Kysely uteliaisuudesta sellaisesta asiasta,että monestikko on uranne aikana tullut eteen tilanne,että on löytynyt esim pistorasia jonka maadoitusliuskoissa on jännite..Itselleni vuosina -89 ja 99...Ensimmäinen oli kylpyhuoneremontti,jossa pistorasiallisen valaisimen oli irroittaneet remonttimiehet ja asentaneet takaisin edel.mainituin seurauksin..Jälkimmäinen vikakeikalla,jossa emäntä oli saanut sähköiskuja pestessään pyykkiä ja ottaessaan sähköä poikkeuksellisesti roikalla käytävän maad.pistorasiasta...
Gallup
23
3503
Vastaukset
- kertaa
Kaksi kertaa. Molemmissa tapauksissa kysymyksessä oli alkuperäiskäytöstä poistettu tehdasrakennus, jossa minulla oli verstas. Toisella kertaa sain tärskyn. Sen jälkeen olen luottanut vain omiin kytkentöihini...
- ellu
päiväunia. Ei kukaan tee tommosia kytkentöjä.
- kipinä
Väärin kytkettyjä pistorasioita olen vuosien varrella kohdannut kymmenkunta.Yleensä ne on
kytkenyt naapuri (eli itse) tai talonmies yms..
Maadoituksen kytkemättä jättäminen on myös
melko yleinen virhe ns. itsekytketyissä maadoitetuissa pistorasioissa. - ellu
kipinä kirjoitti:
Väärin kytkettyjä pistorasioita olen vuosien varrella kohdannut kymmenkunta.Yleensä ne on
kytkenyt naapuri (eli itse) tai talonmies yms..
Maadoituksen kytkemättä jättäminen on myös
melko yleinen virhe ns. itsekytketyissä maadoitetuissa pistorasioissa.esittää, että joku voi kytkeä pistorasian väärin. Kaksi mahdollista johtoa eikä mitään väliä kumpaan reikään kytkee. Ainut mahdollisuus mokata on ottaa nollajohto eri ryhmästä kuin vaihe mutta pesukoneen rasiassa rele toimii tässäkin tapauksessa.
Maadoitus/suojamaa on ainut mahdollinen mokakohde. Suurin vaara on liittää esim. pesukone maadoittamattomaan pistorasiaan, mutta näitäkin kytkentöjä löytyy lähinnä vanhoista taloista.
Kylppärin peilikaapin kytkentä on paikka, jossa nykyisin voisi esiintyä mokia osaamattoman isännän jäljiltä mutta uusissa keskuksissa vikavirtarele laukeaa pienestäkin piikistä. - Industry
ellu kirjoitti:
esittää, että joku voi kytkeä pistorasian väärin. Kaksi mahdollista johtoa eikä mitään väliä kumpaan reikään kytkee. Ainut mahdollisuus mokata on ottaa nollajohto eri ryhmästä kuin vaihe mutta pesukoneen rasiassa rele toimii tässäkin tapauksessa.
Maadoitus/suojamaa on ainut mahdollinen mokakohde. Suurin vaara on liittää esim. pesukone maadoittamattomaan pistorasiaan, mutta näitäkin kytkentöjä löytyy lähinnä vanhoista taloista.
Kylppärin peilikaapin kytkentä on paikka, jossa nykyisin voisi esiintyä mokia osaamattoman isännän jäljiltä mutta uusissa keskuksissa vikavirtarele laukeaa pienestäkin piikistä."Kaksi mahdollista johtoa eikä mitään väliä kumpaan reikään kytkee. Ainut mahdollisuus mokata on ottaa nollajohto eri ryhmästä kuin vaihe mutta pesukoneen rasiassa rele toimii tässäkin tapauksessa."
- Maadoitetussa pistorasiassa on kolme johdinta, nolla-, vaihe- ja suojajohdin. Näillä on väliä miten kytkee. Jokaiselle on oma paikka. Vaihe oikealla tai ylös, nolla vasemmalle tai alas ja suojajohdin suojakoskettimeen. Jos kyseessä on TN-C järjestelmä niin suojajohdin yhdistetään nollajohtimeen. Nollat eivät ole samoissa ryhmissä vaiheiden kanssa, joten ei ole väliä minkä nollan ottaa, kunhan se vain on nolla. Hyvän tavan mukaista on kuitenkin laittaa nollajohtimet kiskoon jonkunlaisessa järjestyksessä. Pesukoneen pistorasioissa ei ole releitä. Eli virheen mahdollisuus on.
"Maadoitus/suojamaa on ainut mahdollinen mokakohde. Suurin vaara on liittää esim. pesukone maadoittamattomaan pistorasiaan, mutta näitäkin kytkentöjä löytyy lähinnä vanhoista taloista."
-Pesukoneen liittäminen maadoittamattomaan pistorasiaan eli nollaluokan pistorasiaan ei ole virhe, jos keittiössä on nollaluokan rasiat.
"Kylppärin peilikaapin kytkentä on paikka, jossa nykyisin voisi esiintyä mokia osaamattoman isännän jäljiltä mutta uusissa keskuksissa vikavirtarele laukeaa pienestäkin piikistä."
- Jos osaamaton asentaja on kytkenyt vaihejohtimen metallisen peilikaapin runkoon niin kyseessä on todellakin vaarallinen tilanne. Jos huoneiston sähköjärjestelmä on uusi, kylpyhuoneen ryhmä on suojattu vikavirtasuojakyktkimellä. Se laukeaa heti kun joku koskee kaappia. Kylppärin vikavirtasuojakytkin ei laukea virta- tai jännitepiikistä, vaan siitä että lähtevän ja palaavan virran ero on yli 30mA. - ellu
Industry kirjoitti:
"Kaksi mahdollista johtoa eikä mitään väliä kumpaan reikään kytkee. Ainut mahdollisuus mokata on ottaa nollajohto eri ryhmästä kuin vaihe mutta pesukoneen rasiassa rele toimii tässäkin tapauksessa."
- Maadoitetussa pistorasiassa on kolme johdinta, nolla-, vaihe- ja suojajohdin. Näillä on väliä miten kytkee. Jokaiselle on oma paikka. Vaihe oikealla tai ylös, nolla vasemmalle tai alas ja suojajohdin suojakoskettimeen. Jos kyseessä on TN-C järjestelmä niin suojajohdin yhdistetään nollajohtimeen. Nollat eivät ole samoissa ryhmissä vaiheiden kanssa, joten ei ole väliä minkä nollan ottaa, kunhan se vain on nolla. Hyvän tavan mukaista on kuitenkin laittaa nollajohtimet kiskoon jonkunlaisessa järjestyksessä. Pesukoneen pistorasioissa ei ole releitä. Eli virheen mahdollisuus on.
"Maadoitus/suojamaa on ainut mahdollinen mokakohde. Suurin vaara on liittää esim. pesukone maadoittamattomaan pistorasiaan, mutta näitäkin kytkentöjä löytyy lähinnä vanhoista taloista."
-Pesukoneen liittäminen maadoittamattomaan pistorasiaan eli nollaluokan pistorasiaan ei ole virhe, jos keittiössä on nollaluokan rasiat.
"Kylppärin peilikaapin kytkentä on paikka, jossa nykyisin voisi esiintyä mokia osaamattoman isännän jäljiltä mutta uusissa keskuksissa vikavirtarele laukeaa pienestäkin piikistä."
- Jos osaamaton asentaja on kytkenyt vaihejohtimen metallisen peilikaapin runkoon niin kyseessä on todellakin vaarallinen tilanne. Jos huoneiston sähköjärjestelmä on uusi, kylpyhuoneen ryhmä on suojattu vikavirtasuojakyktkimellä. Se laukeaa heti kun joku koskee kaappia. Kylppärin vikavirtasuojakytkin ei laukea virta- tai jännitepiikistä, vaan siitä että lähtevän ja palaavan virran ero on yli 30mA.väitellä asioista. Minulla ei ole mitään väliä kummalle puolelle tulee vaihe ja nolla, kiinnitän sitten elementin oikein, eli lopputulos sama.
Noihin muihin en viitsi kommentoida koska keskustelun aloittaja on amatööri tai koululainen ja tarkoitus oli ärsyttää häntä vähän. - Industry
ellu kirjoitti:
väitellä asioista. Minulla ei ole mitään väliä kummalle puolelle tulee vaihe ja nolla, kiinnitän sitten elementin oikein, eli lopputulos sama.
Noihin muihin en viitsi kommentoida koska keskustelun aloittaja on amatööri tai koululainen ja tarkoitus oli ärsyttää häntä vähän.Sulle voi olla ihan sama, että kummalle puolelle vaihe ja nolla tulevat, mutta yhteiset pelisäännöt on tehty selkeyden vuoksi. Kun tehdään asennukset yhteisten sääntöjen mukaan niin vältetään virheitä ja sekaannuksia ja asennukset ovat siten turvallisempia.
- Että
ellu kirjoitti:
esittää, että joku voi kytkeä pistorasian väärin. Kaksi mahdollista johtoa eikä mitään väliä kumpaan reikään kytkee. Ainut mahdollisuus mokata on ottaa nollajohto eri ryhmästä kuin vaihe mutta pesukoneen rasiassa rele toimii tässäkin tapauksessa.
Kylppärin peilikaapin kytkentä on paikka, jossa nykyisin voisi esiintyä mokia osaamattoman isännän jäljiltä mutta uusissa keskuksissa vikavirtarele laukeaa pienestäkin piikistä.Pistorasia on väärin kytketty, jos se on väärin kytketty! Mitä sitä vähättelemään. Se on ammattitaidon tai mittalaitteiden puutetta olipa värit mitkä tahansa, jotka johtimissa ovat esiintyneet viimeisen 50 vuoden aikana. Kaikkea on nähty, ja jokainen virhe on liikaa, kun kysymys on nollatoleranssista. Sama asia kuin liikenteessä - Jokainen rattijuoppo on liikaa!
- Alkavat
ellu kirjoitti:
Kylppärin peilikaapin kytkentä on paikka, jossa nykyisin voisi esiintyä mokia osaamattoman isännän jäljiltä mutta uusissa keskuksissa vikavirtarele laukeaa pienestäkin piikistä.Ottaa Tukesin tehtäviä itselleen, voi aikoja voi tapoja!
- Kepa
Industry kirjoitti:
Sulle voi olla ihan sama, että kummalle puolelle vaihe ja nolla tulevat, mutta yhteiset pelisäännöt on tehty selkeyden vuoksi. Kun tehdään asennukset yhteisten sääntöjen mukaan niin vältetään virheitä ja sekaannuksia ja asennukset ovat siten turvallisempia.
Nolla ja vaihe on syytä kytekä niiden oikeille paikoille. Ei tarvitse paljonkaan mielikuvitusta että keksii vaaranpaikkoja väärille kytkennöille. Usein asunnossa ei ole valoja silloin kun sähkömies tekee töitään ja taskulampun valossa vaihe ja nollajohto saattaa näyttää hyvinkin samanvärisiltä ja jos ne on alunperin kytketty väärin, niin seuraava kytkentä voikin olla hengen vaarallinen.
- O&A
Industry kirjoitti:
"Kaksi mahdollista johtoa eikä mitään väliä kumpaan reikään kytkee. Ainut mahdollisuus mokata on ottaa nollajohto eri ryhmästä kuin vaihe mutta pesukoneen rasiassa rele toimii tässäkin tapauksessa."
- Jos osaamaton asentaja on kytkenyt vaihejohtimen metallisen peilikaapin runkoon niin kyseessä on todellakin vaarallinen tilanne. Jos huoneiston sähköjärjestelmä on uusi, kylpyhuoneen ryhmä on suojattu vikavirtasuojakyktkimellä. Se laukeaa heti kun joku koskee kaappia. Kylppärin vikavirtasuojakytkin ei laukea virta- tai jännitepiikistä, vaan siitä että lähtevän ja palaavan virran ero on yli 30mA.Vaihe oikealle tai ylös?
Oikeasta samaa mieltä.
Mutta kymmenkunta vuotta sitten minulle neuvottiin oikealle tai alas.
Uusi tapa vai minulla dementia?
Vai eri puolella suomea eri tyyli? - JiiPee
O&A kirjoitti:
Vaihe oikealle tai ylös?
Oikeasta samaa mieltä.
Vai eri puolella suomea eri tyyli?Itse ainakin kytken nollan oikealle ja alas.
- Industry
O&A kirjoitti:
Vaihe oikealle tai ylös?
Oikeasta samaa mieltä.
Vai eri puolella suomea eri tyyli?Taisinpa tehdä pienen kirjoitteluvirheen Alashan se vaihe tulee. Hyvä että joku huomasi!
- Kepa
JiiPee kirjoitti:
Itse ainakin kytken nollan oikealle ja alas.
Kyllä nolla tulee vasemmalle tai ylös. Muistisääntönähän on että va-si vasemmalle ja kun pistorasiaa kääntää myötäpäivään, niin sen jälkeen nolla on yhäällä.
Alunperin nolla on laitettu pistorasiassa ylös siksi että vanhoissa avojohdoissa se on myös laitettu ylös. Ylös siksi että jos joku ajaa traktorilla avolinjaan niin todennäköisesti varmimmin ehjänä säilyy ylin johto ja varsinkin ennen se oli tärkeää, kun käyttökohteissa ei ollut kunnollisia maadoituksia. - JiiPee
Kepa kirjoitti:
Kyllä nolla tulee vasemmalle tai ylös. Muistisääntönähän on että va-si vasemmalle ja kun pistorasiaa kääntää myötäpäivään, niin sen jälkeen nolla on yhäällä.
Alunperin nolla on laitettu pistorasiassa ylös siksi että vanhoissa avojohdoissa se on myös laitettu ylös. Ylös siksi että jos joku ajaa traktorilla avolinjaan niin todennäköisesti varmimmin ehjänä säilyy ylin johto ja varsinkin ennen se oli tärkeää, kun käyttökohteissa ei ollut kunnollisia maadoituksia.Hupsista. Tulipas tehtyä totaalinen kirjoitusvirhe. Vaiheesta piti puhumani.
Eli vaihe oikealle ja alas. - Kepa
JiiPee kirjoitti:
Hupsista. Tulipas tehtyä totaalinen kirjoitusvirhe. Vaiheesta piti puhumani.
Eli vaihe oikealle ja alas.Jos tulee kirjoitusvirhe, niin yhtä hyvin voi tulla kytkentävirhekkin :) Tarkkana pitää olla.
- Vanhempi suunnitelija
Peruskuntoarvioita tehtäessä teen pistokokeita kylpyhuoneitten peilikaapeilla, joissa pistorasiat. Puuttuvia maadoituksia on ollut 3-5 ja liuskoissa 2-4 kertaa. Originaalista seinäpistorasiasta on puuttunut maadoitus kerran. Asukas valitteli tuntevansa pesukoneen rungosta sähköä. Muutama vuosi sitten kollega totesi jänniteen tiskipöydässä.
Noita peruskuntoarvioita lienee tullut tehdyksi noin sata. Pistokokeita niissä satunnaisesti, koska kysessä ei ole kuntotutkimus. Sähkäri on hälytetty kahdesti heti ja kerran olen kytkenyt peilikaapin irti sokeripalasta. Oli peltikuoressa jännite.
Peilikaappeja lienee tuhansia maassamme väärin kytkettyinä. Maallikoille pitäisi olla joku halpa sukotesteri, jolla noita voisi löytää. Esimerkiksi muuttaessaan uuteen asuntoon kannattaisi asioita vähän tutkia.- timppa
"Maallikoille pitäisi olla joku halpa sukotesteri, jolla noita voisi löytää. Esimerkiksi muuttaessaan uuteen asuntoon kannattaisi asioita vähän tutkia."
Vaikka en maalikko olekaan :) niin olen hankkinut henkilökohtaiseen käyttöön tuommoisen halvan testerin jolla voi testata pistorasiat. On pieni ja kätevä, eikä jää epävarmuutta onko rasia oikein kytketty.
Omani ostin Suomen huoltopalvelusta, ja maksoi n. 30e
Tiedot testeristä: http://tinyurl.com/6oh9c
- Sähkäri
Kerran eräs rantasaunan omistaja pyysi tarkistamaan pesukoneen pistorasian, kun emäntä ei suostunut käyttämään pyykinpesukonetta ja isäntäkin vain kumisaappaat jalassa (oli muuten isännän itse kytkemä pistorasia..)
Toisen kerran eräällä tontilla betonimyllyn rungossa oli jännite. Syynä oli vanhan saunan väärin kytketty pistorasia. - Kipinä taata
Vanhana miehenä jännite liuskasta varmaan kymmenen kertaa. Jännite lieden rungosta kaksi kertaa, mutta pahin tapaus vuodelta-83.
Strömbergin ROKE 3d1 väärä kytkentäohje kytkentä lintissä jonka noudattaminen teki lämmittimen rungon jännitteiseksi.
Vaikka tein asiasta välittömän ilmoituksen tehtaalle ei asiaa noteerattu ollenkaan ennen kuin sähkäri kuoli jossain pohjois-suomessa samaiseen lämmittimeen.
Sittenhän nuo lämmittimet tutkittiin ja korjattiin mutta henki meni vain siitä syystä ettei voitu uskoa mitä kentältä viestitettiin. - tuspooli
niistä silloin tällöin kuulee ja -88 vuonna oli sähköliikkeessä, missä olin silloin luvat yhden töppäyksen varassa enää, kun tarkastaja oli löytänyt jostain työmaalta maadoitusliuskasta jännitteen. Yhdellä isolla market työmaalla löydettiin itse scuko-testerillä yksi vastaava tapaus. Luulen, että näitä sattuu urakkajätkille silloin tällöin, kun painetaan nakit silmillä ja jos valaistus on hiukankaan hämärä, niin ne värit voi kiireessä mennä ristiin, varsinkin alaslaskettujen kattojen yläpuolella. Tuskin kyse on siitä, etteikö joku osaa kytkeä pistorasiaa, vaan enemmänkin siitä, kun rutiinihommaa tehdään helvetinmoisella kiireellä, niin töppäyksiä sattuu. Yleensä isoilla työmailla nokkamiehet käy asennus-testerillä ensimmäisenä pistorasiat läpi, kun jännitteet on kytketty. Remonttityömailla olen löytänyt pari kertaa valaisimenrungosta jännitteen.
- Sähkäri
Tein kerran ilmastoinnin korjauksia päiväkotiin, kun henkilökunta mainitsi, että lapset alkavat usein itkemään ja sanovat soittonapin pistävän, kun lapset pyrkivät sisään ovikellon nappia painamalla. Lupasin tsekata saman tien.
Olihan yllätys, kun ovikellon napille meni 220 suoraan sulakkeelta. Ilmeisesti ovikellon muuntaja oli ensin palanut ja vian korjaaja oli sitten ohittanut muuntajan ja kytkenyt 220 suoraan ovinapille ja sieltä edelleen kellolle. Ovikellon vetokela oli ylijännitteestä hiiltynyt, mutta toimi vielä.
Ei ihme, että antoi iskuja kun nappia painettiin märällä rukkasella :( Onneksi ei yksikään tenava päässyt hengestään.
En tiedä, kuka oli virityksen tehnyt. Vaikea uskoa, että kukaan asentaja olisi niin idiootti, että menisi moista tekemään. Vaikka mistä sen tietää...oli nimittäin ne ilmastoinnin ohjauskin kytketty aivan päin persettä...
Pari kertaa olen ti-miesten jäljiltä tavannut jännitteisen maanavan ja muutaman kerran nollan ja vaiheen yhteen kytkettynä. - Aimo tälli
Pihavalo mcmk 1,5 1,5 kaapelilla. Valaisin nollattu oikein. Mutta kaapelin alussa pistotulppa. Tulpaa kääntämällä valaisimen rungossa jännite. Ja sormille tuli että rätinä kävi. Oli tee-se-itse miehen tekosia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281458