Kimppavene

top1704

Hei
Ollaan hankkimassa kimppa purjevenettä. Meitä on kaksi perhettä joka on hankkimassa venettä. Kertoisitteko hyvät ja huonot kokemukset kimppaveneestä. Mitä asioita kannattaa laittaa sopimukseen joka tehdään?

34

4015

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kimpassa joskus ollu

      Oletko kokeillut tämän toisen perheen kanssa yhteistä lomamatkaa? Jos ette kestä toisianne 2vko lomareissua, niin unohtakaa suosiolla kimppavene, näillä asioilla on taipumus korreloida. Jos taas pystyttye noin ylipäätänsä hoitaa asioita yhdessä, niin sitten kannattaa harkita pidemmälle. En halua olla negatiivinen, mutta parempi miettiä huolella ennen isoa yhteisinvestointia, on nähty hyviä ja huonoja keisejä.

      Sopikaa selkeästi ainakin:

      1. Ylläpitovastuu (syys&kevät toimet, telakointi, laituripaikka, yleinen huolenpito)
      2. Selkeät säännöt käyttövuoroihin, eräs toimivaksi havaittu tapa on se, että vuorovuosina toinen porukka saa valita ensisijaiseti "slotin" tai muut käyttöajat.
      3. Kipparointi ja vastuut - kuka tai kenen vähintään pitää olla paikalla kun vene liikkuu, saako sitä lainata kavereille, saako päällikkyyttä luovuttaa väliaikaisestikaan.
      4. Vakuutus ja vastuu vahingoista, omavastuista, mahdollisista maksujen noususta haverin seurauksena.
      5. Pienet käytännön asiat, kuten vaikkapa siivous käytön jälkeen, veden ja polttoaineen tankkaus, kirjanpito yleiskuluista.

      Tuossa nyt joitakin, jos on hyvä tuttu niin ei välttämättä tarvitse koko sopimusta, mutta suosittelen silti, estää monet riidat etukäteen.

    • seglare2

      Tärkeintä on sopia kirjallisesti miten/kuinka ja millä kustannuksilla huoltohommat tehdään. Ja sitten, vaikka se tuntuu nyt kaukaiselta, niin kirjata ylös miten mahdollinen ero tapahtuu ja miten arvot yms. lasketaan.

      Itse käytössä tärkeää on sopia kirjallisesti miten dilkataan kun löpötankissa on eri määrä luovutettaessa kuin silloin kun sen sai jne. Ja tietysti missä kunnossa vene annetaan yli (eli kuinka paljon siellä saa olla toisen tavaraa säilössä jne.)

      Viikkojen jakaminen on se helpoin homma....

    • -Mika-

      Jos molemmat osakkaat on samankaltaisia, niin homma onnituu hienosti. Samankaltaisuudella tarkoitan lähinnäsellaisia seikkoja, kuin purjehdustapa (en parempaakaan sanaa keksi) ja arvostuksen kohteet, eli ei niin, että toinen koittaa aina ottaa kaiken irti veneen suuorituskyvystä ja haikailee jo ekan kesän jälkeen uutta laminaattipurjekertaa ja toinen kruisailee välittämättä optimaalisesta venevauhdista. Sellainen tietää ongelmia. Samoin osaamisen/omatoimisuuden olisi hyvä olla samalla tasolla.

      Kustannuksista: On selkeintä sopia hoitovastikkeesta, sen määrästä vois sopia vaikka parin vuoden välein, kun alkuun ei ole varmaankaan käsitystä kaikista kuluista.
      Tehkää "venetili", johon molemmat osapuolet laittaa vuosittain saman summan. Ja siitä venetilistä hoidetaan kaikki veneen kulut. Jos vastike on vähän vuosittaisia kuluja suurempi, niin tilille kertyy sopivasti rahaa suurempia korjauksia/päivityksiä (joita aina tulee) varten.

      • Tili toimii

        Venetili on hyvä idea. Meillä on kahden kimpassa sellainen, josta kaikki veneen kulut otetaan. Tiettyyn summaan asti kipparin päätöksellä, siitä ylöspäin yhdessä sopien.

        Toimii myös hyvänä seurantana veneen kuluista, ja näkyy molemmilla omana tilinä verkkopankissa.

        Molemmat laittavat sitten aina tilille saman summan, ja saldona pidetään aina pari, kolme tonnia. Ei kovin paljon, mutta toistaiseksi on pikkuhommiin hyvin riittänyt.


    • Seppomartti

      Hyvä puolet: Kulut ja tehty työ puolittuu. Lomamatkat peräkkäisinä ajanjaksoina mahdollistaa reviirin laajennuksen kun toinen miehistö vie veneen esim. Norjaan ja vaihtomiehistö tulee autolla.
      Huonot puolet: Sovittua ei noudateta ja alkaa kasvava epäsopu, mitä lopulta voi joutua ratkomaan oikeudessa. On helppoa sopia, että vene luovutetaan tankki täynnä eikä omia tavaroita saa olla veneessä luovutettaessa. Kun tulet veneelle niin tankki on tyhjä, tavaraa on jätetty, jotain on rikottu ja korjaamatta. Esim lämppäri ei toimi ja spinnu on rikki. Lomasi alkaa pieni kivi kengässä. Seuraavalla kerralla kivi on isompi. Ongelma voi syntyä sitten kun rahaa toinen joutuu pistämään likoon enemmän veneen pitämiseksi kunnossa ja toiselta osapuolelta ei tunnu löytyvän halua osallistua vaan maksut alkavat viivästyä. Tai toinen osapuoli ilmoittaa korjaavansa vaurioita muttei kuitenkaan tee niin. Isompi vaurio esim karilleajo voi pilata toisen osapuolen koko kauden ja kimpan. Luotettavinta olisi ostaa kaikki palvelut ja korjaukset ulkopuolisilta ja jakaa heti kustannukset.

      • Aki_

        Ehkäpä vielä voi lisätä sopimukseen miten toimitaan, jos toinen ajaa veneen vaikkapa kiville ja seuraavan loma on täten menetetty veneen ollessa korjattavana.


    • Hienoa!!

      Hyviä näkemyksiä mielestäni kaikkia ja kerrankin asiallista keskustelua täällä

    • 20'

      Minun mielestäni useamman omistajan kimppa on parempi kuin kahden. Kahden kimpassa on kyseessä "naimakauppa". Kaikki toimii hyvin niin kauan kuin kummallakin osapuolella on alkuinnostusta ja rahaa mutta kun innostus laantuu ja jommalta kummalta rahat loppuu alkaa ongelmia ilmaantua - ja kasaantua.

      No joka tapauksessa, oli sitten kahden tai useamman kimppa tärkein neuvo on, että kaikki- ihan kaikki - pitää sopia kirjallisesti - ja etukäteen. Sääntörikkomuksista pitää myös sopia sanktiot - lähinnä veneenkäyttöoikeuden määräaikainen menetys. Toistuvana erottaminen kimpasta. Myös kimpan purku ylipäätänsä ja veneen myyntisäännöt pitää miettiä.

      Olisi tarpeen erityinen tili jonne jokainen osakas laittaa vuosittain tietyn, sovitun takuusumman. Tätä tiliä käytetään rikkoutuneiden varusteiden korjaukseen, yms. Kaikkea ei välttämättä vakuutus korvaa - kuten normaalia kulumista. Etukäteen tiedetyille kuluille olisi sitten oma tili. Tällä katettaisiin venepaikka, telakointi yms. kulut, ehkä myrkkymaalit ja venevahatkin.

      On erittäin hyvä miettiä näitä kaikkia aspekteja nimenomaan etukäteen ja sitten kaikki kirjallisena ennen venekimpan käynnistämistä. Se avioehto nääs... ;-)

      • seppomartti

        Vielä yksi varoitus. Yhteisomistuksen pakkopurku on Suomessa niin hankalaa, että ainoa mahdollisuus on myydä oma osuus. Osuus riitaisesta kimppaveneestä ei ole helppo myydä. Yo ajatus kahta isommasta kimpassa voi olla hyvä. Kopioikaa toimivan ison kimpan säännöt, ettei pyörää tarvitse keksiä uudelleen.


      • Myyntiklausuuli
        seppomartti kirjoitti:

        Vielä yksi varoitus. Yhteisomistuksen pakkopurku on Suomessa niin hankalaa, että ainoa mahdollisuus on myydä oma osuus. Osuus riitaisesta kimppaveneestä ei ole helppo myydä. Yo ajatus kahta isommasta kimpassa voi olla hyvä. Kopioikaa toimivan ison kimpan säännöt, ettei pyörää tarvitse keksiä uudelleen.

        Tämäkin ongelma voidaan välttää sopimuksella; sovitaan kirjallisesti, että vene pannaan myyntiin jos toinen osapuoli haluaa. Ilmoitus vaikkapa 12 kk etukäteen, ja toisella lunastusoikeus ennalta sovitun hintakehityksen mukaan. Jos lunastusoikeutta ei käytä, myyjänä on se osapuoli, joka haluaa veneen myydä. Voidaan vielä sopia, että kun tulee tarjous, jonka myyjä on valmis hyväksymään, voi toinen osapuoli vielä halutessaan lunastaa veneen itselleen tuolla summalla (tai siis sen puolikkaalla kahden omistajan tapauksessa).


      • xxxx
        Myyntiklausuuli kirjoitti:

        Tämäkin ongelma voidaan välttää sopimuksella; sovitaan kirjallisesti, että vene pannaan myyntiin jos toinen osapuoli haluaa. Ilmoitus vaikkapa 12 kk etukäteen, ja toisella lunastusoikeus ennalta sovitun hintakehityksen mukaan. Jos lunastusoikeutta ei käytä, myyjänä on se osapuoli, joka haluaa veneen myydä. Voidaan vielä sopia, että kun tulee tarjous, jonka myyjä on valmis hyväksymään, voi toinen osapuoli vielä halutessaan lunastaa veneen itselleen tuolla summalla (tai siis sen puolikkaalla kahden omistajan tapauksessa).

        Ed mainittu on ehdottoman hyvä mytivaiheessa. Lisäksi kaiken irtaimiston jako on syytä sopia tarkasti. Jaetaan sitten myyntivaiheessa johtaa ongelmiin turhasts. Kaikki mitä vaan voit kuvitlla kirjallisesti. Vastapuoli voi unohtaa kaiken mitä on suullisesti sovuttu. Siltu kannatan ehdottomasti kimppaa. Irtominen on hankalampaa.


      • Exit valmiiksi
        Myyntiklausuuli kirjoitti:

        Tämäkin ongelma voidaan välttää sopimuksella; sovitaan kirjallisesti, että vene pannaan myyntiin jos toinen osapuoli haluaa. Ilmoitus vaikkapa 12 kk etukäteen, ja toisella lunastusoikeus ennalta sovitun hintakehityksen mukaan. Jos lunastusoikeutta ei käytä, myyjänä on se osapuoli, joka haluaa veneen myydä. Voidaan vielä sopia, että kun tulee tarjous, jonka myyjä on valmis hyväksymään, voi toinen osapuoli vielä halutessaan lunastaa veneen itselleen tuolla summalla (tai siis sen puolikkaalla kahden omistajan tapauksessa).

        Menisin myyntiklausuulissa niin pitkälle, että sopisin kirjallisesti, että kimppa on joka tapauksessa määräaikainen, esimerkiksi viisi vuotta. Sitten kimppa puretaan ja vene laitetaan myyntiin.

        Sitä ennen eniten tarjoava osaomistaja saa lunastaa veneen kokonaan itselleen.

        Exit on hyvä olla valmiina ja sovittuna alusta lähtien, ja mikään ei estä uudistamasta kimppasopimusta sen kohdalla.

        Näin vältetään monta riitaa ja päästään siististi eroon sellaisesta kimpasta, joka osoittautuu huonoksi.

        Sopimus kannattaa ehdottomasti luonnostella omistajien kesken, mutta antaa osaomistuksia tuntevan juristin kirjoitettavaksi.

        Veneen rikkomisesta kannattaa ehdottomasti sopia rahallinen korvaus per menetetty purjehduspäivä, jonka maksaa se osapuoli, jolla vene vahingon tapahtuessa oli. Tähän aiheeseen saa tietysti myös vakuutuksen, jos haluaa.


    • oma vene olla pitää

      "Kertoisitteko hyvät ja huonot kokemukset kimppaveneestä. "

      Mitä useampi kokki sen pahempi soppa. Ostakaa halvempi vene kummallekin perheelle, hauskaa on jos voi purjehtia vaikka kilpaa tutun veneen kirittämänä. Myöskin satamaissa illanvietto voi olla kivempaa, jos on tuttuja.

      • Ilkka

        Mun ensimmäinen köliveneeni oli kimppavene toisen perheen kanssa. Toimi erittäin hyvin. Ei koskaan mitään ongelmia. Perheen muuttaessa ulkomaille laitoimme veneen myyntiin ja jaoimme myyntirahat. Kulut puolitettiin ja venettä laitettiin yhdessä. Vahingot korjasi/korvasi aiheuttanut osapuoli.

        Oli meilläkin detaljoitu sopimus, mutta sitä ei koskaan tarvittu.

        Olemme edelleenkin hyviä ystäviä. Ottaisin nytkin toisen omistajan veneeseeni, jos vain sellaisen jostain löytäisimme. Tärkeintä on samanhenkisyys.


      • seppomartti
        Ilkka kirjoitti:

        Mun ensimmäinen köliveneeni oli kimppavene toisen perheen kanssa. Toimi erittäin hyvin. Ei koskaan mitään ongelmia. Perheen muuttaessa ulkomaille laitoimme veneen myyntiin ja jaoimme myyntirahat. Kulut puolitettiin ja venettä laitettiin yhdessä. Vahingot korjasi/korvasi aiheuttanut osapuoli.

        Oli meilläkin detaljoitu sopimus, mutta sitä ei koskaan tarvittu.

        Olemme edelleenkin hyviä ystäviä. Ottaisin nytkin toisen omistajan veneeseeni, jos vain sellaisen jostain löytäisimme. Tärkeintä on samanhenkisyys.

        On ollut hyviä kimppaveneitä tuttujen kanssa, joissa ei ole tarvittu mitään sopimusta ja ollut pelkästään hyviä kokemuksia. Ja huonoja kimppoja tuntemattomian kanssa myynti-ym klausuulien kera- joita on lopulta ratkottu käräjäoikeudessa. Tuntemattomien kanssa en ryhtyisi mihinkään yhteisomistukseen. Jotkut ihan mukavalta vaikuttavat "tuntemattomat" ovat vaan toimintatavoiltaan niin erilaisia, ettei kimppa toimikkaan vaikka paperilla sopisi mitä


    • 35feet

      Hyviä ja asiallisia huomioita kaikki. Harvinaisen asiallista keksustelua tällä palstalla!

      Yhdyn aiempiin mielipiteisiin siitä, että pelisäännöt on sovittava etukäteen kirjallisesti. Kimpan raukeaminen ja veneen tai oman osuuden myyminen onkin aina vähän isompi ongelma vaikka kuinka olisi asiat paperilla. Tähän vaikuttaa mielestäni oleellisesti myös hankittavan veneen arvo. On nimittäin aika paljon eri asia muuttaa rahaksi 10000 eur venettä kuin 50000 - 200000 eur venettä! Tämä kannattaa myös pitää mielessä. Keskustelun aloittajahan ei maininnut, minkä arvoisesta kimppaprojektista on kysymys...

      Hyviä tuulia ja aurinkoista kesää joka tapauksessa kaikille!

    • perskinssi

      kahta ei kannata jakaa vaimo ja venettä. Molemmista tulee murheita

    • 17v kimpassa

      Meillä on ollut 17 vuotta purjevenekimppa. Vene on vaihtunut kahdesti. Homma on toiminut järjettömän hyvin.

      Tässä muutamia olennaisuuksia joita olen rekisteröinyt:
      - kolme on erittäin toimiva kimpan osakasmäärä. Yksi jos menettää motivaation niin homma ei lamaudu. Kahden kimppaan en ehkä lähtisi. Lisäksi kolmella osakkaalla saa asiasta kuin asiasta aikaiseksi enemmistöpäätöksen.
      - kimppaveneen osakas ei saa olla liian tarkka. Jos veneelle jäänyt tiskaamaton lusikka tai likainen pyyhe ärsyttää heti, niin ei kannata mennä/ottaa kimppaan mukaan. Sopivasti huithapeli soveltuu kimppaan paljon paremmin kuin hiukan liian tarkka. Liian huithapeli ei tietenkään sovellu kimppaan ja tosi tarkka ei sitäkään vähää. Kukin miettiköön itse soveltuuko kimppaan.
      - kaikkein arvokkain kimpan ominaisuus on se, että lomakaudella voi vaihtaa miehistöä pelipaikoilla. Miedän kimpassa usein tehdään siirtoja herramiehistöllä pelipaikoille lomakauden alussa ja lopussa. Miehistövaihdot siten, että uusi miehistö tulee vaihtoon tavaroineen autolla ja vanha miehistö palaa samalla autolla.
      - toiseksi arvokkain on se, että kulut jaetaan ja se, että huoltopuuhastelut porukassa on paaaaljon mielekkäämmät kuin mitä ne olisi yksin.

      • Niuhotustako?

        Meinaat, että on turhaa niuhotusta, jos jätetään veneeseen seuraavalle käyttäjälle tiskaamaton lusikka tai likainen pyyhe?

        Miksi muuten kukaan tekisi niin? Tehdäänkö teidän kimpassa niin?

        Millaisia erityiskykyjä se edellyttää, että vene on tiptop-kunnossa porukan vaihtuessa?

        Mitä muuten miettisit, jos hotellihuoneessasi olisi likainen pyyhe? Tai kotonasi, kun kaverisi on asunut siellä sinun poissaollessasi?


      • 17v kimpassa
        Niuhotustako? kirjoitti:

        Meinaat, että on turhaa niuhotusta, jos jätetään veneeseen seuraavalle käyttäjälle tiskaamaton lusikka tai likainen pyyhe?

        Miksi muuten kukaan tekisi niin? Tehdäänkö teidän kimpassa niin?

        Millaisia erityiskykyjä se edellyttää, että vene on tiptop-kunnossa porukan vaihtuessa?

        Mitä muuten miettisit, jos hotellihuoneessasi olisi likainen pyyhe? Tai kotonasi, kun kaverisi on asunut siellä sinun poissaollessasi?

        En yritä mitenkään yleistää. Kerroin vain omista kokemuksista ja näkemyksistä.

        Olosuhteet vaihtelee ja aina ei ole mahdollisuuksia tiskata viimeisät lusikkaa ja mukia ja aina voi käydä sellainen vahinko, että jotain ylimääräistä unohtuu. Jos seuraava veneelle tuleva kimpan jäsen olisi liian tarkka niin niistä koituisi mielipahaa jollekin. Tätä tarkoitan. Huithapeli, hmm olisko parempi sana suvaitsevainen. Toki kaikki yrittää parhaansa mukaan jättää veneen seuraavalle siinä kunnossa kuin haluaa itse saada veneen seuraaavalla kerralla.

        Ja kyllä, meilläkin on melko tarkka kirjallinen sopimus joka määrittelee toimintatavat. Tosiasia on kuitenkin se, että jos sopimukseen pitää viitata niin jotain on mennyt jo pieleen.

        Uskallan rohkaista kimppavenettä suunnitelevia etenemään, mutta tarkkaan harkiten. Porukan pitää olla sopiva.


      • Satamassa onnistuu
        17v kimpassa kirjoitti:

        En yritä mitenkään yleistää. Kerroin vain omista kokemuksista ja näkemyksistä.

        Olosuhteet vaihtelee ja aina ei ole mahdollisuuksia tiskata viimeisät lusikkaa ja mukia ja aina voi käydä sellainen vahinko, että jotain ylimääräistä unohtuu. Jos seuraava veneelle tuleva kimpan jäsen olisi liian tarkka niin niistä koituisi mielipahaa jollekin. Tätä tarkoitan. Huithapeli, hmm olisko parempi sana suvaitsevainen. Toki kaikki yrittää parhaansa mukaan jättää veneen seuraavalle siinä kunnossa kuin haluaa itse saada veneen seuraaavalla kerralla.

        Ja kyllä, meilläkin on melko tarkka kirjallinen sopimus joka määrittelee toimintatavat. Tosiasia on kuitenkin se, että jos sopimukseen pitää viitata niin jotain on mennyt jo pieleen.

        Uskallan rohkaista kimppavenettä suunnitelevia etenemään, mutta tarkkaan harkiten. Porukan pitää olla sopiva.

        Eiköhän se vaihto aina tapahdu satamassa, ja satamassa on aina edellytykset siivota ja tiskata. Olen omalla veneelläni kiertänyt lähemmäs 100 eurooppalaista vierassatamaa, eikä missään ole ollut mitään ongelmia veneen siivoamisessa.

        Vai millaisiin siivousongelmiin viittasit? Kankkuseen?


      • Niuhotustako?
        17v kimpassa kirjoitti:

        En yritä mitenkään yleistää. Kerroin vain omista kokemuksista ja näkemyksistä.

        Olosuhteet vaihtelee ja aina ei ole mahdollisuuksia tiskata viimeisät lusikkaa ja mukia ja aina voi käydä sellainen vahinko, että jotain ylimääräistä unohtuu. Jos seuraava veneelle tuleva kimpan jäsen olisi liian tarkka niin niistä koituisi mielipahaa jollekin. Tätä tarkoitan. Huithapeli, hmm olisko parempi sana suvaitsevainen. Toki kaikki yrittää parhaansa mukaan jättää veneen seuraavalle siinä kunnossa kuin haluaa itse saada veneen seuraaavalla kerralla.

        Ja kyllä, meilläkin on melko tarkka kirjallinen sopimus joka määrittelee toimintatavat. Tosiasia on kuitenkin se, että jos sopimukseen pitää viitata niin jotain on mennyt jo pieleen.

        Uskallan rohkaista kimppavenettä suunnitelevia etenemään, mutta tarkkaan harkiten. Porukan pitää olla sopiva.

        Ihan hyvä on noinkin, jos kaikki omistajat ovat samalla tavalla vähän "sinnepäin" veneen siisteyden kanssa. Pääasia, että toimeen tullaan. Ei siinä tietenkään kimpan ulkopuolisten neuvoja tarvita. Kyllä ne mustalaistenkin avioliitot toimivat ihan siinä missä muidenkin, yhtä hyvin tai huonosti.


    • Samalla tasolla

      Kaikkein tärkeintä kimpassa on se, että kaikkien omistajien intressit ja kyky/osaaminen veneen ylläpitoon ovat samalla tasolla. Muuten ei tule mitään. Liian usein näkee kimppoja, joissa kunnossapitovastuu (työ, ei raha) lankeaa vain yhdelle, ja muut sitten vain nauttivat purjehduksesta. Ylläpitoon liittyy myös se, että kaikkien käsitys siisteydestä ja veneen kohtelusta on sama. Hyväkin vene menee todella nopeasti surkeaan kuntoon, jos sitä käsitellään huonosti.

      Lisäksi veneessä on oltava kirjalliset käyttö- ja purjehdusohjeet, joita kaikkien omistajien on sitouduttava noudattamaan. Kiinnitystavat, minimisyvyydet, reivaussäännöt, siivousohjeet, wc:n käytön ohjeet jne. ovat tärkeitä.

    • Penelope malli
    • Halpavanhavene

      Käytkää toistenne keittiöissä ja katsokaa kaappeihin. Sen verran samanlainen siisteyskäsitys pitää olla, ja sieto oman yksityisyyden menettämisestä, että sen kestää.

      Takana 4 vuotta kimppaomistusta, parasta työtaakan jakautuminen, aina löytyy mastonnostajaa jne. Erilaisten perhetilanteiden takia käyttö ei ole jakautunut kaikkina kesinä tasaisesti, mutta vähemmän käyttävällekin on etu että vene on käyttövalmiina laiturissa.

    • TahtoOman

      Kokemuksi vain kimppamökistä, ja siitä viisastuneena vene on ikioma.
      Vaimo, vene ja hammasharja ovat esimerkkejä niistä asioista joita en todellakaan halua kenenkään muun kanssa jakaa.

      • Ilkka

        Suhtautumisemme veneisiin, autoihin tms. vaihtelee. Uskon kuitenkin osaomistuksen suosion kasvuun jatkossa. Seuraavat polvet eivät suhtaudu omistamisen autuuteen aivan samalla tavoin vaan keskittyvät useampien asioiden tekemiseen ja kokemiseen, jolloin kaiken omistaminen yksin ei kiinnosta.

        Monella on myös mökin jakamisesta hyviä kokemuksia. Yhden huonon kokemuksen takia ei ehkä aina kannata tuomita osaomistusta. Se riippuu niin paljon porukasta ja tietysti omasta kyvystä toimia yhteistyössä.


      • gh34
        Ilkka kirjoitti:

        Suhtautumisemme veneisiin, autoihin tms. vaihtelee. Uskon kuitenkin osaomistuksen suosion kasvuun jatkossa. Seuraavat polvet eivät suhtaudu omistamisen autuuteen aivan samalla tavoin vaan keskittyvät useampien asioiden tekemiseen ja kokemiseen, jolloin kaiken omistaminen yksin ei kiinnosta.

        Monella on myös mökin jakamisesta hyviä kokemuksia. Yhden huonon kokemuksen takia ei ehkä aina kannata tuomita osaomistusta. Se riippuu niin paljon porukasta ja tietysti omasta kyvystä toimia yhteistyössä.

        Ketjussa on sivuttu sitä, että veneiltäisiin yhdessä toisen pariskunnan kanssa - tästä kuulin kimppavenekokemuksen hankkineelta että ei onnistu. Samaan aikaan ei voi olla veneessä kuin toinenkin veneen omistaja. Kaikki omat käytännöthän ovat hyviä ja toisen omat käytännöt ihmeellisiä. Ei tarvitse kuin olla vinssinkampi/tiskirätti/kengät paikassa josta ei tykkää ja johan joitain osapuolta harmittaa. Äijäpurjehdukset varmaankin menettelevät muttei kannata lähteä koko omistajakaartilla perheineen/vaimoineen.

        Sen sijaan yhteisomistus niin, ettei koskaan purjehdita yhdessä on ollut kuulemma mukavaa. Kolmessa tutussa tapauksessa on kimpan toinen osapuoli ollut sukulainen. Eli on ennalta tunnettu oikein hyvin hyvät ja huonot puolet. Kimpat päättyivät siihen, että joku osapuoli on ostanut toiselta osuuden ja tullut näin ainoaksi omistajaksi.

        Neljännessä tutussa tapauksessa kävi niin, että kaveriporukan exit-pykälä mahdollisti pikaisen myynnin jos kaksi niin halusi. Paatti lähti alta niin nopeasti ettei myyntihaluton seiloriosakas ehtinyt edes jäähyväispurjehdukselle.

        Yksi kimppaveneilyn muoto on perinteinen pappa betalar. Eli otetaan iäkkäämpi sukulaisveneilijä, jonka kevätkunnostukset ym. hoidetaan ja sitä vastaan veneillään. Veneen omistaja maksaa kaiken tai sitten voi osallistua myös kustannuksiinkin. Ei hassumpi kimppa.


        Mutta mutta: Henk.koht olen samaa mieltä kuin 'Perskinssi' eli "kahta ei kannata jakaa vaimoa ja venettä. Molemmista tulee murheita" mutta onhan niitä joille kummankin jakaminen sopii. Meitä on niin moneksi.


    • Timo-72-Lpr

      Kerran ollut kimppaveneessä mukana, Jumalan kiitos ei enää ! Kai niitä toimiviakin kimppoja on, mutta pitää olla tiukat säännöt ja niistä on pidettävä kiinni. Kaikki asiat melkein paperille kirjoitettuna. Nyt oma vene, vaikkakin metrin lyhyempi, mutta ainakin on oma. Ei tartte enää haeskella kamoja, tai arvuutella onko niitä hukkunut/hajonnu, onko tankissa bensaa, akuissa virtaa, kynttilät poltettu, valopetroolit käytetty,lamppuöljy loppu jne jne jne jne. Kerran kaaduin ja löin pääni veneeseen astuessani kun oli pikkuauto jäänyt lattialle, no pikku juttu mutta vaan yksi esimerkki kymmenistä muista...

      • Toimiva kimppa

        Itsellä toimiva kimppa. Kimpan hyviä puolia:
        - voi purjehtia veneellä, johon yksin ei olisi varaa
        - masto- yms hommiin löytyy aina kaveri
        - kisoihin löytyy aina yksi gasti
        - ylläpitokulut puolittuvat
        - vene pysyy siistimpänä, kun aina tulee siivottua käytön jälkeen, periaate on että vene on käytön jälkeen siistimmässä kunnossa kuin ennen käyttöä
        - veneeseen ei kerry turhaa rojua, se ei ole varasto
        - vene ei seiso laiturissa käyttämättömänä
        - voi hyvällä omallatunnolla käyttää osan kesästä mökkeilyyn ja sukulaisiin kun vene on toisen käytössä
        Muitakin etuja varmaan on, mutta tuossa muutama. Ne kun muistaa, niin ei ne muutamat pikkuautot ja pullanmurut niin harmita. Ja eivät ne murut muutenkaan harmittaisi, nehän voisivat yhtä hyvin olla omilta jäljiltä...


    • 17v kimpassa

      Argumenttisi kuulostaa kovin tutuilta ja järkeviltä.

      Haluaisin palata eikaisempiin kommentteihin:
      Parissa kirjoituksessa painotettiin sitä, että osakkaiden kyvyt hoitaa venettä ja intressit pitää olla samalla tasolla. Rohkenen olla siitä osin eri mieltä. Tiimi kuin tiimi, erilaisuudet täydentävät ja jalostavat toisiaan. Eihän siitä mitään tule jos jokainen osakas haluaa päättää minkä väriset verhot laitetaan tai mitä materiaalia uusi cruising -keulapurje on - viinilasien mallista puhumattakaan. Loistavaa jos jollain on kyky pitää talous ja hallinto hanskassa, toinen taitaa tekniikan, kolmas kenties logistiikan ja bonuksena saattaa joku oikeasti osata purjehtia ja opastaa muita.
      Intressit pitää tietenkin tietyiltä osin kohdata. Olennaisimmat kai ne, että kuinka pitkän jakson kukin haluaa lomailla, kisataanko sekä kuinka paljon kimppa on valmis tekemään veneen ylläpitohommia talkoovoimin ja mitkä on ulkoistettavia hommia.

    • Marccu2

      Hei,

      Jos joku haluaa osakkaan veneeseensä, niin täällä olisi innokas noin 30 v. pariskunta.

      • 30feet

        Bùdjetti ja yhteystiedot?


    • Marccu2

      Moi,

      laita postia marccu_85[at]hotmail piste com

      Budjetti melko vapaa. 30 jalkainen kävisi hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe