Aloitin kyseisen lääkkeen maanantai-iltana ja siitä asti olen olltu puoliunessa. Aikaisemmin käytin Citalopram Orionia 10mg puoli vuotta, mutta se ei nostanut mielialaa vaan itkeskelin jatkuvasti. Olen ottanut maanantai- ja tiistai-iltana puolikkaan tabletin, tänään aion ottaa kokonaisen. Lääke määrättiin masennuksen, ahdistuksen ja yöllisten heräämisten takia.
Olen nyt lueskellut kokemuksia ko. lääkkeestä, osalle sopinut todella hyvin, mutta suuri osa on kärsinyt kasvaneesta ruokahalusta ja siitä seuranneesta runsaasta painonnoususta. Painonnousua en halua, mielialan nousua kylläkin. Olo on jo nyt huomattavasti parempi, ei synkkiä ajatuksia tai ahdistusta, mutta kauhea väsymys ei ole kiva. Olisi mukava kuulla käyttökokemuksia ja mielipiteitä lääkkeen käyttäjiltä.
Mirtazapin Orion 30 mg
14
445
Vastaukset
- Syyt?
Onko syyt tähän mielialasi mataluuteen selvitetty? Onko esim. kilpirauhasesi toiminta tutkittu?
- unettaa
Kyseessä on traumaperäinen masennus, eli ollut monta mieltä järkyttävää tapahtumaa lyhyellä aikavälillä. Kilpirauhasarvot normaalit.
- kokemusta on
masennukseen on kyllä "parempiakin" lääkkeitä olemassa. pyydä lääkäriltäsi aamuisin otettavia, piristäviä esim. venlafaxin, niin et ole puoliunessa koko ajan...ei noista illalla otettavista ja nukuttavista ole apua, vaikka niitä ekana ollaan tyrkyttämässä...
- kmnlml
Varaudu painonnousuun, en tunne ketään joka siltä olisi välttynyt. Se ruokahalunkasvu ei ole mitenkään edes hillittävissä vaan on ihan pakkomielle. Itse heräsin jopa usein kesken unien lusikoimassa hilloa purkista.
Mä käytin mirtaa jonkin verran yli puol vuotta muistaakseni ja koko ajan vaan väsytti.Ensimmäiset pari viikkoo nukuin melkeen koko ajan ja myöhemminkin olin tosi väsynyt.Joku mulle sanoi et se väsyttää pienellä annostuksella enemmän kuin suuremmilla.Ja nälkä oli kyl jatkuvasti.Olin nii väsyny etten jaksanu mitää tehdä ja ruokahalu oli kuitenki tosi iso nii kyllähän mäkin lihoin aikas paljon.Kaamee lääke,ei se ainakaan mielialaa parantanu.
- simpanssi
mä kokeilin tuota lääkettä vuosia sitten. uniongelmien takia sitä sain. mua lääke ei lihottanut. päivisin taisin olla väsynyt jo ennenkuin lääkettä kokeiltiin. mutta mielialaan lääke ei vaikuttanut, joten vaihtoon meni.
- susasisesö
Olisiko niin, että ne joille Mirza tehoaa mielialaan, se myös silloin lihottaakin, koska se on stimuloinut jotain aivoissa.
Itsellekään ei tehonnut mielialaan, eikä lihottanut, auttoi vain nukkumaan.
- unettaa
Tänään ei niin järkyttävää väsymystä kuin edellisinä päivinä, vaikkakin taas yöllä vedin unta kellon ympäri ja päiväunet päälle. Vähän sellainen pöhnä ja huimaava olo, mutta mieliala huomattavasti tasaisempi verrattuna siihen mitä oli Citalopramin aikana.
- vyug
Itse olen syönyt toista kuukautta. Mulle sopii, eikä ole painoa tullut lisää. Itse lääke ei lihota, vaan se mitä pistää suuhunsa. Toisille ei sovi, jos ei voi hillitä syömisiään. Mulle sopii juuri sedatiivisen vaikutuksen takia. Pöhnä häviää ajan kuluessa.
- ...........
Hirveän pientä annosta olit syönyt tuota sitalopraamia. Se on lääke, jota on ihan turha syödä liian pientä annosta. 20 - 60 mg on masennuksen hoitoannos, annosta voi nostaa 10 mg viiden päivän välein.
Sitalopraamia voi myös käyttää yhtä aikaa mirtatsapiinin kanssa.- unettaa
Terapeutti passitti mut lääkäriin jo kun olin kuukauden syönyt citalopramia kun epäili että annostus on liian pieni. Lääkäri ei kumminkaan suostunut annostusta muuttamaan..
- uudet ohjeet
Maksimiannos sitalopraamia on 40 mg nykyään:
http://www.duodecim.fi/terveysportti/uutissorvi_uusi.lue_abstrakti2?iid=15150&iprint=4&p_rss=
- tyttinassu
Parissa viikossa pitäisi alkaa olo muuttumaan. Mulle MIrtazapiini on sopinut ihan hyvin. Tosin iltaisin tulee kamalia ahmimiskohtauksia välillä. Paino on pysynyt kurissa kun olen liikkunut paljon ja syönyt terveellistä ruokaa säännöllisin väliajoin. Mättö- ja mässyruuat olen jättänyt suosilla kauppaan.
Uni tulee hyvin ja nukun nykyään hyvin, kiitos tuon lääkkeen.
En ole ihan varma auttaako tuo mielialaan, koska söin ennen citalopraamia joka ei sopinut mutta katkaisi masennusajatus-oravanpyörän kun tuli niin zombi olo. Siirryin Mirtan käyttäjäksi ja pääsin takaisin normaalien joukkoon. Ainakaan ei enää masenna, joten kai se tosiaan toimii. Mulla oli annostus 15 mg, nyt puolet siitä ihan vaan unta tukemassa. - unettaa
Viikko takana ja väsymys on väistynyt. Illalla lääkkeenoton jälkeen tulee uninen olo, mutta se on vaan hyvä. Nukun pääosin heräilemättä ja vaikka heräisinkin, niin nukahdan nopeasti uudelleen. Pöhnää ei enää ole, pientä huimaavaa tunnetta silloin tällöin. Mutta parasta tässä on se, että ei ahdista eikä itketä :). Tuntuu siis sopivan mulle. Ei minkäänlaista "syötätystäkään" ole ollut, citalopraami syötätti huomattavasti enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847