Miten saada vauhtia luoksetuloon?

bernitär

Minulla on n. 50kg reilu 1v berninarttu, joka luoksetulossa ensin laukkaa ja sitten n. 5m ennen hiljentää raville ja istuu eteen. Pitäisi saada tuo ravivaihe pois, tai ainakin lyhennettyä muutamaan askeleeseen. Tuo on hieman kömpelö ja useimmiten jos olen saanut laukkaamaan luokse, on istumisesta lennähtänyt vielä turvalleen mua vasten.

Jos jollakin on ollut tällainen ongelma niin miten olette sen ratkaisseet? Luoksetulo tapa on ensin eteen ja sitten vasta sivulle. Ei suoraan sivulle, koska harrastetaan myös pk-lajeja. Lelulla saan innostettua ja sitä olen nyt käyttänyt. Ei palkkaannu herkuista.

12

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdjksoifjslkdfj

      Heh, hienoa, että bernisi tulee luokse ja jopa laukalla. Meidän bernit katsoo kauempaa suoraan silmiin, jotta joo , täällä ollaan, mitäpä huutelet siellä. Mutta meidän pojat onneksi ovat ruokaa ja herkkupaloja rakastavia.

      Onnea ja menestystä bernin koulutukselle!

    • aapee

      Mulla ei oo ennen ollu berniä ja olen kymmeniä kertoja kuullut lauseen "sulla on kisaberni". Ja ihmetellyt sitä koska treenataan sakemannien ja belgien kanssa ja tunnen että ollaan niin kaukana jäljessä niistä... Mutta olen päättänyt että joku koulutustunnus saadaan hankittua...

    • ...?

      Paastota ennen treenejä päivä. Alkaa vauhti löytyä.

    • Kasiro

      Juokse muutamia askeleita taaksepäin ja yllytä äänellä samalla heti kun se alkaa hidastaa.

    • Tee mäkilähtöjä.Koira mäen päälle ja itse alas.Sitten kutsu,ole "yli-innostunut, ja lähde juoksemaan "karkuun".Kehu samalla koiraa,kun tulee vauhdilla.
      Tee vauhtilähtöjä.Avustaja pitää koiraa ja kuumentaa.Juokse itse "pakoon" ja matkan päässä käänny ja kutsu koira innostuneesti ja matkalla samoin.Jätä asennot pois tässä,että kaavamaisuus ei olisi kuvassa.
      Jos on ohjaajapehmeä koira(joskus vauhdin hiljeneminen kertoo siitä),niin katso,ettei odotusasentosi ole yhtään painostava eleiltään.
      Tuossa nyt jotain.
      Ja palaa tarvittaessa alkuunpäin,ota niin lyhyitä luoksetuloja,ettei koira ehdi hidastaa(ja kannustamiset tietty mukaan).

      Ja yksi juttu vielä.Jos on jotain epäselvää koiranmielestä liikkeessä,niin hidastus voi joskus kertoa myös rauhoittelusta.Silloin pitää myös miettiä,että kannustus ja kehut pitää olla oikein mitotettuja,ja miettiä myös mikä mättää.

      • ...

        Komppi edelliselle ja lisäys vielä, että odota syksyä tai harjoittele aamuvarhain tai yöllä. Berneissä ei vain turkin takia hirveästi ole eloa kesäkuumalla ja laiskoja luoksetuloja suotta annat sen tehdä enää yhtään.


    • bernitär

      Kiitti vastauksista. Olen nyt tehnyt niin, että olen ottanut superkivan vinkulelun ja juossut sen kanssa hirveetä vauhtia ja käskenyt luokse. Tulee vauhdilla, mutta parin askeleen hidastuksen ottaa. Sitten tein niin että pyysin poikaa pitämään koiraa kiinni ja lähdin juoksemaan ja huusin samalla tänne, tänne. Sillä seurauksella että koira lähti ku raketti ja poika lensi mahalleen maahan. Tuli myös laukkalla luokse asti ja törmäsi istuessaan minuun. Toisella kertaa ei lähtenyt perään kuin vasta sitten kun käännyin, mutta tuli vauhdilla laukalla loppuun saakka ja taas törmäsi. Eli varmaan parin askeleen hidastus olis noin norsulla paikallaan. Myös silloin kun joudun oikeasti kutsumaan, eli ei mitään harjoituksia, niin silloin tulee kuin raketti luokse, mutta nyt pitää treenata kuitenkin koetta vasten ja siellä tuo on niin hillitty. Tuon turkista on alusvilla leikattu pois, mutta kuumuus tosiaan haittaa, treenataan vaan myöhään illalla, aamulla on ihan väsy.

      • jatkoa..

        ...kannattaisko juosten luoksetulosta jättää palkkaamatta kokonaan? Nyt olen alkanut säännöllisesti käyttämään arkikäskyä "tule" , jos vielä vois "tänne"käskyn pelastaa.


    • Real deal

      Älä vertaa koiraasi treenikavereihin! Totuushan on, että berni ei nopeudessa pärjää malille (eikä muullekaan belgille) tai sakulle.

      Olet saanut jo ihan hyviä vinkkejä, tässä vielä yksi.... Ota se superkiva vinkulelu treeneihin. Tee ihan tavallinen luoksetulotreeni, mutta kun koira on tulossa ja siirtymässä siihen "ravivaiheeseen", niin huudatkin sille "vapaa" ja heität lelun taaksesi. Sitten kun koira on oppinut, että lelu lentää, niin voit siirtyä eteenpäin ja jättääkin sen lelun käteen (pidät sitä siis molemmin käsin kiinni edessäsi) ja palkata siitä koiran. Vähitellen voit vaatia sitä ensin istumaan ja palkata siitä (lelu on siis edelleen sinulla kädessä). Kun koira on oppinut tämän, niin jätätkin lelun kokonaan taskuun ja palkkaat vasta sieltä.... Älä yhdistä liikkeeseen sivulletuloa, vaan opeta se ihan erillisenä asiana.

      Minä palkkaan aina nuoret koirat luoksetulosta, on se sitten oikea käsky tai arkikäsky. Käytän myös "käskyä" tule, kun haluan, että koira tulee siihen lähelle hengailemaan ja sitten erikseen käskyä tänne, kun haluan sen tottisliikkeenä, molemmista kuitenkin palkkaan koiran.

    • bernitär

      Pitääpä kokeilla tota. Nyt tein eilen niin että palkkasin heittämällä vinkupallon taakse, mutta odotin että eka oli istunu eteen. Heti kun alko ravaamaan niin ryntäsin karkuun, mutta tuo ravaa niin nopeesti että ottaa kiinni silloinkin...

    • teeeeeeeee

      Voi huh huh. KÄYTÄ JÄRKEE ??

      • nyt ymmärrän

        Kiitti vinkistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe