Työkyvyn arviointi?

särkynyt

Kela määräsi minut työkyvyn arviointiin ja päätti, että näillä näkymin kuntoutustukeni loppuu tammikuussa, kun jatkoa haettiin vuodeksi, eli toukokuun loppuun. Samalla tähän asti saamani eläkkeensaajan hoitotuki lopetettiin. Olen tähän asti ollut n. 9 vuotta määräaikaisella kuntoutustuella paniikkihäiriön ja sosiaalisten tilanteiden pelon takia, ja tänä aikana ei ole erityistä parannusta voinnissani tapahtunut 3 vuoden psykoterapiasta, ryhmäterapiasta ja fysioterapiasta huolimatta. Nyt ikää on 34 vuotta, sairastanut olen jo yli 10 vuotta.

Ajatuskin kuntoutuslaitokseen menemisestä ahdistaa, joudun todennäköisesti ottamaan saattajan mukaani, enkä pysty yöpymään laitoksessa yksin, hyvä jos päivät selviän. Pelkään kuitenkin suunnattomasti, että minut todetaan työkykyiseksi, ja kuntoutustukeni lopetetaan. Tiedän itse, että olen työkyvytön, samoin tietävät läheiseni ja mielenterveystoimiston hoitajani ja psykiatrini, mutta kauhutarinat kelan lääkäreistä kummittelevat mielessä. Pelkään, että hoitotuen lakkautus ennakoi sitä, että myös kuntoutustuki lopetetaan.

Millaisia kokemuksia työkyvyn arvioinnista muilla on? Onko arvioinnin tuloksena tullut käsky palata töihin (itse en ole koskaan ollut työelämässä lukuunottamatta kouluaikaisia kesätöitä), vai voisiko tämä tarkoittaa, että eläkettä jatkettaisiin toistaiseksi työkyvyttömyyseläkkeenä? Entä miten olette selvinneet, jos kuntoutustukenne onkin katkaistu, vaikka työkykyä ei ole?

2

379

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairas ja köyhä

Se arvionti tehdään ikäsi takia ja voivat ajatella että sinä kuntousjaksolla innostuisit yrittämään.Toki ovat realistisia jos et kykene ominpäin paikalle ja ryhmässä olo vaikeaa.Mutta siellä on muitakin joilla sama elämäntilanne.Monet jäävät roikkumaan siihen kuntotuustukeen vudesta toiseen ja sekin passivoittaa.Elä kuitenkaan pelkää mennä-kela tarvitsee todistuksen että olet edelleen työkyvytön ja seiltä saat lausunnon.

• rajoitteinen

Itselläni hieman samoin tilanne vaan ei kuitenkaan kestänyt kuin muutaman vuoden. En kyennyt menemään kuntoutuslaitokseen laisinkaan, pelkkä kodista poistuminen aiheuttaa oireita vaikka menisi lähikaupassa käymään. En pysty useaa tuntia pois kotoa olemaan. Tukeni katkaistiin ja nyt olen joutunut elämään toimeentulotuen varassa jo yli vuoden nollatuloisena. Minulla vielä terapia kesken, hassua että terapiaa myönnetään mutta kuntoutustukea ei. Nyt olen taas laittanut uuden kuntoutustukihakemuksen, pakko koko ajan hakemus olla vetämässä, sossu vaatii muuten saavat aiheen alentaa tukeani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      74
      2445
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      37
      2057
    3. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      28
      925
    4. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      31
      810
    5. Äimän käki

Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,
      Sinkut
      154
      768
    6. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      58
      620
    7. Paikallinen autokorjaamo

Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi
      Kuhmo
      6
      508
    8. Vihdoinkin tarjolla sushia!

Onpa mukava, että tän paikkakunnan ruokatarjonta laajenee. Ensi lauantaina pääsee herkuttelemaan kun Kukkoloilta saa su
      Haapavesi
      78
      491
    9. Kenen kanssa koet

Että sinulla on eniten kipinää
      Ikävä
      20
      463
    10. Sinulle mies

Kohtaamme jälleen kun on oikea aika. Sitä ei voi mikään eikä kukaan estää <3 <3
      Ikävä
      33
      452
    Aihe