hiirien tappo

mie

tuttavallani on hirveästi hiiriä joita se syöttää käärmeilleen.tiedän että käärmeet syövät hiiriä mutta se että se kasvattaa niitä ruuaksi ja tappaa ne hukuttamalla!ne on kuulemma kuin nukahtaisi!tulisi muka niin kalliiksi ostaa eläinliikkeistä kuolleita ja testattuja hiiriä(n.2e/kpl).en viitsi ilmoittaa mihinkään eläinsuojelu toimistoon koska jäisin heti kiinni siitä tutulleni

25

4352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elaphe g

      Kerrohan, että mitenkäs ne eläinkaupan hiiret "testataan" mielestäsi?
      Monikin käärmeiden omistajista kasvattelee hiirensä ja rottansa itse. Itse kasvattamalla saa parasta ruokaa käärmeelleen, kun tietää miten hiiret on ruokittu yms. Asiassa ei ole mitään mihin eläinsuojelu puuttuisi, jos hiirillä on hoito ja tilat kunnossa ja lopetus tapahtuu turhia kärsimyksiä välttäen. Hukuttaminen ei ehkä näitä kriteerejä täytä, joten voisit ystävällesi vinkata, että hiilidioksidilla lopetus voisi olla parempi.
      Itse en viitsi yhdelle käärmeelleni kasvattaa, ehkä sitten kun käärmeitä tulee enemmän.

      • mie

        ne kuulemma testataan laboratoriossa ettei käärmeet saa tauteja.kysyin eläinkaupasta et saako hiiriä muka tappaa hukuttamalla niin sieltä sanottiin että ei.se on eläinrääkkäystä.mietipäs jos sut painettais väkisin veden alle.tuntuisko se samalta kuin nukahtaminen??


      • elaphe g
        mie kirjoitti:

        ne kuulemma testataan laboratoriossa ettei käärmeet saa tauteja.kysyin eläinkaupasta et saako hiiriä muka tappaa hukuttamalla niin sieltä sanottiin että ei.se on eläinrääkkäystä.mietipäs jos sut painettais väkisin veden alle.tuntuisko se samalta kuin nukahtaminen??

        Niin, siis lueppas tarkemmin edellinen tekstini. Siinä kerroin, että hukuttaminen ei ole sopiva lopetustapa, vaan ne lopetetaan tuskattomasti ja turhaa stressiä aiheuttamatta hiilidioksidilla. Ja se testaus ei nyt kyllä ihan pidä paikkaansa. Kyllä ne itse kasvatetut hiiret on turvallisinta ruokaa käärmeille, kunhan niiden hiirten ruokinta ja hoito on oikeanlaista.
        Suurin osa käärmeiden omistajista pitää myös muista eläimistä ja pitää näin ollen huolta myös ruokaeläimistään. Itselläni myös jyrsijöitä lemmikkeinä, ei ruokana käärmeelle.
        Osaltani asia nyt loppuun käsitelty.


    • hiirtenystävä

      MÄkin taidan ruveta kasvattamaan käärmeitä kasvatan niitä paljon ja tapan hitaasti mun hiirille ruuaksi! en mä taida vielä kun niitä on vasta kolme..mut sit ku niitä on lisää!

      • marim

        Tässä on taas nimimerkki hiirtenystävä saanut sätkyn siitä tosiasiasta että käärmeet, kuten tuhannet muutkin eläinlajit (myös ihminen) syövät toisia eläimiä!Luonnossahan homma menisi niin, että käärme kuristaisi ensin hiiren hengiltä ja söisi sitten. Usko tai älä, luonnonvaraiset eläimet tekevät sitä tälläkin hetkellä! Alkuperäisen kirjoittajan kannattaa etsiä netistä tai kirjastosta tietoa paremmasta tavasta lopettaa hiiri, ja sitten vaivihkaa mainita siitä kaverilleen.Hukuttaminen ei tosiaankaan ole paras vaihtoehto aikuisille hiirille. Esim. tuo mainittu hiilidioksidi-systeemi olisi hyvä. Itselläni ei ole käärmeitä sen enempää kuin hiiriäkään, mutta kissat kyllä tuovat saaliitaan kotiin, mitähän nimimerkki hiirtenystävä siitä ajattelee! Kaikki eläimet kun saadaan opetettua kasvissyöjiksi niin eihän siinä sitten mitään. Ylipäätään täytyisi aina muistaa, että eläimet tekevät mitä vaisto sanoo ja aina se ei ole kaupunkilaistytöistä mukavaa. Tietenkään millekkään eläimelle, ruuaksi kasvatettaville, tai muullekkan ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä ja kaikkia on kohdeltava hyvin, mutta elämän pikku realiteetit olisi kaikkien hyvä muistaa!


      • hiiruli
        marim kirjoitti:

        Tässä on taas nimimerkki hiirtenystävä saanut sätkyn siitä tosiasiasta että käärmeet, kuten tuhannet muutkin eläinlajit (myös ihminen) syövät toisia eläimiä!Luonnossahan homma menisi niin, että käärme kuristaisi ensin hiiren hengiltä ja söisi sitten. Usko tai älä, luonnonvaraiset eläimet tekevät sitä tälläkin hetkellä! Alkuperäisen kirjoittajan kannattaa etsiä netistä tai kirjastosta tietoa paremmasta tavasta lopettaa hiiri, ja sitten vaivihkaa mainita siitä kaverilleen.Hukuttaminen ei tosiaankaan ole paras vaihtoehto aikuisille hiirille. Esim. tuo mainittu hiilidioksidi-systeemi olisi hyvä. Itselläni ei ole käärmeitä sen enempää kuin hiiriäkään, mutta kissat kyllä tuovat saaliitaan kotiin, mitähän nimimerkki hiirtenystävä siitä ajattelee! Kaikki eläimet kun saadaan opetettua kasvissyöjiksi niin eihän siinä sitten mitään. Ylipäätään täytyisi aina muistaa, että eläimet tekevät mitä vaisto sanoo ja aina se ei ole kaupunkilaistytöistä mukavaa. Tietenkään millekkään eläimelle, ruuaksi kasvatettaville, tai muullekkan ei saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä ja kaikkia on kohdeltava hyvin, mutta elämän pikku realiteetit olisi kaikkien hyvä muistaa!

        Minusta tuollaisilta käärmenomistajilta pitäisi ottaa kaikki eläimet pois jos niitä ei osata hoitaa asiaan kuuluvasti! Ei ole mitään oikeutta hukuttaa hiiriä,mikä on niille tuskallinen kuolema ja hidas.Ärsyttää kun jotkut matelijanomistajat aattelevat että ei niillä hiirillä mitään väliä ja kohtelevat kuin mitäkin roskaa,olen monesti myös kuullut kun heittelevät hiiriä hännästä miten sattuu.. Vaikka hiiri olisikin ruokaeläin,sitä pitää silti osata kohdella.


      • lion
        hiiruli kirjoitti:

        Minusta tuollaisilta käärmenomistajilta pitäisi ottaa kaikki eläimet pois jos niitä ei osata hoitaa asiaan kuuluvasti! Ei ole mitään oikeutta hukuttaa hiiriä,mikä on niille tuskallinen kuolema ja hidas.Ärsyttää kun jotkut matelijanomistajat aattelevat että ei niillä hiirillä mitään väliä ja kohtelevat kuin mitäkin roskaa,olen monesti myös kuullut kun heittelevät hiiriä hännästä miten sattuu.. Vaikka hiiri olisikin ruokaeläin,sitä pitää silti osata kohdella.

        Mitä järkee tänne hiiriä rakastavien palstalle pitää laittaa tuommosia tappo juttuja yleensä menköön matelija palstoille puhumaan..


      • lolleeeeero
        lion kirjoitti:

        Mitä järkee tänne hiiriä rakastavien palstalle pitää laittaa tuommosia tappo juttuja yleensä menköön matelija palstoille puhumaan..

        no saahan toki mielipiteensä ilmoittaa. -.-'


      • Hiiri-fani
        lolleeeeero kirjoitti:

        no saahan toki mielipiteensä ilmoittaa. -.-'

        oon aivan samaa mieltä kuin "lolleeeeero"


    • maikki_90

      mäkin kavatan itse hiiriä!! ja nyt on eläviä hiiriä 11kpl ja pakasteessa n.50kpl!! ja mun hiiret maksaa 4e per kipale(eläinkaupast) ja eläinkauppaan hiiret tulevat suuremmaks osaks kasvattajilta! ja niit tot ei oo testattu! ja jos niit ois testattu niin sehän ois ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ!!! ja ei sun kannata hiirist murehtii se on vaan luonnonlaki!!!

      • hiirien ystävä!!

        Mun mielest hiirii pitäis osata kohdella !!!!!Kyl mä sen ymmärrän et niit käärmeille syötetään mut et niitten pitää kärsii esim.hukuttamisesta on väärin!!!!!!!!! Me saadaan ehk kaks hiirtä pian nii on inhottava lukee tommosii ohjeita miten niitä pitäis pakasta YÖK!!! :P


    • A

      Lain mukaan eläimen saa lopettaa vain asian osaava henkilö, ja siitä säädetään seuraavaa:

      31 §

      Hukuttaminen tai tukehduttaminen

      Tajuissaan olevan nisäkkään, linnun ja matelijan lopettaminen hukuttamalla tai tukehduttamalla on kielletty.

      32 §

      Pienikokoiset seura- tai harrastuseläimet

      Koira ja kissa sekä muu vastaava pienikokoinen seura- tai harrastuseläin saadaan lopettaa, jollei sitä lopeteta eläinlääkärin toimesta asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella, ainoastaan ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Jos lopettamiseen käytetään hiilimonoksidia, kaasun tulee olla asianmukaisesti jäähdytetty ja suodatettu, eikä siinä saa olla ärsyttäviä aineita.

      Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saadaan koiran ja kissan pentu sekä muun vastaavan pienikokoisen seura- tai harrastuseläimen pentu tai poikanen alle kolmen päivän ikäisenä lopettaa lyömällä eläintä päähän niin voimakkaasti, että se välittömästi menettää henkensä.

      Eläinlääkärin valvonnassa saadaan lopettaminen suorittaa muullakin kuin 1 ja 2 momentissa mainitulla tavalla

      • Traagista

        Meidän ihmisten täytyisi itsekkin ajatella sitä ,että se käärmeen ruuaksi kasvatettu ja asianmukaisesti tapettu hiiri on elänyt onnellisemman elämän kuin se suoleensa ahdettu sika jonka eilen söit.


      • Pakasteruokaa
        Traagista kirjoitti:

        Meidän ihmisten täytyisi itsekkin ajatella sitä ,että se käärmeen ruuaksi kasvatettu ja asianmukaisesti tapettu hiiri on elänyt onnellisemman elämän kuin se suoleensa ahdettu sika jonka eilen söit.

        Niin. Mitähän tähän enää lisäisi.. Ei niitä hukuttaa saa, mutta hännästä on hyvä heilauttaa betoniseinään, kaiteeseen tai portaikkoon. Mut eipä kukaan saa tietää jos elävänäkään syöttää, ellei mainosta. Ulkomaillahan (en muista missä kaikkial) saa syöttää elävää ravintoa. Itse kokeilin saksi tekniikkaa eli niskat nuriin, mut tuli turhan kovakourainen oltua kun hiiri repes kahtii.. XD :(
        Se oli ällöö mut ei ainakaa ehtiny karsiä..


      • kasvattaja myös
        Pakasteruokaa kirjoitti:

        Niin. Mitähän tähän enää lisäisi.. Ei niitä hukuttaa saa, mutta hännästä on hyvä heilauttaa betoniseinään, kaiteeseen tai portaikkoon. Mut eipä kukaan saa tietää jos elävänäkään syöttää, ellei mainosta. Ulkomaillahan (en muista missä kaikkial) saa syöttää elävää ravintoa. Itse kokeilin saksi tekniikkaa eli niskat nuriin, mut tuli turhan kovakourainen oltua kun hiiri repes kahtii.. XD :(
        Se oli ällöö mut ei ainakaa ehtiny karsiä..

        Tämä henkilö, joka keskustelun aloitti on siinä mielessä oikeassa, että hukuttaminen ei ole oikea tapa lopettaa edes ruokakasvatuseläintä. Mutta: emme voi keräillä käärmeillemme ruokaa ulkoa tai syöttää toukkia, vastaavaa! Tuo testausjuttu ei varmastikkaan ole totta, sillä tavallisesta KESYhiirestä, joka on syönyt normaalisti ja elänyt hyvissä oloissa, harvoin tulee käärmeelle mitään tautia. Hiiret lopetetaan hiilidioksidilla tai alle 3 vuorokauden ikäinen eläin kovaa päähän lyömällä, niin että eläin kuolee mahdollisimman nopeasti, ilman tuskia.


        Huom!

        Eläinsuojeluviranomainen voi puuttua tuohon hukuttamiseen ihan hyvin! Mutta itselläni kyllä semmoisia kokemuksia, että eivät taida oikeen ymmärtää mitä tekevät.


      • --
        Pakasteruokaa kirjoitti:

        Niin. Mitähän tähän enää lisäisi.. Ei niitä hukuttaa saa, mutta hännästä on hyvä heilauttaa betoniseinään, kaiteeseen tai portaikkoon. Mut eipä kukaan saa tietää jos elävänäkään syöttää, ellei mainosta. Ulkomaillahan (en muista missä kaikkial) saa syöttää elävää ravintoa. Itse kokeilin saksi tekniikkaa eli niskat nuriin, mut tuli turhan kovakourainen oltua kun hiiri repes kahtii.. XD :(
        Se oli ällöö mut ei ainakaa ehtiny karsiä..

        Ja susta on vitun hauskaa ku hiiri repes kahtii ? ööööö siis mä en ainakaa nää tos mitäää hauskaa, mut miten vaa toisaalta toi hiiriki on arvokkaampi ku sä


      • kasvattaja myös kirjoitti:

        Tämä henkilö, joka keskustelun aloitti on siinä mielessä oikeassa, että hukuttaminen ei ole oikea tapa lopettaa edes ruokakasvatuseläintä. Mutta: emme voi keräillä käärmeillemme ruokaa ulkoa tai syöttää toukkia, vastaavaa! Tuo testausjuttu ei varmastikkaan ole totta, sillä tavallisesta KESYhiirestä, joka on syönyt normaalisti ja elänyt hyvissä oloissa, harvoin tulee käärmeelle mitään tautia. Hiiret lopetetaan hiilidioksidilla tai alle 3 vuorokauden ikäinen eläin kovaa päähän lyömällä, niin että eläin kuolee mahdollisimman nopeasti, ilman tuskia.


        Huom!

        Eläinsuojeluviranomainen voi puuttua tuohon hukuttamiseen ihan hyvin! Mutta itselläni kyllä semmoisia kokemuksia, että eivät taida oikeen ymmärtää mitä tekevät.

        "Hiiret lopetetaan hiilidioksidilla tai alle 3 vuorokauden ikäinen eläin kovaa päähän lyömällä" Hiirenpoikasilla on sukellusrefleksi, jonka vuoksi alle 2 viikkoiset poikaset kannattaa lopettaa kovalla iskulla. Hiilidioksidilla niiden kärsimys voi olla todella pitkittynyt!


      • lihhoo
        -- kirjoitti:

        Ja susta on vitun hauskaa ku hiiri repes kahtii ? ööööö siis mä en ainakaa nää tos mitäää hauskaa, mut miten vaa toisaalta toi hiiriki on arvokkaampi ku sä

        käärmeet kuristaa luonnossa (yleensä lemmikkinä kuristajia) sapuskan. Olen hlökoht avannut kuningaspythonin jonka sisällä hieman sulanut lapsi. (töissä UPM- tehtaalla, ei toki suomessa) kerran hoidin usean kyyn pureman saanutta lasta, joka menehtyi. itse kasvatan rottia safkaksi käärmeilleni, mikroaallot, kaasu ja joskus käärmeen omatoiminen kuristaminen tapana. Hiiri tai rotta tai jänis menee tajuttomaksi kuten ihminenkin viim. 10 sekunnissa jos molemmat kaulavaltimot tukitaan eikä kommissuraaliyhteyksiä jää auki. ottakaa huomioon että jos on peto lemmikkinä niin se tarvitsee elävää ja tuoretta lihaa.Kuten sekaravintoon tottunut ihminenkin. Järkevintä ja luonnollisinta ja laillista on antaa käärmeelle ja kissalle tainnutettu hiiri, rotta tai tipu. Esim atrialla elukat tapetaan sähköllä ja niistä jää epileptisen kohtauksen jälkeen 30 prossaa henkiin.


      • --
        lihhoo kirjoitti:

        käärmeet kuristaa luonnossa (yleensä lemmikkinä kuristajia) sapuskan. Olen hlökoht avannut kuningaspythonin jonka sisällä hieman sulanut lapsi. (töissä UPM- tehtaalla, ei toki suomessa) kerran hoidin usean kyyn pureman saanutta lasta, joka menehtyi. itse kasvatan rottia safkaksi käärmeilleni, mikroaallot, kaasu ja joskus käärmeen omatoiminen kuristaminen tapana. Hiiri tai rotta tai jänis menee tajuttomaksi kuten ihminenkin viim. 10 sekunnissa jos molemmat kaulavaltimot tukitaan eikä kommissuraaliyhteyksiä jää auki. ottakaa huomioon että jos on peto lemmikkinä niin se tarvitsee elävää ja tuoretta lihaa.Kuten sekaravintoon tottunut ihminenkin. Järkevintä ja luonnollisinta ja laillista on antaa käärmeelle ja kissalle tainnutettu hiiri, rotta tai tipu. Esim atrialla elukat tapetaan sähköllä ja niistä jää epileptisen kohtauksen jälkeen 30 prossaa henkiin.

        JOO MUTTA LUONNOSSA SILLÄ ELUKALLA ON MAHDOLLISUUS KARATA ?


      • hajonnut :D
        -- kirjoitti:

        JOO MUTTA LUONNOSSA SILLÄ ELUKALLA ON MAHDOLLISUUS KARATA ?

        No jos laittas elävän rotan tai hiiren terraarioon ja sinne pakotien joho se pääsee ja jos se selviää ni se saa lisää elinaikaa, niinku luonnossaki :D oisko se sit eläimen edun vastaista??? :D


    • lflflfl

      Niskat nurin se siitä.

    • !!!

      Kun lyö kerran vasaralla päähän hiirtä/rottaa putoo samantie eikä jää kitumaa!!

    • sähkö insinööri

      Minä oon rakentanu semmosen sähkö iskulaitteen joka tökätää hiiren perseeseen jase kuolee siihe.On aika rajulaite!

    • Meuwi

      Vittu mikä paskanpuhuja!!

      • Meuwi

        Siis too mukamas sähkö insinööri


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe