alkoholismi ja pakkoajatukset

huolestunut

Moikka vaan! Minua on viimeisen kuukauden ajan ahdistanut ajatus että olenko tulossa alkoholistiksi vai onko se vain joku uusi pakkoajatus. Olen kärsinyt pakko-oireista vuoden ajan. Viime keväänä ne alkoivat eräänä aamuna kun heräsin ajatus päässäni: olenko homo? Tämä kuvio saattaa olla monelle ocd:sta kärsivälle ihmiselle tuttu. Pakkoajatusteni määrä ja vaikeusaste on mielestäni melko lievää koska selviän niistä itse täysin ilman terapiaa tai lääkitystä. Nyt kummiskin alkoholin käyttöni on alkanut huolestuttamaan minua, koska juon suunnilleen joka viikonloppu ja keskellä viikkoa mieleeni aina tulee ajatuksia että olenko muuttumassa alkoholistiksi yms.. Ahdistaa melko paljon tämä ongelma ja haluaisin kuulla pakkoajatuksista kärsivien mielipiteitä tähän asiaan. Btw, olen vasta 18v jätkä :)

5

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ooo8

      uskoisin että kaikilla ihmisillä on pakkoajatuksia jossain vaiheessa elämää. mielenterveysongelma siitä tulee silloin kun ei usko sen loppuvan.
      samoin uskon että kaikilla on narsistisiä piirteitä, kuin masennusta yms.
      ongelmaksi ne muodostuu kun ei usko niiden menevän ohi.

    • Panikoiva 1

      Moikka! Itse sairastan taas parhaillaan "pakkoajatuksia", aivan hirveä sairaus! Koska minun ajatukset littyy itsemurhaan, tai pelkoon siitä että teen sen joku päivä....sairastin tämän saman n.15 v. sitten synnytyksen jälkeen ja monta vuotta olin vapaa näistä, tosin silloinkin jouduin turvautumaan terapiaan ja lääkkeisiin, mutta nyt kun olen jo yli 50:n, nämä kiusat tuli taas. Ja ihmeellisintä tässä on se, että menin lääkäriin ihan muun vaivan takia, ja kun olin juossut kaikki mahdolliset kokeet läpi, eikä mitään fyysistä sairautta löytynyt, minulle määrättiin mielialalääke (citalopram) jonka aloitettuani masennuin ja sain takaisin nämä pakkoajatukset....olen käyttänyt tätä lääkettä nyt jo reilut 5 viikkoa ja nyt se nostettiin 30 mg/pvä eikä oireet vaan helpotu, melkein päinvastoin. Juoksen terapiassa kerran viikossa, josta en kyllä hirveesti apua ole saanut, siellä vaan kehotetaan jatkamaan tätä lääkettä ja odottamaan vaikutusta, itse alan kyllä olla jo niin väsynyt tähän, että mietin lääkkeen vaihdon vaatimista. Onko kellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia ja jos, niin mikä lääke on parhaiten tehonnut? Tiedän että kaikki ollaan yksilöllisiä, mutta haluaisin silti kuulla kokemuksia. Silloin synnytyksen jälkeen sairastin monta kuukautta ennenkuin menin hakemaan apua, koska pelkäsin että minua pidetään "vaarallisena" kun ajatukset on näin sairaita, pelkäsin silloin vuoroin vauvani vahingoittamista ja vuoroin itseni.......Mutta helpotuksekseni löysin silloin tietoa sairaudesta nimeltä "pakkoajatusneuroosi". Käytän myös rauhoittavaa päivittäin, oxamin 15 mg, 1-1/12 tbl, tarvittaessa.

      • exmad

        Itse olen kärsinyt pakkoajatuksista suurimman osan elämästäni. Lapsena se oli käsien likaisuus...Jos koskin likaisilla käsilläni johonkin leluuni oli minun pestävä se kuumalla vedellä käsieni kanssa. Kuoleman pelko oli myös vahva (Olin vasta 8 vuotias) Myöhemmässä vaiheessa mukaan tuli rituaalit (5 x 5 jonkin sanan tai teon toistaminen) joilla yritin "poistaa" ajatuksia itsestäni. Silmien peseminen kuumalla vedellä viisi kertaa jotta mielikuvat poistuisivat. Kaiken tämän lisäksi itseni häpeäminen ja syyllistäminen. Taistelin itseni kanssa 35 vuotiaaksi asti...
        Yksi päivä tajusin että satuin vain syntymään tälläisenä. Synnyin sen kanssa ja kuolen sen kanssa. Mielessäni pakkoajatukseni ruumillistui pikku demoniksi joka istuu olkapäälläni. Annan sen olla siinä koska synnyimme yhdessä ja kuolemme yhdessä. Kun hyväksyin itseni ja tavallaan tein ajatuksista fyysisen, onnistuin ulkoistamaan sen. Enää minua eivät ajatukset vaivaa koska ne ovat pikku demonini höpinöitä.


    • Vastasairastunut

      Minulla oli täysin sama ahdistus, kun sinun ensimmäisesi! Se meni nopeasti ohi, koska onnistuin järkeilemään asian niin hyvin.

      Valitettavasti minua alkoi vaivata ajatus, että jos satuttaisinkin muita. Onneksi viime päivät ovat olleet varsin hyviä, ja olen alkanut unohtaa ajatusta aika-ajoin. Lisäksi minulla on ensimmäinen psykiatrin tapaaminen tällä viikolla ja aloitin lääkekuurin :).

      Jos juot paljon, niin ajatuksesi on ehkä aiheellinen. Jos se on kuitenkin päässäsi taukoamatta joka päivä, joka minuutti, sinulla on varmasti pakko-oireisen häiriön oireita. Tuo homousaihe on ihan tuttu minullekkin, onneksi olen jo sen onnistunut karistaa eikä se minua enää vaivaa! Nyt vain koitetaan unohtaa tämä seuraavakin lääkärin, itseni ja lääkkeiden avulla :). Lääkärit olivat todella luottavaisia, koska olen sairastanut vasta kuukauden ja en ole suorittanut mitään rituaaleja (tarkastanut esim, että muilla on asiat varmasti hyvin).

      Tsemppiä sulle, kannattaa puhua asiasta jollekkin (mulla se helpotti paljon). Nyt kuin huomaan, että pahin on ohi, olen jo todella luottavainen ja tiedän sen, että en ikinä voisi satuttaa ketään, joten ajatukset eivät enää ahdista tai pelota minua, ne lähinnä vaan ärsyttävät. Ne menevät ohi kun menevät :).

      Sinun kannattaa ajatella, että ajatukset on vain ajatuksia, mitä sitten jos olen alkoholisti. Minä nautin hauskanpidosta? Älä analysoi muuten ajatuksiasi, muuten joudut oravanpyörään josta et pääse pois. Viikon-parin kuluttua huomaat, että asia ei enää ahdista sinua niin paljon, kun olet hyväksynyt sen.

      Toivottavasti tämä auttoi.

    • rosa2

      Sinulle Panikoiva1, luulen että sulla on väärä lääkitys. Seroxat on hyvä lääke paniikkihäiriöön sekä pakkoajatuksiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe