Työkyvyn arviointi?

särkynyt

Kela määräsi minut työkyvyn arviointiin ja päätti, että näillä näkymin kuntoutustukeni loppuu tammikuussa, kun jatkoa haettiin vuodeksi, eli toukokuun loppuun. Samalla tähän asti saamani eläkkeensaajan hoitotuki lopetettiin. Olen tähän asti ollut n. 9 vuotta määräaikaisella kuntoutustuella paniikkihäiriön ja sosiaalisten tilanteiden pelon takia, ja tänä aikana ei ole erityistä parannusta voinnissani tapahtunut 3 vuoden psykoterapiasta, ryhmäterapiasta ja fysioterapiasta huolimatta. Nyt ikää on 34 vuotta, sairastanut olen jo yli 10 vuotta.

Ajatuskin kuntoutuslaitokseen menemisestä ahdistaa, joudun todennäköisesti ottamaan saattajan mukaani, enkä pysty yöpymään laitoksessa yksin, hyvä jos päivät selviän. Pelkään kuitenkin suunnattomasti, että minut todetaan työkykyiseksi, ja kuntoutustukeni lopetetaan. Tiedän itse, että olen työkyvytön, samoin tietävät läheiseni ja mielenterveystoimiston hoitajani ja psykiatrini, mutta kauhutarinat kelan lääkäreistä kummittelevat mielessä. Pelkään, että hoitotuen lakkautus ennakoi sitä, että myös kuntoutustuki lopetetaan.

Millaisia kokemuksia työkyvyn arvioinnista muilla on? Onko arvioinnin tuloksena tullut käsky palata töihin (itse en ole koskaan ollut työelämässä lukuunottamatta kouluaikaisia kesätöitä), vai voisiko tämä tarkoittaa, että eläkettä jatkettaisiin toistaiseksi työkyvyttömyyseläkkeenä? Entä miten olette selvinneet, jos kuntoutustukenne onkin katkaistu, vaikka työkykyä ei ole?

2

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairas ja köyhä

Se arvionti tehdään ikäsi takia ja voivat ajatella että sinä kuntousjaksolla innostuisit yrittämään.Toki ovat realistisia jos et kykene ominpäin paikalle ja ryhmässä olo vaikeaa.Mutta siellä on muitakin joilla sama elämäntilanne.Monet jäävät roikkumaan siihen kuntotuustukeen vudesta toiseen ja sekin passivoittaa.Elä kuitenkaan pelkää mennä-kela tarvitsee todistuksen että olet edelleen työkyvytön ja seiltä saat lausunnon.

• rajoitteinen

Itselläni hieman samoin tilanne vaan ei kuitenkaan kestänyt kuin muutaman vuoden. En kyennyt menemään kuntoutuslaitokseen laisinkaan, pelkkä kodista poistuminen aiheuttaa oireita vaikka menisi lähikaupassa käymään. En pysty useaa tuntia pois kotoa olemaan. Tukeni katkaistiin ja nyt olen joutunut elämään toimeentulotuen varassa jo yli vuoden nollatuloisena. Minulla vielä terapia kesken, hassua että terapiaa myönnetään mutta kuntoutustukea ei. Nyt olen taas laittanut uuden kuntoutustukihakemuksen, pakko koko ajan hakemus olla vetämässä, sossu vaatii muuten saavat aiheen alentaa tukeani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      70
      2447
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1425
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      80
      1283
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      11
      1182
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      885
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      880
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      763
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      98
      736
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      28
      722
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      686
    Aihe