen kurttusieni löytyi mäntymetsästä 5.8.2007.

      En tunnistanut aluksi sientä, mutta nykyään sekään ei ole ongelma. Kännykkäkameralla vaan muutama kuva ja kotiin sienikirjoja tutkimaan. Hain sienen seuraavana päivänä ja niin iso oli, että ollaan paistettu sitä pannulla jo kahdesti ja vieläkin riittää syömistä. Säilyy jääkaapissa erittäin hyvin ja oli muutenkin madoton ja siisti. Ja hyvä ruokasieni.

    • Manamansalossa mökki

      Olipa sienisyksyn 2010 mahtava aloitus, kun löysin neljä isoa kurttusientä Manamansalosta. Olen kuivannut sienet, tosin en tiennyt, onko sienen jalka käyttökelpoinen, joten se jäi etanoille. Mahtava sieni- onneksi sienikirja tunnisti sen kurttusieneksi ja ruokasieneksi.
      Pitäisikö löytypaikka ilmoittaa Metlalle?

      • Hiippoinen

        Voi kun itsekin joskus löytäisin kurttusienen.

        Kurttusieni on elinvoimainen laji, eikä siten kuulu silmälläpidettäviin lajeihin, joten ei ole tarpeen ilmoittaa sen löytämisestä Metlalle.


    • kössi65

      tänään Teijolta samanlaisen sienen....ja olen aika ylpeä löydöstäni...

      • Zarzar

        Minä löysin hetki sitten melkein omalta pihalta, n. 50 m talostamme. Paino 630 g.


      • Skyl
        Zarzar kirjoitti:

        Minä löysin hetki sitten melkein omalta pihalta, n. 50 m talostamme. Paino 630 g.

        olin juuri koiraa ulkoiluttamassa lähimetsässä Hangossa kun törmäsin 2 kurttusieneen, joita en tosin silloin vielä tunnistanut. otin molemmat mukaani ja ´tunnistin helposti vanhan sienikirjan avulla. ei voi sekoittaa haarakkaisiin jos vain vähänkin sieniä tuntee ja osaa tunnistaa. 3 tähden sieni ja huomenna paistetaan nami nami


    • sienifriikki

      hei, löysin eilen 14.9.-10 Jakomäen pururadan metsästä, männyn juurelta, n. jalkapallon kokoisen kurttusienen. Ensimmäinen löytö kyseistä lajia. Harmi, ettei tullut kuvattua/punnittua yksilöä.
      siivosin, pilkoin ja paistoin muhennokseksi.....hyvää *** kuten sienikirjani kuvaili...

    • kiitollinen olen
    • Kurttis

      Kurttusieni löyty vihtijärven yhestä metsäpläntistä vähän enne kytäjää. painoi n.2 kiloa ja aikuisen ihmisen päätä isompi.

    • VT

      2 kurttusientä löysin Somerniemeltä. Toinen painoi 2,8 kg ja toinen kilon.

    • etl

      Hartolassa palattinn juuri sienimetsästä ostoskorillinen täynnä kurttusientä, painoa 3073 grammaa, onhan se komea mötkäle eikä kestänyt kauaa kerätä.

      • karvasmäki

        Kurttusieni pihallamme Vanhalla Turuniellä ( Espoo/Kauniainen ) - männyn juurella. Erinomainen paistettuna ! Poimin 16.9.2011. Toivottavasti
        Lisääntyy....


      • karvasmäki

        Kurttusieni pihallamme Vanhalla Turuniellä ( Espoo/Kauniainen ) - männyn juurella. Erinomainen paistettuna ! Poimin 16.9.2011. Toivottavasti
        Lisääntyy....


      • Iitu
        karvasmäki kirjoitti:

        Kurttusieni pihallamme Vanhalla Turuniellä ( Espoo/Kauniainen ) - männyn juurella. Erinomainen paistettuna ! Poimin 16.9.2011. Toivottavasti
        Lisääntyy....

        Mä löysin semmosen eilen,painoi varmaan kilonverran, mutta en tiedä mitä sille tekisin. Mistään ei löydy minkäänlaista valmistus ohjetta, jos sulla olis joku resepti ohje niin oisin iki-kiitollinen!


    • Kurttusieni

      Tänään löytyi Pirkkalasta 2,3 kiloinen kurttusieni. Kokonaispaino enemmänkin, koska osa jäi metsään. Edellä on suositeltu pannilla pasitamista, jota pian kokeillaan. Herkkuhetki odotettavissa, mikäli edelliset makuarviot pitävät paikkansa.

    • buono

      Espoon tuomarilasta 25.08.2013 löytyi kurttusieni 3 kg. omalta pihalta.
      kohta se on syöty valkoviini kermakastikkeesssa pastan kera. nami , nami

    • Sienifriikki

      Löysin just Helsingin Etelä-Haagasta ja panin paistumaan, kurttusienen siis. On aika kovaa, joten paistuneeko omissa liemissään? Se selviää pian. Multaa ja muuta likaa siinä ainakin on runsaasti mukana

    • Kimmo.Sal.

      Tänään löysin kurttusienen, Lohjalta harjulta männynjuuresta upea iso ja maukas kolmentähdensieni, oli elämäni ensinmäinen ja n.40 . olen sienestänyt.

    • sienimies 10

      Löysin parivuotta sitten Hiittisistä tosi suuren cm 35 läpimitaltaan.Tänään löysin Fiskarssin erämaasta yli 20 senttisen kurttusienen.

    • KaarloH1

      Löytyi myös K irkkonummelta 5.10 . 2013 n. 2 kg , ämpäri täyteen.

    • dmrydrnx

      haarakas kurttusieni löytyi kontulan baarista 30.5

    • Maukka

      Löysin 9.9.18 kurttusienen Ylöjärveltä saaresta mökin pihasta.
      .p

    • Anonyymi

      tänään 16.10.2019 löysin elämäni ensimmäisen kurttusienen Nastolasta männyn juuresta.

    • Anonyymi

      Saarijärvellä näin sellaisen sienen, ei ollut kovin suuri vielä, puupinossa eräässä puunrungossa kiinni. En tiennyt mikä oli, ihmettelin. Ajoin kotiin ja katsoin netistä. Seuraavan kerran menin katsomaan ehkä parin pvn perästä, oli kadonnut, ja koko pino hajoitettu! Ehkä jonkun aarre, jota varjeli, ja minä vaan osuin paikalle. Ihan ok.

    • Anonyymi

      miten eteläinen tämä laji mahtaa olla, mitkä mahtavat olla sen pohjoisimmat koord.pisteet? kaikenlaisten harvinaisempien tai satunnaisempien sienien löytöpaikat kannattaa ilmoittaa, niillehän on oma ilmoittelusivustonsa, jota en nyt tarkemmin muista, mutta otetaan selvää... mistä muuten ketjun aloittaja oli sienensä löytänyt?

    • Anonyymi

      Eilen löysin. Painoi 2.6kg. Tein soppaa ja hyvää tuli. Puh.0503748776

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe