Hiippaläpän vuoto

What to do?

Muita saman ongelman omaavia? Mulla todettiin lievä hiippaläpän (mitraaliläpän) vuoto, ei aiheuta sinänsä muuta kuin kontrollin parin vuoden päästä.

Jäin miettimään, että onko muita ohjeistettu jotenkin esim. liikunnan suhteen? Ja aiheuttaako tuo rytmihäiriöitä vai mahtaneeko olla "eri vaiva"?

77

42402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisa

      kyllä aiheuttaa rytmihäiriöitä, tykytystä sekä sivuääniä. minkä ikäinen olet? minulla tismalleen sama vaiva.

      • What to do?

        Oon vähän alta kolmekymmentä vasta. Tosiaan vuoto ei vielä kummoista ollut, kun kuuntelulla seurataan, mutta olin niin pökerryksissä, ettei tässä kaikkea muista mitä lääkäri sanoi ;)

        Onko sua ohjeistettu liikunnan suhteen, tai syötkö beetasalpaajaa noihin tykytyksiin ja rytmihäikkiin?


    • rytmit

      minullakin. Kävin ultraäänitutkimuksessa (kallis!) ja todettiin hiippaläpän vuoto. Sain siihen beetasalpaajaa, ja söinkin niitä yhden paketin, mutta eivät vaikuttaneet suuntaan eikä toiseen. Luin sitä sivuvaikutuslistaa, joka oli noin 1,5 kilometrin mittainen, ja heitin reseptit roskiin. Rytmihäiriöt ovat erittäin kiusallisia, kun sydän hyppii rinnassa kuin vangittu pikkulintu, mutta kyllä tämän kanssa elää, ja kuollaankin sitten saappaat jalassa. En ole rajoittanut liikkumista mitenkään, eikä raskas liikunta tunnu ollenkaan pahentavan vaivaa. Henkinen stressi, ikävät tapahtumat ja murehtiminen pahentaa oireita. Minulla on lisäksi erittäin matala verenpaine, se aiheuttaa heikotusta rytmihäiriöiden lisäksi. Molempia vaivoja voi lievittää alkoholilla, mutta eihän se ole hyvä ratkaisu, sivuvakutuksensa silläkin...

      • .....

        ei ole ohjeistettu liikunnan suhteen. kuulemma normaalia elämää pitäs elää. haluisitko sähköpostiosoitteeni voitas mailata paremmin?


      • airamaria5

        sekaisin:lle
        Eipä kannata pakettia syödä, tabut vaan, Sivuvaikutukset ja haittavaikutukset, niitä on paljon, mutta mikä sinulle niistä tuli? Jos jotain on, silloin mennään lääkäriin, sanotaan että ei auttanut tai tuli uusia tuntemuksia ja saadaa toista sorttia, apu löytyy kyllä, Lääkkeissä on erilaisia vaikutusaineita.


    • mulla myös

      Hei,

      minulla todettiin hiippaläpän vuoto n. 10 vuotta sitten, noin parikymppisenä. Ei rytmihäiriöitä eikä muitakaan oireita. Olen käynyt kerran kontrollissa ja vuoto juuri ja juuri löytyi. Harrastan paljon liikuntaa, hyvin fyysistä, eikä ole ollut mitään oireita.
      Nyt olen raskaana ja siksi käyn ylimääräisen kerran tutkimuksissa, että varmasti kaikki on hyvin ja tarvitaanko minulle synnytyksen ajaksi profylaksi. Hammaslääkärissä kun on hammaskiveä poistettu, olen saanut profylaksin.
      Papereissani lukee että jos vuoto on yhä pysynyt samana (elin hyvin vähäinen), voidaan kontrollit lopettaa kokonaan.

      Elän ihan normaalia, aktiivista elämää ja menee aina tosi pitkä aika etten edes muista että minulla ko. juttu on...lääkärissä joskus unohdan sanoa ja kun siitä kuuluu sellainen sivuääni niin muistan lääkärin ilmeen jälkeen että ai niin, unohdin mainita... :))

      Joskus...vain ihan joskus..mieleni karkaa ajattelemaan että jos tämä pahenee...mutta ehkä tämä on tuonut jotain hyvääkin. Olen elänyt oikein isolla E:llä, minulla on kaikki se mistä unelmoin pienenä; rakas aviomies, haastava ja hyväpalkkainen työ, olen nähnyt maailmaa ja minulla on paljon hyviä ystäviä. Ja nyt pienokainen tulossa. Jos kuolisin,kuolisin onnellisena.

    • Pia

      Heippa!
      Minulla on "hiippaheikki" jo niin paha vuotamaan, että kardiologit ilmoittavat n. kuukauden kuluessa - leikataanko minut TAYSissa vai HYKSissa.

      Olen (1957) synnynnäisesti sydänsairas (tahdistaja -99), mutta ko. läppä aukeni tähän "kuntoon" vasta n. 13 vuodessa.

      Jos vuoto on ihan lievä - veren takaisinvirtauskin on vähäinen. Kyllä Sinä itse tuntisit ylimääräistä ahdistusta, mikä kohdallasi ei voi vielä olla mahdollista! Läpät aukeavat hitaasti.

      Ole rohkealla mielellä - unohda "hiipotus", jatka elämääsi - tuskin joudut ainakaan kymmeneen vuoteen tosissasi katsomaan huppupäätä silmästä silmään! Leikkaus ei ole ainakaan pariinkymmeneen vuoteen tarpeen, jos sydämesi on muuten normaali!

      • Pialle

        Pia, tiedätkö mikä on ennuste läppäleikkauksen jälkeen? Onko eroa onko tuo hiippaläppä vuotanut lapsesta asti vai onko se tullut myöhemmin?


      • rytmit

        Moi!
        Joo, kerro ihmeessä lisää. Voiko läppä vuotaa välillä, ja välillä ei? Mulla on oireita joka päivä, mutta joskus kun jään kuuntelemaan sydämen rytmiä, se onkin ihan tasainen ja rauhallinen. En ymmärrä miksi välillä poukkoilee niin pahasti?
        En ole käynyt lääkärissä sen jälkeen kun diagnoosi tehtiin (v 1996? suurinpiirtein). Ehkä pelottaa että vaiva on pahentunut siitä, lisäksi tuntui ainakin silloin siltä että lääkäri ei pitänyt ongelmaa vakavana.


      • todettu -95
        rytmit kirjoitti:

        Moi!
        Joo, kerro ihmeessä lisää. Voiko läppä vuotaa välillä, ja välillä ei? Mulla on oireita joka päivä, mutta joskus kun jään kuuntelemaan sydämen rytmiä, se onkin ihan tasainen ja rauhallinen. En ymmärrä miksi välillä poukkoilee niin pahasti?
        En ole käynyt lääkärissä sen jälkeen kun diagnoosi tehtiin (v 1996? suurinpiirtein). Ehkä pelottaa että vaiva on pahentunut siitä, lisäksi tuntui ainakin silloin siltä että lääkäri ei pitänyt ongelmaa vakavana.

        Onko teillä oireena haukottelua, siis vaikka ei väsytä? voi kuulostaa uskomattomalta mutta rasituksessakin ja vaikka kuinka olen innostunut saatan haukotella, ikäänkuin tarvitsisin lisää happea :) Olo on silti ihan hyvä rasituksessakin.

        Rytmihäiriöitä on silloin tällöin, sydän jotenkin lyö epätasaisesti ja rauhottuu sitten hetken päästä.


      • rytmit
        todettu -95 kirjoitti:

        Onko teillä oireena haukottelua, siis vaikka ei väsytä? voi kuulostaa uskomattomalta mutta rasituksessakin ja vaikka kuinka olen innostunut saatan haukotella, ikäänkuin tarvitsisin lisää happea :) Olo on silti ihan hyvä rasituksessakin.

        Rytmihäiriöitä on silloin tällöin, sydän jotenkin lyö epätasaisesti ja rauhottuu sitten hetken päästä.

        haukottelua ei ole erityisesti esiintynyt, mutta sellaista huokailua - tuntuu että täytyy vetää syvään henkeä niin että keukot oikein laajenevat.
        Tätä tapahtuu enimmäkseen levossa. Jos on liikkeellä hengitys on kai sen verran tehokkaampaa, että happea riittää paremmin vaikka lihastyökin vaatii omansa.


      • Pia
        rytmit kirjoitti:

        Moi!
        Joo, kerro ihmeessä lisää. Voiko läppä vuotaa välillä, ja välillä ei? Mulla on oireita joka päivä, mutta joskus kun jään kuuntelemaan sydämen rytmiä, se onkin ihan tasainen ja rauhallinen. En ymmärrä miksi välillä poukkoilee niin pahasti?
        En ole käynyt lääkärissä sen jälkeen kun diagnoosi tehtiin (v 1996? suurinpiirtein). Ehkä pelottaa että vaiva on pahentunut siitä, lisäksi tuntui ainakin silloin siltä että lääkäri ei pitänyt ongelmaa vakavana.

        Jos Sinulla on todettu läppävuoto, niin kyllä se läppä vuotaa koko ajan. Vuotosi on ilmeisesti niin vähäinen, ettei sillä ole terveytesi kannalta merkitystä.
        Luulisi, että lääkäri olisi määrännyt Sinut seurantaan (kontrollitutkimukset esim. parin vuoden välein), mikäli tilanne olisi antanut aihetta.
        Voithan toki ottaa asian puheeksi esim. omalääkärisi kanssa, jos hän voisi kirjoittaa lähetteen tutkimuksiin, kun diagnoosista on jo noinkin kauan aikaa.
        Kokemuksesta voin kertoa, että ihminen joka alkaa "tarkkailla" tuntemuksiaan, löytää pelkonsa tueksi kaikenlaista. Osa vaivoistasi on varmasti psyykkisperäisiä ja vaarattomia.
        Läppä aiheuttaa lisääntynyttä hengästymistä rasituksen yhteydessä (ylämäkikävelyssä ensiksi). Pahetessaan tasamaalla kävelykin rasittaa ja jalkoihin ilmaantuu turvotusta.
        Tuntemuksesi saattavat olla tilapäisiä lisälyöntejä tai tykytyksiä, joita on joskus ihan terveilläkin.
        Pirtsakkaa syksyä!


      • Haukka3
        todettu -95 kirjoitti:

        Onko teillä oireena haukottelua, siis vaikka ei väsytä? voi kuulostaa uskomattomalta mutta rasituksessakin ja vaikka kuinka olen innostunut saatan haukotella, ikäänkuin tarvitsisin lisää happea :) Olo on silti ihan hyvä rasituksessakin.

        Rytmihäiriöitä on silloin tällöin, sydän jotenkin lyö epätasaisesti ja rauhottuu sitten hetken päästä.

        Ihmettelen joskus tuota haukotteluani. En varsinaisesti ole väsynyt, koska nukun hyvin 6-7 tuntia. Mulle tulee suorastaan haukotuskohtaus ja yks´kaks´ se loppuu. Täytyy vetää oikein keuhkot täyteen ilmaa, kun tuntuu, että ei saa happea tarpeeksi. Minulla nimittäin on myös hiippaläpän vuotoa enkä ole siitä huolissani.


    • kokemuksia

      Kun lukee kirjallisuutta aiheeseen liittyen, tulee aika sekava olo. Kerrotaan että vaiva yleensä aina pahenee. Ultraava lääkäri kuitenkin sanoi että minulla olisi sen laatuinen että hän ei usko että koskaan vaivaa tai elämää rajoittaa.

      Taitaa kuitenkin olla todennäköisempää että joskus se vaivaamaan rupeaa.

      Onkos tän toinen nimi muuten mitraaliprolapsi johon liittyy vuoto, vai onko se eri? alkaa olla jo termit hakusessa kun on aikaa kun olen käynyt tutkimuksissa.

      Mikä teidän verenpaine on? mulla 110/58, joskus 120/80.

      Huokaus.

      • jeppis

        vAlitettavasti tuohon en osaa vastata, mutta esimerkiksi just sulta kysyisin:

        onko tuollaisessa vuodossa mitä muita oireita? näkyykö se tavallisessa ekg:ssä tai viimeistään holterissa vai vaatiiko ultraääntä? Mulla on myös jonkinsortin haukotusta ja tletöntäkin heikkoutta aamupäivisin. Rytmihäiriöitä oli, kylläkin stressin aikana.

        vastauksia;)


      • prolapsi
        jeppis kirjoitti:

        vAlitettavasti tuohon en osaa vastata, mutta esimerkiksi just sulta kysyisin:

        onko tuollaisessa vuodossa mitä muita oireita? näkyykö se tavallisessa ekg:ssä tai viimeistään holterissa vai vaatiiko ultraääntä? Mulla on myös jonkinsortin haukotusta ja tletöntäkin heikkoutta aamupäivisin. Rytmihäiriöitä oli, kylläkin stressin aikana.

        vastauksia;)

        Ei ole muita oireita. EKG:ssä ei näy mitään, normaali, mutta sydäntä kuunnellen kuulee sivuäänen. Ultralla näkyy pieni vuoto, tosin viimeksi lääkäri ei meinannut löytää sitä, eikä ollut mielestäni ihan varmakaan siitä..

        Haukotukset saattaa tulla rasituksessa tai sitten stressina aikana. Heikkoutta en muuten ole oikein tuntenut...saatan olla täysin voimissani ja aktiivinen kun haukottelen...nurinkurista !!!!


        Mikä on holteri ?


      • jeppis
        prolapsi kirjoitti:

        Ei ole muita oireita. EKG:ssä ei näy mitään, normaali, mutta sydäntä kuunnellen kuulee sivuäänen. Ultralla näkyy pieni vuoto, tosin viimeksi lääkäri ei meinannut löytää sitä, eikä ollut mielestäni ihan varmakaan siitä..

        Haukotukset saattaa tulla rasituksessa tai sitten stressina aikana. Heikkoutta en muuten ole oikein tuntenut...saatan olla täysin voimissani ja aktiivinen kun haukottelen...nurinkurista !!!!


        Mikä on holteri ?

        holter on sellanen ekg- vuorokausimittaus. johotja ja tallentava laite. ei mitään erikoisempaa.

        no mutta onko sulla ollut sellaista ahdistavaa juuri tylppää "jomotusta"..voiko sellaista olla tuolla rinnan sisuksissa ihan lihasten jäykkyydestä? se ei tunnu pinnalliselta lihaskivulta vaan just sellasta puuduttavaa.


      • vastaus
        jeppis kirjoitti:

        holter on sellanen ekg- vuorokausimittaus. johotja ja tallentava laite. ei mitään erikoisempaa.

        no mutta onko sulla ollut sellaista ahdistavaa juuri tylppää "jomotusta"..voiko sellaista olla tuolla rinnan sisuksissa ihan lihasten jäykkyydestä? se ei tunnu pinnalliselta lihaskivulta vaan just sellasta puuduttavaa.

        En oikein tunnista tuota jomotusta omakseni.
        Joskus tunnistan lihaskivun, se tuntuu silloin samalta vasemmalla ja oikealla puolella, on yleensä vain jommalla kummalla puolella kerrallaan, mutta en sanoisi sitä kyllä jomotukseksi...


        Mulla on tutkimus (kontrolli) ihan pian..jännittää jo.


    • Sydänvikainen sairaanhoitaja?

      Mulla on hiippaläpän vuoto VSD. Meinattiin 17v sitten leikata (olen nyt 27v), mutta kieltäydyin koska pelkäsin sydänleikkausta.
      Hakeuduin pari vuotta sitten kouluttautumaan sairaanhoitajaksi, koska reikien ei muka pitänyt vaikuttaa elämääni merkittävästi. Noh, menin ensimmäiseen työharjoitteluuni, vanhusten pariin. Päivän lopulla en tajunnut enää mistään mitään ja minua väsytti niin, että olisin voinut nukahtaa istualleen. Minulla oli mielestäni myös rytmihäiriöitä niin, että kaksi kertaa meni "silmät nurin" eli n. sekunnin, parin ajaksi meni kai taju. Sain kuulla, että olen turhan kalpea, aina hirveän väsynyt, huono ryhti, näytän kuin minulla olisi hypovoleeminen shokki.. Pulssia ei tuntunut kunnolla jne. Muutaman kerran sain yöllisen ns. hengenahdistuksen kun elimestössäni taisi olla hieman turvotusta.

      Nyt olisi kiva saada joltain kommenttia, pitäisikö minun vaihtaa alaa. Parempaan suuntaan sydän ei ainakaan mene, reiät eivät menneet umpeen eivätkä pienentyneet.

      Tällä hetkellä en ole kontaktissa Meilahteen.. en siis ole 4 vuoteen käynyt tarkastuksessa.

      • prolapsi

        No niin, nyt on kontrolli käyty! Kirjoittelinkin jo tuolla aiemmin että minulla todettiin mitraaliprolapsi johon liittyy lievä vuoto, noin 10 vuotta sitten ollessani parikymppinen. Sen jälkeen on ollut kaksi kontrollia. Vuoto löytyy kun tarpeeksi kauan tarkastelee mutta se on todettu merkityksettömäksi/lieväksi. Kuitenkin kontrolleja jatketaan. EKG oli normaali ja syke kuin urheilijalla :)
        Onpa hyvä mieli taas, saa elää terveenä!

        Lääkäri sanoi että todennäköisesti pysyy tällaisena merkityksettömänä. Urheilla aion kovasti ja välttää ylipainoa, en tiedä lieneekö siitä apua, mutta kokeillaan!

        Verenpaineet, sykkeet yms siis kaikki kohdallaan olleet aina ja harrastukseni ovat hyvin fyysisiä, joissa hiki virtaa.

        Olen iloinen :)))


      • Schuve
        prolapsi kirjoitti:

        No niin, nyt on kontrolli käyty! Kirjoittelinkin jo tuolla aiemmin että minulla todettiin mitraaliprolapsi johon liittyy lievä vuoto, noin 10 vuotta sitten ollessani parikymppinen. Sen jälkeen on ollut kaksi kontrollia. Vuoto löytyy kun tarpeeksi kauan tarkastelee mutta se on todettu merkityksettömäksi/lieväksi. Kuitenkin kontrolleja jatketaan. EKG oli normaali ja syke kuin urheilijalla :)
        Onpa hyvä mieli taas, saa elää terveenä!

        Lääkäri sanoi että todennäköisesti pysyy tällaisena merkityksettömänä. Urheilla aion kovasti ja välttää ylipainoa, en tiedä lieneekö siitä apua, mutta kokeillaan!

        Verenpaineet, sykkeet yms siis kaikki kohdallaan olleet aina ja harrastukseni ovat hyvin fyysisiä, joissa hiki virtaa.

        Olen iloinen :)))

        Heips!
        Mulla on kans havaittu mitraaliprolapsi ja siihen liittyvä vähäinen vuoto. Tämä todettiin kun olin 11-12v eli n.9 vuotta sitten(olen siis 21v).
        Sen jälkeen olen käynyt n. 2 vuoden välein kontrollissa ja viime kerralla päätettiin kontrollikäyntejä harventaa, koska muutosta ei ole tapahtunut :)
        Silloin ku tätä ekan kerran tutkittiin todettiin että vuoto on pientä eikä siis itsessään niin vakavaa. Käskettiin elää normaalia elämää, mutta pahoiteltiin että huippu-urheilijaa minusta ei ikinä tule(onneksi en ollut sen suuntaisia haaveillutkaan).
        Oireina siis herkempi hengästyminen, mutta itselläni se ei ole juuri elämää rajoittanut. Lähinnä rankan juoksemisen vain jätän suosiolla vähemmälle. Lisäksi täällä aiemmin mainittua keuhkojen täyteen vetoa täytyy joskus tehdä, sillä ajoittain tulee tunne että hengittää vain pinnallisesti ja joskus sydän vetää pari omaa säveltä väliin.
        Paria hammaslääkäri käyntiä ja leikkausta ennen on pitänyt ottaa antibioottia, jotta vältetään bakteerien kulkeutuminen sydämeen.
        Joskus jos tarttuu ajattelemaan tätä sairautta, niin iskee pelon tunteita, mutta harvemmin tätä tulee ajatelleeksi. Jokaista kontrollikäyntiä ennen, kyllä jännittää ja pelottaa jos tilanne onkin pahentunut.
        Mutta siis käykää kontrolleissa jotta tiedätte missä mennään. Ja ennen kaikkea eläkää Elämää!!!

        *Suvi


      • prolapsi
        Schuve kirjoitti:

        Heips!
        Mulla on kans havaittu mitraaliprolapsi ja siihen liittyvä vähäinen vuoto. Tämä todettiin kun olin 11-12v eli n.9 vuotta sitten(olen siis 21v).
        Sen jälkeen olen käynyt n. 2 vuoden välein kontrollissa ja viime kerralla päätettiin kontrollikäyntejä harventaa, koska muutosta ei ole tapahtunut :)
        Silloin ku tätä ekan kerran tutkittiin todettiin että vuoto on pientä eikä siis itsessään niin vakavaa. Käskettiin elää normaalia elämää, mutta pahoiteltiin että huippu-urheilijaa minusta ei ikinä tule(onneksi en ollut sen suuntaisia haaveillutkaan).
        Oireina siis herkempi hengästyminen, mutta itselläni se ei ole juuri elämää rajoittanut. Lähinnä rankan juoksemisen vain jätän suosiolla vähemmälle. Lisäksi täällä aiemmin mainittua keuhkojen täyteen vetoa täytyy joskus tehdä, sillä ajoittain tulee tunne että hengittää vain pinnallisesti ja joskus sydän vetää pari omaa säveltä väliin.
        Paria hammaslääkäri käyntiä ja leikkausta ennen on pitänyt ottaa antibioottia, jotta vältetään bakteerien kulkeutuminen sydämeen.
        Joskus jos tarttuu ajattelemaan tätä sairautta, niin iskee pelon tunteita, mutta harvemmin tätä tulee ajatelleeksi. Jokaista kontrollikäyntiä ennen, kyllä jännittää ja pelottaa jos tilanne onkin pahentunut.
        Mutta siis käykää kontrolleissa jotta tiedätte missä mennään. Ja ennen kaikkea eläkää Elämää!!!

        *Suvi

        Hei Schuve. Hyvä että kaikki kunnossa. Jännä kuitenkin että tuo vähäinen vuoto voi oireilla sinulla ja minulla se ei oireile. Eli urheilen tosi kovaa ja ei ole mitään oireita. Tämä on jotenkin niin vaikea juttu ymmärtää että ehkä sitä ei kannatakaan ajatella liikaa!

        Hyvää jatkoa ja terveyttä toivotellen!


      • Sydän pomppii
        prolapsi kirjoitti:

        Hei Schuve. Hyvä että kaikki kunnossa. Jännä kuitenkin että tuo vähäinen vuoto voi oireilla sinulla ja minulla se ei oireile. Eli urheilen tosi kovaa ja ei ole mitään oireita. Tämä on jotenkin niin vaikea juttu ymmärtää että ehkä sitä ei kannatakaan ajatella liikaa!

        Hyvää jatkoa ja terveyttä toivotellen!

        Harmi kun en sattunut lukemaan näitä silloin, kun minulle tehtiin diagnoosi (hiippaläpän prolapsi) joulukuussa 2006. Ei näitä varmaan enää kukaan edes lue... Mutta kuitenkin.

        Minulla oli siis ollut näitä vaivoja vuosikausia: rytmihäiriöitä, kumpuilua rinnassa, nopea pulssi ja puristuksen tunnetta. Tuotakin jonkun mainitsemaa vaivaa, jossa tuntuu, että levossa pitää vetää oikein keuhkot täyteen ilmaa, on silloin tällöin ollut. Aina sanottiin, että ei siinä mitään ole, kun minulla on myös TOS-oireyhtymä, eli lihas- ja hermopinnettä tuolla rinta-olka-akselilla. Oli helpotus saada tietää, etten ollut kuvitellut oireita.

        Minulla läppä ei ainakaan vielä vuoda, mutta oireita on säännöllisen epäsäännöllisesti. Oli puhetta kardiologin kanssa, että kolmen vuoden päästä kävisin uudelleen.

        Harrastan liikuntaa jossa rasitus on usein kova, eikä vaiva ole siihen vaikuttanut ainakaan vielä. Usein tuntuu,että vaiva on pahin levossa.

        Pitää odotella pari vuotta ja mennä sitten katsomaan onko alkanut vuotamaan. En tunne ketään, jolla olisi sama vaiva, joten oli helpottavaa lukea, etten ole yksin tämän kanssa. Toisinaan pelottaa, että se alkaa vuotamaan ja tilanne menee pahaksi.


      • matkaaja1
        Sydän pomppii kirjoitti:

        Harmi kun en sattunut lukemaan näitä silloin, kun minulle tehtiin diagnoosi (hiippaläpän prolapsi) joulukuussa 2006. Ei näitä varmaan enää kukaan edes lue... Mutta kuitenkin.

        Minulla oli siis ollut näitä vaivoja vuosikausia: rytmihäiriöitä, kumpuilua rinnassa, nopea pulssi ja puristuksen tunnetta. Tuotakin jonkun mainitsemaa vaivaa, jossa tuntuu, että levossa pitää vetää oikein keuhkot täyteen ilmaa, on silloin tällöin ollut. Aina sanottiin, että ei siinä mitään ole, kun minulla on myös TOS-oireyhtymä, eli lihas- ja hermopinnettä tuolla rinta-olka-akselilla. Oli helpotus saada tietää, etten ollut kuvitellut oireita.

        Minulla läppä ei ainakaan vielä vuoda, mutta oireita on säännöllisen epäsäännöllisesti. Oli puhetta kardiologin kanssa, että kolmen vuoden päästä kävisin uudelleen.

        Harrastan liikuntaa jossa rasitus on usein kova, eikä vaiva ole siihen vaikuttanut ainakaan vielä. Usein tuntuu,että vaiva on pahin levossa.

        Pitää odotella pari vuotta ja mennä sitten katsomaan onko alkanut vuotamaan. En tunne ketään, jolla olisi sama vaiva, joten oli helpottavaa lukea, etten ole yksin tämän kanssa. Toisinaan pelottaa, että se alkaa vuotamaan ja tilanne menee pahaksi.

        Minulla todettiin tänä kesänä lievä mitraaliprolapsi. Kesän aikana sain useita heikotuskohtauksia, joihin ei löytynyt mitään yhtä fysiologista syytä. Epäilin pitkään itse kaiken johtuvan alhaisesta verenpaineestani sekä verensokerin vaihtelusta. Heikotuskohtauksien (voimattomuus, nopea pulssi,tunnottomuus raajoissa7pistely, ahdistava tunne ja lopuksi väsymys)seurauksena minulle määrättiin sokerirasitustesti. Sokerirasitustestissä verensokeri laski reilusta viidestä neljän tuntumaan, vaikka normaalisti ihmisillä se nousee reippaasti. Loppukesästä (stressaavaa aikaa elämässäni) aloin kärsimään lisäksi hapenpuutteen tuntemuksista, joihin liittyi myös henkeä ahdistavan tuntuinen rintakipu, joka kesti jopa useita tunteja. Sen seurauksena sydän ultrattiin ja kardiologi diagnosoi lievän mitraaliprolapsin. Sydämen rasitus EKGssä todettiin myös sydämen kärsivän ajoittain hapenpuutteesta. Nyt on tarkoitus tehdä vielä sydämen vuorokautinen seuranta.

        Kaipaisin teiltä kohtalotovereilta kokemuksia omista oireilustaan ja mahdollisesta lääkityksestä ja sen tuomasta avusta. Kaikki kokemukset ovat arvokkaita, jotta tunnistaisin, mikä oire on diagnoosiin kuuluvaa.


      • sahikka
        matkaaja1 kirjoitti:

        Minulla todettiin tänä kesänä lievä mitraaliprolapsi. Kesän aikana sain useita heikotuskohtauksia, joihin ei löytynyt mitään yhtä fysiologista syytä. Epäilin pitkään itse kaiken johtuvan alhaisesta verenpaineestani sekä verensokerin vaihtelusta. Heikotuskohtauksien (voimattomuus, nopea pulssi,tunnottomuus raajoissa7pistely, ahdistava tunne ja lopuksi väsymys)seurauksena minulle määrättiin sokerirasitustesti. Sokerirasitustestissä verensokeri laski reilusta viidestä neljän tuntumaan, vaikka normaalisti ihmisillä se nousee reippaasti. Loppukesästä (stressaavaa aikaa elämässäni) aloin kärsimään lisäksi hapenpuutteen tuntemuksista, joihin liittyi myös henkeä ahdistavan tuntuinen rintakipu, joka kesti jopa useita tunteja. Sen seurauksena sydän ultrattiin ja kardiologi diagnosoi lievän mitraaliprolapsin. Sydämen rasitus EKGssä todettiin myös sydämen kärsivän ajoittain hapenpuutteesta. Nyt on tarkoitus tehdä vielä sydämen vuorokautinen seuranta.

        Kaipaisin teiltä kohtalotovereilta kokemuksia omista oireilustaan ja mahdollisesta lääkityksestä ja sen tuomasta avusta. Kaikki kokemukset ovat arvokkaita, jotta tunnistaisin, mikä oire on diagnoosiin kuuluvaa.

        Moi!
        Mulla todettiin lievä hiippaläpän vuoto muutama vuosi sitten. Olin silloin 20-vuotias. Mun isä oli silloin mukana lääkärissä. Sain lähetteen ultraääneen kun aiemmin oli kuultu pieni sivuääni. Ajattelin, ettei sieltä kuitenkaan mitään löydy. Kun lääkäri sanoi, että sydämessäni on vikaa, järkytyin niin paljon, että kyyneleet valui silmistä kun käveltiin ulos. Onneksi isä oli mukana niin se muisti mitä lääkäri oli sanonut.
        Olen käynyt pari kertaa kontrollissa ja vuoto yhä lievää. Viimeksi sanottiin, että seuraava kontrolli vasta muutaman vuoden päästä. Mulla ei ole juuri ollut oireita. Ainoa, jonka olen huomannut, niin kun olen erittäin stressaavassa tilanteessa, niin sydän hakkaa niin kovaa, että se tuntuu tulevan rinnasta ulos.
        Tieteen kuvalehdessä oli juttu sydämen aortta läpän uudesta korjaustavasta. Siinä ei tarvita enää avosydänleikkausta, vaan läppä viedään valtimoa pitkin paikalleen. Lähdin juuri netistä etsimään tietoa voidaanko niin korjata myös mitraaliläppää kun jutussa ei mainittu koko läppää. Eksyin vain lukemaan näitä..
        Mua ainakin tulevaisuus pelottaa silloin kun ajattelen sitä. En haluaisi ikinä joutua leikkaukseen. Pelkään etten selviäisi siitä.
        Toivon kuitenkin ettei läpälle tarvitse ikinä mitään tehdä. Aika näyttää..


      • Mikko Mallikas
        sahikka kirjoitti:

        Moi!
        Mulla todettiin lievä hiippaläpän vuoto muutama vuosi sitten. Olin silloin 20-vuotias. Mun isä oli silloin mukana lääkärissä. Sain lähetteen ultraääneen kun aiemmin oli kuultu pieni sivuääni. Ajattelin, ettei sieltä kuitenkaan mitään löydy. Kun lääkäri sanoi, että sydämessäni on vikaa, järkytyin niin paljon, että kyyneleet valui silmistä kun käveltiin ulos. Onneksi isä oli mukana niin se muisti mitä lääkäri oli sanonut.
        Olen käynyt pari kertaa kontrollissa ja vuoto yhä lievää. Viimeksi sanottiin, että seuraava kontrolli vasta muutaman vuoden päästä. Mulla ei ole juuri ollut oireita. Ainoa, jonka olen huomannut, niin kun olen erittäin stressaavassa tilanteessa, niin sydän hakkaa niin kovaa, että se tuntuu tulevan rinnasta ulos.
        Tieteen kuvalehdessä oli juttu sydämen aortta läpän uudesta korjaustavasta. Siinä ei tarvita enää avosydänleikkausta, vaan läppä viedään valtimoa pitkin paikalleen. Lähdin juuri netistä etsimään tietoa voidaanko niin korjata myös mitraaliläppää kun jutussa ei mainittu koko läppää. Eksyin vain lukemaan näitä..
        Mua ainakin tulevaisuus pelottaa silloin kun ajattelen sitä. En haluaisi ikinä joutua leikkaukseen. Pelkään etten selviäisi siitä.
        Toivon kuitenkin ettei läpälle tarvitse ikinä mitään tehdä. Aika näyttää..

        Moi läppävikaiset!

        Mulla todettiin sydämen sivuääni viime syksynä, sain lähetteen ultraäänikuvaukseen, jossa todettiin hiippaläppä n. kuukausi sitten. Välillä tykyttää, hengenahdistusta toisinaan öisin ja välillä hengästyn helposti. Oireet tulevat miten sattuu, mutta nyt olen huomannut, että oireita on melkoisella varmuudella krapulassa. Lääkäri ei kieltänyt juomista, mutta kehoitti siirtymään vähemmän makeisiin juomiin. Onko kellään kokemuksia.
        Verenpaine on tippunut kolmessa viikossa lääkkeillä, kevyemmällä ravinnolla ja liikunnalla 166/112 alas 130/90. Kolestroli -arvot hiukka koholla ja hb 172. Ihmettelin kun lekuri ei tuosta maininnut, ymmärtääkseni se on aika korkea, onko tietoa sen vaikutuksesta hiippaläppään? Parin kuukauden päästä seurantatutkimus, olen melko luottavaisin mielin. Liikuntaa harrastan paljon etenkin kevät-kesä- ja syksyaikaan enkä kovin mieluusti harrastuksistani luopuisi.


      • plmb

        Jos sairaalamiljöö on kutsumuksesi, niin lääkärinsihteeriksi kannattaisi kouluttautua. Se on oikein ihanteellinen sairaalavirka, eikä siinä ole potilaityen nostoa tai raskaan nostoa, niin että itse kupsahtaa .


      • Anonyymi
        Sydän pomppii kirjoitti:

        Harmi kun en sattunut lukemaan näitä silloin, kun minulle tehtiin diagnoosi (hiippaläpän prolapsi) joulukuussa 2006. Ei näitä varmaan enää kukaan edes lue... Mutta kuitenkin.

        Minulla oli siis ollut näitä vaivoja vuosikausia: rytmihäiriöitä, kumpuilua rinnassa, nopea pulssi ja puristuksen tunnetta. Tuotakin jonkun mainitsemaa vaivaa, jossa tuntuu, että levossa pitää vetää oikein keuhkot täyteen ilmaa, on silloin tällöin ollut. Aina sanottiin, että ei siinä mitään ole, kun minulla on myös TOS-oireyhtymä, eli lihas- ja hermopinnettä tuolla rinta-olka-akselilla. Oli helpotus saada tietää, etten ollut kuvitellut oireita.

        Minulla läppä ei ainakaan vielä vuoda, mutta oireita on säännöllisen epäsäännöllisesti. Oli puhetta kardiologin kanssa, että kolmen vuoden päästä kävisin uudelleen.

        Harrastan liikuntaa jossa rasitus on usein kova, eikä vaiva ole siihen vaikuttanut ainakaan vielä. Usein tuntuu,että vaiva on pahin levossa.

        Pitää odotella pari vuotta ja mennä sitten katsomaan onko alkanut vuotamaan. En tunne ketään, jolla olisi sama vaiva, joten oli helpottavaa lukea, etten ole yksin tämän kanssa. Toisinaan pelottaa, että se alkaa vuotamaan ja tilanne menee pahaksi.

        Minulla alkoi oireilla ensikertaa lenkkeilessä kun en jaksanut enää edes kävellä kovempaa. Henkeä ahdisti ja olin väsynyt. Menin yksityiselle lääkärille ja hän kuunteli sydänäänet, ja sivuääniä kuului. Samantien hän kirjoitti lähetteen sairaalaan...... Sinne sitten menin. Karleologin ultraääni tutkimuksessa paljastui hiippaläpän kohtalaisen paha vuoto ja samantien jäin sairaalaan lisätutkimuksia varten.
        Minut laitettiin sen jälkeen leikkausjonoon, jota odotin n. 2kk. Kyllähän se leikkaus pelotti, varsinkin kun tiesin, että sydän pysäytetään leikkauksen ajaksi. Verekierto toimi koneiden avulla. Hiippaläppä korjattiin robotilla.
        Kaikki meni hyvin, mutta herättyäni voin todella huonosti. Hoitaja oli koko ajan vieressä, se oli turvallista. Olin teholla 2 vrk, kun sydän vähän temppuili, ei päässyt omaan rytmiin, mutta nopeasti se korjaantui, hyvien lääkäreiden ja hoitajien toimesta. Sitten siirrettiin osastolle toipumaan. Oli kaikenlaista letkua ja koneet hurisivat sängyn vieressä. Olin tosi väsynyt, eikä olisi jaksanut mennä suihkuun, mutta liikkeelle oli lähdettävä vaikka kuinka väsytti, se oli toipumusen kannalta välttämätöntä. Parin päivän päästä osastolla irrotettiin letkuista. Sitten helpotti. Välillä oksensin ruoat, mutta muuten toivuin hyvin. Oli se aika kova juttu lopulta, mutta toivuin hyvin. Minun kohdalla läpän korjaus oli välttämätön tehdä suht nopeasti, pahan vuodon takia. Läpän reuna korjattiin biologisella langalla/osittain tavallisella langalla. Joudun aina syömään alle antibioottia jos on esim, vaativa hammashoito, hampaan poisto. Leikkauksesta on nyt n. 7v ja hyvin on kaikki mennyt. Ei leikkausta tarvitse pelätä. Meillä on niin taitavat lääkärit Suomessa, ettei ole mitään hätää. Kaikki menee hyvin.


    • -86s

      Minulla on synnynnäinen sydänvika, oli reikä sydämmessä joka leikkaamalla operoitiin ja siihen jäi vielä läppävuoto..olen nyt elänyt sen kanssa 22vuotta...alkoholikin on osa elämää silloin tällöin ja krapulassa on aivan hirveätä mut ei oo viel kuolemaa tullut :P Käyttääkö muut jolla on tämä juttu nii miten alkoholia? iän myötä olen kyl lopettanut teini oikuttelut ja alkanut miettimään terveyttäni ja vähentää juhlimista. Joskus minulla saattaa olla rytmihäiriöitä muutenkii jotka kestävät useita minutteja ja toistuvat joka päivä ja ne on pelottavia..minulla on jatkuva sydänlääketys cozar niminen ja sillä aion pärjätä :S en halua leikkauksia!

    • tietämätönnn

      Tietääkö kukaan voiko ottaa tatuoinnin (jalkaan) jos on mitraaliläpän vuoto (pieni sellainen)? Onkohan siitä jotakin haittaa.... tulehdusvaaraa yms?

      • jaanamark

        On tulehdusvaara... ei kannata ottaa riskiä !!! profylaksi pitää ottaa jopa hammaslääkäriinkin mennessä...


    • airamaria

      Profylaksia hammaslääkäriin lienee myös kardiologin valinta tapauksen mukaan. Minulla on ollut hiippa-/mitraaliläpän vuoto v:sta -96, välillä vähäisempi ja sitten taas suurempi. Johtuu dilatoivasta kardiomyopatiasta. Sydän laajenee ja supistuu välillä.
      Hammaslääkäri on profylaksia ehdottanut, mutta en ole käyttänyt, koska kardiologi tai muu lääkäri ei ole kehottanut. Kun vuoto taas suureni ja tutkittiin tarkemmin ultralla ruokatorven kautta, se oli pienempi. Kysyin silloin tältä HYKS:in kardiologilta profylaksista. Vastasi, että en tarvitse, ei kannata turhaan ottaa, on huomattu, että yleisesti on tullut enemmän haittaa kuin hyötyä. Antoi tämän ohjeen ja tiedon juuri minun tapaukseeni sopivana.

      Nyt vuotoa on taas tutkittu ja koska se on ollut taas merkittävä, ryhdytään toimeen. Valitettavasti uudehko Suomessa tehtävä Mitraclip-korjaus ei sovi minulle. Olen vastannut myöntävästi kysymykseen, josko haluan tavalliseen avosydänleikkaukseen. Joten jonossa olen.

      Nyt olisi aika taas tietää, profylaksia vai ei. Olen päättänyt itse, että käytän sen vaikka kukaan viimeisissä tutkimuksissa ollut kiireinen kardiologi ei sitä huomioinut..

      Neistä googlaamalla löytyy aika tarkkoja ohjeita tapauksiin, jossa antibioottiprofylaksiaa tarvitaan. Mainitaan myös, että paljon käytetään turhaan.

    • Itse olen käyttänyt koko pienen ikäni antibioottiprofylaksiaa aina hammaslääkärissä käydessäni. Sekä ennen että jälkeen leikkauksen, jossa aorttaläppä korjattiin. Kukaan ei ole koskaan sanonu, että haittojen takia ei kannattaisi ottaa.

      • marskutin

        Ihan sama homma, aina on ollu profylaksia hammaslääkärillä varsinkin.Siitä on muistutettu lähes aina kardiologin käynnin yhteydessä.Hiippaläppä korjattu leikkauksella..


    • hamptidampti

      Miksi ihmeessä minun on otettava 2 grammaa antibioottia hampaiden puhduistusta varten? Satuin ehkä joskus mainitsemaan pienestä hiippavuodosta. Sehän on ollut vuosia, eikä kukaan lääkäri ole sellaisesta minulle puhunut, että pitää antibiootteja ottaa. Hammaslääkärikö sen päättää?

      No onhan minulla immuunipuutosta, se kai sitten vaikuttanee. Eteisvärinäkin oli viime vuonna. ja Vasen eteinen on laajentunut, vaikuttaisvatkohan nämä. Sydämen oikea puoli (keuhkovaltimopuoli) oli kovilla eteisvärinän aikaan. Ei sydänlääkärit ole mitään antibiooteista maininneet eikä infektiolääkärit.

      Eli mikä lääkäri päättää antibiootin käytöstä. On todella hankalaa käyttää niitä. Onko se tarpeen? Pidinhän 20 vuotta suussani bakteerista ja reikäistä nastahammasta. Oli reikiintynyt aika pahasti. Mulla on jatkuvat tulehdukset nielurisoissa ja poskiontelossa, eikös minun pitäisi sitten käyttää koko ajan antibioottia. saanhan minä ne ikenet rikki helposti hammastikuillakin.

      Ehkä minun pitäisi kysyä joltakin sydänlääkäriltä asiaa, että syönkö antibiootteja turhaan hammaslääkärillä. Minulla tulee olemaan muutamia leikkauksia, tarviiko niissä antibioottia? En ainakaan viime joulukuussa saanut antibioottia sappileikkauksessa.

    • Jubbipå

      Kysy sydäntohtorilta niin ei tarvi arpoa.

    • airamaria

      Eteisvärinä saattaa olla syy. Hampaiden puhdistuksessa esim. siltä varalta, että jos iknien alta joudutaan rapsuttamaan hammaskiveä tai käytetään koneellista puhdistusta.
      Hoitavalta lääkäriltä saa parhaan vastauksen. Hammaslääkärit ovat varovaisia, ettei tule vahinkoja. Tiehän aukeaa bakteereille verenkiertoon pääsemiseksi.

    • Hamptidampti

      Ei ole enää hoitavaa lääkäriä, koska ei ole enää eteisvärinääkään. Kontrolleja ei enää ole sydänpuolella. Sitä paitsi sydänpolilla oli joka kerta eri lääkäri. Olen menossa ensi viikolla sisätautilääkärille, niin voin kysyä siitäkin asiasta.

      • airamaria

        Näinhän se nykyisin tahtoo olla, ettei hoitavaa lähilääkäriä ole vaikka vaivat tallella, minulla läppävuoto, mutta leikkausjonossa. Polin kardiologi kerran vuodessa on ollut sama 5 vuotta. No nythän olen päässyt johonkin etappiin ja menossa sinun laillasi heti ensi viikon maanantaina sisätautilääkärille, kysyn samalla antibiootin, koska hampaan poisto keskiviikkona.


    • gzboom

      henkeä piti haukkoa ja sydän löi että ihan korvissa kohisi..leposyke 130.menin lääkäriin ja sieltä suoraan kardiologille sairaalaan, sydän ultrattiin vuotava hiippaläppä.Leikattiin kiireellisesti.nyt on leikkauksesta 7 viikkoa ja olo on loistava.
      Älkää jääkö pähkäilemään, rasitus pumpulle kasvaa tosissaan samoin kun riskit.

    • hamptidampti.

      Hiippaläpän vuotoja on hyvin eriasteisia. Mulla on pieni, eikä se aiheuta mitään. Etesivärinääkään ei ole yhdeksään kuukauteen ollut, kun viime vuonna saatiin se pois. Joskus ilmenevät takykardiat aiheutunevat mulla veren kalsiumin noususta. Kalsium on tärkeä lihassupistuksen säätelijä. Voihan se kalsium tietenkin aiheuttaakin sitä läppävikaakin saostumalla läppään.

    • tutkimukset

      Saako tuon vuodon selville aina pelkällä kuuntelulla, vai onko tapauksia, että ei ole todettu kuuntelussa, vaan vasta ultrassa?
      Mulla vähän vastaavia oireita. Kropassa muutenkin vähän yksi sun toinen paikka vinksallaan, on yliliikkuvuutta, prolapsia nikamissa jne.
      Kaksi kardiologia on kuunnellut sydäntä, mutta eivät ole puhuneet mitään mahdollisesta läppävuodosta. Joku harmiton sivuääni kuului kerran, mutta johtui ilmeisesti siitä, että jännitin tutkimusta ja oli jostain pyörrevirtauksista johtuvaa.

    • biiba

      Minulla ei ainakaan kukaan lääkäri koskaan ole mitään sivuäänistä maininnut, vaan niinpä kuitenkin hiippari sydämestä nyt elokuun alusta löytyi. Minulla ollut monta vuotta kammioperäisiä lisälyöntejä (ainakin 10 vuotta) ja niihin lääkitys propral. Nyt viimeisen noin vuoden aikana pahentuneet ja siksi lähdettiin tutkiin. Heinäkuussa oli holter jossa runsaasti (noin 4000 kpl) lisälyöntejä vuorokaudessa, vaikka olin lomalla ja oireet helpommat. Lausunnossa suositus sydämen uä. Uä:ssä sit läppävuoto löytyi, ei kuitenkaan kovin suuri niin ei leikata tarvi. Tässä odottelen työterveyslääkärin käyntiä että saisin ohjeistusta toimia, kontrollit ja mahdolliset rajoitukset ja suojaukset tietää. Olo on vähä sekava tästä kaikesta.. Pitkävaikutteinen beetasalpaaja vaihdettiin lääkkeeksi, Metohexal, vielä ei juurikaan vastetta mut toivossa eletään. Mulla oireina ollu lisälyönnit, tykytykset, väsymys, yleinen jaksamattomuus ja heikkous lihaksissa. Lievää hengenahdistusta ja hengästyn tosi helposti. Niin ja nielemisvaikeuksia.

    • ongelmatapaus

      Minulla on myös tämä läppävuoto, mutta vähäinen. Olen tarkkailussa 2vuoden välein. Tämä sairaus todettiin kun olin 8lk, eli tästä on nytten 3 vuotta aikaa.
      Mul on sydämmentykytystä(oikeastaan vaan levossa) joka on todella inhottavan tuntusta. ja myös herkästi hengästymistä esim ylämäessä tai juostessa.
      Noissa aikasemmissa teksteissä lukee noista tatuoinneista, niin mul on 2 tatuointia ja monen monta lävistystä joista lääkärit ovat kieltäneet pitää niitä mutta pidän silti eikä mitään ole (vielä) tapahtunut. Syön antibioottisuojan (2g AMORION(?) eli 500gx4 tuntia ennen toimenpidettä) aina kun menen esim hammaslääkäriin jos tehdään jotakin missä bakteeri pääsee elimistöön kuten hampaanpoisto.
      Niin ja olen nyt 17v.

      ILOISTA SYKSYÄ KAIKILLE :)

    • uistityttö

      Tuoda tuoda .. heitä ne lävistykset jo pikaisesti pois ...Siis mitä .. antibiottia syöt ja lävistyksiä ja muita uistimia naama täynnä, herää jo siitä prinsessan unesta ja palaa takaisin suomalaiseen arkeen ilman niitä uistimia naamassasi. Voi olla että kohta leikkaus edessä ja sitten tulee ongelmia kun uistimia naama täynnä ja kukaan lääkäri ei ota vastuuta jos infektioita tulee sun märkivistä uistimista!

    • ponzo

      Olen 47v,hiippaläpän korjausleikkaus eli prolapsi tehtiin reilu vuosi sitten.Kuukausi leikkauksesta läppä petti uudestaan.jonka jälkeen uusi leikkaus ja mekaaninen keinoläppä kooltaan 35mm tilalle.Nyt olen toipunut lähes työkuntoon.Marevaa joudun syömään loppu elämäni ajan.Inri arvo pidettävä 2.5-3.5.Ennen hammas operaatioita otettava antibiootteja.Eipä tuosta ole ollut muuta haittaa.Jaksaa taas tehdä polttopuut ja muutenkin liikkua.Ei se elämä läppävuotoon lopu.Kaikille hyvää syksyn jatkoa.

      • marskutin

        Hei "ponzo".Kertoisitko tuosta ensimmäisen leikkauksen jälkeisestä ajasta, kun jouduit uusintaleikkaukseen?Millaisia oireita ym...Itselläni korjattiin myös oma läppä ja ajoittain on edelleen samansuuntaisia oireita, kun ennen leikkausta.Leikkauksesta on nyt puoli vuotta, alku meni tosi hyvin ja kunto nousi kohinalla, mutta nyt taas väsymystä, rytmihäiriöö, jalkojen heikkoutta.Marevanin sain lopettaa ja nyt menee pieni annos beetasalpaajaa.Ei muitä lääkkeitä tällä hetkellä.Missä leikattiin?


    • ponzo

      Hei marskutin!Huomasin että virtsa punertaa kunnes se muuttui erittäin tummaksi. Kipuja eikä muita oireita ei ollut.Virtsan väri johtui siitä että korjatussa läpässä oli voimakas pistemäinen vuoto aiheutti ns.hemolyysin.Molemmat leikkaukset Kuopiossa 31.8 ja keinoläppä 26.10.Marevaa menee n.60mg viikossa.Lisäksi puolikas 10mg.Bisoprololia hidastamaan hieman nopeutunutta pulssia.Joskus iltaisin levossa muutama lisälyönti tulee mutta ei muita oireita.Tsemppiä sulle toivotaan että kaikki on ok.

    • ongelma-

      Hei! Olen 18-vuotias tyttö ja minullakin tämä mirtaaliläpän vuoto ollut todettuna n.4 vuotta. Kerrottu on että normaalia elämää pitäisi elää muttei mitään "raskasta" työtä eikä kuntosalilla saisi mitään painavia painoja nostella ettei sydän rasitu liikaa. Mulla on se ongelma tossa että olen hoitotöissä ja siellä kyllä joutuu nostelee asukkaita joka on minulta kiellettyä, tai ei täysin kiellettyä mutta pitäisi muistaa ettei liikaa rasita itseään. Myös käytän AMORION 500x4 silloin vain kun bakteerin leviäminen on mahdollista elimistöön (kuten hammaslääkäri käynnit). Ennen ei minkään näköisiä oireita tästä mutta nyt ajan myötä on ilmennyt hengenahdistusta varsinkin kun on rasittanut itseään. Toivottavasti ei mene huonompaa suuntaa koko sairaus. Lisänä omistan muutaman lävistyksen ja tatuoinnin jota lääkärit vastustavat. Ja tupakanpoltosta: eräs lääkäri sanoi ettei minulla oo mitään kiirettä lopettaa tupakointia että haitat näkyvät vasta monen vuosien jälkeen jos jatkan?! :D

    • vexvesx

      Lävistyxet veks jos meinaat joskus päästä korjausleikkaukseen sillä itsestään ei läppävuoto korjaannu vaan pikkuhiljaa huononee..

      • huolestunut

        hei minulla todettiin 35%hiippaläpän vuoto. olin niin shokissa etten muistanut kysyä lääkäriltä kuinka sen kanssa pärjään. leikkaus vai ei? lääkkeeksi emconcor .paineet laskivat heti ja vointi parempi. onko tämä määrä nyt suuri vuoto vai se normaali ?


      • marskutin
        huolestunut kirjoitti:

        hei minulla todettiin 35%hiippaläpän vuoto. olin niin shokissa etten muistanut kysyä lääkäriltä kuinka sen kanssa pärjään. leikkaus vai ei? lääkkeeksi emconcor .paineet laskivat heti ja vointi parempi. onko tämä määrä nyt suuri vuoto vai se normaali ?

        Läppävuodoilla on tapana suurentua iän mukana, joten varmasti jonkinlaiseen kontrolliin pääset.Itselläni oli vuosittain.Nyt korjattu leikkauksella ja kontrollit harvemmin.Tuosta prosenttimäärästä ei voi suoraan sanoa mitään, nää on niin yksilöllisiä juttuja.Mut jos vointi huononee tai tulee muita oireita, kannattaa ottaa yhteyttä kardiologiin.Minulle tuli rytmihäiriöitä ja olin todella väsynyt ja huonovointinen muutenkin ennen leikkauspäätöstä.Prosenttilukua vuodolle en nyt muista ja oliko siitä puhettakaan.Mutta voithan aina soittaa ko lääkärille, että asiat jäi epäselväksi.Tsemppiä, vuodon kanssa sinänsä voi pärjätä vuosia ja kymmeniäkin vuosia ennen leikkausta.


    • vuodot tukittu

      Prosentti luvut ?? yleensä vuoto määritellään tasoilla 1-5 ..joten jos tason 1 vuoto niin se on aika pieni ja vain ollaan seurannassa 1-2 vuoden välein, jos taas taso 4-5 niin alkaa jos kirurgi teroittta BlacDekkerin terää että pääsee rintarankaa auki sahaamaan. Ite kun menin leikkauspöydälle niin oli melkein suora vuoto, oli joskus rytmäreitä ja ei voinut vasemmalla kyljellään nukkua kun sydän oli suurentunut liki 3 kertaiseksi vuodon takia.. No nyt kaikki OK ja sydänkin palautui oikeisiin mittoihin puolen vuoden kulutta leikkauksesta.. Kyllä se niin on että läppävuoto pahenee vuosien saatossa ei se itsekseen korjaannu

      • huolestunut

        hei minkäläinen leikkaus sinulle tehtiin ja miten toivuit siitä? kontrolli annettiin vuoden päästä mut jos muita oireita tulee eikä vanhat häviä niin yhteys lääkäriin. luulisin sen % takia että tämä minun olisi 3 luokkaa.


    • apuaaa1

      hei! itselläni todettiin läppävuotoa viime vuonna. Ihmetyttää koska hän oli sitä mieltä että ei mitään jatkoseurantaa tarvitse. Sit vasta jos alkaa ilmenee jotain hälyyttäviä merkkejä, esim. tajunnan menetystä jne. Tämä samainen kardiologi oli sitä mieltä että minun rytmihäiriöt ja tykyttelyt eivät millään lailla johdu tästä läppävuodosta. Koska hänen mukaansa läppävuodon oireisiin EI kuulu rytmihäiriöt ja tykyttelyt. Nyt kuitenkin olen lukenut teidän muiden kirjotuksia, ja tosissaan huolestunut! Pitäiskö nyt varailla toiselle kardiologille aikaa? vai vaan luottaa häneen??
      Joku täällä mainitsi, että ei ole suositeltavaa rasittaa itseään liikaa, esim.kuntosalilla ei saisi nostella liikaa painoja. Itse käyn n. 4krt/vk salilla, ja nostelen kyllä isojakin painoja koska tavotteeni on kasvattaa vähän lihasmassa. Joudunko nyt oikeesti pelkäämään, että sydän pettää :O??

      • a23dsfg3gsdfgv

        Kardiologi selitti tänään ettei läppävuoto sinällään aiheuta rytmihäiriöitä vaan niitä tulee vasta sitten kun kammio on venynyt vuodon seurauksena.


    • marskutin

      Kyllä rytmihäiriöt ja tykytykset kuuluu yhtenä oireena läppävuotoihin.Vuodot useasti kehittyvät melko hitaasti, itselläni syntymästä saakka pieni vuoto ja leikattiin 49vuotiaana.Mut nää on yksilöllisiä juttuja, joillakin voi leikkuu kutsua melko nopeastikin.Minulla ei ollut mitään rajoituksia urheilun suhteen koskaan, sen mukaan miltä tuntuu.Kilpaurheilinki jossain vaiheessa.Kannattaa kuunnella kehoa, jos sali menee oireitta, niin ei kai siinä pitäisi olla sen kummenpaa..Tsemppiä..

    • Nuori sydän

      Minullakin on hiippaläpän vuoto, jota on seurattu vuosittain kolmen vuoden ajan. Olen vielä hyvin nuori, mutta nyt tilanne on pahentunut ja leikkaus täytyy tehdä. Leikkaus on ylihuomenna ja kirjoitan aiheesta blogia: http://nuorisydan.blogspot.fi/

    • apuaaa1

      Kuinka usein teilä muilla on kontrollikäyntejä. Kun minulle sanottiin tosiaan, että palattaisiin asiaan vasta jos tulee jotain vakavia oireita. Muita siis kun mitä nyt on, eli niitä rytmihäiriöitä ja kunto on TOSI surkea, vaikka olen harrastanut aina aktiivisesti liikunta.

    • Hienoa nuori sydän, että leikkaus meni hyvin! Hieman ihmettelin blogissasi tuota, että sairaalassaoloaika olisi 2 viikkoa? Itse olin aorttaläppäleikkauksen jälkeen 6 pv sairaalassa ja aika harva kai 2 viikkoa joutuu oleen.

    • Aravaharava

      Läppä vuotaa täälläkin, ennen hammaslääkäriä ab suoja, ja oikeastaan aina kun jotain leikellään. Mulla on myös tatuointeja eikä ole kyllä tullut mieleenkään kysyä lääkärin mielipidettä ..
      Seurannassa kerran vuodessa ja joka vuosi löytyy jotain uutta sieltä pumpusta :/
      Harrastan silti täysillä ja kovilla sykkeillä jotka ehkä vuodosta johtuen nousee jopa yli 200 esimerkiksi intervalli juoksuissa. Lisäksi kuntosalia, kahvakuulaa yms....
      Ei ole kyllä käynyt mielessä kysyä lääkäriltä saanko harrastaa - jos ei saisi niin samakai se olisi kuolla pois?

      Joku kardiologi mulle joskus sanoi että sitten kun se läppä rivahtaa kokonaan niin varmasti hakeudun sairaalaan - sen kuulemma sitten huomaa. Mutta siihen asti elän täysillä ja nautin!

    • huolestunut5

      Minulla myös hiippaläppä vuotaa. Ikää alle 30v ja huolestuttaa iha järkyttävästi. Jatkuvasti rytmihäiriöitä, huimausta ja hengenahdistusta. Odotan aikaa kardiologille. Ootteko käyneet yksityisellä vai kunnallisessa? kauheet jonot tonne kaupungin lääkärille... Miten tästä taudista selviää? vaivaako loppuelämän ajan? luin, että johtuu hiippaläpän myksomatoottisesta rappeutumisesta, mitäköhän se tarkoittaa??

    • mleikaten parempi

      Vaivaa ei voi korjata muuten kuin leikkaamalla rintakeha auki ja uusi läppä tai entisen korjaus n 3 kk tulee saikkua ja sitten kaikki yleensä ok ainakin nuorilla ei mitään hämminkiä. Tuskimpa sulla mikään kiire on mennä leikkaukseen mene vaan jonon kautta kyllä se siitä sitten prosessi etenee.........

    • perheenlisäystä

      hei! onko tietoa aiheuttaako raskaus mitä läppävialle, pahentuuko, miten synnytys?

    • Sydänvaivoja

      Hei kaikille!

      Minulla on tänä syksynä alkaneet päivittäiset rytmihäiriöt, työnteko ja opiskelu ovat niistä kärsineet kun keskittyminen herpaantuu jatkuvasti. Lisälyöntejä tulee koko ajan, aamusta iltaan. Välillä tuntuu että sydän puskee rinnasta ulos, pulssi välillä nopeutuu ja välillä hidastuu. Iltaisin on vaikea saada unta kun sydän tekee mitä sattuu. Krapulapäivät on olleet aina ihan mahdottomia, ja sen takia alkoholinkäyttö on jäänyt lähes kokonaan pois. Viimeisin krapula aiheutti sydämen rumbakarnevaalilta kuulostavan tilan ja niin heikon olon, etten uskalla enää pulloon koskea. Hengästyn helposti, ja hävettää kavereiden kanssa pyöräillessä kun olen ainoa joka puuskuttaa lyhyelläkin matkalla. Kädet ja jalat on aina kylmät ja pistelyäkin on usein. Väsyttää, vaikka nukkuisin paljon ja välillä pitää ottaa oikein kunnolla henkeä, kun tuntuu että hengitys on aivan pinnallista. Nyt olen 23-vuotias, mutta jo teini-iässä minulla on ollut satunnaisia paniikkikohtauksia. Stressiäkin on ollut kautta aikojen.

      Tänään kävin yksityisellä lääkärillä, kun kunnan puolella jonot ovat niin pitkiä. Lääkäri teki sydämen ultraäänen. Sieltä löytyi hiippaläpän prolapsi ja "pienehkö" vuoto. Lääkäri kutsui tätä "sydämen kauneusvirheeksi" ja määräsi vaivaan beetasalpaajaa. Kontrolliin pitäisi kuulemma parin vuoden päästä mennä.
      Itse menin niin paniikkiin käynnillä, etten tajunnut kysyä mitään enkä tainnut oikeen kuulla edes mitä lääkäri kertoi.

      Täytyy ilmeisesti odotella alkavatko beetasalpaajat vaikuttaa. Pelottaa, kun täällä puhutaan jopa sydänleikkauksista. Myös taudin psyykkinen puoli pelottaa, varsinkin kun olen stressaajatyyppiä ja ahdistun helposti. Paljon kysymyksiä on herännyt, mutta en tiedä kuinka saisin vastauksia.

      Milloin tuo paljon puhuttu holter tehdään? Kannattaako sitä tehdä jos sairaus on jo diagnosoitu? Mitä jos lääkkeet eivät auta ja rytmihäiriöt jatkuvat edelleen näin pahoina? Voiko vuoto pahentua ajan saatossa?

    • rohkeutta

      Lievä vuoto ei yleensä aiheuta mitään ongelmia. Itselläni oli vuosia lievänä ja täysin oireeton. Oireita alkoi tulla vasta kun vuoto kasvoi massiiviseksi ja alkoi kuormittamaan sydämen oikeaa puolta siten, että myös trikuuspidaaliläppä alkoi vuotaa. Oireet, väsymys, verenpaine oli todella alhainen esim. 100/55, hengästyminen kävelessä, lieviä rintakipuja rasituksessa tai rasituksen jälkeen (puolisen tuntia) mitään varsinaisia rytmihäiriöitä ei ollut, pari kertaa oli ns. exstra lyöntejä jotka korjaantuivat itsekseen. Mitään sydänlääkkeitä ei ollut käytössä. Näin pärjäsin noin viisitoista vuotta jona aikana ihan normaali työelämässä ja tein kaksi lastakin.

      Asia korjattiin kymmenisen vuotta sitten keinoläpällä. Tietenkin avoleikkaus josta toipuminen kesti sellaisen reilu kolme kuukautta. Pieniä ensi ongelmia jotka kuulema kuuluvat kuvioon oli nesteiden nouseminen keuhkopusseihin joka poistettiin punktoimalla ja kaksi flimmeriä joissa tehtiin siten, että minut nukutettiin pariksi minuutiksi ja sydän pysäytettiin ja laitettiin uudelleen käyntiin jolloin palasi normaali rytmiin. Tuo voidaan myös tehdä lääkkeillä mutta kohdallani oli kyse melko pahasta flimmeristä kun leposyke veteli 140 paremmalla puolella.

      Puoli vuotta leikkauksen jälkeen olin täysin kunnossa ja sitä on jatkunut näihin päiviin. Tahdistinta ei ole sillä läppä on täysin mekaaninen ja sydän liikuttaa sitä. Mitään sydänlääkkeitä ei ole käytössä ja nyt kymmenen vuoden jälkeen yhtään huoltokertaa ei ole tarvittu ;) joten aika hyvä peli sanoisin.

      • Penisilliinikö vai e

        Minulla todettiin hiippaläpän prolapsi alle 20 vuotiaana, nyt on ikää 65 vuotta, kolmesti se on tutkittu ultarassa koko elämäni aikana, yhteen aikaan se ei vuotanut, yhtään, yhden kerran pikku tihku, 3kerta, yliop.sairaalan kontrolli, mitään häiriöitä kuulemma ei ole. Siis 94- vuodesta 2010 v ei ollut tapahtunut mitään muutoksia.
        Jo nuorena vanha lääkäri sanoi että pitää harrastaa liikuntaa että sydän pysyy vahvana. No minähän sitten harrastan, en tosin riehu sekopäisenä mutta käyn kuntosalissa, ajan pyörällä, sauvakävelyt, pesen matot itse ja myös kannan ne kuivumaan. Nyt eläkkeellä ollessa olen joutanut satsaamaan kuntooni, ja se on todella noussut siitä kun työelämä loppui. No. tulevaahan ei tiedä, mutta viime keväänä lääkäri kuunteli tarkkaan ja sanoi että mistään ei kuulu että muutoksia olisi tapahtunut. Älkää pelätkö, olen tehnyt lapsia ym... eikä mitään ole tullut.
        Tuokin hammaslääkärin käynti, en kuulemma tarvii enää sinne lääkkeitä, sitä ihmettelin, mutta olkoon nyt näin.


    • mumm5

      Minä olen 59v ja vuoto todettiin neljä vuotta sitten Olen käyynyt tarkistuksissa joka toinen kesä, en tänä kesänä. Hyvin on mennyt tähän asti mutta nyt huimaa aika tavalla, hengästyn tosi helposti, rintaan pistää vähäinenkin liikunta. Suun ympärykseni on välillä ihan valkoinen ja huulet siniset, sen huomaa kaikki ja kysyvät onko joku hätänä.
      Nilkkani ovat välillä kuin pullataikinaa.

      Minulla on myös astma ja hengästyminen ja rintakipu meni ensin sen piikkiin. Mutta nyt lääkäri epäilikin sydäntä ja sain lähetteen sairaalaan.

      Niin kuullostaako nuo oireet sydänperäisiltä oireilta?

      • toivon hyvää

        Hyvä että pääset lähempään tutkimukseen, ennen sanottiin että jos ylähuulen yläpuoli nenän alla on valkoisena niin vikaa löytyy sydämestä. En halua pelotella mutta vanha kansa näin sanoi. Kannattaa nyt odotella mitä tuleman pitää, voi olla astamankin syytä jos henki ei kunnolla kulje.
        Olin Peurungassa kuntouksessa ja samassa ryhmässä oli potilas jolla oli läppävika. Hän ei saanut osallistua urheilemaan ei hyppimään kuin lääkärin määräysten mukaisesti.
        Myöhemmin tiedettiin että hän sai läppäkorjauksen Kysissä, ja kaikki meni hyvin.
        Että sinullekkin jos tarvitsee varmasti tulee hyvä hoito. Ole nyt positiivisella mielellä asiain suhteen, siitä elimistökin on hyvillään.


    • Ei läppä lennä...

      Itsellä edessä läppäleikkaus. Ei ole mitään oireita paitsi tykyttely, haukottelu ja tunne siitä kun ei saa hengityksessä aina ns. raikasta ilmaa.
      Pelottaa ja ahdistaa.

    • pelottaa

      Minäkin olen menossa leikkaukseen. Oireina on jatkuva väsymys, nilkkojen karmea turpoamien ja hikoilen kuin sika pienenkin rasituksen jälkeen.

      Kuinka pitkä sairausloma tuosta yleensä tulee? Teen raskasta porrassiivousta.

    • Treenaaja

      Itsellä on vaivannut päälle vuoden ylikunto, kun alotin hyvin raskaan työn (sekä fyysisesti että henkisesti). Olin juossut juuri puolimaratoonin ja polkenut pirkanpyöräilyssä 134 km ja treenasin jatkuvasti, kunnes töiden takia treenit olivat vähän liikaa kunnolle, niin väsähdin ihan kokonaan enkä enään hirveästi ole jaksanut liikkua. Työt ovat minulta nytten ohitse ja opiskelen tällä hetkellä, mutta vieläkin on vähän sellainen olo ettei ihan täysillä pysty liikkumaan ja ei puhettakaan että pystyisin enään juoksemaan pitkiä matkoja. Kävin urheilulääkärillä, eikä verikokeissa ja sydänfilmissä huomattu mitään, mutta lääkäri sanoi että kannattaa mennä vielä sydämmen ultraääneen että saat täyden varmuuden että olet terve. Kävin sitten ultraäänessä ja siellä huomattiin mitraaliläpän lievä vuoto (PISA vain pari - kolme millimetriä). Lääkäri sanoi että tämä ei pitäisi vielä vaikuttaa mitenkään ja liikuntaa pitäisi pystyä harrastamaan ilman mitään ongelmia. Mut en sitten tiedä, että voiko kuitenkin tämä kunnon heikentyminen johtua siitä. Olen nytten 24 vuotias et ei muutakuin kovaa treeniä vaan ja kolmen vuoden päästä pitäisi uudestaan mennä katsomaan onko vuoto muuttunut mihinkään suuntaan. Oireina itsellä on sydämmen tykyttelyä aina välillä, sitten liikunnan jälkeen väsymystä, sekä voimattomuutta ja aamuisin sykkeet nousevat jonnekkin 120 sängystä noustessa, sekä lievää masentuneisuutta ja alemmuuden tunnetta. Nytten on ollut myös pientä paineen tunnetta rinnan vasemmalla puolella, voi toki johtua myös siitä jos lihakset on jumissa.

      • rennosti vaan

        tressiä ja paniikkihäiriötä näyttäs olevan , otahan poeka elämä vähän rennonnmin niin juoksukin alkaa kulkea. Ylikunnosta selviämiseen menee joskus aikaa varsinkin jos et malta levähtää ja syödä kunnon ravintoa.
        Noin pieni vuoto ei ole merkityksellinen ja 3v kontrolli sitten näyttää mikä on tilanne.


    • Teppo72

      Oletteko lukeneet englanninkielisiä artikkeleita mitraaliläpän, MVP, vuodosta? Miltei kaikissa englanninkielisissä artikkeleissa on pitkä lista psyykkisiä ja hermostollisia oireita (paniikkihäiriötä, univaikeuksia/häiriöitä, lisälyöntejä, pompotuksia jne) jotka on todella hankala yhdistää läppävuotoon, ennen kuin selviää että kyse on läppävuodosta. Outoa että kardiologini ei kertonut tai oikein kysynyt näistä ongelmaan liittyvistä sivuoireista mitään, nimittäin ovat häirinnet koulua, työtä jne iät ja ajat ja vasta nyt ymmärrän että pirun sydänhän se on koko ongelman takana! Vuotoni on lievä ja lisälyöntejä en juuri onneksi huomaa, mutta moni esitelmä ja muu esiintyminen on mennyt huonosti kun pulssi nousee ties minne jo pienestä jännityksestä, vaikka sinänsä en esiintymistä pelkää, mutta autonominen hermosto temppuilee ja aiheuttaa pulssin nousua jne.
      Artikkeleiden mukaan, riippuen vähän artikkelista, MPVN esiintyvyys on 2-7% väestöstä ja ongelma on periytyvä ja ei sinänsä sairaus vaan peritty ominaisuus. Henkilöt joilla on MPV mahdollisesti hermosto on kytkeytynyt "hassusti" mikä aiheuttaa hermostollisia oireita. Lisäksi lukemani mukaan ylimääräisitä antibiooteista on ollut vain marginaalinen hyöty vs. haittoihin. Hammaslääkärit varsinkin jenkeissä haluavat suojata oman nahkansa välittämättä potilaan hyödystä ja siksi lähes pakottaneet syömään antibiootteja.
      Viimeinen kohdallani mieleen tullut juttu oli, että kardiologi miltei tuputti rytmihäiriöihin beetasalpaajia, vaikka verenpaineeni on todella matala 100/75 ja esim Holerissa alin sydämen syke yöllä oli 34/min. Ihmettelen vain että miten kävisi jos tähän vielä beetasalpaajia popsisi, niin aamulla ei varmaan enää heräisi!
      PS. Käykää tosiaan lukemassa ulkomaan artikkeleita tai vaikka wikiä - ainakin minun kohdalla saatu tieto toi helpotusta mieltäni askarruttaviin kysymyksiin

    • Väsynyt

      Mulla todettiin just lievä vuoto. Oon ravannut lääkärissä väsymyksen vuoksi yli kaksi vuotta. On tutkittu astmaa, allergiaa, ehdotettu refluksia, masennusta, työuupumusta, tarjottu unilääkkeitä ja masennuslääkkeitä. En ole suostunut ottamaan kun olen koko ajan tiennyt olevani ok niiltä osin. Mulla on ollut myös rytmihäiriöitä ja talvella sairastetun influenssan jälkeen niistä muodostui todellinen ongelma, kohta 3 kk sydän on muljahdellut päivittäin. Aiemmin nämä rytmihäiriöt oli helpompi yhdistää stressaavaan elämäntilanteeseen mutta nyt niitä tulee koko ajan. Olen ollut pitkän aikaa todella stressaantunut töissä, mutta luulen että se johtuu osittain siitä, että olen ollut niin kovin väsynyt koko ajan. Luulin myös että kun kroppa on niin jumissa ja jännittynyt, henkeä täytyy monesti haukkoa ja vetää keuhkot täyteen, hengittäminen ei ole luontevaa vaan pinnallista ja työlästä monesti. Olen pitkin kevättä myös joutunut makoilemaan liikunnan jälkeen pitkiä aikoja, kun voimat on olleet ihan pois. Mutta nyt tämän diagnoosin jälkeen kaikki on päivän selvää, että tämä mun jaksamattomuus yms oireet johtuu tuosta pumpusta. Kardiologi käski kontrolliin vasta viiden vuoden kuluttua, mutta en taida jaksaa tällaisessa kunnossa niin kauaa. Ahdistaa ja pelottaa.

    • Jjjiiiiiii

      Kahdeksankymppisellä äidilläni todettiin ultrassa lievä hiippaläpän vuoto. Tämän lisäksi hänellä on eteisvärinä ja beetasalpaajat Marevan on käytössä. Hänellä on ollut pahaakin hengenahdistusta jopa ihan hitaassa, lyhyessä kävelyssä (joutui kerran kutsumaan ambulanssin). Olen tosi huolissani. Eikö näin oireisia tapauksia jo leikata? Äitini ei oikein uskalla tehdä mitään eikä pahemmin liikkuakaan. Lääkäri oli ilmeisesti sitä mieltä että mihinkään toimenpiteisiin ei tarvitse ryhtyä. Teettää nyt kuitenkin Holterin vielä. Mitä ihmettä asialle voisi tehdä?

    • Anonyymi

      Minulla ulrattiin sydän noin 3 kuukautta sitten ja silloin täysin terveessä kunnossa, tosin oireitakaan ei ilmennyt. Viikkoja myöhemmin sairastuin virukseen, jossa kävelysyke keskimäärin 140, 7 viikkoa. Alkoi tulla epämääräisiä oireita kuten kammioperäisiä lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä, joissa syke jopa 180 ja viittauksia hapen puutteesta. Myöhemmin makasin vain hiessä tuskissani runtakipujen kanssa. Sinnitteli muutaman viikon kunnes lanssilla sairaalaan. Lanssi miehet sanoivat, että " No jaa kyllä se tykyttää." Pulssi oli siis 130 EKG:ssa joka otettiin. Sairaalassa otettiin verikokeet, joissa selvisi alhainen kalium, joka voi ilmeisesti altistaa noille rytmihäiriöille. Sain kalium tabletteja. Oli viikonloppu, joten kardiologi ei ollut paikalla. Koko sairaala sänky oli hiestä märkänä. Nuori kun olen yleislääkärit ei helpolla antaneet mitään sydänlääkettä. Kolme kertaa pyysin lääkärin uudelleen jolloin sain puolikkaan 1,25 mg propraalin. Huh apu oli suuri. Vaikutus kuitenkin loppui hyvin nopeasti ja yöksi en saanut enää lääkettä. Söin kolme kertaa päivässä 1000mg panadolia rintakipuun ja lievään lämpöilyyn. Noh sain nukahdettua. Parin tunnin päästä heräsin yhtäkkiä. Olin taas aivan hiessä ja kauheat rintakivut. Huomasin vielä, että jaa oikeapuoli kehosta on kokonaan halvaantunut, yritin kävellä, koko huone pyöri ja kaaduin maahan. Pupillit oli laajentuneet. Neurologi tuli ja aamulla pään mangneettikuvaan. Ilmeisesti ohi menevä aivoverenkierronhäiriö. Olen vasta 16-vuotias. Rytmihäiriöt siis aiheuttivat tuon kohtauksen, koska ennen sitä syke oli kuulemma ollut 185 unessa ja yhtäkkiä laskenut vaarallisen alas 33. Ilmeisesti sydän veteli aika viimeisillään, kun oli niin väsynyt noihin rytmihäiriöihin ja korkeeaan sykkeeseen, jota oli jatkunnut jo kuukausia. Kardiologi tuli myös myöhemmin ja sydän ultrattiin. Tällä kertaa löydettiin pieni mitraaliläpän vuoto. Heti kun kardiologi nosti takamuksensa ylös tuolilta lääkkeitä alkoi tulemaan. Aloitettiin beetasalpaaja, Bisoprolol jatkuvaan käyttöön. Vielä seuraavan yön olin sairaalassa ja nukuin levollisesti, syke tasolla 60-70 pysyen. Olen kiitollinen sairaalassa saamani palveluun ja henkilökuntaan. Nyt kuukausi mennyt kotona ja sydän pysyy levossa jopa tasolla 50-65. Rintakipuja oli vielä sairaala reissun jälkeen noin 2-3 viikkoa, mutta kun sydän sai levätä lääkkeiden ansiosta kivut ovat vähentyneet paljon. Nyt odottelen Holtterin tuloksia, joista kardiologi soittaa parin viikon päästä. Mukavaa kun pystyy jopa kävelemään ja tekemään pieniä askareita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe